Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:08

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Verwarming 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
Bericht Verwarming 964
Er komt bloedhete lucht rechts in de voetenruimte pasagier, alle uitstroom openingen geven koele lucht, wat kan hier de oorzaak van zijn ? de bekleding rond de OBD plug is erg heet.

Ronald Reagan

27 jun 2015 10:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Verwarming 964
Waarschijnlijk blijft je servomotor hangen die je kachelklep rechtsvoor aan stuurt. Je kan deze servo vinden onder de kofferklep onder het plastic afdekplaatje.

Wat ook nog kan is dat de kachelbuis die vanaf achter de warme lucht aanvoert los ligt, hiervoor moet je onder het dashboard duiken.

Laatste mogelijkheid is dat de klep bij het rechter achterwiel blijft hangen, hiervoor kan je het beste een keer hard de passagiersdeur dichtgooien, meestal sluit de klep zich dan weer vanzelf.

Succes

27 jun 2015 10:54
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
Willem ! bedankt, ik ga aan de slag (wat zou je zonder dit forum moeten !)

Ronald Reagan

27 jun 2015 11:24
Profiel
Aanvulling op de complete lijst van Willem.
Kan ook zijn dat het stangetje dat de klep bediend aan de servo zijde is losgeschoten (bal joint), deze moet je terug klemmen.

Servo is eenvoudig te testen met bijvoorkeur twee personen. 1 bedient en ander kijkt.

Heb je een 91 964 of later, dan kun je de servo testen met Scantool of de Hammer. Ben je in de buurt van Eindhoven kan de ik CCU wel ff voor je testen.

27 jun 2015 15:47
PorscheForum Junkie
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Ook hier is wel iets te vinden over kachel en airco.

http://www.bergvillfx.com/porschehvac2.html

27 jun 2015 16:08
Profiel
Keistad
Dat is inderdaad een goede, informatieve site van Tore Bergvill :thumleft:

27 jun 2015 16:54
Profiel
Keistad
Kappi2907 schreef:
Kan ook zijn dat het stangetje dat de klep bediend aan de servo zijde is losgeschoten (bal joint), deze moet je terug klemmen

Het gebeurt niet vaak maar zou kunnen dat de balljoint losschiet.

Echter "valt" dan de klep dicht en komt er juist geen warme lucht meer in het interieur. :wink:

27 jun 2015 17:36
Profiel
Bij mij tegenover gestelde, alleen maar hete lucht.
Klep zat mogelijk vast en dat is de reden dat de stang losschoot, klein beetje vet deed de truc!
Inderdaad moet de klep dichtgaan en alleen koude lucht geven......ouderdom (-:

27 jun 2015 19:58
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
de flexibele slang rechts voorin in de voetenruimte is volkomen gaar, er zit een gat in en bij een poging hem los te maken begon hij uitelkaar te vallen, dus ben ik er mee gestopt en met ducttape de boel een beetje afgeplakt. het is de geribbelde slang met aluminium binnenslang en een soort papier aan de buitenkant. Op internet geen vervanging gevonden, heeft er iemand een tip ?

p.s. hoe zet ik een foto op het forum ?

Ronald Reagan

28 jun 2015 18:49
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
964 572 528 01 ( rechts )

28 jun 2015 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
PTT ... mijn dank is groot ! morgen kijken of het onderdeel er is ! keep you posted

Ronald Reagan

28 jun 2015 21:50
Profiel
Keistad
Deze slangen worden ook in de camper en caravan wereld gebruikt voor hetelucht ring verwarmingsystemen :idea: :wink:

28 jun 2015 22:11
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
Goeie tip, het Porsche part kost 16 euri. dat is een koopje in Porsche onderdelen, maar een caravan onderdeel zal nog goedkoper zijn denk ik.
Is het niet zo dat de klep achter bij de warmtewisselaar van uitlaat dicht moet staan als op de CCU de temp op koud staat ? of gaat er altijd hete lucht naar de unit onder het paravaan ?

