Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
aluminium rem adapters en corrosie
Ik was vandaag voor een nieuw stuurhuis bij renntech. Tijdens het bekijken van de auto en remmen viel op dat de remschijven aan de binnen zijde van de auto niet geheel "schoon" waren. Er werd besloten om ze er toch even af te halen en weer netjes te maken. Toen de schijven verwijderd waren werd er nog even gekeken naar de rest. Nu heb ik grotere remmen op de 964, de Big Reds, en dan is er een adapter nodig om de klauw goed te monteren. Die zijn er in staal en aluminium. In 2007 gekozen voor aluminium Nu viel op de de onbehandelde aluminium adaptors aangetast waren door corrosie. Zo erg dat complete stukken weg waren en delen poreus waren. Die konden dus ook niet meer gemonteerd worden want de veiligheid was echt niet meer te garanderen met scheuren door de montage punten. Nu ben ik niet zo thuis in de metalen maar was wel verbaasd dat het zo erg was. Nu rij ik ook in de winter en schuw de pekel ook niet en dat is waarschijnlijk de oorzaak van de vergaande corrosie icm hitte. er worden nu geanodiseerde geplaatst waarbij we ervan uitgaan dat het dan beter beschermd is. Wel erg blij dat het gezien is want anders hadden de sporen rechtdoor over de rotonde nu wel eens van mij kunnen zijn. zal van de week nog een foto posten van de vergane glorie robert
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2015 19:52 |
|
|
erwin964c4
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Denk dat het aangevreten is door het remstof
|
12 mei 2015 20:08 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
ok zou kunnen, een reactie van het staal en aluminium. Maar aangevreten is een te lichte bewoording, het is poreus en brokken tussen je vingers te vergruizen tot poeder ik wist niet wat ik zag
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2015 20:10 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
noem je wat op ook aluminium das zo zacht daar bijtje bij wijze van spreken zowat met je tanden doorheen .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
12 mei 2015 20:13 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Is bekend dat staal en aluminium op elkaar reageren. op de foto links de gecorrodeerde en rechts hoe ie geleverd werd.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
12 mei 2015 20:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
ja maar zo krijgt zo laat mogelijk remmen voor de rotonde wel een extra dimensie, de hele handel had bij de volgende noodstop zo afgebroken
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2015 20:16 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
@ivo
idd maar dat is toch nog redelijk oppervlakkig. en dat in zo'n 7 jaar tijd geen 20 zoals bij die delen denk ik
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2015 20:18 |
|
|
erwin964c4
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Wees blij dat je op tijd was Staal blijft langer goed omdat de rest ook staal is dus bijt elkaar niet
|
12 mei 2015 20:25 |
|
|
mark3
Geulle
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
De combinatie staal - aluminium heeft hier vrij weinig mee te maken. Als dit wel het geval zou zijn, dan is een motorblok ook binnen 7 jaar opgevreten (sneller dan een plof ). Het wegvreten komt door de legering van het aluminium. De adapters zijn volledig gefreesd, hiervoor wordt een legering gebruikt die geschikt is voor te verspanen. Nadeel van deze legering is dat de toevoegingen het aluminium erg corrosief maken. Zeker onder invloed van zout. De meeste aluminium onderdelen aan een auto worden gegoten (spuitgieten), deze legering is minder corrosie gevoelig, waardoor deze geen oppervlaktebehandeling nodig heeft (lakwerk, poedercoating, anodiseren). Het anodiseren zorgt voor een harde beschermende huid. Echter door het aandraaien van de bouten kan het zijn dat deze laag kapot breekt, waardoor het corrosie proces verder gaat. Poedercoating of lakwerk is elastischer waardoor de huid minder snel zal beschadigen. Grt Mark
|
12 mei 2015 22:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Hmm en dat beschadigen van de laag gebeurd ook gemakkelijker omdat het alu zachter is. Nou gaan het nog maar eens proberen anders maar staal eronder volgende keer. Zullen het nu wel jaarlijks controleren.
