Re: Goodwood Revival 2015: 11, 12 en 13 september '15. Wie g
Herman,
Goodwood Revival is echt een aanrader! Dat moet je gewoon eens meegemaakt hebben!
Zorg wel dat je gekleed gaat in kleding uit de jaren 50/60/70. Dat lijkt carnavalesk, maar je zult merken dat het de 'experience' echt een stuk leuker maakt. Ze noemen het 'a magical step back in time' en dat is het ook!
In de paddock zijn monteurs heel open en je mag gewoon over hun schouders meekijken wat ze aan het doen zijn, race legendes zijn gewoon benaderbaar en staan open voor een praatje, bijzondere en zeldzame raceauto's mag je gewoon aanraken (en soms mag je er zelfs in gaan zitten), ze nemen echt de tijd voor een fotomomentje (op de foto met je favo auto? No problem, de monteur maakt de foto wel voor je)...
Ik doe het meestal als volgt:
- Ik zorg dat ik op donderdag aankom bij de pub en vertrek op maandag
- Ik boek via DFDS een retourtje Duinkerken - Dover met vertrek op donderdag om 14:00 uur. Je mag dan ook een ferry eerder en later nemen (zonder extra kosten). Ik rijd op donderdagochtend naar Duinkerken en zorg dat ik er om 13:30 uur ben. Kan dan zo de ferry op en ben om ca. 16:00 uur plaatselijke tijd (in Engeland is het een uur vroeger) in Dover. Van daar is het nog 2 uurtjes rijden naar Goodwood. Ik installeer me bij de pub, ga nog even op m'n gemakkie wat eten (en vooral drinken) in de pub, haal weer even wat sociale contacten op, praat wat met ander Goodwood-gangers die ook bij de pub logeren en ga vervolgens lekker slapen...
- volgende ochtend vroeg uit de veren, in mijn sixties-pakkie en naar Goodwood. Daar het terrein bezoeken, de stands bezoeken, de races kijken, door de paddock lopen, 's middags even terug naar de (oldtimer)parkeerplaats en al het fraais bekijken wat daar staat, enzovoorts, enzoverder, et cetera
- om 17:00 uur (ofzo) terug naar de pub en met een stoeltje (vergeet dat dus niet mee te nemen!) aan de kant van de weg gaan zitten (wat ook door anderen zal worden gedaan) en alle voorbij komende en Goodwood verlatende oldtimers 'uitzwaaien'. Met getoeter en (teruggezwaai) geven die aan het zeer te waarderen. Lekker kletsen met de anderen die zitten te kijken. Dan de pub in en een hapje eten (vergeet niet op donderdag al te reserveren, want ze hebben het vaak heel druk).
-zaterdag in grote lijnen zoals vrijdag, maar nu ligt er wat meer nadruk op de herdenking van 'the battle of Britain' en wordt er vaak in de lucht getuurd omdat er gevechten tussen Messerschmitts, Hurricanes, Spitfires en dat soort spul worden nagebootst. Vaak komen er bijzondere dingen overvliegen (zo kwam 2 jaar geleden de enige nog vliegende Vulcan over; héél indrukwekkend en afgelopen jaar de 2 enige nog vliegende Lancasters) en dat is echt indrukwekkend, want ze vliegen dan zo laag over dat je de piloten kunt zien zitten.
-zondag idem, maar dan ligt de nadruk op de races. Loop dan ook even naar Lavant corner! Dat is absoluut een aanrader als je echt mooie racefoto's wilt maken!
- maandag ochtend opbreken en zorgen dat je om 13:00 uur in Dover bent. Dan op naar Duinkerken en terug naar Nederland. Je komt ca. 17:30 uur aan in Duinkerken (vanwege tijdsverschil).
Ik boek de tickets via:
https://ticketing.goodwood.com/(een inlog aanmaken en bestellen. Mocht het misgaan, of kom je er niet uit kun je altijd even met de ticketservice van Goodwood bellen (044 1243 755055). Die staan je graag te woord en zorgen dat alles geregeld wordt.
Als je met een oldtimer gaat, kun je (gratis) op de oldtimerparkeerplaats staan. Dat moet je ook tijdens het boeken regelen. Anders moet je ter plaatse parkeergeld betalen (ook als je met een oldtimer komt). Oldtimers zijn in Engeland auto's ouder dan voor bouwjaar 1975.
De overtocht boek ik zodra ik de tickets binnen heb: als je vroeg boekt, zijn de prijzen alleszins schappelijk (je kunt met 2 personen en een auto al voor minder dan € 100 heen en terug).
Grandstand tickets zou ik niet kopen: als je de eerste keer gaat, maak je nauwelijks gebruik van de grandstands weet ik uit ervaring. Je staat net zo dichtbij langs het circuit en bij Lavant Corner kun je ook gewoon op een heuveltje gaan zitten en van daar de races bekijken.
Koop ook een voucher voor het programmaboekje. Dat is namelijk meer dan een 'normaal programmaboekje'. Je krijgt er -als je die voucher neemt- namelijk ook een goodiebag bij en een soort van radio waar alleen radio Goodwood op te ontvangen is en die je in je oor kunt stoppen waardoor je voortdurend op de hoogte bent van wat er allemaal speelt. Koop je die pas op het festivalterrein ben je duurder uit en heb je de goodiebag ook niet).
Ik kan een plekje bij de pub voor je reserveren. Dat is geen probleem
Hou er wel rekening mee dat het geen camping is, maar een pub die zijn grasveld ter beschikking stelt. Dat betekent dat er behalve een toilet geen verdere sanitaire voorzieningen zijn (douche). Wel is er in de toiletten een wasbak met warm en koud water. Daar zou je 's ochtends wel je tandjes kunnen poetsen en je even kunnen wassen. Het is -dus- wel een weekend écht kamperen! Ik vind dat geweldig, maar ik weet dat dat niet voor iedereen geldt.
Er is wel een 'family camping' vlakbij de showground. Die is super druk en hartstikke duur. De vraag is dus of je daar met je tentje wilt staan... Wat je wel kunt doen is een rugzakje meenemen met een schone onderbroek, douche-gel, en een handdoek en dan even die camping op piepen en daar even van de douche gebruik maken.
Je moet nou eenmaal een beetje creatief zijn.
Mocht je kaartjes gekocht hebben (ik weet niet of ze inmiddels niet uitverkocht zijn) laat dan maar even weten of je inderdaad ook bij de pub wilt staan, of dat je toch liever op een camping staat (hetgeen je dan zelf moet regelen).
Het is misschien wel een leuk idee om met z'n allen dezelfde ovetocht te boeken, samen naar Goodwood te rijden en gezamenlijk camp op te slaan.