Ronald Reagan

28 jun 2015 22:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Koekhapper PBVH
Bij de 964 gaat de hete lucht helemaal naar voren tot aan de unit.

28 jun 2015 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
Aha !!!! Daarom krijg ik wel koude lucht uit de vents en bloedhitte in de voetenruimte !! Het gat in die slang is de oorzaak ! wat een systeem die 964.....!

Ronald Reagan

28 jun 2015 23:00
Profiel
Keistad
Sorry ff ingrijpen :mrgreen:

De lucht komt vanaf de blower achterin, splitst zich gaat dan door 2 warmtewisselaars, daarna zit er (aan weerszijde) een klep die dicht staat als de CCU voorin op koud staat. de warme lucht wordt nu afgevoerd door een uitblaas in de wielkasten achter.

(kijk maar eens als je het achterwiel eraf hebt. Je ziet dan een kunststof uitlaat zitten :!: )

Als je de kachel aanzet gaan er voor 2 servo's draaien die de kleppen in het kachelhuis open zetten waardoor er lucht gaat stromen en de kleppen zich bij de achterwielen ook verdraaien (deze werken dus op licht drukverschil) waardoor de warme lucht niet meer naar buiten in de wielkasten wordt geleid maar naar voren, door een buis in de dorpel, en door de "papieren" flexibele buis in het kachelhuis uit komt.

De "koude" lucht komt voor door het kleine rooster in het midden van de parafan, net boven de kofferklep :idea:

Op bladzijde 1 van dit PDF-jestaat een schematische weergave :salut:

Je kan ook even doorlezen als je daar zin in hebt :mrgreen: maar de 1e zin zegt het eigenlijk al:
Citaat:
Compared to previous incarnations of the 911, the 964 of 1989 introduced a level of
complexity previously unheard of – particularly in the area of heating and ventilating.

28 jun 2015 23:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Koekhapper PBVH
http://www.bergvillfx.com/images/HVACoverview.jpg

De mixing flaps zitten bij een 964 helemaal voorin. Als deze dicht staan wordt er druk opgebouwd door constante aanvoer van warme lucht en wordt de overbodige warme lucht vervolgens afgevoerd door de dump valve flap (spring loaded) bij de achterwielen.

Bij de 993 zitten in de cabine ter hoogte van je voeten links- en rechterzijde afsluitende kleppen in de warmte toevoer, als deze dicht staan werkt het net als bij een 964, alleen wordt de warme kucht niet ter plaatse van de achterwielen geloosd.

28 jun 2015 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
Het is geen wonder dat German Engineers in WW2 al raketten en jets hadden ontworpen .... die jongens zijn hun tijd altijd al vooruit geweest. Maar het heating systeem van de 964 slaat alles !!!!

Ronald Reagan

29 jun 2015 10:08
Profiel
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Ieks nu had ik tijdens de jubi rit ook opeens warme lucht op mijn voeten terwijl de airco aanstond en het lijkt alleen zo te zijn wanneer de temperatuur meter boven het 2e streepje gaat en de klep naar de oliekoeler voorin dus opengaat. Nadat ie weer was afgekoeld was het warme lucht probleem weg. Nu weet ik al dat mijn buitenste 2 servo-motoren voor de buitenste kleppen niet meer lekker zijn. Dan ook maar gelijk die flexibele slangen vervangen denk ik als ik al het bovenstaande lees.

29 jun 2015 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
ik neem aan dat die slangen er al vanaf het begin inzitten, bij mij zijn ze geheel 'crisp' geworden ! vallen gewoon uitelkaar bij verwijderen !!!! bij jouw Jubi verwacht ik hetzelfde !
Overigens zijn links en rechts van verschillende lengte, en ook verschillend part nr.

