Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:28



Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
modificatie koelsysteem 996 en 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
@jip

Het is een handbak. De hoogste temp. was tijdens een korte rit door berg gebied (olie temp. 105-110 gr, bij niet eens extreme belasting). De volgende dag op de Duitse snelweg bleef de olie temperatuur op 100-105 bij 160-170 kmh. De oliedruk kwam ook niet verder dan 4 bar (zelfs bij 4-5 krpm). Dit alles wel bij extreme hoge buiten temp. van 37-39 gr). Verder nog een ander maar waarschijnlijk losstaand probleem is een kraakachtig geluid bij lage snelheid (<60 kmh) ook alleen waarneembaar bij hoge buiten temp. Laat ik as week even naar kijken bij de dealer.


04 jul 2015 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Jip schreef:
@TD_997

................e handgeschakelde met WLS.

Ik heb WLS, dus kan het niet helemaal vergelijken, maar de mijne blijft mooi op temperatuur.....


Wat vertaan jullie onder WLS?


04 jul 2015 17:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
WLS =Werksleistungssteigerung

Of te wel een af fabriek sterkere motor (vaak als accessoire het X51 pakket).
_________________________________________
Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!


04 jul 2015 19:29
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Een wat maakt de motor dan precies sterker??
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


05 jul 2015 9:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
WLS is toch af fabriek meer pk :?:


05 jul 2015 9:57
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
wls, x51= meer pk's inderdaad, meestal vooral bij hogere toerentallen.

wijziging inlaat/uitlaat spruitstuk en andere software, meestal in combo met de PSE en sport chrono. op de 997 van 385 naar 408 pk, op de 991 van 400 naar 430. :salut:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


05 jul 2015 11:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Een maakt dat je motor beter of betrouwbaarder?
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


05 jul 2015 11:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Nee, alleen maar sneller Berrie
:drive:
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


05 jul 2015 11:42
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Michiel911 schreef:
WLS =Werksleistungssteigerung

Of te wel een af fabriek sterkere motor (vaak als accessoire het X51 pakket).


Maar nu weet ik nog niet wat WLS inhoud en of je motor dan sterker is. Ik zoek het zelf wel op.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


05 jul 2015 12:48
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ha Ber,

Zijn meerdere modificaties aan de motor, ( inlaat, uitlaat, nokkenas, motormanagement etc) waardoor de pk's voor een 996-3.6 stijgen van 320 naar 345 PK.

groet,

Jurgen
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


05 jul 2015 12:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ja dat begrijp ik. Maar er wordt gezegd dat je motor er sterker van wordt. Maar daar zullen dan wel de pk's mee bedoelt worden.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


05 jul 2015 13:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Inderdaad, hooguit wordt de auto met meer zorg in elkaar gezet dan een standaardblok, omdat deze afwijkt, maar zeker weten doe ik dat niet. Gezien de meerprijs mag je wel verwachten dat zo'n blok langer meegaat ( € 13K) :|
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


05 jul 2015 13:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Belangrijk gerelateerd aan het koelprobleem, is dat een motor met ''werkleistungsteigerung'' bij een handgeschakeld model een derde radiator gemonteerd krijgt (los van hierboven genoemde zaken), dus meer koeling. Reden waarom, als het goed om een probleem met de koeling gaat, dit niet te vergelijken is met een standaard handgeschakelde 997S (want maar twee radiatoren).

@TD997: Ik zou toch eens naar de koeling (of olietemperatuurmeter) laten kijken, komt mij toch als extreem hoge temperatuur over....

PS: Een tiptronic krijgt deze derde radiator ook i.v.m. de extra benodigde koeling van de tiptronic.


05 jul 2015 20:49
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bedankt voor de reacties. Ik zal Michel van Resto er toch nog eens naar laten kijken.

Het is trouwens een standaard Carrera 3.6 (325pk). De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan.

Maar omdat de oliedruk ook vrij laag was, stationair normaal rond de 1,5 bar(Michel gaf aan dat hij deze niet hoger kreeg) en nu zelfs rond de 1,0 bar en zelfs soms bij 3000rpm niet boven de 3 bar uit kwam denk ik dat de olie echt wel heet was.
Ik hou jullie op hoogte.


