Auteur |
Bericht |
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Wie vindt Porsche duur ?
Dan moet je maar eens in Denemarken wonen.
Was twee weken geleden in Copenhagen en vond daar een advertentie met prijzen van tweedehands Porsches.
Een voorbeeldje : een 997 Carrera 2S van 2005 kost
1.850.000 Deense Kronen = 248,261.59 EUR !!!
Willen jullie wat rekenen, hier is een converter om jullie te helpen
http://www.xe.com/ucc/
Dan zat ik zo te denken : als ik nu mijn Porsche verkoop in Denemarken...Waar zitten de addertjes ?
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
12 sep 2005 20:54 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Simpel, het zijn de taksen op de wagens die het zo duur maken in Denemarken, daar is BIV en BPM maar kleingeld tegen.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
12 sep 2005 20:56 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Yep, morgen weer naar DK. Klantje DGA rijdt welliswaar in een Mercedes S, maar is een voormalige taxi! Betaalde hij tweedehands nog steeds meer dan € 100.000,- voor! Geloof dat BPM iets van 250% is.... En dat terwijl de auto's in Zweden net zo duur zijn als in DUitsland. Ivm beschermen van Volvo en Saab. Heb er twee jaar gewoond, reed in een A6 2.4 automaat. Koste (incl. extra velgen met winterbanden) omgerekend nieuw € 28.500,- Daar koop je in DK nog geen Toyota Corrola voor. Zo zie je maar, kan altijd nog gekker dan in NL....
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
Laatst bijgewerkt door Jeroen C3.0 op 12 sep 2005 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 sep 2005 21:00 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Snap ik wel, vraag me alleen af of de waarde zonder taksen hetzelfde is als bij ons.
Bijv. in Frankrijk is de gemiddelde tweedehands ook duurder dan in België. Misschien in Denemarken nog iets hoger ?
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
12 sep 2005 21:01 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Wie vindt Porsche duur ?
Jij spreekt geen Deens... om te beginnen.
Vwb de belastingen geldt dat er iets van een afschrijvingsverhaal moet zijn, net zoals met de BPM. Als ik de prijzen bekijk, dan zou verkoop in Denemarken meer moeten kunnen opleveren. Maar je moet dan wel de auto daar invoeren en dat kost dan weer een hoop tijd. En particulier verkopen is in NL al niet zo gemakkelijk, als Nederlander in Denemarken wordt het waarschijnlijk nog lastiger.
|
12 sep 2005 21:01 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
nooit geweten van denemarken
in syrie en maleisie bijvoorbeeld is het geloof ik ook iets van 300%
_________________________________________ Got coffee?
|
12 sep 2005 21:02 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Denemarken naar ik begreep rond de 150%. Ja, wij klagen over BPM, maar Denen hebben het pas echt zwaar.
|
12 sep 2005 21:04 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 sep 2005 21:07 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Volgende keer maar de sleutelbos op de bar gooien?
|
12 sep 2005 21:09 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
Dan willen ze nog rijden ook
|
12 sep 2005 23:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
12 sep 2005 23:33 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
Voor wat, hoort wat
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
12 sep 2005 23:49 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad ... ik ben hier een jaar of 6 geleden mee bezig geweest ... toen vroeg men daar voor een 12 jaar oude sierra gewoon nog even 13.500,- oud hollandse florijnen ....
Heel simpel - je komt met je karretje de grens over, mag de rekening van aanschaf laten zien (OK, hier heb je een marge ) en vervolgens 'belasting' aftikken die ongeveer gelijk is aan het verschil tussen jouw aanschafprijs en de courante verkoopprijs in DK
Er zijn legio Denen die een 'basis' auto kopen in Denemarken - bv een BMWtje met een klein vierpittertje ... zo gauw dat ding 'street-legal' is gaan ze op vakantie naar Duitsland alwaar ze de hele auto om laten bouwen tot bv een dikke 6 pitter
Ook zie je wel dat ze een oude 740 oid helemaal ombouwen naar een V70 ....
't zal wel lonen
Mischien dat Martijn Storm andere ervaringen heeft
|
12 sep 2005 23:59 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Nog meer zelfs ...
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=37082
Ook is het zo dat dat niet zoals onze BPM afneemt dus een oud barrel is nog steeds bereduur ...
Dat de prijzen soms zo hoog zijn komt echter niet enkel door de taks. Neem Duitsland. Daar zijn de kale prijzen het allerhoogst, maar toch is het heel vaak rendabel om een jonge 2e hands auto in te voeren naar ons land. Audi A8 bijvoorbeeld kan je snel 10.000 euro schelen.
In Denemarken zijn (samen met Finland) de kale prijzen juist het laagst.
Taks verklaart vaak veel, maar niet alles. Er was laats ook een onderzoek dat dit verschijnsel aantoonde bij andere producten. Men had onderzocht hoe - gecorrigeerd voor taksen - de prijzen in het eurogebied zich verhouden. Er bleken vaak verassend grote prijsverschillen te zijn.
