|
Auteur |
Bericht |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
04 sep 2005 10:26 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Hoezo niet goed geïnformeerd? Eehh... Dit mailtje kreeg een kennis van me van Fulda: Fulda is dus geen merk dat standaard op een porsche wordt geleverd. Geen N-codering dus voor Fulda banden. Datzelfde geldt voor Toyo's. Hé, vedikkeme... @Dirkie: dan heb jij ook rondgereden met banden zónder N-codering, terwijl je dacht dat die banden dat wél hadden. Bovendien heb je die banden kennelijk behoorlijk 'aan de tand gevoeld' en hebben ze het prima gedaan... In België dan misschien, maar in Nederland geldt dat inderdaad per as en zelfs dan geldt -ook voor Porsches- dat de Speed Rating moet kloppen; over N-codering voor Porsches wordt niet gerept! Hier een -uitreksel uit een- mailtje van de RDW met betrekking tot dit onderwerp: Hoezo geen goed onderzoek gedaan? Oh ja... En dit mailtje kreeg ik van Bridgestone: (ik moest even zoeken)
Hoezo ik al die mailtjes heb?
Ik heb pas uitgezocht wat de beste banden zouden zijn voor mijn 944 met 17" Cup 1 velgen. Aangezien een 944 nooit met 17" geleverd is, vond ik het wel leuk om eens uit te zoeken welke maatvoering ik nodig had. Daarbij rees ook de vraag met betrekking tot de N-codering. Ik heb dus verschillende producenten en instanties aangeschreven en gewoon gevraagd hoe dat zit. Sommige instanties en producenten reageerden (nog) niet, of stuurden een standaardverhaaltje waar verder niets in vermeld stond over N-codering. Anderen reageerden wel en hierboven kun je een aantal van die reacties lezen...
Ik heb me dus zeer zeker goed geïnformeerd. Sterker nog: ik heb meer onderzoek gedaan dan de gemiddelde Porsche-rijder.
Welke banden ik uiteindelijk gekozen heb?
De Fulda Carat Exelero's... Dus zónder N-codering...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 04 sep 2005 12:23, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 sep 2005 10:27 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik heb op de Ring nog nooit een 964 voor hoeven te laten op geprepareerde RS-en na (en ook die haal ik wel eens in). Mijn banden werden zo warm dat ze terug moesten naar 2.0 koud om nog voldoende grip te hebben. Ergo: ik maak wel eens wat mee ja...
Sorry dat ik het zeg, maar als je echt gelooft dat alleen een Porsche 911 superbanden nodig heeft, dan heb je er weinig kijk op.
|
04 sep 2005 12:43 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Want als je aan George Lucas vraagt of THX eigenlijk kul is, dan antwoord hij ook eerlijk dat het voor hem lekker geld verdienen is en dat je ook hele goede apparatuur zonder THX logo hebt...
|
04 sep 2005 12:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op twee na laatste woordje (will) vervangen door may en het zal best kloppen. Maar dan bijt het mijn verhaal niet.
|
04 sep 2005 12:48 |
|
|
D-Dreamer
Boxster S 2001Rozenburg
|
pffff
tis best interessant
Ik zal maar geen vraag stellen over nog aan te schaffen winterbanden voor mijn boxster S waarvoor ik overigens nog een setje 17"velgen voor moet kopen.....misschien later
Greetings kenners.
Edward
|
07 sep 2005 19:10 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Heb ik nooit beweerd , wel is het volgens mij zo, dat het een van de weinige wagens is waar de warmte van de motor, zo dicht tegen de banden wordt vrijgegeven.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
07 sep 2005 19:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nog daargelaten of dat zo is (ik denk het niet), de banden hebben veel meer te lijden van bochtenwerk, remmen, accelereren, enz.
|
07 sep 2005 20:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Lees dit draadje nu pas. Interessant, weer een hoop geleerd! Dank hiervoor
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 sep 2005 22:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Lees het ook nu pas, nog nooit zoveel onwaarheden gelezen over banden als in dit topic.
Ik kan jullie één ding zeggen, N- codering is geen onzin!
En dus ook geen geldklopperij, wat ik volgens mij ergens las.
Maar wil je banden zonder N-codering onder jouw Porsche zetten , dan mag dat. Niemand kan je dat verbieden. Voor 1989 kun je het sowieso zonder problemen doen, want in die tijd bestonden de speciaal voor Porsche aangepaste banden nog niet. Maar doe je het wel, dan krijg je gewoon een strakker sturende auto.
Vanaf de nieuwere modellen banden zijn er inderdaad merken die geen banden met N-codering meer maken.
Zoals de S-03. Fijne band overigens.
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 sep 2005 23:40 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zou ik toch (nog) maar eens een mailtje naar TOYO sturen
Proxes F1-S
De Proxes F1-S is een 1e montageband voor de Porsche 968, 911 Carrera 2 en 4. Tevens gehomologeerd voor vergelijkbare eerdere types.
