Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2025 0:50

Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
997 turbo vs turbo MkII. Oftewel...handbak vs PDK. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht 997 turbo vs turbo MkII. Oftewel...handbak vs PDK.
Ikzelf heb nog nooit met PDK gereden, wel dsg in een Golf 6R wat natuurlijk niet helemaal te vergelijken is, maar ben toch wel zeer benieuwd naar ervaringen met het rijden met PDK, en dan het liefst icm een 997 turbo. Een turbo MkI met tiptronic S gaat 'm niet worden bij mij maar een handgeschakelde versie lijkt me geweldig. Maar de reviews geven aan dat de PDK ook zoveel sportiviteit geeft. Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Een handgeschakelde 997 3.6 turbo of een 3.8 MkII turbo met PDK? Mijn gevoel zegt op dit moment een 3.6.

15 apr 2015 9:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: 997 turbo vs turbo MkII. Oftewel...handbak vs PDK.
Ik ben bevooroordeeld maar PDK all the way! Super relaxed cruisen GT in de normale stand. Sport voor een super-alerte auto en sport plus als je whiplash wil. Het verschil tussen normaal en sport is overigens heel groot (ook in brandstof verbruik) je gaat van 'n luie half slapende beer naar 'n rotweiler in kill&attack modus...

Overigens is de mkII er ook met handbak hoor....niet zoveel maar zijn er wel. Ik reed met 'n 997mk1 met handbak maar vond dat echt niks. Auto gaat zo snel door de versnellingen dat je gegarandeerd wel 'n keer gaat mis-schakelen.

plus/min punten mk1:
+ goedkoper
+ mezger motor (als je dat waarde vind hebben)
+ makkelijker/beter te tunen
- brandstof verbruik (hahaha)

plus/min punten mk2:
+ aftermarket uitlaten minder drone gevoelig
+ PCM met touchscreen, usb, bluetooth en iphone interface
+ nieuwe hulpjes. dynamische motorsteunen, ptv improvements
+ stuk sneller (alsof dat nog wat uitmaakt bij dit soort auto's)
+ mooiere verlichting (LED achter. kan je ook aftermarket doen natuurlijk)
+ centerlock wheels (op de S)!
+ luxere stoelen met zijwand verstelling
- DFI motor, kan vervuilen (zoals alle dfi motoren), eerste generatie met de nieuwe motor. de vraag is of dat dan goed heel blijft. Voor zover mij bekend zijn er niet heel veel wijzigingen in de 991 turbo motor tov deze motor. En ik weet maar van één auto die 'n motorschade probleem heeft gehad.

Kortom: het is een echte evolutie die vooral onderhuids veel veranderd heeft. Als je toch voor 'n handbak wil gaan zou ik de euro's in m'n zak houden en voor een MK1 gaan.

15 apr 2015 11:40
Profiel
PF #911
België
+1

Verbaas me er altijd over hoe fel de MKI's zijn gedaald in prijs:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/268845079?asrc=st|as
Terwijl een even oude, en destijds goedkopere, GT3 minstens 65k kost.
Ex: Elise S1 111S

15 apr 2015 12:51
Profiel WWW
Cayman S 2009, 924 1977
DSG en PDK zijn niet te vergelijken, PDK is van een veel veel hoger niveau! schakelt soepeler, beter

15 apr 2015 13:03
Profiel
Noord-Brabant
Dank voor je uitvoerige antwoord Caelin. Wist inderdaad niet dat de MkII ook met handbak geleverd is. De MkII spreekt mij in vele opzichten enorm aan maar ik zit inderdaad een beetje te twijfelen over die 3.8. De 3.6 is nagenoeg perfect en dat is met die 3.8 nog even afwachten. En aangezien ik deze puur hobby-matig een zeer lange tijd wil gaan rijden zit ik niet te wachten op allerlei problemen met een blok. Ik denk ook dat de 3.6 met handbak op termijn meer een liefhebbersauto gaat worden. Turbo S zou ook nog tot de mogelijkheden behoren maar die zie ik eerlijk gezegd niet zo heel veel meer in prijs zakken.

