Auteur |
Bericht |
Rainer B.
911 3.2Luzern
|
 Keramische remmen
Vorige week heb ik een cayman besteld en bij die gelegenheid werden keramische remmen aangeraden (gaan lang mee, geen remstof op velgen, doen het prettig op Zandvoort en zien er mooi uit, zeker in combinatie met agaatgrijs en zwarte velgen). Maar er werd bij gezegd: ze kunnen piepen/kraken. Nog los van de (nogal heftige) prijs, vind ik dat wel een beetje raar/eng. Weet iemand ms hoe erg dit kraken/piepen is? Ik heb me een pukkel gezocht op internet inclusief dit forum maar vind geen 'review' tva dit punt. Bij voorbaat dank, Rainer
|
07 mei 2015 19:41 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
 Re: Keramische remmen
 Heb ze eronder zitten, je weet niet wat je voelt ENORM wat een remvermogen Enkele keer hoor je ze iets piepen maar dat kan je nauwelijks hinderlijk vinden. Zou ze niet nemen voor die extra prijs, ben er zelf voorzichtig mee. Maar een keer over de skirts lijkt me niet verstandig, ze vielen ook niet onder de garantie die ik er toen op had. Mij werd verteld dat de cup Porsche's ook gewoon stalen schijven eronder hebben.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
07 mei 2015 20:02 |
|
 |
Koen_J
|
 Re: Keramische remmen
Ik heb ze ook onder mijn Cayman S zitten, ze remmen idd enorm. De grote gele remklauwen zien er ook wel apart en exclusief uit.
Het piepen, tja, ik stoor me er niet aan. Maar je ziet mensen wel vreemd kijken al je met je Porsche aan komt zetten en bij het remmen piepen de remmen als een oude trabant.
|
07 mei 2015 20:09 |
|
 |
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
 Re: Keramische remmen
Vind ze briljant, piepen alleen als ze koud zijn en als ze koud zijn moet je wat harder trappen om te vertragen. Kraken nooit gehoord.
En met je remschijven over skirts, geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.
Je kunt nu versleten schijven laten vernieuwen voor dezelfde prijs als rondom nieuwe stalen schijven met blokken.
|
07 mei 2015 20:18 |
|
 |
geertsabine
|
 Re: Keramische remmen
Maar dan de hamvraag: wat kosten ze (extra)?
|
07 mei 2015 20:41 |
|
 |
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
 Re: Keramische remmen
Als je het circuit er niet mee op gaat dan zou ik het lekker laten. Er wordt beweerd dat ze 3 ton mee moeten gaan maar lees ook al verhalen van mensen die ze rond de ton al moesten vervangen.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
07 mei 2015 21:12 |
|
 |
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
 Re: Keramische remmen
Aannames aannames, etc enz en nu iemand die er echt iets over kan zeggen..... Ik zeg Erwin.....of der Walter uiteraard.... 
|
07 mei 2015 21:30 |
|
 |
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
 Re: Keramische remmen
Wat je zegt, heb ze zelf pas 8 jaar.
|
07 mei 2015 21:33 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003
Porsche 986 2003Waterland
|
 Re: Keramische remmen
Als Hans dat zegt, dan kan het ook natuurlijk  Dat zijn die skirts bij de Appie natuurlijk Piepen doen ze idd als ze koud zijn, remmen in elk geval beter dan de banden die ik eronder heb  , en ik ben verbaasd dat mijn wielen zo schoon blijven...
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
07 mei 2015 21:40 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
 Re: Keramische remmen
 Ho ho ik pak af en toe wel eens de baan 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
07 mei 2015 21:48 |
|
 |
PTT
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110
ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4Koekhapper PBVH
|
 Re: Keramische remmen
Kan me voorstellen dat je bang bent voor de brake ducts op de curbstones, wegwerpartikel op een GT3 €12,00/st GT2 daarentegen €182,00/st
|
07 mei 2015 22:05 |
|
 |
Pacoloco
|
 Re: Keramische remmen
Tja, lekker boeiend of ze piepen/kraken en wat ze kosten of hoe hard ze remmen..! Geen remstof op je velgen dus minder poetsen 
_________________________________________ footers zuigen! :D
|
07 mei 2015 22:13 |
|
 |
DennisvdB
|
 Re: Keramische remmen
Hier piepen ze zelden. Wil je dat verhelpen, keer flink gas geven en heel hard remmen. Ben je er zo een paar weken vanaf. Ik vind het super remmen. Er zit schijnbaar wel verschil in de bouwjaren, de eerste bouwjaren (t/m 996 dacht ik) hadden iets meer problemen, vanaf de 997 zijn ze eigenlijk probleemloos. Let wel op bij het wisselen van wielen, 1 verkeerde beweging en je raakt de schijf, en dan is het huilen geblazen! Voor die incidentele circuitdag zou ik niet kiezen voor staal ivm vervangingskosten, maar gewoon voor keramisch! Tenminste, als je de meerprijs uit wil geven aan PCCB.
|
07 mei 2015 22:58 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
 Re: Keramische remmen
Zou ze niet nemen als je ze specifiek moet afrekenen. Heeft geen praktisch nut tenzij je veel circuit doet of veel te hard gaat op de openbare weg. Piepen heel soms maar dan rijd je als 'n oude krant  In mijn geval standaard (turbo s) dus tsja. Ze schijnen te kunnen afbreken als je de pech hebt dat er 'n steentje of iets anders tussenkomt, dan wordt het een dure grap. Anders gaan ze bij normaal gebruik heeeeeel lang mee. Grootste voordeel wat ik tot nu toe ervaar is inderdaad geen zwarte velgen.... (en het staat goed bij m'n gele kentekenplaten en gele gordels...  )
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
07 mei 2015 23:07 |
|
 |
bassraf
't Gooiski
|
 Re: Keramische remmen
Woensdag in een Cayman GT4 met keramische schijven gereden, ik weet niet of dit een kenmerk van keramisch is, het remt natuurlijk hard, maar wat mij het meest opviel is dat het zo linear voelde (zacht drukken is zacht remmen, harder is harder en nog harder is nog harder etc..) - is dat een specifieke eigenschap van keramisch? Bij mijn normale schijven op 991 4S is dat een stuk minder? (of klopt dat gewoon niet ?  )
|
08 mei 2015 3:42 |
|
 |
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
 Re: Keramische remmen
Zo remt mijn 4S ook. Begrijp ik dat als jij zacht drukt hij hard remt?
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
08 mei 2015 5:19 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Keramische remmen
ik vind het de charme van de techniek.
_________________________________________ remmen is angst
|
08 mei 2015 9:05 |
|
 |
Rainer B.
911 3.2Luzern
|
 Re: Keramische remmen
Hartelijk dank voor de reacties! Dat beetje piepen dat soms optreedt, is dat glazuurbarstend gepiep (hoog / cf. krijt op schoolbord) of meer schuren zoals 'klassieke' elfjes dat wel doen?
@bassraf: hoe rijdt dat, zo'n gt4? Ik wist niet dat ze al in NL geleverd zijn. Heb die van mij 'blind' besteld, althans zonder proefrit. Wel een proefrit in een Cayman gts pdk, maar dat lijkt me toch een ander beestje.
|
08 mei 2015 11:04 |
|
 |
geertsabine
|
 Re: Keramische remmen
@Rainer: heb je een GT4 besteld of begrijp ik het niet goed?
|
08 mei 2015 13:05 |
|
 |
Rainer B.
911 3.2Luzern
|
 Re: Keramische remmen
Klopt. Ik heb alleen nog nooit in een gt4 gereden. Daarom zit ik met vragen als: keramisch of gietijzer, kuipstoel of sportstoel, wel of geen volleer, Gulf blauw (via exclusive) of gewoon agaatgrijs. Vooralsnog gietijzer, kuipstoel, geen volleer, Gulf blauw, maar ik heb nog een paar weken om te wijzigen. Die spoiler vind ik niet zo'n succes. Zal tzt eens kijken of ik die er af kan halen.
|
08 mei 2015 13:20 |
|
 |
geertsabine
|
 Re: Keramische remmen
pffff, wat een geluksvogel ben jij! Als ik er een weekend op moet passen, dan hoor ik het graag 
|
08 mei 2015 13:33 |
|
 |
bassraf
't Gooiski
|
 Re: Keramische remmen
[/quote] Haha, ja dat snap ik, maar die van mij is lang niet zo linear, zacht remmen is zacht, hard remmen is heel hard, ik denk dat ik het woord "happen" kan gebruiken? Het is ook weer niet vreselijk, nogmaals het is wat mij opviel in de GT4  @RainerB: Mijn proefrit was gewoon bij PC Leusden, toen hij uitkwam om gevraagd en ze konden hem direct inplannen voor mei, gewoon ook doen? Vielen mij vooral een paar zaken op aan de GT4 in vergelijking met mijn 991 4S: 1) Het gewicht van de Gt4 is duidelijk een stuk lager, je merkt dit direct, bijvoorbeeld als je wat sneller van baan wisselt en natuurlijk het inzetten van een echte bocht. 2) Behoorlijk wat meer motor geluid in de auto (logisch natuurlijk), zou hem om die reden niet als daily driver kiezen (maar daar is de GT4 ook niet voor natuurlijk), sportuitlaat aan/of uit, hoor je niet in de auto, maar ZEER zeker buiten de auto  3) Handgeschakeld.. in sport mode een mooie en automatische "blip", ik leek wel een pro, schakelt heel erg soepel en koppeling is ook al zo mooi. 4) hij leek minder hard op te trekken dan mijn 4S (wel met powerkit, maar denk niet dat dat veel uitmaakt) weet nog niet precies waarom.. maar zou kunnen komen omdat ik de 4S meestal in automaat rijd en die schakelt direct terug (krijg je een extra duw van) en schakelt ook harder dan ik deed met de hand. Ik denk dat wanneer je gewoon wat aggresiever met de hand schakelt het effect hetzelfde is. 5) de keramische remmen zijn werkelijk geweldig, geweldig, wat remt dat hard (en linear haha). 6) had steeds het idee dat ik verwarmde kuipstoelen had, maar dat is het alcantara denk ik.. met leer heb je dat in elk geval niet. 7) in de kuipstoelen stappen is ook even wennen, mijn linker bil is compleet blauw omdat ik mij op de knetter harde rand liet vallen in de eerste instantie Mooie wagen voor het niet echte fun werk, maar niet als DD of om naar zuid frankrijk mee te toeren (naar mijn mening) het rijdt prachtig, maar het geluid wordt dan wel vermoeiend denk ik. Doe zeker even een proefrit!! Heel veel plezier alvast!
Laatst bijgewerkt door bassraf op 08 mei 2015 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 mei 2015 15:24 |
|
 |
964HP
|
 Re: Keramische remmen
Grote winst van keramische remmen zit hem in onafgeveerd gewicht en roterende massa / acceleratie. Zeker, het remt hard en consistent maar vergeleken met stalen remmen niet harder.....de grip van de (straat)banden is hier de beperkende factor, niet het maximum koppel dat de remmen kunnen genereren.
Sport Auto heeft wel eens een vergelijk gedaan op hockenheim met gedetailleerde telemetrie, winst per rondje van een paar tienden kwam niet uit remvermogen maar wegligging en acceleratie zoals hierboven beschreven. Wel is het zo dat PCCB in het begin niet echt track proof bleek te zijn, schijven gingen geregeld zeer vroegtijdig stuk en dan kun je langs de kassa...om die reden werden heel wat pccb-tjes omgebouwd naar stalen schijven.
Weet niet wat de situatie vandaag de dag is, zou me goed inlezen op rennlist alvorens te beslissen.....
|
08 mei 2015 17:41 |
|
 |
DennisvdB
|
 Re: Keramische remmen
964HP, zoals ik iets eerder al zei, PCCB1 (om het zo maar te noemen) had problemen, nu niet meer. Wel is het zo dat ze bij circuitgebruik net zo hard slijten als stalen schijven, daarom zijn de echte racers zeer zelden uitgevoerd met PCCB ivm exorbitante vervangingskosten  .
|
08 mei 2015 19:31 |
|
 |
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
 Re: Keramische remmen
Je vergeet er bij te zeggen dat ze ook niet faden, zeer groot voordeel op het circuit.
|
08 mei 2015 23:10 |
|
|