vragen bij juiste bandenkeuze 996
Vorige week eigenaar geworden van een 996 mk2. Na de AKK wat dingetjes laten fixen en gelijk een hele nieuwe set banden laten monteren (de prijs was aantrekkelijk genoeg vergeleken met online offers).
Er zijn dezelfde banden onder geplaats als ervoor.
Vooraan: Bridgestone Potenza RE050a 235/40/ZR18 (91Y) N1
Achteraan: Bridgestone Potenza S02A 295/30/ZR18 (98Y) N3
De dot codering duiden bij alle 4 ergens op halverwege 2014
Bij het naar huis rijden trillend stuur bij snelheden boven 125km/h en onrustig wordende wegligging. Nee toch? Zou het kunnen, niet goed gebalanceerd? Twijfels.
Aangezien het een heel eind terug is naar waar ze zijn gemonteerd hier in de buurt even de balancering laten nakijken. Gelijk op de Hunter GSP9700. Resultaat, velgen zijn mooi recht, een voorband met een erg hoge hoogteslag van 110 wat blijkbaar erg veel is hoor ik, een achterband met een hoogteslag van 155 (zelfs met het blote oog waar te nemen bij draaiend wiel, alle banden toch nog wat loodstrips nodig. Krijg te horen dat bij deze bandenboer banden met zulke hoge hoogteslag retour leverancier worden gestuurd.
Gebeld met degene die ze er op gezet heeft. Bevindingen voorgelegd met balanceerrapport erbij. Probleem gaat opgelost worden wordt mij gemeld.
Een mogelijke oplossing is dat er een nieuwe voor- en achterband opgestuurd worden. Die laat ik dan hier in de buurt monteren en de twee die eraf komen gaan retour. Nieuw probleem, achterband heeft een onbekende levertijd bij de leverancier. Wachten dus.
Daarom alternatief voorstel gekregen: ik bestel zelf 4 nieuwe banden laat deze monteren bij een bandenzaak naar keuze. De originele 4 gaan dan retour en ik krijg mijn geld terug.
Ik neig naar dit alternatief voorstel. Voordeel is dat ik maar één tussenpersoonhoef aan te spreken op het eindresultaat.
Ik zit nu met een aantal vragen:
1. Is het ok om zoals nu 2 verschillende bandentypes te combineren. Als ik zelf ga zoeken wordt dit afgeraden.
2. Er is geen S02A met N codering te vinden voor de 235/40/18 maat? Wat nu dan?
3. kan mixen van N coderingen wel? Dus N1 met N3. Zoekwerk op internet vertelt mij dus van niet.
4. ik kreeg te horen dat de RE050a en de S02a een goeie combinatie is. Iemand ervaring?
5. Tips voor goed monteeradres in de straal van 25km Delft zijn welkom.
Eric