Helaas zijn de Toyo's nieuw niet meer leverbaar en ben ik jammergenoeg overgestapt naar Continentals
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
07 sep 2005 23:44 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dat was de Toyo F1-S N-0 dus, helaas niet meer verkrijgbaar.
Hè Olaf
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 sep 2005 23:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad IMO een superband in vergelijking met de Conti's, Bridgestones en welke heb ik er nou nog meer onder (gehad)
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
07 sep 2005 23:58 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dus niet meer leverbaar; dus geen N-codering (meer)
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
08 sep 2005 0:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zo moeilijk is het toch niet
Niet meer 'nieuw' maar wel ongebruikt leverbaar ga maar eens naar die bandenhandel aan de Giessenweg in Rotterdam
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
08 sep 2005 2:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Sorry dat ik het zeg, maar je spreekt jezelf tegen. Ik lees: Met N-codering stuurt je auto beter (strakker). De S-03 (zonder N-codering) kun je wel nemen, want dat is een fijne band. Het is echt van tweeën één. OFWEL: N-codering banden zijn per definitie beter dan niet N-codering banden. Ofwel er zijn ook niet N-codering banden die beter/fijner zijn dan bepaalde wel N-codering banden. Jij bent technisch onderlegd. Leg mij dan eens uit wat de meerwaarde is van N-codering. Ik stel (nog steeds) dat het niet meer is dan dat Porsche de band heeft getest en goed (genoeg) bevonden voor montage onder een Porsche. Dus het zegt iets over de kwaliteit. Maar het ontbreken van de N-codering zegt dus NIETS over de kwaliteit. Niet getest door Porsche. Omdat bijvoorbeeld in het geval Bridgestone, de fabriekant vindt dat het idioot is om geld uit te geven voor een test door Porsche, terwijl Bridgestone zelf hogere standaarden hanteert voor de Potenza lijn... Ik blijf erbij: de N-codering is handig voor mensen die niets van banden weten. Koop je een band met N-codering dan is deze geschikt voor een Porsche. Maar de buurman kan best een beter band hebben gekocht voor diezelfde Porsche, zonder dat er een N-codering op zit. Ergo: je betaalt dus geld aan Porsche voor een test. En dat is voor mij geldklopperij, want ik hoef niet van Porsche te weten wat zij van een band vinden. Nog wat info. Adrian Streather schrijft in zijn bekende boek: Non-N-rating tires should be considered when looking at the new generation of tires, as long as some testing was carried out by the tyre manufacture on Porsche products. Of ik het volledig eens ben met het laatste deel is een tweede, ik geloof immers niet dat een Porsche meer stress legt op banden dan welke andere sportauto dan ook. Maar hoe dan ook, Adrian Streather, die eerder als "anal" kan worden omschreven, dan als het "laat maar waaien" type, is kennelijk eveneens niet overtuigd van het nut van N-coderingen bij de nieuwe reeks banden.
|
08 sep 2005 9:13 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Je spreekt jezelf ook tegen hoor, lees je eigen 2 stukken tekst nog maasr eens even na.
Verhaal onder de streep lijkt me helder:
Er zijn fabrikanten die maken goeie en minder goeie banden, en er is Porsche die er een kwaliteitsoordeel aan geeft:
Met N-codering, is duidelijk:
-> P heeft ze getest en goed genoeg bevonden
Geen N-codering, dan zijn er 3 situaties denkbaar:
-> P heeft ze getest maar niet goed genoeg bevonden, OF
-> P heeft ze niet getest maar zouden door P wel goed genoeg bevonden worden, OF
-> P heeft ze niet getest maar zouden ook niet goed genoeg bevonden worden.
Van Renntech begrijp ik dat er inmiddels fabrikanten zijn die hun NIEUWE modellen banden niet meer laten testen, terwijl hun OUDERE modellen vroeger wel de N-codering kregen.
Als je de aanname doet dat zo'n nieuwe versie van een band die vroger de N codering had een vebeterde versie is, dan zal die in de categorie vallen: " P heeft ze niet getest maar zouden door P wel goed genoeg bevonden worden".
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 sep 2005 9:38 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Precies
N-codering zegt dus wel iets over de band met die codering, maar niets over iedere band zonder. Je kunt derhalve wel een algemene uitspraak doen over banden met de N-codering, maar niet over alle banden zonder. Zoals Erwin aangeeft kan een band zonder N-codering wel een fijne band zijn (ik lees overigens niet bij hem "De S-03 (zonder N-codering) kun je wel nemen, want dat is een fijne band." ).
