Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
993 en Bilstein B6
Van het voorjaar heb ik het onderstel van mijn 993 volledig laten renoveren. Bilstein B6, HR veren, alle draagarmrubbers voor en achter vernieuwd. Resultaat is dat de auto wat hoogte betreft heel mooi oogt en dat ik de wegligging geweldig vind. Maar zo hard als de auto nu geveerd is vind ik zeer oncomfortabel. Afgelopen zomer 5500 km door Europa gestuiterd. Ik heb een afspraak gemaakt om de gemonteerde (kortere) HR veren te laten vervangen door de originele veren. Ten eerste kan ik zo weer gewoon over Franse verkeersdrempels, maar belangrijker is dat ik verwacht dat de auto gewoon weer iets comfortabeler wordt. Ik ben een cabrio-toerrijder en heb absoluut geen circuit aspiraties. Of zijn de gemonteerde Bilstein B6 veerdempers de grootste boosdoeners en heeft het uiteindelijk niet zoveel zin om de originele veren te monteren. Graag jullie mening.
|
21 okt 2015 21:37 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 993 en Bilstein B6
Laat de experts er zo maar inkomen (o.a. Erwin) maar in principe wordt de B6 gezien als goede vervanging voor de standaard demper. Geen giga upgrade. Alleen vervang je wel een gebruikte/vermoeide demper door een nieuwe gasgevulde demper. Als ik je verhaal lees dan is hij ook verlaagd. Denk eerlijk gezegd dat het vooral door de combinatie van het totaalplaatje komt dus verlagen + veren + rubbers + dempers. En misschien rijdt hij nu wel meer zoals hij zou moeten rijden dan hiervoor. Neemt niet weg dat het jouw persoonlijke smaak dus niet is. Wellicht dat idd andere veren situatie wat verbeterd.
Wat ik niet helemaal snap is als je zelf aangeeft dat je meer een toerrijder bent, je rijdt tenslotte ook een cabrio, waarom je deze investering hebt gedaan in je onderstel. Was het zo slecht of wilde je toch upgraden.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
21 okt 2015 21:47 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 993 en Bilstein B6
Ik moest de voorschokbrekers vernieuwen en de rubbers van de draagarmen in verband met de staat van die onderdelen. Dus het was niet echt een eigen wil. De Bilsteins zijn gemonteerd op advies van de specialist. De verlaging was mijn eigen wens maar is dus iets teveel geworden. Deze veren heb ik ook laten monteren op advies.
|
21 okt 2015 21:58 |
|
|
Taatjen
lelystad
|
Re: 993 en Bilstein B6
Heb opmijn 993 Targa bilstein B6 met de standaard veren. Geen gestuiter en ik vind het comfortabel.
_________________________________________ zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan
|
21 okt 2015 22:16 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 993 en Bilstein B6
Dan zou ik toch iets hoger (lees minder verlaagd, standaardhoogte of minimaal lager dan standaard) en/of standaard veren proberen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
21 okt 2015 22:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 993 en Bilstein B6
Een Bilstein B6 is een perfecte demper, maar duidelijk sportiever ( lees oncomfortabeler ) dan een standaard schokdemper. Bijna iedereen vindt dit fijner omdat het B6 karakter goed bij een 993 past.
Is lekker comfortabel rijgedrag het uitgangspunt dan raadt ik aan om liever geen B6 te nemen. Bij een coupé is B6 sneller te verkiezen dan bij een Cabrio die een iets minder stijve carrosserie heeft en vaker als tour auto wordt gebruikt.
Standaard RoW veren en Boge schokdempers zijn een goede keus voor een 993 die niet te stug mag worden. Ook met standaard veren/ dempers kan een 993 erg goed rijden en sturen.
