Auteur |
Bericht |
TD_997
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
@jip
Het is een handbak. De hoogste temp. was tijdens een korte rit door berg gebied (olie temp. 105-110 gr, bij niet eens extreme belasting). De volgende dag op de Duitse snelweg bleef de olie temperatuur op 100-105 bij 160-170 kmh. De oliedruk kwam ook niet verder dan 4 bar (zelfs bij 4-5 krpm). Dit alles wel bij extreme hoge buiten temp. van 37-39 gr). Verder nog een ander maar waarschijnlijk losstaand probleem is een kraakachtig geluid bij lage snelheid (<60 kmh) ook alleen waarneembaar bij hoge buiten temp. Laat ik as week even naar kijken bij de dealer.
|
04 jul 2015 10:55 |
|
|
vaudi
996 C2, 1998
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Wat vertaan jullie onder WLS?
|
04 jul 2015 17:29 |
|
|
Michiel911
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 ReplicaLelystad
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
WLS =Werksleistungssteigerung
Of te wel een af fabriek sterkere motor (vaak als accessoire het X51 pakket).
_________________________________________ Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!
|
04 jul 2015 19:29 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Een wat maakt de motor dan precies sterker??
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
05 jul 2015 9:40 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
WLS is toch af fabriek meer pk
|
05 jul 2015 9:57 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
wls, x51= meer pk's inderdaad, meestal vooral bij hogere toerentallen. wijziging inlaat/uitlaat spruitstuk en andere software, meestal in combo met de PSE en sport chrono. op de 997 van 385 naar 408 pk, op de 991 van 400 naar 430.
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
05 jul 2015 11:28 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Een maakt dat je motor beter of betrouwbaarder?
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
05 jul 2015 11:40 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Nee, alleen maar sneller Berrie
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
05 jul 2015 11:42 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Maar nu weet ik nog niet wat WLS inhoud en of je motor dan sterker is. Ik zoek het zelf wel op.
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
05 jul 2015 12:48 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ha Ber,
Zijn meerdere modificaties aan de motor, ( inlaat, uitlaat, nokkenas, motormanagement etc) waardoor de pk's voor een 996-3.6 stijgen van 320 naar 345 PK.
groet,
Jurgen
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
05 jul 2015 12:53 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ja dat begrijp ik. Maar er wordt gezegd dat je motor er sterker van wordt. Maar daar zullen dan wel de pk's mee bedoelt worden.
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
05 jul 2015 13:01 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Inderdaad, hooguit wordt de auto met meer zorg in elkaar gezet dan een standaardblok, omdat deze afwijkt, maar zeker weten doe ik dat niet. Gezien de meerprijs mag je wel verwachten dat zo'n blok langer meegaat ( € 13K)
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
05 jul 2015 13:04 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Belangrijk gerelateerd aan het koelprobleem, is dat een motor met ''werkleistungsteigerung'' bij een handgeschakeld model een derde radiator gemonteerd krijgt (los van hierboven genoemde zaken), dus meer koeling. Reden waarom, als het goed om een probleem met de koeling gaat, dit niet te vergelijken is met een standaard handgeschakelde 997S (want maar twee radiatoren).
@TD997: Ik zou toch eens naar de koeling (of olietemperatuurmeter) laten kijken, komt mij toch als extreem hoge temperatuur over....
PS: Een tiptronic krijgt deze derde radiator ook i.v.m. de extra benodigde koeling van de tiptronic.
|
05 jul 2015 20:49 |
|
|
TD_997
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bedankt voor de reacties. Ik zal Michel van Resto er toch nog eens naar laten kijken.
Het is trouwens een standaard Carrera 3.6 (325pk). De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan.
Maar omdat de oliedruk ook vrij laag was, stationair normaal rond de 1,5 bar(Michel gaf aan dat hij deze niet hoger kreeg) en nu zelfs rond de 1,0 bar en zelfs soms bij 3000rpm niet boven de 3 bar uit kwam denk ik dat de olie echt wel heet was. Ik hou jullie op hoogte.
|
05 jul 2015 23:08 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
het watertemperatuur metertje in de 5 klokken is geen échte analoge meter voor zover ik weet. die gaat dus niet exact aangeven wat de temperatuur is maar met stapjes omhoog/omlaag.
althans, dat ik wat ik eens eerder gelezen heb maar ik weet niet meer waar....