Met N-codering weet je dus zeker dat je een geschikte band hebt en zonder zou dat ook kunnen zijn.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 sep 2005 9:56 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Reeds op 2 september schreef ik: "Dan nog even over de N-codering. Dat is zoiets als THX. Het zegt iets als het erop zit (dan is deze door de fabriek goedgekeurd), maar het ontbreken zegt in beginsel niets."
DAT was het begin van alle discussie. Ik begrijp dan niet dat EricC4C nu doet alsof de herhaling van die stelling een genuanceerde versie is van een eerder door mij gedane stelling.
@lindemans: leg even uit hoe ik mij tegen spreek? En hoezo begrijp jij pas van Renntech dat er fabriekanten zijn die hun nieuwe banden niet meer laten testen? Ik meen dat ik het Nederlands goed genoeg beheers, dus dat je dat in de rest van de draad hebt gemist begrijp ik werkelijk niet.
Ik begrijp best dat Renntech hier een zekere standing heeft en ik maar een nieuw gezicht ben. Maar lees gewoon nu eens de hele draad en dan denk ik dat je moet toegeven dat mijn mening tot op heden door niemand onderuit is gehaald. En ik heb ook geschreven dat geen N-codering zou kunnen inhouden dat Porsche ze heeft getest en niet goed genoeg bevonden. Maar daar wil ik nog dit op zeggen: een fabriek die de N-codering wil past dan zijn band aan... Optie 3 is dan meer waarschijnlijk. Maar met alle respect, die banden kun je voor het overgrote deel eenvoudig herkennen. Dat zijn nl. geen topklasse sportbanden. Lees testen. Zoek uit welke banden eerste montage zijn op topsportauto's, enz.
Of pak N-codering. Dan is het iig goed genoeg. Maar of het het beste is, dat is dan altijd de vraag. Er zijn banden met N-codering die zijn ontwikkeld eind 80-er jaren. Nu, 15 jaar later zijn die banden echt niet meer de top. Net zo goed als dat de prestaties van een 964 thans binnen het bereik liggen van auto's in de zgn. c-klasse (Golf, A3, enz.)...
|
08 sep 2005 10:23 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Dat is effe slikken
_________________________________________ t beste maar weer...
|
08 sep 2005 10:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Om in een golf te rijden? Tsja, dat lijkt mij idd niet echt eenvoudig te accepteren.
|
08 sep 2005 10:42 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Taaltechnisch zal ik geen uitspraak over doen, maar begrijpend lezen ..... ach, je bent niet de enige hier. Zou mijn opmerking wellicht ook relativerend kunnen zijn, omdat (b)lijkbaar jouw eerdere opmerking van vergelijkbare strekking verloren (b)lijkt te zijn gegaan Als je graagt gelijk krijgt en de credits wil hebben, mijn zegen heb je hoor
Wat je blijkbaar niet begrijpt is dat iedere mening hier wordt gerespecteerd, echter niet iedere manier waarop deze wordt gebracht.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 sep 2005 10:56 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Mooi topic mannen! Ga door!!!
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
08 sep 2005 11:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik weet niet, maar als ik alles bij iedere post eerst moet gaan herhalen, dan worden mijn posts wel heel erg lang... Ik ga er dus vanuit dat mensen een draad van voor naar achteren lezen. Indien dat gebeurt, dan kan er van verwarring geen sprake zijn.
Gezien jouw onderstrepingen en vet gemaakte woorden lijkt jouw post (kennelijk dus onbedoeld) corrigerend bedoeld.
Voorts viel mij op dat nu Renntech had gesproken de discussie ineens draaide. Vandaar mijn opmerking.
Vwb mijn gelijk. Daar doe ik het niet om. Ik zie zelf in de diverse fora dat meningen worden geponeert als feiten en dat onwetenden daardoor de verkeerde kant op gestuurd kunnen worden. Meer dan 90% van de Porscherijders denkt (althans zo lijkt het) dat een band zonder N-codering niet op een Porsche gemonteerd kan worden, dan wel dat het iig een mindere keuze is. Dat is volledig onjuist en om te voorkomen dat deze mythe als waarheid rond blijft hangen blijf ik er op hameren dat het niet zo is. Niet voor mijzelf, maar voor anderen. We zijn hier met z'n allen ook om elkaar te helpen, en m.i. help je elkaar door elkaar wijzer te maken.
|
08 sep 2005 12:39 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Heir,heir.
Volkomen gelijk.
Toevallig gisteren hierover leuk gesprek gehad met een Porsche race-monteur.
Het gros van de banden kan idd. gebruikt wordem, er zijn fabrikanten( Bridgestone,Dunlop) die niet meer specifiek op Porsche testen,
deze banden kunnen zeer zeker wel gebruikt wordem, ook al omdat het gros er toch niet kan uithalen wat erin zit.
Maar de N-codering is er niet voor niets, heb je de keuze dan (bijna)altijd de N-codering nemen.
|
08 sep 2005 12:45 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|