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Erwin op 21 okt 2015 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 okt 2015 22:58 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: 993 en Bilstein B6
Daarom hebben we dus "experts" en echte specialisten. Dus toch andere dempers. Is natuurlijk ook persoonlijk maar denk dat je in dit geval een goed punt hebt. Ik blijf nog even bij mijn voornemen richting B6.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
21 okt 2015 23:04 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: 993 en Bilstein B6
Alhier 993 4s: ook gehele onderstel laten doen. Nieuwe draagarmen etc laten vervangen. Originele veren 993 4s vervangen, tevens nieuwe KONI fsd eronder laten zetten. Nu 993 weer op orginele fabrieks hoogte en rijdt fantastisch. Zou willen dat ik het meteen had laten doen.
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
21 okt 2015 23:44 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: 993 en Bilstein B6
'Stuiteren' !! heb je weleens in een Donkervoort gereden....daarbij vergeleken is een 911 een vliegend tapijt
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
22 okt 2015 10:35 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: 993 en Bilstein B6
Is allemaal heel persoonlijk en afhankelijk van wat je met de auto doet, ik ga de B6 onder de 964 uit halen en Intrax monteren, B6 vind ik te soft (voor trackdays).
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
22 okt 2015 10:50 |
|
|
coolfan
997.2 gt3
|
Re: 993 en Bilstein B6
Ik heb recentelijk B6 met H&R onder mijn 993 coupe zitten. Was echt een flink verschil met de oude maar die waren een sluitpost voor Porsche en zijn gewoon heel gauw versleten. Ik stoorde mezelf mateloos aan het weggedrag zeker vergeleken met mijn 130i met M onderstel. Na installatie was het heel even wennen vooral op slecht wegdek maar dit was al gauw vergeten want hij is echt onwijs stabiel en de achteras is totaal NIET zoekend meer! Een neveneffect van de hogere veerkarakteristiek is de reductie van de veergeometrie onder wisselende belasting. Tip; zorg ervoor dat de rest ook klopt; rubbers en uitlijning. Weet zeker dat je met de standaard veer en demperkarakteristiek en GOEDE rubbers een perfecte auto kan krijgen.
|
22 okt 2015 15:07 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: 993 en Bilstein B6
ligt eraan de laatste generatie schokbrekers zijn bizar comfortabel en zelfinstellend.
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
22 okt 2015 17:05 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 993 en Bilstein B6
Dank voor jullie meningen en adviezen. Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.
|
24 okt 2015 1:06 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: 993 en Bilstein B6
Als je Bilstein met Eibach veren wil voelen; let me know.
|
28 okt 2015 15:18 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 993 en Bilstein B6
Bedankt voor je aanbod Alfa Male. Inmiddels staat de auto bij de specialist en worden de originele veren weer gemonteerd. Gelet op alles wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord hierover is dit voor de wijze waarop ik de auto gebruik de beste oplossing. En ik heb de auto net op tijd weggebracht. Zie mijn andere topic "Murphy is on the road again".
|
31 okt 2015 12:06 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 993 en Bilstein B6
Zoals beloofd even een update van het vervolg. De originele veren zijn weer gemonteerd. In combinatie met de Bilstein B6 vind ik het prima voor de wijze waarop ik de auto gebruik. Dat is dus gelukkig (en in een prima samenwerking met de specialist) opgelost. Dat niet alleen de veren zijn vervangen maar dat het iets of wat uit de hand liep heb ik in mijn topic over "vriend" Murphy geschreven.
|
03 dec 2015 22:14 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: 993 en Bilstein B6
Het is inmiddels mosterd na de maaltijd maar ik heb de combinatie Bilstein B6 met Eibach veren. De laatste zijn wat comfortabeler dan H&R. Dit was anders eventueel ook nog een optie geweest. Verder heb ik destijds een veerpootbrug latn monteren om de carossri een tikje stijver te maken. Ik vind de mijne nu erg goed sturen
|
16 dec 2015 18:24 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 993 en Bilstein B6
Jaha Ewout, een beetje ouwe mosterd zullen we maar zeggen. Bedankt uiteraard voor de tip, maar om nu voor de derde keer de zaak te verwisselen is me een beetje teveel van het goede. Ik heb de eerste 150 km inmiddels gereden en ik vind het prima zo.
|
17 dec 2015 11:36 |
|
|