Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 18:43

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Speedpulse voor radio Boxster (986) aansluiten 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Speedpulse voor radio Boxster (986) aansluiten
Vorig jaar heb ik een Becker Traffic Pro High Speed gekocht en alles deed het, behalve navigeren. Kreeg de melding dat er geen GAL signaal was. Deze week heb ik de radio er weer uitgehaald en de ISO-stekker bekeken.

hmmmm, geen draden te bekennen in mijn ISO connector: :shock:

64705

Zoektocht gestart op internet om te kijken waar ik deze vandaan kon halen. Wel te lezen waar ik het signaal voor het achteruitrijden vandaan kan halen (onder bijrijdersstoel) maar GAL? Ho maar....

Contact opgenomen met Olaf "Becker" en dankzij hem via diverse sites uiteindelijk terechtgekomen op de site van Planet-9. Hier was de vraag hoe een schakel indicator te maken in een 986. Ook voor deze actie was een speedpulse/tacho/GAL/VVS nodig (de namen die bij mij nu bekend zijn voor dit signaal). Op deze site is aangegeven dat je dit signaal bij de OBD stekker kon weghalen. Via Planet-9 op de site gekomen van http://www.CB-Racing.com waar het schema van de OBD stekker van een 986 staat.

64704

Ik heb dus een signaal nodig van pin 9. Deze moet dan aangesloten worden op pin 1 van de ISO.

Eerst maar eens getest of dit werkt. Draadje buitenlangs getrokken van pin 9 OBD naar pin 1 ISO en radio aangesloten. Na 5 meter te hebben gereden zag ik dat er een signaal was en de navigatie werkt!

64703

Tja, en dan komt het daadwerkelijk inbouwen.

Eerst maar de OBD stekker losmaken zodat ik makkelijk bij de draden erachter kan komen. Deze zit met 3 schroeven vast. Hiervoor moet je de kap rond de zekeringenkast ook verwijderen (zit met 4 schroeven vast) om de laatste schroef van de OBD te kunnen verwijderen.

64702
@ moderator: kan de foto ook 180' gedraaid worden? :oops:

Kleuren van de draden komen inderdaad overeen zoals op het schema van CB-Racing af te lezen is. Met een striptang voorzichtig een opening gemaakt bij het paars-groene-draadje van pin 9 en hieraan een nieuwe draad gesoldeerd. Toen dit klaar was, alles netjes aftapen en de OBD stekker weer vastzetten en het paneel van de zekeringkast er weer voor terugzetten.

6470164700

Draad achter het dashboard richting de radio om daar deze in pin 1 te stoppen.

Om de radio op een makkelijke manier te verwijderen heb ik eerst het paneeltje rondom de airco-unit verwijderd (zit geklikt). Daarna de airco-unit verwijderd (bovenste 2 schroeven eruit draaien). Vervolgens kun je wat makkelijker de handen achter de radio krijgen en met de radiosleutels de radio eruit krijgen. Ook het terugplaatsen gaat zo een stuk makkelijker omdat je de draden kun leiden.

64699

Doe er je voordeel mee wanneer de Speedpulse bij je ontbreekt en toch graag de Becker werkende wilt hebben :thumleft:

Wanneer ik het nog een keer doe, dan zal ik een fatsoenlijke camera gebruiken :salut:

Laatst bijgewerkt door MarcoB op 16 mei 2015 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.

15 mei 2015 11:10
Profiel
Bericht Re: Speedpulse voor radio Boxster (986) aansluiten
Toeval wil dat ik net deze aanpassing op de agenda gezet had, bedankt voor de info > dat bespaard me weer wat speurwerk ! :thumleft:

15 mei 2015 11:49
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
het leuke er aan is dat nu ook het volume van de radio de hoogte in gaat samen met de snelheid. da's bijzonder handig wanneer je open rijdt.

16 mei 2015 5:53
Profiel
3.2S
010
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Ik blijf toch maar Waze gebruiken als navigatie op de mobiele telefoon.

17 mei 2015 10:33
Profiel WWW
Ben zelf een enthousiast Sygic gebruiker. Maar als het op de radio zit, dan moet het ook werken :cheers:

17 mei 2015 11:17
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
Volgens mij kun je in een menu de GAL optie uitzetten en dan doet hij het prima zonder speed pulse. Net als mijn indianapolis pro.....

17 mei 2015 11:35
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
Volgens mij kun je in een menu de GAL optie uitzetten en dan doet hij het prima zonder speed pulse. Net als mijn indianapolis pro.....

17 mei 2015 11:36
Profiel
Heb ik naar gekeken. De Traffic Pro heeft deze optie niet...

17 mei 2015 11:52
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Kan inderdaad niet bij alle Beckers ....

Voordeel van de speedpulse is dat je, in samenwerking met de gyroscoop, ook zonder satelliet ontvangst verder kunt :idea:

17 mei 2015 12:02
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]