Ronald Reagan

29 jun 2015 13:16
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Driver4S schreef:
Ieks nu had ik tijdens de jubi rit ook opeens warme lucht op mijn voeten terwijl de airco aanstond en het lijkt alleen zo te zijn wanneer de temperatuur meter boven het 2e streepje gaat en de klep naar de oliekoeler voorin dus opengaat. Nadat ie weer was afgekoeld was het warme lucht probleem weg. Nu weet ik al dat mijn buitenste 2 servo-motoren voor de buitenste kleppen niet meer lekker zijn. Dan ook maar gelijk die flexibele slangen vervangen denk ik als ik al het bovenstaande lees.

Bij de achterwielen heb je uitlaten waar de warme lucht naar buiten moet (Heater dump valves heet ze in het Engels). Omdat je olie en motor warm is gaan worden heeft de CCU besloten je secondaire blazer in de motorruimte ook te laten helpen de boel af te koelen. De blazer blaast hete lucht over je hear exchanges en de motorblok om zodoende hitte van de motor weg te halen. Uiteraard wil deze hete lucht je cabine in, en de dump valves moeten dat voorkomen.

Zo ziet de Dump valves eruit:
Afbeelding Afbeelding

Geen warme lucht de cabine in(dicht):
Afbeelding
Wel warme lucht de cabine in (open):
Afbeelding

Hoe deze flappen werk is mij een mysterie...zal wel alchemie of black magic zijn. Maar het schijnt zoiest te gaan...Door de koude lucht in de cabine en warme lucht vanaf de heat exchanges gaat de klep dicht. Hier is geen sensoren, servo's etc betrokken bij. Maar omdat deze valves op een oxidatiegevoelige plaats zitten kan het zo zijn dat de scharnieren na verloop van tijd vast komen te zitten en daardoor de kleppen in de open of dichte stand. Dan heb je drie mogelijke scenario's:
Altijd warme lucht,
Nooit warme lucht,
Warme lucht alleen maar aan een kant.

Oplossing: Haal je achterwielen af, demonteer de oranje slang richting de klep en spuit de kleppen schoon met remreiniger eventueel met behulp van een tandenborstel o.i.d. Maak ze gangbaar en smeer ze na afloop weer met PTFE spray. Ze moeten standaard in de dichte stand zitten. Als ze vast zit in de open stand kan je met aan lange schroevendraaier bij de uitlaat van de klep duwen om de klep dicht te zetten :idea:

Nadat je ze gangbaar hebben gemaakt kan je ze testen door de deur dicht te gooien. Door de druk verschil in de cabine zal je ze flap hoor "klappen". Als ze het weer doen, kan de slang en wiel er weer op.

Veel succes :salut:

29 jun 2015 14:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Rotterdam
@Johann, Superbedankt voor de heldere uitleg. Zoiets moet het zijn inderdaad en is een logische verklaring van mijn probleem. Ik ga het proberen te fixen en houd jullie op de hoogte.

O ja als ik mijn bestuurderskant deur in de garage dichtgooi (moet bij mij vrij stevig anders valt ie niet in het slot) hoor ik vaak wel wel een soort 'ping' geluid. Dat zal die klep dan wel zijn die dicht springt.

29 jun 2015 14:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Koekhapper PBVH
"Hoe deze flappen werk is mij een mysterie"

Als je geen warmte in de cabine wil, worden er twee mixer flaps in de kofferbak gesloten geregeld door de ccu.
De warme lucht wordt continu aangevoerd en er ontstaat overdruk in de warme lucht leiding, deze overdruk laat de dump valve opengaan en de warme lucht verdwijnt bij de achterwielen.

Is de buis bij je voeten kapot kan geen overdruk worden opgebouwd maar stoomt de warme lucht bij je voeten de cabine in en is niet te regelen met knoppen/airco/ccu.

29 jun 2015 14:28
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Ah, dankje Piet! Dus de warme lucht volgt de weg van de minste weerstand :thumleft:

29 jun 2015 14:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Rotterdam
@PTT, @Johann. Ok dus in mijn geval zouden het dus ook heel goed die flexibele buizen kunnen zijn die niet meer OK zijn. Die ga ik in ieder geval ook controleren. Bedankt voor de goede tips allemaal.

29 jun 2015 14:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende