Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Wel even op de productie-datum van de band letten
..... enne, waarom was het niet meer verbazingwekkend toen je het industrieterrein op reed
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
03 sep 2005 8:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
De vergelijking is overigens tussen S-03 PP en S-02 PP. De niet PP S-02 was beter op droog dan de PP S-02, dus misschien ligt het daaraan.
|
03 sep 2005 8:50 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ja en nee. Goede grip heeft ook zijn effect op de remweg. En soms kan een meterje het verschil zijn tussen een hartverzakking en een stom formuliertje invullen...
Om altijd maar het duurste te pakken, neuh. Maar op een Porsche, zelfs al is het een 924, zou ik toch altijd prestatiegerichte banden leggen en geen comfortgerichte.
|
03 sep 2005 8:53 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Banden approved by Porsche hebben verstevigde flanken.
Dit wel om 2 redenen ... acceleratie in combi met druk/gewicht die in dit geval op de achterbanden komt ... zeker bij een 11'je ... en idd het tegenovergestelde ... remvermogen ... om dezelfde redenen.
N3 is daarom niet beter dan de N1 van een bepaald merk ... is gewoon een evolutie van een bepaald type.
Stel Michelin heeft de pilot Sport N2 en wijzigen het profiel ... gaat de band automatisch N3 worden.
Het is zelfs zo dat bv N3's van een bepaald merk wel eens minder "goed" kunnen zijn dan N1's voor een oudere P ...
Maar merken als Marschall en wat weet ik allemaal ... doe dat nou lekker niet ... kan allemaal wel goed zijn onder het Astraatje 1.2 ... maar toch niet onder een sportwagen
Kheb heel deze uiteenzetting gekregen van een bandenspecialist die behoorlijk wat Porsches ziet voorbijikomen ...
|
03 sep 2005 17:30 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Als Opelkenner heb ik het nu al twee keer gelezen en hoor ik het steeds donderen in Keulen.
Een Astraatje 1.2 bestaat niet. Het lichtste model is een 1.4
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
03 sep 2005 17:34 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Toch maar de opelbijbel er es op na slaan koentje ....
Kijk hier en hier en hier maar eens dan ... en zo kan ik er nog 100'en opsommen ...
Dirk-geen-Opel-kenner-maar-wel-Google-beest
|
03 sep 2005 17:41 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dedoeme , je hebt gelijk.
Ik wist niet dat ze die in die nieuwere modellen hadden gelegd.
Jonge jonge wat een afgang (voor mij en Opel)
Tja , toen die uitkwamen had ik mij alleen nog toegelegd op Porsche hé
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
03 sep 2005 18:10 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Nieuwere modellen?...die laatste is van 2000...
|
03 sep 2005 18:17 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Is volgens mij ook nog zo'n 4-cilindertje wat ze over hadden van de kadett/corsa A
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
03 sep 2005 18:49 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Onzin. Punt.
Geloof mij nou maar dat een CL65AMG veel meer van banden verlangt dan een Porsche (meer vermogen EN meer gewicht EN dezelfde remafstand). En dan moet een band verstevigd worden voor een Porsche? Kom nou.
Er zal best wel eens een band zijn geweest die aanpassingen nodig had voor een N-codering. Maar de Potenza's van Bridgestone zonder N-codering (S-03 en RE050), zijn betere banden dan die MET N-codering.
|
03 sep 2005 23:04 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
zozo ... wij wachten dan op de enige echte juiste verklaring met betrekking tot de N coderingen ...
Ben benieuwd ...
Dirk
|
03 sep 2005 23:11 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Die heb ik al lang gegeven: het is een keurmerk dat geld kost. Zoiets als THX. Er zijn fabrieken die geen geld overhebben voor een N-codering. Dat zegt niets over de kwaliteit. Of jij moet geloven dat Bridgestone tegenwoordig slechtere banden maakt, maar dat Ferrari desondanks op hun topmodel die nieuwe banden legt.
N-codering geeft aan dat de band door Porsche geschikt is bevonden voor Porsche. Geen N-codering geeft aan dat Porsche de band OF niet geschikt vond OF dat Porsche er nooit naar heeft gekeken.
|
04 sep 2005 0:07 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
It is also important to knowthat while Porsche N-specification tires have been fine tuned to meet the specific performance needs of Porsche vehicles, the tire manufacturers may also build other tires featuring the same name, size and speed rating as the N-specification tires for non-Porsche applications. These tires may not be branded with the Porsche N-specification because they do not share the same internal construction and/or tread compound ingredients as the N-specification tires. Using tires that are not N-specific is not recommended and mixing them with other N-specification tires is not permissable.
|
04 sep 2005 0:21 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik denk dat je ook de invloed van de motorwarmte op de achterbanden van een 911 Niet mag onderschatten, en dat zal bij een SL65AMG toch veel minder zijn IMHO
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 sep 2005 0:24 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Banden, banden en nog eens banden
in loodsen, loodsen en nog eens loodsen
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
04 sep 2005 0:25 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
Dat is een goeie, dat vroeg ik me laatst ook wel af, hoe heet mag/kan het daar worden.
|
04 sep 2005 0:29 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Heter dan bij een Ferrari?
Heter dan bij een Mercedes SLR (bij de voorbanden dan, natuurlijk )?
Heter dan bij een McLaren F1?
Heter dan bij een Lambo?
Kom op nou!
Al die merken monteren ook geen N-codering banden!
Als een N-Codering je gerust stelt, moet je die extra Euro's er gewoon aan spenderen!
Het voordeel is natuurlijk dat je bij een band met N-codering zeker weet dat je 'een geschikte band' hebt. Een band zonder N-codering is misschien wel béter dan zo'n band, maar je kunt dat niet zeker weten op voorhand, omdat die 'Porsche garantie' er niet op afgegeven is.
Het is bekend dat Bridgestone geweigerd heeft om nog langer te betalen voor de N-codering, dus door Porsche is geschrapt van het lijstje, maar nog steeds perfecte banden maakt. Die banden zijn zeker geschikt voor een Porsche (ongeacht het model) en Bridgestone stelt dat ook nadrukkelijk!
Hetzelfde geldt voor een merk als Fulda die nooit een N-codering hebben gehad, maar die bij een test (waarbij de banden ook specifiek op Porsches zijn getest) als enige door de Duitse TüV zijn gecertificeerd.
Ik denk dat die N-codering -met alle respect- toch een soort van geldklopperij is en dat geld wordt maar mooi uit onze portemonnaies geklopt....
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
04 sep 2005 1:05 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zover als ik mij heb laten informeren heeft die N-codering niet zozeer met het vermogen of prestaties te maken die de band moet verwerken , maar juist de ligging van de motor bij de Porsche.
Bij een Mercedes etc ligt het blok vooraan, bij Ferrari etc centraal (dus VOOR de achteras. Bij een Elver ligt die ACHTER de achteras. Doordat hij erachter ligt krijg je in bochten een sterk hefboomeffect waardoor er zeer veel meer druk komt op de wangen van de band ten opzichte van bovenvernoemde merken. En net daardoor is die zijversteviging zo belangrijk bij de Elvers en bvb niet bij de 914,924,944,968,928,986,Cayenne of CGT. Die banden met een N codering hebben net die verstevingingen in de zijwangen die dit probleem oplossen. Heb je deze niet kan de wagen bij zwaardere belastingen in bochten sterke stuurproblemen veroorzaken door de druk op de banden tot in de extreemste gevallen dat de band van de velg loopt. De gevolgen daarvan zal ik niet hoeven uit te leggen denk ik.
Dus een lauter Fysica probleem. Gooi in een AMG het gewicht van een elverblok+het gewicht van zijn eigen motor (ter compensatie daar er bij een P geen blok voorin ligt) in de koffer (is dus ook allemaal achter de achteras) en ga er dan eens erg vlot mee door de bochten. Moet je maar eens zien hoe zijn voorgeschreven banden reageren
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
04 sep 2005 1:30 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dat is een leuk verhaal, maar dan rijzen er toch een paar vragen...
1) Waarom adviseert Porsche ook N-codering banden bij andere types dan alleen bij de 911 derivaten?
2) Waarom moeten er dan zowel aan de voor- als achterzijde N-codering banden? Aan de achterzijde kan ik dan nog wel begrijpen, maar waarom aan de voorkant ontgaat me dan volledig...
3) Geeft dat niet aan dat het 911-concept gewoon volledig 'off balance' is?
Ik geloof daar niet zo in, maar goed...
Ik heb nog nooit gehoord dat een 911 zonder N-codering banden 'minder goed' zou rijden of afwijkend rijgedrag zou vertonen!
Ongetwijfeld zijn er mensen op dit forum die het tegendeel zullen beweren en zo blijkt maar weer dat dit een dankbaar discussie-onderwerp is...
Een klant van ons rijdt een 993 4S en had nog nooit van N-codering gehoord. Zijn banden bleken geen N-codering te hebben, maar hij had nog nooit enig verschil gevoeld.
Tijdens de Vet Cool Man-rit sprak ik iemand die wél N-codering banden had gemonteerd (964 turbo met Conti's) en die had alleen maar negatieve dingen te melden over die banden en gaf aan dat bij de volgende bandenwissel 'gewoon weer Toyo's (Proxes; dus zonder N-codering) erop zouden komen, want de wegligging en het bochtengedrag was dan véééél beter!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
04 sep 2005 1:51 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Omdat de wet voorschrijft dat je GEEN verschillende banden mag monteren. Grapjas Helemaal mee eens ... je zal idd nix voelen ... KLOPT tot er ééntje het begeeft ... Idd zoals ik eerder al zei ... door de extreme krachten die vrijkomen op de flanken van de band door het concept van de auto. Je eerst goed informeren aub voor je wat neertikt ... heb 25.000 km met Fulda N coderingsbanden rondgereden. Prachtige band ... als hij warm was ... en dat was het "probleem" ... bij normaal gebruik kreeg je ze haast niet warm genoeg ... Kan ook kloppen ... bij bv een 964 ligt het het heetste gedeelte van de uitlaat, de katalysator, op ongeveer 5cm van de band. Kan me niet voorstellen bij welke andere auto dit nog t geval is. Wat ik ook HEEL ZEKER weet is dat de 3 bandencentrales waar ik prijsinfo had gevraagd ten tijde van de aankoop van mn huidige Michelin's, was er geen enkel bedrijf dat NIET N coderings banden wilde monteren op mijn auto Geen van al wou dat risico op zich nemen. Niet dat ik dat van plan was ... maar in 2 van de 3 gevallen werd dit spontaan bij de offerte vermeld Ter info
Toyo heeft de Proxes ook met N codering ... en ik heb al gehoord dat ze zeker niet slecht zijn
eneuuu ... kwil geen zout in wondes strooien ... maar we kennen der hier wel ééntje die zen karretje de vernieling heeft ingereden met Marschall bandjes erop ... die waren net niet sterk genoeg ...
enfijn ... ieder "denkt" er het zijne maar van ... bij mij komen er in ieder geval GEEN zonder het N'etje op.
Dirk
|
04 sep 2005 7:41 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Dat is dan toch zeker alleen het geval in Belgie, en hoe zit het dan met all die Nederlanders die door Belgie heen rijden, gelden voor hen andere regels want heus in Nederland rijden de meeste echt niet met 4 dezelfde banden. Dit door de simpele reden dat ze niet tegelijk slijten en dus meestal per 2 vervangen worden...
En wat is dan de defenitie van "verschillende" banden, moeten het dan precies dezelfde zijn, zelfde maat, type etc, en hoe zit dit dan bij Porsche en andere auto's die voor en achter verschillende maat monteren.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
04 sep 2005 8:00 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
In België moeten dezelfde banden per as gemonteerd worden.
http://www.mobilit.fgov.be/data/route/PBBANDEN.pdf
Heb onlangs een lezing bijgewoond van Pirelli, mooi verhaal, dat van die N-coderingen. Heb het niet meer zo duidelijk in mijn hoofd zitten. Ik rij in elk geval zonder N codering.
Wil je het echt weten, effe mailtje naar Pirelli dus.
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
04 sep 2005 8:50 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op DEZELFDE AS.
Ook wel: hoe denk je dat het P-Zero systeem werkt (asimmetrico-direzionale)?
En de hitte? Wat denk je dat het hitteschild bij de uitlaat doet? En hoe denk je dat het bij andere merken aan de voorkant zit? Een motor is niet minder warm dan een uitlaat.
En wat zal de meeste kracht vragen? Accelereren met de motor achterin? Of remmen (remmen hebben omgerekend vaak >1000 pk!) met de motor voorin?
De N-codering is uit een tijdperk dat banden niet zo goed waren als nu. Je haalde de hoogste snelheidsspecificatie als de band 240 km/u aankon. Maar diverse Porsche liepen (veel) sneller. Niet iedere ZR band was dan ook geschikt. Vandaar de N-codering (ook typisch Duits, want aldaar krijgt een voertuig een lijstje gehomologeerde banden, kijk maar eens als je een Duitse auto invoert in de autopapieren).
De N-codering heeft in een vorige eeuw zin gehad. Nu is het niet meer dan een vorm van inkomsten bij Porsche. Tuurlijk: als de band een N-codering heeft weet je zeker dat deze op een Porsche past. Maar een band zonder N-codering kan misschien nog wel beter werken.
Bij mijn weten hebben R-compound banden geen n-codering. Ook ongeschikt voor Porsche?
Vwb het gewicht dat een autoband kan hebben: daar is een aparte codering voor (de twee cijfers vóór de snelheidscodering) en verdomd dat het niet waar is: bij N-codering banden in de maat 255/40/17 is het draagvermogenindex gelijk aan de banden zonder N-codering. Dus verstevigde zijwanden? Dacht het niet.
En banden met daadwerkelijk versterkte zijwand (run-flats) die zie ik GEEN N-codering hebben...
Van mij mag iedereen hier in sprookjes geloven, maar er zijn echt auto's die nog meer van een band vragen dan Porsches. Doorgaans hebben die meer gewicht en meer vermogen. B.v. een Bugatti Veyron, die om diezelfde reden ook nog steeds niet wordt uitgeleverd, omdat de banden met N-codering die bestaan dat geweld niet aankunnen...
|
04 sep 2005 8:53 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Als je ooit al eens goed op je 911 getrapt hebt, wat heel veel Porsche rijders niet doen. Moet je jehanden maar eens op de achterbanden leggen, dan kan je de stukken rubber er zo af pulken. Dar heb ik nog met geen enkele andere wagen gehad, ook niet aan de voorkant.
Wat denk je van het verschil van koeling bij banden met de motor aan de voorzijde, en banden met de motor aan de achterkant.
Volgens mij, is de het uitlaatspruitstuk nog steeds een van de warmste onderdelen van een draaiende motor, en die zit nu net bij een 911 redelijk dicht bij de banden.
Maar Porsche zal dit natuurlijk zeker enkel maar adviseren uit geld bejag
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 sep 2005 9:51 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
tot daar akkoord ... maarrrrr ....
ZR has since been superseded by WR and YR, which are rated at 270+ km/h and 300+ km/h, respectively. Still, speed rating is only one factor in determining whether a tire is suitable for a specific application, other factors include grip (wet and dry), tire noise, ride quality, etc. The N-spec will therefore be continued to be used.
An N-spec tire will have the same outward appearance (tread pattern, dimensions) as a 'regular' tire, but the rubber compound and carcass construction will be different.
Dit is een antwoord van Porsche zelf.
hier volledig te lezen.
|
04 sep 2005 10:22 |
|
|