Auteur |
Bericht |
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Omdat de vraag in een verkooptopic boven kwam en ik dit topic daar niet mee wil 'vervuilen', maar de vraag wel een interessante is, hier dan een aparte discussie geopend. Destijds ook voor de keuze gestaan. Voor mij heeft een gereviseerd en gemodificeerd (niet alleen de koelmodificatie, maar de bekende ims en cilinderaanpassingen) blok de voorkeur boven een orgineel met lage kilometerstand of een niet gemodificeerd nieuw blok. En meerwaarde van een gemodificeerd blok? Moeilijk. Mij was het ongeveer 5 mille waard. De helft van de kosten, zeg maar... Ik denk ook dat het afhankelijk is van het risico dat je wilt en kunt nemen. De kans dat een orgineel blok stuk gaat, is natuurlijk nog altijd klein. Maar als het gebeurt, zul je diep in de buidel moeten tasten. Wel zou ik bij aanschaf altijd de kosten van nieuwe radiateurs incalculeren. Denk dat hier toch wel de belangrijkste oorzaak van alle problemen ligt. Bij mij komen er iig een paar nieuwe in
_________________________________________ rouge et noir
|
09 mei 2015 12:19 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Een paar weken terug mijn motor laten vervangen ( 996 3.6) bij PCA door een nieuwe, de koppen laten reviseren en natuurlijk alle pakkingen en keerringen nieuw en daarnaast nog wat andere zaken. Door de classic korting totaal € 10K. De updates van Porsche zelf zitten wel op de motor, maar niet de Resto/Hartech modificaties.
Ten eerste: indien het een jonge 997 was geweest, dan geen classic tarief, waardoor één en ander ca € 7K duurder zou zijn geworden, dus de late 996 is om die reden interessanter dan een vroege 997.
Ten tweede: Betreffende het gevoelige IMS Lager of n zijn algemeen kapot gaan, heb ik een uitgebreid gesprek gevoerd met de monteur. Zijn mening is dat inderdaad gebrek aan onderhoud, vervuiling van de radiators, maar vooral het niet warm rijden de oorzaak is. Er zijn toch nog steeds veel berijders die al gas gaan geven, indien het koelwater op temperatuur is, maar dan is de motor zeker nog niet warm, dus ik hou daar zelf (nog) meer rekening mee dan vroeger. Mijn motor is trouwens kapot gegaan door iets anders dan de traditionele plof.
Ten derde: ik heb nu twee jaar volledige garantie op het blok (wat toch lekker voelt), mits onderhouden bij het PC (deed ik al). Dus tot die twee jaar, zal ik geen modificaties uitvoeren
Ten vierde: De auto krijgt jaarlijks een servicebeurt naar km-stand en anders een jaarbeurt. daar zitten altijd de kosten in voor schoonmaken van de radiators en de ruimtes daar omheen. Kost wat en je ziet er niets van, maar wel nuttig dus.
Wel jammer dat het royale onderhoud niet geholpen heeft het probleem te voorkomen! ( oorzaak: Carterontluchting is om niet duidelijk reden vacuüm gezogen en heeft olie meegenomen wat zoals iedereen weet niet kan comprimeren en zorgt dat de motor in één keer de zuigerveren e.d. eruit knalt. 4 van de 6 cylinders had geen compressie meer).
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
09 mei 2015 12:51 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Resto geeft aan, dat de 'plof' motoren die ze krijgen, bijna allemaal een lage km stand hebben; daarbij doelend op 'te weinig mee gereden' of 'teveel koud gereden'. Auto waar regelmatig mee wordt (warm) gereden, hebben geen noemenswaardige motorproblemen.
Dat bevestigd bovenstaand verhaal
|
10 mei 2015 8:27 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Lijkt me sterk. Alsof auto's met veel kilometers beter warm gereden worden dan auto's met weinig kilometers. En of auto's met veel kilometers beter worden onderhouden dan auto's met weinig kilometers. Ik geloof best dat het niet goed warmrijden van een auto schadelijk is voor de motor. Maar veel of weinig kilometers in relatie tot grotere kans op een plof, dat niet. Nee, die zal ruiterlijk toegeven dat het een constructiefout is. Ook van die drie redenen geloof ik geen reet. Ik geloof dat alle drie redenen oorzaak zijn van mogelijke schade. Maar dat de drie genoemde redenen de oorzaak zijn van al die gevoelige IMS Lager - ook dat geloof ik niet. Wel fijn dat je een nieuwe motor hebt, met 2 jaar garantie.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 mei 2015 10:40 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Nuance dan; ik geef alleen aan dat het Resto opvalt dat de motoren die hij krijgt doorgaans sporadisch worden gereden. Dit in tegenstelling tot auto's waarmee dagelijks wordt gereden, lees snelwegkilometers. Die laatste krijgt hij veel minder binnen. Neemt niet weg dat ik (en anderen) ook de verhalen kennen van de mensen met hun dd die gewoon (lees rustig) optrekken bij de stoplichten en ineens vastlopen....helaas...
|
10 mei 2015 11:40 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Snelwegauto's worden misschien niet beter warm gereden, maar wel minder vaak en als ze warm gereden worden, komen ze gemiddeld ook vaker op echte bedrijfstemperatuur. Olie op temperatuur volgens de meter betekent nog niet dat de auto klaar is voor volledige belasting. De meerwaarde van een lage km-stand bij een 996 of 997 zou je dus ook best omgekeerd kunnen zien.
|
11 mei 2015 8:47 |
|
|
PeterB
Harderwijk
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Het voordeel van aoto's met lage kilometerstand is wel dat ze er wel beter uitzien, mooier interieur enzo. Ik zou toch liever een auto kiezen met 50.000 op de teller dan met 200.000
_________________________________________ 924, 911 3.2, 951, 968, 951, 968 , 964 ,944, 996 mk1,944S en nu 944S2
|
14 mei 2015 8:35 |
|
|
rdyksman
996 c4 tip mk1etten leur
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Nu net 2 weken in het bezit van een 996 uit 2000 met 177000 km op de klok. Deze staat nu bij resto voor de koelmodificatie. IK ben ook van mening dat het goed warm rijden van de motor veel ellende kan voorkomen. Een aantal jaren geleden heb ik een tijdje met een corvette C% gereden. De trapte ik pas op zijn staat als de olietemperatuur warm was. Is er er geen aftermarket olietemperatuurmeter te koop voor de 996 (of 997). Dan heb je meer zekerheid dat de motor echt op temperatuur is.
|
14 mei 2015 20:21 |
|
|
sportwagon
992 Carrera S cabrio PDK (2019). Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023) [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]Twenthe
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
|
15 mei 2015 11:55 |
|
|
rdyksman
996 c4 tip mk1etten leur
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Die heb ik op mijn 996 nog niet gevonden
|
15 mei 2015 12:44 |
|
|
hilmp2
|
Re: 996 en 997 lage km stand vs nieuwe motor
Standaard op deze manier. Enigszins accuraat. Wel wat verschil in tussen een mk1 en mk2 omdat de sensor verschillend is geplaatst, dacht ik.
|
16 mei 2015 12:22 |
|
|