Dat maakt natuurlijk wel dat de liefhebber of handelaar nog best geld kan verdienen aan de import van auto's ...
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/04/285&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en
|
13 sep 2005 12:40 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op grond van het EU recht mag dat niet. Dus ofwel de regeling is thans anders, ofwel je kan succesvol jezelf beroepen op een arrest van het Europese Hof (in een Portugese zaak, waarvan de naam mij ontschoten is). Ook Nl heeft haar wetgeving aan moeten passen. Indertijd heb ik een zaak gehad en gewonnen op basis van dat arrest. Duurde wel twee jaar...
|
13 sep 2005 13:24 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Ben voor zaken daar geweest, prachtig bedrijf en liep met alles voorop
Maar ze wisten niet wat ze zagen toen we met de auto aankwamen, dat is daar niet te betalen vertelde zij ons.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
Laatst bijgewerkt door molen934 op 13 sep 2005 16:41, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 sep 2005 13:54 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Oh, zou best kunnen hoor. Ik bedoel, net zoals Nederland ook een minimum van 10% aanhoudt ipv een daling tot 0% geeft terwijl de werkelijke waarde na zoveel jaar vaak zo erg gedaald is dat die 10% rest-BPM nergens meer op slaat, heeft Denemarken ook nog zoiets. Wellicht niet meer de ruim 160%, maar nog steeds zo hoog dat oude barrels nog steeds echt belachelijk duur zijn.
|
13 sep 2005 15:31 |
|
|
RicardoP
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitieSint Anthonis
|
Velen jaren geleden hadden we een bevriende zaken relatie uit denemarken op bezoek. De ogen rolde zowat uit hun kassen bij het zien van een KLPD porsche. Ze dachten eerst nog dat we een grapje maakten.
|
13 sep 2005 16:11 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Wel even niet vergeten dat "Scandinaviër met de pet " een klein direkteursloontje (onze normen dan) opstrijkt elke maand hé ...
|
13 sep 2005 16:33 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Denemarken heeft daar weinig mee te maken
Zonder dollen, als de gemiddelde Deen/Zweed zoveel drinkt als de gemiddelde Belg, verdient ie relatief ineens een stuk minder
|
13 sep 2005 16:39 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
NL past de percentages ook aan per 1-1-2006.
De EU-regel is kortweg dat de registratiebelasting niet meer mag drukken op een te importeren auto, dan op een reeds geregistreerde auto.
Dus: afschrijvingspercentage mag nimmer lager zijn dan de feitelijk afschrijving van de specifieke auto (dus een auto met flinke schade kan voor de import in Denemarken interessant zijn).
|
13 sep 2005 16:39 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Is dat zo "Dirkie"
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
13 sep 2005 16:40 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Dat kan niet anders. Indien die Denen evenveel zouden verdienen als hier in België, dan zouden ze allemaal liggen kreperen in de goot.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
13 sep 2005 17:03 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Dat was vroeger zo, maar jarenlang socialisme en dus lage economische groei heeft dat verschil fors doen krimpen! (Muv de Noren, maar die zijn juist verre van socialistisch en hebben olie.) De Deense economie is inmiddels ook hervormt (o.a. veel soepeler ontslagrecht dan wij) en de Finse en Zweedse BNP's liggen afhankelijk van welke cijferbron je neemt (*) zelfs al weer achter die van ons. Bedenk bijvoorbeeld ook dat de Zweedse economie begin jaren 90 letterlijk ingestort is met inflatie-cijfers van 10%!
(*) er zijn verschillende manieren om dit te berekenen/schatten. O.a. wel/niet gecorrigeerd voor prijspeil. Immers bedenk dat bijvoorbeeld in de VS de kosten van leven een stuk lager zijn, dan Nederland en in Scandinavie alles weer zo'n 10% of meer duurder is. (Wel eens groenten in Noorwegen gekocht bijvoorbeeld )
|
13 sep 2005 23:14 |
|
|
ArminG
928 S4 '91
|
Ik had die nieuwe BPM wet toch anders begrepen, maar ik wil je best geloven.
Ik ben alleen sceptisch daar
- de 10% restregel dan dus zou verdwijnen
- men strkt genomen uberhaupt geen algemene regels mag hanteren.
Beide lijkt mij extreem onwaarschijnlijk de taks-verslaving van onze staat kennende, dus ik vrees toch dat onze staat deze EU wetgeving een tikkeltje anders gaat interpreteren ...
Bij mijn weten - maar nogmaals, ik laat me bij URL's graag overtuigen - had enkel begrepen dat er nu een "schoonheid" (Uiteraard niet wetenschappelijk, maar op dat onzinnige A,B,C,etc keurmerk) factor in komt. Schone auto's konden zo'n 1000 euro goedkoper worden en schrik niet "vuile" auto's tot wel 540 euro duurder. Nou dan zal ik mijn cayenne toch maar niet kopen en toch maar een Suzuki Alto kopen, nietwaar
|
13 sep 2005 23:19 |
|
|