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2015 22:25 |
|
|
mark3
Geulle
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Klopt, maar het aluminium dat goed verspaanbaar is , is ook weer harder. We kunnen er dus uren over schrijven en uiteindelijk nog niets weten. Gewoon erop zetten en jaarlijks controleren.
|
12 mei 2015 23:18 |
|
|
peterfrans
981 S 2013
911T Coupe 1973
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Hier was laatst ook een hele discussie over op pelican waaruit blijkt dat gebruikte aluminium legering ook nog van invloed is. http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... anger.htmlin ieder geval een goed idee om de adapter periodiek te controleren.
|
13 mei 2015 10:27 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
waarschijnlijk idd een verkeerde legering je remklauwen zijn tenslotte ook van alu... en je velgen, en je draagarmen en nog 100.000 andere onderdelen aan je auto, die niet verkruimelen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
13 mei 2015 12:19 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Omdat het vooral rond de bevestigingspunten betreft, denk ik (net als Ivo 3.6) eerder aan electrochemische corrosie.
Kaal staal (van de bout) komt in aanraking met het kale aluminium van de adapter.
Dat vreet binnen afzienbare tijd weg.
Normaal gesproken gebruikt met speciale bouten met een speciale coating (voor eenmalig gebruik)
In het verleden veel aan de Audi A8 en A2 gewerkt (aluminium spaceframe en carrosseriedelen) Daar mocht je in geval van schade alleen in een apart afgesloten ruimte aan werken (i.v.m. staaldeeltjes die in de ruimte zweven door het bewerken van andere auto's) Ook mag je alleen gereedschap gebruiken welke je alleen gebruikt voor de A8 en A2, dit i.v.m. metaaldeeltjes die achter kunnen blijven op het gereedschap.
1 keer meegemaakt bij een vroege A8 waar er bij de KPN een telefoonantenne op het dak gemonteerd was, die viel binnen 3 jaar om en bleef aan de kabel op het dak liggen. Het gat was zo groot geworden door corrosie, wss omdat een boor was gebruikt waar metaaldeeltjes aan zaten van een vorige stalen auto....
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
13 mei 2015 13:19 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Goede kwaliteit alu gebruiken 6082 of 7075 en dan laten hard anodiseren (dus niet alleen een kek kleurtje). Heb me laten vertellen (maar houd slag om de arm want niet gecontroleerd) dat de corrossiebestendigheid dan groter is dan bij RVS316 (o.a. marine-toepassingen).
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
13 mei 2015 15:11 |
|
|
heuer
West Friesland
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Veel waarheid is al geschreven; verschillende metalen samen (de zwakste word de anode) verschillende soorten aluminium ( met heeeeeeeel veel verschillende karakteristieken ) verschillende coatings, verschillende anti corrosie pasta's , wij gebruiken graag alustar aluminium (zeewaterbestendig) dan polijsten en dan met een hard anodisatie laag ( met teflon ) laten anodiseren, goede pasta gebruiken tussen de verschillende metalen ( bv teffgel of duralac ). Maar waar ik ook aan moest denken is lek stroom ?! Ooit problemen gehad met de stroom huishouding ? Stroom vocht en verschillende metalen gaat bij ons in de watersport niet samen, gaten binnen een jaar is geen uitzondering......
|
13 mei 2015 21:13 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Zoals beloofd de foto's
_________________________________________ remmen is angst
|
15 mei 2015 16:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
_________________________________________ remmen is angst
|
15 mei 2015 16:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
Vandaag de auto weer gehaald Alles ziet er weer fris uit.
Nu geannodiceerd eronder ze zijn niet goedkoop maar ze toch bijna kado gehad van joost Dat was toch een aangename verrassing. Schijven weer strak stuurhuis vernieuwd en de uitlijning gecontroleerd Heerlijk weer als je dan weer terug rijdt en alles stuurt en remt zo lekker
_________________________________________ remmen is angst
|
15 mei 2015 16:20 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: aluminium rem adapters en corrosie
My god, vandaar je onderschrift.....
|
15 mei 2015 16:22 |
|
|