05 jul 2015 23:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
het watertemperatuur metertje in de 5 klokken is geen échte analoge meter voor zover ik weet. die gaat dus niet exact aangeven wat de temperatuur is maar met stapjes omhoog/omlaag.

althans, dat ik wat ik eens eerder gelezen heb maar ik weet niet meer waar....
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


05 jul 2015 23:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Klopt Caelin

Citaat:
De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan


De watertemperatuurmeter is gefixeerd en geeft een constante temperatuur aan in de 997; dit om het effect bij de 996 op te lossen, dat de watertemperatuur teveel varieerde en soms (terecht overigens) ook te hoge waardes aangaf. Er kwamen teveel mensen voor terug naar de garage...daarom in de 997 dus gefixeerd om niet verder dan 90 graden aan te geven.


06 jul 2015 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2
Maastricht
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
resto schreef:
het ombouwen gaat vrolijk verder en wat regelmatig opvalt is dat we uiteindelijk meer koelvloeistof terug in het systeem pompen dan wat erin zat. (liters)


Is dit dan niet het grootste probleem van de 996? Dat KVS afvullen volgens een speciale procedure moet? Ik heb zelf nog niet zo lang een 996 3.4, (nog) zonder modificatie en die blijft netjes op 85 graden, in de stad langzaam naar 90 graden. Hoger heb ik hem nog niet gezien en veel warmer dan afgelopen week gaan we het niet krijgen.

De modificatie klinkt veelbelovend hoor, maar zijn er ook nadelen? Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen :D


07 jul 2015 9:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Dungen, N-Brabant
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
JV996 schreef:
Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen :D


Dat vind ik wel scherp opgemerkt. Had ik nog niet bij stilgestaan. Heren techneuten onder ons, wat kunnen jullie hier over zeggen?


07 jul 2015 11:14
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Net even met Michel van Resto gesproken. In principe is een wat hogere olietemp (100-105) niet zo'n groot probleem bij veel belasting.
Bij volle belasting van de airco geven de condensors ook vrij veel warmte af richting de radiatoren wat een rol kan spelen. Michel gaf aan dat het goed is om de temp eens te checken met de airco uit. Verder is de belasting in berggebieden weer anders door omgevingsfactoren en zou bij veel zware bergritten een oliekoeler wenselijk zijn. En uiteraard is de conditie van de radiatoren ook belangrijk. Ik laat hier wel even naar kijken. Het kraakgeluid kwam van een draagarm linksvoor en deze moet vervangen worden.


07 jul 2015 17:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ber schreef:
Ja dat begrijp ik. Maar er wordt gezegd dat je motor er sterker van wordt. Maar daar zullen dan wel de pk's mee bedoelt worden.

Excuus voor de late reactie Ber maar ik was op vakantie :D

Ik bedoelde met sterker inderdaad meer PK en Nm en niet specifiek de gebruikte materialen of die wel of niet sterker zijn (met daarbij minder risico's op motorschade). De basis constructie van het blok wijzigt niet en volgens mij ook niet de wand diktes van de cilinderbussen.

Geeft dit een beetje meer antwoord op jouw vraag?
_________________________________________
Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!


17 jul 2015 23:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Jip schreef:
Klopt Caelin

Citaat:
De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan


De watertemperatuurmeter is gefixeerd en geeft een constante temperatuur aan in de 997; dit om het effect bij de 996 op te lossen, dat de watertemperatuur teveel varieerde en soms (terecht overigens) ook te hoge waardes aangaf. Er kwamen teveel mensen voor terug naar de garage...daarom in de 997 dus gefixeerd om niet verder dan 90 graden aan te geven.



Ik begrijp dit niet. Klopt het dat jij zegt dat de temperatuurMETER gefixeerd wordt op 80 gr terwijl de werkelijke temperatuur hoger is? Of bedoel je dat de constructie zo is aangelegd dat de thermostaten zo zijn afgestemd dat de werkelijke temperatuur in de basis 80 gr is?


18 jul 2015 7:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
dat klopt inderdaad
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


18 jul 2015 9:17
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik geloof heel eerlijk gezegd niet dat de meter gefixeerd is. Ook op dit forum wordt geschreven over hogere temperaturen. Hoe zien zij dat dan??


20 jul 2015 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4S
Gelderland
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bij de discussie over hogere temperaturen gaat het meestal om de olietemperatuur. Vaak bij de 997, die heeft nl een olietemp meter.


21 jul 2015 7:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Tegenwoordig zijn alle kvs temp meters gefixed. Bijv bij mijn seat als ik met sleurhut de bergen inga, blijft temp keurig op 90. Zie echter oil temp rap oplopen. Even stevig blijven gassen en ineens schiet de kvs temp het rood in en begint van alles te piepen en flikkeren. Is idd om mensen gerust te stellen


21 jul 2015 23:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter62


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.