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
05 jul 2015 23:59 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Klopt Caelin De watertemperatuurmeter is gefixeerd en geeft een constante temperatuur aan in de 997; dit om het effect bij de 996 op te lossen, dat de watertemperatuur teveel varieerde en soms (terecht overigens) ook te hoge waardes aangaf. Er kwamen teveel mensen voor terug naar de garage...daarom in de 997 dus gefixeerd om niet verder dan 90 graden aan te geven.
|
06 jul 2015 20:47 |
|
|
JV996
996 C2Maastricht
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Is dit dan niet het grootste probleem van de 996? Dat KVS afvullen volgens een speciale procedure moet? Ik heb zelf nog niet zo lang een 996 3.4, (nog) zonder modificatie en die blijft netjes op 85 graden, in de stad langzaam naar 90 graden. Hoger heb ik hem nog niet gezien en veel warmer dan afgelopen week gaan we het niet krijgen. De modificatie klinkt veelbelovend hoor, maar zijn er ook nadelen? Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen
|
07 jul 2015 9:46 |
|
|
Marc996
Den Dungen, N-Brabant
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Dat vind ik wel scherp opgemerkt. Had ik nog niet bij stilgestaan. Heren techneuten onder ons, wat kunnen jullie hier over zeggen?
|
07 jul 2015 11:14 |
|
|
TD_997
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Net even met Michel van Resto gesproken. In principe is een wat hogere olietemp (100-105) niet zo'n groot probleem bij veel belasting. Bij volle belasting van de airco geven de condensors ook vrij veel warmte af richting de radiatoren wat een rol kan spelen. Michel gaf aan dat het goed is om de temp eens te checken met de airco uit. Verder is de belasting in berggebieden weer anders door omgevingsfactoren en zou bij veel zware bergritten een oliekoeler wenselijk zijn. En uiteraard is de conditie van de radiatoren ook belangrijk. Ik laat hier wel even naar kijken. Het kraakgeluid kwam van een draagarm linksvoor en deze moet vervangen worden.
|
07 jul 2015 17:30 |
|
|
Michiel911
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 ReplicaLelystad
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Excuus voor de late reactie Ber maar ik was op vakantie Ik bedoelde met sterker inderdaad meer PK en Nm en niet specifiek de gebruikte materialen of die wel of niet sterker zijn (met daarbij minder risico's op motorschade). De basis constructie van het blok wijzigt niet en volgens mij ook niet de wand diktes van de cilinderbussen. Geeft dit een beetje meer antwoord op jouw vraag?
_________________________________________ Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!
|
17 jul 2015 23:32 |
|
|
Wing
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik begrijp dit niet. Klopt het dat jij zegt dat de temperatuurMETER gefixeerd wordt op 80 gr terwijl de werkelijke temperatuur hoger is? Of bedoel je dat de constructie zo is aangelegd dat de thermostaten zo zijn afgestemd dat de werkelijke temperatuur in de basis 80 gr is?
|
18 jul 2015 7:07 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
dat klopt inderdaad
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
18 jul 2015 9:17 |
|
|
Wing
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik geloof heel eerlijk gezegd niet dat de meter gefixeerd is. Ook op dit forum wordt geschreven over hogere temperaturen. Hoe zien zij dat dan??
|
20 jul 2015 23:11 |
|
|
Ardennen
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4SGelderland
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bij de discussie over hogere temperaturen gaat het meestal om de olietemperatuur. Vaak bij de 997, die heeft nl een olietemp meter.
|
21 jul 2015 7:07 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Tegenwoordig zijn alle kvs temp meters gefixed. Bijv bij mijn seat als ik met sleurhut de bergen inga, blijft temp keurig op 90. Zie echter oil temp rap oplopen. Even stevig blijven gassen en ineens schiet de kvs temp het rood in en begint van alles te piepen en flikkeren. Is idd om mensen gerust te stellen
|
21 jul 2015 23:32 |
|
|