Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 6:28

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw lid met een aantal vragen over de Boxster 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Bericht Nieuw lid met een aantal vragen over de Boxster
Beste Leden,

Mijn naam is Sjoerd en ik heb besloten deze zomer een Porsche Boxster aan te willen gaan schaffen. Ik heb al het een en ander gevonden aan informatie maar heb nog steeds een aantal vragen met betrekking tot dit leuke model.

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om deze te stellen, wijs mij erop als dit dat niet is dan pas ik het even aan.

Er zijn nog een aantal punten waaraan in twijfel. Zo twijfel ik nog aan de motorinhoud. Ik lees veel verschillende berichten over het brandstof verbruik van deze modellen, sommige zeggen 1 op 10 te rijden met hun 3.2 en anderen redden de 1 op 8 moeizaam tot niet met hun 2.5. Zijn er een aantal eigenaren die hun brandstof verbruik met mij willen delen? Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen de 2.5 2.7 en de 3.2.

Daarnaast twijfel ik nog erg over de transmissie. Ik heb jaren en een Audi automaat gereden en dit beviel me onwijs. Toch lees ik een aantal slechte berichten over de tiptronic versnellingsbak waar de Boxster mee uitgevoerd is. Ervaren zijn van harte welkom.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd

20 apr 2015 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Nieuw lid met een aantal vragen over de Boxster
Als je een Porsche koopt voor het benzineverbruik, dan gaat er iets niet goed. Wij hebben een 3.2 gehad en alles heeft te maken met de rechtervoet. A2 Trajectcontrole: 1 op 13. Polderwegen: 1 op 6 :mrgreen:

Als je de keuze hebt: ALTIJD de 3.2 oftewel de S aanschaffen. De onze was handgeschakeld en reed heerlijk. Over een tip kan ik niets zeggen omdat ik er nooit 1 heb gehad laat staan gereden. Volgens mij is de keuze tussen een handbak en een tip puur persoonlijk. Ga het ervaren zou ik zeggen, net zoals het verschil tussen een S en de 2.5/2.7...

20 apr 2015 13:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik rij zelf een Cayman S (3.4), en die lijkt altijd 1 op 8 te doen. Of ik nu rustig naar het werk rij, of een weekend naar de Nordschleife ga (autobahn/eifel), het scheelt allemaal niet veel. Verbruik op de Nordschleife buiten beschouwing gelaten dan...

20 apr 2015 13:50
Profiel
PorscheForum Rakker
IT / photographer
Hier een 987 3.4 rijder ...

Ik hou alles bij met spritmonitor. http://www.spritmonitor.de/en/detail/624898.html

Mij valt het verbruik ontzettend mee. Ik rij met de Boxster zoals het hoort, lekker sportief.
Ik top nooit eigenlijk, maar hou wel van lekker optrekken en tussensprintjes maken.

Groet,

Johan.

20 apr 2015 13:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Als er iets is waar ik absoluut geen rekening mee hou als ik een funcar koop, is het het benzineverbruik :D

20 apr 2015 14:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayman S 2009, 924 1977
Michel987 schreef:
Ik rij zelf een Cayman S (3.4), en die lijkt altijd 1 op 8 te doen. Of ik nu rustig naar het werk rij, of een weekend naar de Nordschleife ga (autobahn/eifel), het scheelt allemaal niet veel. Verbruik op de Nordschleife buiten beschouwing gelaten dan...

ik haal makkelijk 1 op 9,4 als ik 'normaal' rijd. verder niet belangrijk, anders had ik wel een Prius gekocht of een Golf GTE :popcorn:

20 apr 2015 16:49
Profiel
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
En als ik zuinig had willen rijden had ik wel een Boxster of Cayman gekocht :mrgreen:

20 apr 2015 17:15
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Je geeft niet aan waar je naar zoekt - budget, bouwjaar etc. Tiptronic an sich is bombenfest, gebeurt niks mee. Of jij blij wordt van rijden met een tip, kan jij alleen zelf beantwoorden. En moet je gaan uitzoeken. En een 1996 automaat rijdt vast anders dan een 2014 automaat :idea:

Heb zelf 3x 964 schakel en 1x 964 tip gehad. Die tip was absoluut niet waar ik blij van werd in een fun/weekend/3e auto. Hoewel er ook hier 964 tiptronic rijders zijn die er dolgelukkig mee zijn (los van de recente prijsontwikkelingen van de 964 dan :lol: ). Dus zelf gaan ervaren.

Succes en geniet (ook) van je zoektocht!

20 apr 2015 17:21
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Beste Leden bedankt voor sommige van jullie bijdragende antwoorden. Meer ervaringen zijn nog van harte welkom !!

20 apr 2015 17:40
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Denk als je een beetje zoekt nog wel meer ervaringen vindt. Mijn 2.5. doet bijna altijd 1 op 10. Het aanbod is gigantisch. Kijk goed wat je koopt (staat van onderhoud) en laat een aankoopkeuring doen. Het meeste geld bij een P gaat niet op aan benzine (tenzij je natuurljik echt heel veel rijdt). Een 2.7 is een beetje sneller dan een 2.5 en een 3.2 veel. Een 3.2 is wel behoorlijk duurder in de aanschaf.
Succes en plezier met de zoektocht dat is al leuk. :thumleft:

20 apr 2015 18:02
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Werk je nog bij De Blauwe Gier? :cheers:

20 apr 2015 20:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Procesoperator
Terneuzen
Ik rijd een boxster 2.7 uit 2001 met 155.000 km.
Bij langere ritten 1 op 10. Bij funtritjes gaat het al vlug richting 1 op 7 .

Wel heel erg tevreden over de motor.

gr, Frank.

20 apr 2015 21:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Als je een auto met een laag verbruik wilt, dan is een Porsche niet de juiste. Wil je een auto die je een onovertroffen rijbeleving bezorgt, dan is een Porsche de enige keuze...

20 apr 2015 21:42
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Geen idee wat mijn Boxster verbruikt. Als de tank bijna leeg is gooi ik m weer vol. Het liefst zo vaak mogelijk. Dan weet ik dat ik veel lol heb gehad.

20 apr 2015 21:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Precies, als ik ergens gestoord van zou worden, dan is het wel van het turen naar mijn benzinemeter met de angst dat mijn auto teveel verbruikt....

20 apr 2015 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 "GT3", ex 986S
1:5 tot 1:12 dus gewoon gaan voor een handgeschakelde S :-)

20 apr 2015 22:10
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
noordip schreef:
Ik ben erg benieuwd wat het verschil is tussen de 2.5 2.7 en de 3.2.

Een handgeschakelde is volgens de boeken sowieso zuiniger dan een tiptronic :idea:

Als je met een 2.5 hetzelfde wilt presteren als met bijv. een 3.2, kijk je sowieso tegen een hoger brandstof verbruik en hogere slijtage aan ...

TOTMBO zit op zo'n 1:11 met haar Boxster S ... en ze doet echt niet altijd rustig aan.
Afgelopen Tunnelchallenge zat ze ook nog boven de 9 km per liter ... en dat terwijl de uitlaat pas boven de 6000 toeren gingen "zingen" :P

20 apr 2015 22:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
De keuze tussen de motorvarianten zou af moeten hangen van wat je met de auto wil icm met je budget.

Als je de kosten zo veel mogelijk wilt drukken, neem dan een 2.5. Die zal de minst dorstige zijn, is ook 1 klasse lager in wegenbelasting en daarbij het voordeligst in aanschaf.
Onderhoud kan je niets mee; bij dit soort auto's hangt alles af van hoe ze in het verleden zijn onderhouden en behandeld/gereden. Een 2.5 uit '98 kan in betere staat zijn dan een 2,7 of 3,2 uit 2004 (altijd aankoopkeuring laten doen bij onafhankelijke partij!!!) Reken op 1000 tot 1500 € per jaar, los van eventuele optische aanpassingen.

Ik heb een 2.5, bevalt uitstekend. Onderhoud kostte mij de afgelopen twee jaar ca 1200€ per jaar. Ik heb de 2.5 gekozen omdat het mij gaat om de cabrio-beleving en het toeren, niet specifiek om stoplichtsprintjes en hard rijden. Overigens moet er iets bijzonders naast je staan voordat je zoekgereden wordt in een 2.5 dus wees niet bang dat hij traag is :drive: :mrgreen: en de wegligging bij bochtenwerk etc is fenomenaal...
Succes met je keuze
Mocht je meer willen weten, stuur gerust een mailtje of (weet niet waar je woont) kom een keer kijken bij die van ons dan kan ik je wat tips en trics meegeven voor je aankoop.
En nee; die van ons is niet te koop :D

21 apr 2015 8:16
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Bedankt weer voor de vele reacties.

Het gaat mij persoonlijk vooral om de cabrio ervaring en een stukje geluid. Ik denk persoonlijk dat een 2.5 dan idd de beste keuze zal zijn. Van het racen en de sprintjes ben ik niet echt. Ik vind cruisen heerlijk en dacht daarom in de eerste instantie aan een automaat.

Ik rij veel binnen door en in de stad. Woon zelf in omgeving Amsterdam dus mocht er iemand in de buurt zijn die mij zijn Boxster een keer uitgebreid wil showen dan neem ik dat aanbod maar al te graag aan.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd

21 apr 2015 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
iets met geld en gezondheid
verre oosten
Volledig eens met Erik P

Zelf ook een 2.5, en ga er ook niet mee naar de Nordschleife. Stoplichtsprintjes doe ik wel met de ducati

Ik zou zelf wel voor een handgeschakelde gaan, maar dat geldt bij mij voor alle auto's, hoe doorontwikkeld de automaat ook wel is....

Ja ben van de ouwe stempel....haha

Afbeelding

21 apr 2015 19:27
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Hallo Sjoerd,

Voor het open rijden is de Boxster top !
Voor het geluid, tja... Dan zul je wat aan de uitlaat moeten doen.

Heb een 2.5 gehad en rij nu een 3.2 (met volledig Cargraphic systeem).
Dus my 2 cents:
- koop een 3.2,
- zet er een sportieve uitlaat onder (of bypass),
- dak open
en gaaaaaaaan !

P.S.
Maak je om het verbuik geen zorgen, open rijden met een mooi uitlaat geluid werkt verslavend.
Dan maakt 1op7 of 1op10 werkelijk niet meer uit.

21 apr 2015 21:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Hahahah dat geloof ik graag. Ik heb inderdaad al een aantal plannen die ik na het aanschaffen van de Boxster wil gaan uitvoeren. Een belangrijke hiervan is het aanpassen van het uitlaatsysteem. Zeer mooie auto hebben jullie heren :thumleft:

21 apr 2015 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
verre oosten
Las ik iets over uitlaat aanpassen...ik zeg doen!

De mijne afgelopen maand gedaan en ik zeg 't is het zeker waard!

Afbeelding

Afbeelding

En dit vind ik toch ook gaaf (sorry puristen onder ons...)

Afbeelding

Succes met je aanschaf!!!!

22 apr 2015 0:41
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 "GT3", ex 986S
neem een handgeschakelde S want die heeft een 6-bak dus en is dus stukken zuiniger :mrgreen: :lol:

22 apr 2015 7:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
verre oosten
RuBoxS schreef:
1:5 tot 1:12 dus gewoon gaan voor een handgeschakelde S :-)

Geintje, of toch niet.....
Handgeschakelde 5 bak...1;8 tot 1;12.... :D :D :D

Ach verbruik, wat is 't waard....veelal gebruiken we de auto niet als DD, dus de kosten meer of minder zijn marginaal. Onderhoud en aanschaf zijn m.i. veel belangrijker..

22 apr 2015 7:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende