Auteur |
Bericht |
c4cab911sc
|
onsteking instellen 911 sc 1982
Goedenmiddag Ben welliswaar niet nieuw op het Porsche forum maar wel wat betreft model. Ben in het bezit van een 911 sc uit 1982 en wil de onstekingstiming instellen/controleren dmv de markeringen op de krukas poeli. Er zijn echter vele uitvoeringen van zodat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie. Als ik de stroboscoop aanstuit zie ik 2 markeringen op de poeli welke ongeveer 3 cm uit elkaar staan. Bij stationair bevindt de kerf op het ventilatorhuis zich ongeveer 1 cm rechts van de linker markering. Bij hoge toeren verloopt de timing naar 1cm voorbij (rechts) van de rechter markering. Heb ook de vacuumslang van de vervroeging eens aan een onderdrukmeter aangesloten en krijg daar pas wat vacuum als het toerental richting 2000 t/m gaat. Het wel of niet aansluiten van de vacuumslag heeft dus bij stationair geen invloed (er zit maar 1 vacuumslang aan de verdeler) Wie weet waarop ik de kerf op het ventilatorhuis nu moet uitlijnen? Groetjes en bedankt Jan
|
01 feb 2015 19:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Het is niet zo lastig als het lijkt. Als je een SC MJ82 hebt met één vacuüm aansluiting stel je de ontsteking bij 4000 omw/min af op 25 graden voor BDP. Het je een Amerikaan of een vacuüm vervroeging met twee aansluitingen stel je de ontsteking af op 5 graden voor BDP.
En als je een stroboscooplamp hebt met vervroeging stel je deze in op de gewenste voorontsteking en zet je Z1 gelijk met de kerf in het ventilatorhuis bij het juiste toerental.
_________________________________________ Rebel engineering
|
01 feb 2015 22:04 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Yep, en vergeet dan niet de vacuum eraf te halen. Heb evt wel stroboscoop te leen.
|
02 feb 2015 0:24 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Hallo Heb wel een lamp maar geen instelbare ,daarom mijn vraag hoe het zit de timing dmv de kerven in de pulley (heb nog niet gekeken of en wat er bij de kerven op de pulley staat) . En als zoals bij mij de kerf van het ventilatorhuis naar "rechts" wandeld (de strepen op de pulley naar links) voorbij aan de meest rechtse kerf ,staat hij dan niet te vroeg? Zou handig zijn als de ontsteking bij stationair op de eerste kerf en de ontsteking bij 4000 t/m niet voorbij de tweede kerf zou moeten staan. Gr Jan
|
02 feb 2015 1:00 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Heb 8 jaar een 2.7 en 8 jaar een SC gehad, nooit geen last gehad met ontsteking Wel van de 964, heb toen de dubbele verdelers vernieuwd en die ontsteking zocht zelf zijn juiste stand op Heeft de SC dat niet
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
02 feb 2015 9:27 |
|
|
DennisvdB
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Nee, moet je echt zelf instellen met een stroboscoop. Pas vanaf de 964 kwam er zo'n dubbele verdeler.
|
02 feb 2015 10:54 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Dat begrijp ik, maar dat hij zelf dat punt op zoekt dat heeft VW al heeeeeeel lang
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
02 feb 2015 11:34 |
|
|
DennisvdB
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Porsche was niet zo modern. Ik heb hem ook zelf af moeten stellen dmv een strobo en draaien aan de verdeler.
|
02 feb 2015 11:57 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Vanavond even een poging gedaan om te zien wat er op de pulley bij de kerfjes staat. Bij eerste linkse staat Z1 bij de rechtse is het moeilijk te zien maar het lijkt op 25.Daar ga ik dus momenteel 1 cm aan voorbij ( ongeveer 5 graden ). Dus lijkt de vooronsteking bij hoge toeren +_ 30 graden. Als ik de verdeler terug zou draaien naar 25 graden staat de onsteking bij stationair op Z1. Is dit ok?
|
02 feb 2015 21:35 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Vanavond even een poging gedaan om te zien wat er op de pulley bij de kerfjes staat. Bij eerste linkse staat Z1 bij de rechtse is het moeilijk te zien maar het lijkt op 25.Daar ga ik dus momenteel 1 cm aan voorbij ( ongeveer 5 graden ). Dus lijkt de vooronsteking bij hoge toeren +_ 30 graden. Als ik de verdeler terug zou draaien naar 25 graden staat de onsteking bij stationair op Z1.Vacuum wel of niet aansluiten heeft geen zichtbare invloed op stationair of bij 4000t/m Is dit ok?
|
02 feb 2015 21:35 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Oeps das 2x
|
02 feb 2015 21:43 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Stel de ontsteking bij 4000 omw/min af op het 25 graden kerfje. Stationair is minder belangrijk, zal zo tussen de 0 en 5 graden kunnen zijn. De ontsteking mag niet meer vervroegen dan maximaal 31 graden. Dat dus even kortstondig controleren bij 6000 omw/ min. Als dat kerfje van 30 graden er niet is moet je een verstelbare stroboscoop gebruiken of zelf even een stip op de poelie zetten bij 30 graden.
Controleer de werking van de vacuümvervroeger door met draaiende motor aan het slangetje te zuigen of nog beter met een vacuüm pompje. Kijk of dan het ontstekingstijdstip vervroegd of verlaat. Aan de hand daarvan weet je of je stationair of op toeren wat onderdruk nodig hebt. Eventueel slangetjes en aansluitingen controleren.
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Erwin op 02 feb 2015 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 feb 2015 22:03 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Zoals beschreven in de start van dit topic meet ik geen vacuum bij stationair, pas bij 2000 t/m bouwt zich enig vacuum op. De verdeler zelf zal ik met mijn vacuumpompje checken. Bedankt voor de info
|
02 feb 2015 23:16 |
|
|
c4cab911sc
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Hallo Beetje laat maar beter laat dan nooit. Alleen Ter info: Bij nader onderzoek bleek er gewoon een sticker aanwezig waarop staat dat je 25 gr moet instellen zonder vacuum bij 4000 omw/min Mijn vacuum doos aan de stroomverdeler was niet goed en het mechanisme om de ontsteking in de verdeler te vervroegen zat mechanisch vast. Na alles weer gangbaar gemaakt te hebben en (na lang zoeken, daar niet meer te krijgen bij porsche) een nieuwe vacuum doos te hebben gevonden loopt alles weer prima. Dus met vacuumslang los : 25 gr bij 4000 omw/m, met vacuumslang vast vervroegd de onsteking verder tot 30 gr bij 6000 omw/min groet Jan
|
22 mei 2015 16:30 |
|
|
911Zeeland
Carrera 3.0 en 993 4S
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Top dat je het eindresultaat nog even laat weten, dat mis ik regelmatig van topicstarters. Had deze info zelf ook nodig voor m'n Carrera 3.0. Wel eens gelezen dat deze dezelfde waarden heeft. Verder (nog) geen verstand van hoor, dus kan ook net iets anders liggen...
|
04 jun 2015 21:50 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Ik zeg foto van die C3.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
04 jun 2015 22:44 |
|
|
911Zeeland
Carrera 3.0 en 993 4S
|
Re: onsteking instellen 911 sc 1982
Bedankt, super handig die informatie specifiek voor de C3. Wil niemands topic kapen, maar omdat het toch al opgelost is: Meer foto's en vooral vragen en opmerkingen volgen. Hij is nog niet af zeg maar...
|
05 jun 2015 23:01 |
|
|