Het zou mooi zijn als m'n 964 de komende periode nog iets in prijs gaat stijgen en de turbo wat gaat zakken, zodat ik er niet al te veel op toe hoef te leggen. :mrgreen:

15 apr 2015 13:17
Profiel
PF #911
België
De Turbo S was er dacht ik wel alleen in PDK...
Ex: Elise S1 111S

15 apr 2015 13:20
Profiel WWW
993 4S
Zou altijd voor de Mezger met handbak gaan.
Maar dan nog liever een GT3 :salut:

15 apr 2015 13:22
Profiel
Noord-Brabant
Godspeed schreef:
+1

Verbaas me er altijd over hoe fel de MKI's zijn gedaald in prijs:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/268845079?asrc=st|as
Terwijl een even oude, en destijds goedkopere, GT3 minstens 65k kost.

GT3's worden overhypt. Ben inmiddels ook wezen kijken naar een 996GT3 MkI maar het interieur kan mij niet bekoren. Vind het allemaal ietwat Porsche 911-onwaardig. En hoe gaaf ik 'm ook vind, die koplampen........ik kan er maar niet aan wennen. De 996 gaat 'm voor mij niet worden.

15 apr 2015 13:22
Profiel
Noord-Brabant
Cazzo Super Veloce schreef:
Zou altijd voor de Mezger met handbak gaan.
Maar dan nog liever een GT3 :salut:

Maar die gaan meteen naar een 80 a 90k toe. En ook die gaan niet meer zakken in prijs.

15 apr 2015 13:23
Profiel
993 4S
Beetje 964 C2 doet toch ook al 60K tegenwoordig :wink:

15 apr 2015 13:27
Profiel
Noord-Brabant
Zou dat? Ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Ik zie er ook maar verdomd weinig te koop staan. Nu heb ik een C2 zwart/zwart met 148k op de teller en de hele onderhoudshistorie erbij dus zal ik 'm ook wel redelijk snel kwijt zijn. Maar door die hele gekke prijsontwikkeling zou ik het echt niet weten wat zo'n ding vandaag de dag op zou moeten brengen.

15 apr 2015 13:33
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
De Mezger motor in de MKI is echt een juweeltje met zoveel overcapaciteit.
Maar dat even los van handbak vs PDK.
Ik heb zelf een handbak in de Turbo S maar kan je vertellen dat hoe zeer ik ook gewend en verslaafd was aan een handbak het met een turbo best een uitdaging is. De 1 is een redelijk korte versnelling en bij sprintjes trekken verlies je best veel schakeltijd en zit je heel snel aan de toerenbegrenzer. De ene keer schakel je ook soepeler dan de andere keer.

De PDK in manual mode rijden is naar mijn idee best of both worlds. De schakeltijden die je dan krijgt zijn geniaal. Flippers aan het stuur zijn erg fijn maar de met de pook in manual kun je deze ook als een soort sequentiele bak schakelen. Werkelijk geweldig rijden met nog steeds de mogelijkheid zelf schakelmomenten te bepalen en optimale tractie te houden. Vooral op het circuit erg fijn.

Als ik nu voor de keus zou staan en een optimale combi moest maken zou ik voor een Metzger motor gaan met een PDK. Helaas heb je daar niks aan want die combinatie bestaat gewoonweg niet. :mrgreen:

15 apr 2015 13:36
Profiel WWW
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Franz schreef:
Nu heb ik een C2 zwart/zwart met 148k op de teller en de hele onderhoudshistorie erbij dus zal ik 'm ook wel redelijk snel kwijt zijn. .

Dat weet ik wel zeker. En waarschijnlijk met een beetje extra geld een leuke 997 turbo :mrgreen:

15 apr 2015 14:03
Profiel
993 4S
Franz schreef:
Zou dat? Ik heb werkelijk waar geen flauw idee. Ik zie er ook maar verdomd weinig te koop staan. Nu heb ik een C2 zwart/zwart met 148k op de teller en de hele onderhoudshistorie erbij dus zal ik 'm ook wel redelijk snel kwijt zijn. Maar door die hele gekke prijsontwikkeling zou ik het echt niet weten wat zo'n ding vandaag de dag op zou moeten brengen.

Kijk bij Targa Florio, en zwart is beter dan blauw :thumleft:

15 apr 2015 14:10
Profiel
Noord-Brabant
Ik las ook wel dat de komende twee jaar dit soort auto's steeds gewilder worden dus misschien is het niet verkeerd om gewoon op mijn gemak de markt af te speuren naar een nette turbo. Ik wil deze zomer nog lekker genieten van m'n 964 en daarna eens kijken wat ik ermee ga doen. Verkopen of niet. Op jaarbasis haal ik de 2000 km niet eens en dat is voor deze auto gewoonweg niet goed. Niet dat een turbo het prettig vind om stil te staan maar daar kan ik eventueel ook in de winter lekker mee rijden. En dat vermijd ik weer met m'n 964.

