Auteur |
Bericht |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
De achterbanden maat is goed. Fijn dat je N-codering hebt, kun je beperken tot alleen twee voorbanden. 205 zal gewoon op jouw velgen kunnen. Toyo heeft heel lang een hele goede band gehad voor een Porsche. Deze had ook N codering. Maar de ontwikkelingen staan niet stil en telkens haalt het ene merk het ander weer in. Ik merk vaak dat ik een favoriete band heb en adviseer, maar dat een tijd later deze weer is vervangen door een opvolger. Die opvolger is niet altijd even competitief met zijn concurrenten omdat ook daar de ontwikkeling niet stil staat. Er zijn dit voorjaar weer veel nieuw top banden op de markt gekomen waardoor het voorkeurs lijstje constant wijzigt. Van de week een Cayman gereden met Conti Sport Contact 5P zonder N codering. En toch stuurde deze erg goed. N-codering is niet altijd heilig. Soms ligt de fun factor juist hoger zonder dan bij een auto met N-codering. Het is maar wat je zoekt.
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 apr 2015 13:45 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Hoe breed zijn deze velgen 6Jx16 205/55 ZR16 7Jx16 205/55 ZR16 8Jx16 225/50 ZR16 7Jx17 205/50 ZR17 8Jx17 255/40 ZR17 9Jx17 255/40 ZR17 9.5Jx17 * 275/35 ZR17 8Jx18 225/40 ZR18 10Jx18 265/35 ZR18
|
26 apr 2015 13:52 |
|
|
giulia
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
True...niks zo persoonlijk als banden lijkt het af en toe wel. Ik vond de Conti's gewoon geen fijne band. Dat meegeteld met de ervaring die ik heb met Falken van de laatste generatie heeft er toe geleid dat ik de keuze heb aangedurfd voor de 964 ook al zit er geen N codering op ( waar ik persoonlijk niet aan hecht) wel extra load index Waarom de keuze voor een non- N codering? Zoals eerder vermeld heb ik een handvol ook zeer krachtige Maserati's gehad met bergen pk's en koppel. Bij de Quattroporte alles op de achterwielen bij een drooggewicht van 1650 kg met meer dan de helft van dat gewicht achter vanwege een loeizwaar ( australisch ) Ranger diff. Dus ook best wel wat massa en vermogen op de achterkant. Hier wordt vanuit de fabrikant geen speciale band voor aanbevolen. Dat beviel prima en nergens last, geen gedoe of wat dan ook gehad met de FK 453. Wel altijd even opletten in de bocht dat de redelijk ouderwetse turbo techniek er niet in een keer in komt....altijd spannend. Ook hier.....iedere sjaak zijn smaak
|
26 apr 2015 14:35 |
|
|
ewp964c2
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Net nieuwe conti's met N op de C4 Targa, inderdaad wel heel erg harde band met zeer snel platte kantjes. Die zijn na een kilometer of 10 wel weer weg. Wel irritant.
_________________________________________ Ex 964 C2 Ex Targa 964 C4 Ex 911T 1972 Ex 964 C4 Coupe Ex 996 C2 991 C2S Sportchrono
|
26 apr 2015 15:15 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Vanmiddag ff gecheckt. Velg is 7,5J 17. Dus moet kunnen, toch (205/50) ?
|
27 apr 2015 20:26 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Ik vraag mij af of zo'n N-codering nu wel echt 'nut' heeft. Ik begrijp dat er bij een P veel vermogen op de wielen en dus banden staan en dat er met hoge snelheden mee gereden moet kunnen worden en dat daardoor er veel van een band wordt gevraagd, maar wat voegt die 'N' er eigenlijk aan toe? Op mijn DD (530xd) zitten nl banden (Conti's), zonder 'N' maar de prestaties van mijn DD zijn minimaal hetzelfde als mijn 964 C4; ook 260pk, een top van 250km/u , AWD en een waanzinnige trekkracht. Nooit een moment gehad waarin ik dacht 'O jee, had ik nu maar een 'N' codering'.
|
27 apr 2015 20:43 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Wat heeft BMW nou met door Porsche geteste en gecodeerde (N) banden te maken? Of moeten we nu weer uitleggen wat een N-codering is en wat de pro's en con's zijn ...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
27 apr 2015 21:36 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Hè, ik wilde het net proberen uit te leggen..........
_________________________________________ Rebel engineering
|
27 apr 2015 21:38 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Ik schreef "we", ik bedoelde "Erwin" ...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
27 apr 2015 21:42 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Bedankt voor je aanbod maar bespaar je je de moeite.. Ik weet hoe de zoekfunktie werkt. Na alle meningen op dit overigens wijze en nuttige forum ben ik nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van de 'N' codering. Iedere Sjaak.............
|
27 apr 2015 22:08 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Ach, ik vond de "op de BMW zitten banden zonder N-codering" wel een verrassende insteek voor een topic wat idd al vaker aan de orde is geweest ...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
27 apr 2015 22:29 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
215/45-17 inderdaad nooit doen.
205/50-17 = origineel 225/45-17 = alternatief, breder met dezelfde afroldiameter. (minder onderstuur)
Op mijn 964 C4 heb ik die 225's voor icm 255's achter, Michelin PS2 met N-code
Deze setup bevalt beter dan voorheen de Conti's SC3 in dezelfde maten, ze hobbelen niet na stilstand en lijken überhaupt comfortabeler.
|
28 apr 2015 10:12 |
|
|
giulia
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
En waarom zou je dit nooooooit moeten doen?
|
28 apr 2015 10:27 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Zoals reeds door Edwin uitgelegd, vanwege het verschil in afroldiameter (en dus omwentelingen per km = draaisnelheid) met de achterwielen :
|
28 apr 2015 11:01 |
|
|
giulia
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Dan ben ik benieuwd hoe je dat dan doet als je (ooit nieuwe) voorbanden op 3,5 mm zitten? Dan heb je namelijk in totaal 2x 5,5 mm (11mm gemeten over de totale hoogte van de band) weggereden. Dat is precies het verschil in hoogte tussen een 205/50/17 en een 215/45/17. Lijkt mij stug dat met de voorgeschreven bandmaat en slijtage/profieldiepte die boven het minimum ligt de 4WD in de schift gaat. Dat wordt een dure hobby dan om de banden na 3 mm slijtage weg te gooien
|
28 apr 2015 11:13 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Dezelfde slijtage vindt ook (in min of meer vergelijkbare mate) gelijktijdig op de achteras plaats, daarom is het beter om het verschil minimaliseren. (Het gaat om het verschil in omwentelingssnelheid tussen voor- en achteras.) Maar er gaat verder niets dramatisch mis. Wat meer slijtage en warmteontwikkeling in de vierwielaandrijving plus hoger brandstofverbruik. Het is jouw auto. Gewoon doen wat je niet laten kunt.
|
28 apr 2015 11:43 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Re: Wat voor voorbanden? (964C4)
Mijn hemel... ZR is een "oude" term maar staat die nu nog voor snelheid >270 km/h??? (niet dat ik dat ooit ga rijden maar ja) Als je een N4 band kiest is de loadindex dan meteen goed? Ik hoor het weer graag
|
28 apr 2015 21:23 |
|
|