Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 11:47



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Ervaringen benzine met 102 octaan 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Ervaringen benzine met 102 octaan
Gisteravond eindelijk de tank weer leeg en in Duitsland Aral Ultimate 102 getankt. Lekker stuk meegereden en het lijkt écht sneller te gaan. Bij het starten een super geluid. (Gromt een keer!) de mondhoeken gaan omhoog en rijden maar.
Het zal wel tussen de oren zitten verhaal, gaat volgens mij niet op.
Wat zijn jullie ervaringen?
_________________________________________
De precisie 911


15 jul 2015 21:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Dat spul van Aral heb ik nooit getankt, maar een paar jaar geleden wel een paar keer
achter elkaar V-power. Ik merkte geen enkel verschil, niet in prestaties en niet in
verbruik, sindsdien een trouwe euro 95 gebruiker.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


15 jul 2015 21:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
viewtopic.php?f=9&t=42546&hilit=102+octaan

:wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


15 jul 2015 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Heb het ook vorig jaar op vakantie wel eens geprobeerd, merkte geen verschil met de bp ultimate 98 die ik
hier meestal tank. Misschien zit het in het feit dat je in duitsland je auto wel eens lekker kan laten werken. na een paar honderd km loopt tie veel mooier rond en is er toch een ander uitlaat geluid te horen. Bovendien is je
uitlaat ook weer ouderwets grijs/bruin van kleur. Zeker een poosje op topsnelheid rijden als het kan is goed voor het reinigen van je verbrandingsruimtes. En toch :mrgreen: ga ik het volgende week nog een keer proberen
_________________________________________
later is nu


16 jul 2015 0:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 GT3 RS mk2
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Je hebt volgens mij wel 2 tank beurten nodig voordat de computer het herkend en het motor management aanpast.


16 jul 2015 1:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Ik was er ook nieuwsgierig naar. In eerder door ElferHenkie genoemd topic wordt technisch verklaard wat 'gevoel' is en wat echt pk-winst oplevert met 'racebenzine'. Voor de meeste van onze Porsches is de winst nihil (helaas). Wat niet wil zeggen dat een goed gevoel niet telt, daarvoor rijden we immers in een Porsche en niet in een Fabia diesel. :drive:


16 jul 2015 6:55
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Is al in den treure besproken...
95 wordt tegenwoordig met rotzooi gemengd, wat tot schade leidt bij met name oudere pakkingen, carburateurs en rubbers.
98 is voor een hoop motoren makkelijker te verwerken, waardoor zuiniger, en soms iets meer vermogen.
Daarboven heeft een hoger octaan alleen zin bij extreem getunede motoren.
102 in mijn 2-takt racer kan de ontsteking iets scherper gezet worden, misschien iets vermogenswinst, maar vooral betere koeling! Dus minder kans op een vastnaaier, en das ook wel een fijn idee :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


16 jul 2015 7:43
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
In mijn 993 (nog) niet genoeg ervaring mee, maar in BMW X5 wel (V8). Verbruik gemeten van diverse tanks 95 tegen diverse tanks 98 (beiden getankt bij BP). Resultaat?
Verbuik van 1:6 bij octaan 95 en 1:7 bij octaan 98. Dit lijkt niet veel, maar scheelt 16% in verbruik. Te verklaren door betere verbranding. Aangezien prijsverschil 95-98 géén 16% is kun je náást motortechnisch ook economisch zeggen dat 98 beter is :D
Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als het motormanagement o.a. timing en inspuiting kán veranderen. Voor zover ik weet kan het Bosch motronic brein vanaf de 964 (?) dit al.
Ik tank in mijn 993 alleen 98.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


26 jul 2015 22:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Ik heb met de Volvo 2.4T in Frankrijk de 95 met die toegevoegde E10 rotzooi getankt: verbruik ging schrikbarend achteruit, en het leek of het vermogen minder was. Dus 98 erin: toen was ie er weer!
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


26 jul 2015 23:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
E10 proberen te vermijden. Ik tank altijd BP 98 en hoe graag ik ook zou willen ik merk geen verschil tussen 98 en Aral 102. daarentegen merk ik wel duidelijk verschil tussen 95 en 98
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


27 jul 2015 15:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Cayman S uit 2009 heeft toch compressie verhouding van 12.5:1 ?

Die zou toch lekkerder lopen op 102 omdat hij daar (in tegenstelling tot vele andere Porsche's ) nu eenmaal wel op hoort te lopen..
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


27 jul 2015 22:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
méér dan 98 heeft geen zin tenzij de ECU van de auto ook een map/limieten heeft voor hogere waarden. over het algemeen dus niet tenzij getuned.
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


27 jul 2015 22:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Ervaringen benzine met 102 octaan
Elferhenkie2 schreef:
Cayman S uit 2009 heeft toch compressie verhouding van 12.5:1 ?

Die zou toch lekkerder lopen op 102 omdat hij daar (in tegenstelling tot vele andere Porsche's ) nu eenmaal wel op hoort te lopen..


Dat is op zich niets Nieuws.
Michael May werkte destijds voor Jaguar aan hun beroemde V12 en gebruikte daarbij ook een verbrandingskamervorm die een compressie van 12,5:1 had.
Zolang er maar koeling genoeg aanwezig is, kan dat.
May deed did vrij eenvoudig door de uitlaatklep hoger in de kop te plaatsen waardoor er een zgn. spoeleffect optreed.
Hierdoor veroorzaakt het stromende gas een koelend effect en kun je met RON 95 de compressieverhouding verhogen tot 12,5:1.
Ook deze info was weer geheel gratis :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


28 jul 2015 8:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mart WTL, outletvalve


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.