Maar ik verwacht wel dat uiteindelijk een 997 3.6 Mezger Turbo gewilder gaat worden dan de versie met tiptronic S. Ben benieuwd in hoeverre deze nog zullen zakken in prijs.

15 apr 2015 15:27
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Turbo moet je zeker niet teveel laten staan. Dat is echt vragen om problemen.
Rijden met de geit. 2000 km is niet echt veel. Doe ik soms in een weekje :mrgreen:

15 apr 2015 15:43
Profiel WWW
Noord-Brabant
Ik weet het. Ik kocht 'm met 134k op de teller in 2008 en heb er bedroevend weinig mee gereden. De langste afstand die ik ermee gereden heb was naar Olaf voor een Becker radio. :mrgreen:

15 apr 2015 16:40
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Lees je even in op het www Franz over de problemen. Mk 1 wil wel eens problemen hebben met koelvloeistof- slangen en plastic bochtjes die na verloop van tijd doordat ze vaak warm en koud worden gewoonweg kapot gaan. Zitten helaas bovenop de motor waar je praktisch niet bij kunt, kosten echt maar een paar tientjes alleen moet wel de motor eruit....... :cry:
Ander nadeel van een schakelbak in een 997 en ook 996 tov een 964 of 993 is dat er schakelkabels gebruikt worden. Gevoel is toch wat minder strak, zeker na verloop van tijd rekken ze een beetje op. Na het opnieuw afstellen van de kabels met een speciaal tooltje is dit overigens weer verholpen en schakelt weer strak. Maar niet zo direct als zn voorgangers. 8)

Als deze probleempjes verholpen zijn, dan heb je wel een heeeeele fijne auto. Ding rijdt gewoon echt super, ook zuinig! Heb de 1 op 12 wel eens gehaald...... zit is stuk lager als in de 964. Verwacht alleen geen "thumbs up" en leuke gesprekken met vreemden zoals ook al in je 964 meemaakt. Daar is ie nog te jong voor.... :twisted:
My 2 pennies.

15 apr 2015 21:34
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
maurice schreef:
De PDK in manual mode rijden is naar mijn idee best of both worlds. De schakeltijden die je dan krijgt zijn geniaal. Flippers aan het stuur zijn erg fijn maar de met de pook in manual kun je deze ook als een soort sequentiele bak schakelen. Werkelijk geweldig rijden met nog steeds de mogelijkheid zelf schakelmomenten te bepalen en optimale tractie te houden.:

+1.

Ik heb in de P (981S) een PDK ik heb er destijds vreselijk over lopen twijfelen, maar nog geen seconden spijt van gehad (komt er maar in Carlo). Wat schakelt dat ding!!!

Succes met je keuze.

PS: in de DD (Mini) heb ik een handbak.

15 apr 2015 21:54
Profiel
993 4S
Ik zout niet doen 964-tje veel leuker.
Wat moet je met zoveel PKs in NL, alleen maar frustrerend.
Tenzij je veel circuit wilt gaan rijden, maar dan ---> GT3

15 apr 2015 22:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
PDK vs handbak ben ik het met de bovenstaande beschrijvingen eens. Het klopt overigens dat de Turbo S er alleen is met PDK.
Qua persoonlijke beleving van de motor enzo maakt het niet uit of je voor die mezger gaat of de nieuwe dfi denk ik. Heeft meer met de (aftermarket) uitlaat te maken ;)
Dat is meer het idee voor jezelf.

Toch zou ik in jou geval nog eens heel goed nadenken. Een "gewone" 997 turbo daar zijn er eerrrrrrgggg veel van in verhouding tot jou 964. bedenk dat wereldwijd volgens Mij 1 op de 2 a 3 997 een turbo was...dat stond eens in de porsche scene live of top gear...tel daarbij op dat als de 997 wat ouder wordt je de turbo kosten gaat krijgen op 'n semi klassieker en dan gaat het echt pijn doen. maar weinig mensen zullen dat willen lijkt me. is niet goed voor de waarde. turbo heb je om te rijden of in de vitrine te zetten. weinig rijden is geen goed idee vanwege de hoge running/keeping costs vs een normalere 911.

Turbo S is een iets ander verhaal (zeg ik natuurlijk bevooroordeeld :)) maar ik betwijfel of die binnen nu en 10-15 jaar de cult status van een low-km 964 gaat halen. In jou geval zit je nu laag, je rijd weinig, en dat is super goed voor de waarde ontwikkeling.

En...woon je niet dicht in de buurt van duitsland dan zou ik zeker niet voor 'n turbo gaan om eerlijk te zijn. je kan er dan zo'n beetje niks mee...(als je voor je gevoel 'n beetje lekker aan het rijden bent denk ik dat half nederland je al als een heks wil verbranden- en waarschijnlijk terecht)!

en als laatste addendum: t.a.v. tuning. een 997 turbo mk1 kan je vrij gemakkelijk naar 700-750 pk halen zonder grote wijzigingen met alleen betere/grotere intercoolers. een 997mkII PDK bereikt z'n limiet bij ongeveer 650 want dan trekt de versnellingsbak het niet meer en ook de motor vindt dat niet meer leuk.

15 apr 2015 22:53
Profiel
Noord-Brabant
Sja, lastig inderdaad. Veel kilometers zullen er niet mee gereden gaan worden. Maar als er mee gereden gaat worden dan zijn het wel langere afstanden, dus wordt de boel wel goed warm gereden. Duitsland zit ik in 20 minuten en dan mag het gas er meteen op dus dat is het probleem ook niet. De auto staat ook netjes verwarmd gestald dus ook dat is in orde.

De 964 blijft één van mijn favoriete modellen en het liefst zou ik deze erbij willen houden maar dan zal ik 'm in een andere stalling moeten gaan zetten en wordt er misschien een keertje op een zondagmiddag mee gereden. Dat doet zo'n auto ook niet veel goeds. De overweging om de 964 te houden zal dan meer liggen in het feit dat deze nog steeds in waarde zal stijgen.
Een GT3 staat bij mij bovenaan het lijstje maar aangezien ik binnen twee weken mijn tweede dochtertje verwacht vind ik het belangrijk om eventueel mijn gezin mee te kunnen nemen. Dat gaat niet lukken in een GT3, maar wel in een turbo. (Nog wel) In de 964 is dat ook geen probleem.

Ik wist ook niet dat er zoveel 997 turbo's gebouwd waren. Misschien dat de aanschaf van een turbo S op termijn interessanter is. Betaal je nu wat meer voor maar zullen over een aantal jaren weer wat interessanter zijn. de GT3's worden op dit moment door de verzamelaars opgekocht en men zal uiteindelijk een alternatief gaan zoeken, verwacht ik.
Moeilijk moeilijk moeilijk.

16 apr 2015 9:46
Profiel
993 4S
Dr staat een GT3 in Nederland te koop met achterzitjes.
Is van een forummer...

16 apr 2015 10:03
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
PDK is super. Maar dat een turbo te rap zou zijn voor een handbak wat ik hier lees... Nee. Handbak is ook gewoon erg prettig, alleen iets minder rap.

De 3.6 is bullitproof. De 3.8 is mij niet bekend op dat gebied. Mijn voorkeur gaat uit naar de 3.6, want bewezen kwaliteit.

De 3.8 heeft wel weer wat zaken die kunnen bekoren, zoals dynamische motorsteunen.

Sowieso met beiden rijden. Bij twijfel: lekker de Mk1 met handbak nemen, want goedkoper. Met Porsche verlengde fabrieksgarantie kun je voorkomen dat je een moneypit koopt. Als je een of meerdere jaren met de auto gereden hebt en je komt niets geks tegen, dan is fatsoenlijk omgaan met de techniek icm goed onderhoud een prima manier om de kans op een forse tegenvaller enorm te beperken.

Turbo rijden is niet goedkoop, maar ik denk dat er geen andere auto is met dat snelheidspotentieel die je voor dat geld kan rijden.

16 apr 2015 11:13
Profiel
Noord-Brabant
Mijn gevoel zou ook eerder uitgaan naar de MkI met handbak. Ik denk dat deze op den duur ook wat gewilder zullen gaan worden. Tja, onderhoudskosten. Die zullen wel wat hoger uitvallen maar daar staat gelukkig wel wat tegenover. En ik denk inderdaad dat bij een net exemplaar en netjes je onderhoudsbeurtjes laat uitvoeren dit best te doen is. Ik heb bij aanschaf van mijn 964 ook binnen het jaar de ontsteking, velgen en banden, uitlaatsysteem en remblokken met schijven preventief vervangen om hem weer top te krijgen. En ik weet dat niet iedereen daarvoor meteen gekozen zou hebben maar liever te vroeg dan te laat.

16 apr 2015 11:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende