Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2025 4:05

Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Welk type 911 dagelijks zakelijk gaan rijden? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht Re: Welk type 911 dagelijks zakelijk gaan rijden?
hier 11 jaar de 964 als dd met gem 17000 km per jaar.

ik vind het prima te doen en zou zelf niet zo snel over stappen naar meer comfort/beter/nieuwer

zou nog eerder gaan kijken naar een 356 voor de zomer/mooie dagen en de 964 voor de winter

21 nov 2015 17:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Castricum
Wat dacht je hiervan?
viewtopic.php?f=10&t=45983

Nog een paar maanden en hij is 15 jaar oud...

21 nov 2015 23:49
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Ik lees deze discussie met grote interesse.

Sinds twee jaar ben ik voor de belastingdienst ook zelfstandige, ook al voelt het niet zo (maatschap).
In het verleden heb ik een 964 gehad, maar hij is altijd in gedachten gebleven. Ik ben me nu langzaam aan het orienteren op weer een 911 avontuur.

Maak ik nu een denkfout met het volgende?:

Uitgaande van een 996 4S, aankoop 30-35k, zakelijk rijden als youngtimer.

Betekend dus 35% bijtelling over (zeg) 30k. Is ongeveer: 5500E, uitgaande van 52%
Wil dus zeggen, weer uitgaande van 52%, dat ik grofweg 10k kosten per jaar moet hebben om uberhaupt quiet te spelen.

Dat is toch nooit lonend? In dat geval kan je toch veel beter prive rijden en de km's opvoeren?
Of maak ik nu een gigantische denkfout? :roll:

22 nov 2015 17:26
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Een beetje kort door de bocht.. maar in grote lijnen volgens mij wel waar. Die 5500 euro ben je kwijt aan de belastingdienst, dus die zul je terug moeten 'verdienen' met het voordeel wat je hebt als je kosten zakelijk neemt. Zakelijk voordeel voor jou is 52% dus kom je uit op ongeveer 10.000 aan kosten. Daarnaast mag je natuurlijk de BTW verrekenen (benzine, onderhoud), echter er dient wel een BTW verrekening privé gebruik plaats te vinden (volgens mij op dit moment 2,7 % of 1,5% van de cataloguswaarde (130.000 euro) = 1950 of 3510 euro...).
Het lijkt mij ook niet echt heel interessant, maar ik ben benieuwd of iemand anders hier een andere kijk of berekening heeft

22 nov 2015 17:56
Profiel
993 4S
10K haal ik makkelijk (deze maand :mrgreen: )

22 nov 2015 17:58
Profiel
Moderator
PF #57
ricardo964 schreef:

Let op. Pas per 1-5-2016. Dat wil zeggen dat je of 4 maanden de volle mep bijtelling betaalt en pas per 1-5-2016 in de youngtimer regeling terechtkomt of dat je nog een jaar (heel 2016) op kilometerregistratie rijdt (niet meer dan 500 km prive) en per 1-1-2017 die tujboo in de youngtimer regeling kan rijden (voor 35% bijtelling van de dagwaarde). :salut:

22 nov 2015 18:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Castricum
horn schreef:
ricardo964 schreef:

Let op. Pas per 1-5-2016. Dat wil zeggen dat je of 4 maanden de volle mep bijtelling betaalt en pas per 1-5-2016 in de youngtimer regeling terechtkomt of dat je nog een jaar (heel 2016) op kilometerregistratie rijdt (niet meer dan 500 km prive) en per 1-1-2017 die tujboo in de youngtimer regeling kan rijden (voor 35% bijtelling van de dagwaarde). :salut:

Dat is niet per jaar? Het jaar dat hij 15 jaar oud wordt?

Ik heb als zelfstandige ook veel gerekend op dit onderwerp en het komt er toch steeds weer op uit dat een auto privé rijden en 19 ct per km belastingvrij uit te keren veel voordeliger is. Zeker bij auto's met een hogere dagwaarde. Zeker met een luchtgekoelde 911 die alleen maar meer waard worden is de waardestijging ook nog eens belast.
In mijn berekeningen kan het alleen uit als je een goedkope auto rijd met een dagwaarde van max 5.000,- maar wil je daar 40.000 km per jaar in rijden?

Nu hoor ik ook wel verhalen van bekenden dat ze spelen met de boekwaarde van de auto ipv de dagwaarde? Misschien zijn er wel boekhoudtrucjes die ik niet ken?

22 nov 2015 18:40
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Cazzo Super Veloce schreef:

Op CJ zijn ex 964?? :mrgreen:

22 nov 2015 18:42
Profiel WWW
Den Haag
smartbart schreef:
Een beetje kort door de bocht.. maar in grote lijnen volgens mij wel waar. Die 5500 euro ben je kwijt aan de belastingdienst, dus die zul je terug moeten 'verdienen' met het voordeel wat je hebt als je kosten zakelijk neemt. Zakelijk voordeel voor jou is 52% dus kom je uit op ongeveer 10.000 aan kosten. Daarnaast mag je natuurlijk de BTW verrekenen (benzine, onderhoud), echter er dient wel een BTW verrekening privé gebruik plaats te vinden (volgens mij op dit moment 2,7 % of 1,5% van de cataloguswaarde (130.000 euro) = 1950 of 3510 euro...).
Het lijkt mij ook niet echt heel interessant, maar ik ben benieuwd of iemand anders hier een andere kijk of berekening heeft

Bijna helemaal goed.

Voor de inkomstenbelasting kijk je idd naar de kosten en naar de bijtelling. Voor een ib ondernemer (dus geen BV) geldt dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de totale kosten. Als de kosten hoger zijn dan de bijtelling dan heb je voordeel. Is het andersom dan heb je geen nadeel,... Tot dat je je auto verkoopt voor een prijs hoger dan de boekwaarde. Dan heb je toch nadeel aangezien je de afschrijving zelf hebt betaald in je bijtelling. De boekwinst wordt echter belast.

Voor een auto van 30.000 wev lijkt het mij niet interessant. Is ie minder dan 10k waard dan wordt het leuker.

Voor de btw heb je btw auto's en marge auto's. Bij Een btw auto kun je de aanschaf btw terug halen, dat scheelt dus 21%. Bij verkoop moet je echter weer btw berekenen en afdragen. Het hangt er van af of de auto voor meer of minder wordt verkocht dan de aanschafprijs. Tijdens gebruik is alle btw aftrekbaar bij een btw auto. Voor prive gebruik moet je een correctie doen, in principe op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/ prive gebruik. Als je dat niet weet kun je het forfait toepassen.

Voor een marge auto mag je een deel van de btw op de gebruikskosten aftrekken. Het gaat om dat deel wat overeenkomt met het zakelijke gebruik. Enige onderbouwing daarvoor moet je wel hebben maar dat kan tamelijk simpel met steekproeven en bijhouden van de km standen per jaarwisseling. Vroeger was er een goedkeuriing dat je uit mocht gaan van 75% zakelijk gebruik. Deze goedkeuring is een tijd geleden ingetrokken zonder motivatie.

Voor een auto van 30k lijkt het niet interessant vanwege de hoge bijtelling. Voor een auto van 10k lijkt het al eenstuk interessanter.

Dus koop een goedkoop barrel en knap hem op. Kosten aftrekbaar, lage waarde voor bijtelling :popcorn: :popcorn:

22 nov 2015 19:14
Profiel WWW
964.c4
assendelft
dat laatste zal toch ook niet helmaal opgaan toch?

koop een 356 voor 25000 (hoopje roest)
doe een restauratie voor 100 K

dan kan je denk ik moeilijk nog over de zelfde waarde spreken.

22 nov 2015 19:45
Profiel WWW Facebook 
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
de Fiscalist schreef:
........Dus koop een goedkoop barrel en knap hem op. Kosten aftrekbaar, lage waarde voor bijtelling :popcorn: :popcorn:

Of: koop een nieuwe: 21% BTW te verrekenen, 25% bijtelling en en per jaar 20% afschrijving (gedurende de eerste 5 jaar), alle kosten zakelijk (gaat van de omzet af, scheelt ook weer belasting en BTW ook verrekenbaar), per jaar een klein percentage bijtelling vanwege prive-gebruik.

22 nov 2015 21:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Castricum
Brulaap schreef:
de Fiscalist schreef:
........Dus koop een goedkoop barrel en knap hem op. Kosten aftrekbaar, lage waarde voor bijtelling :popcorn: :popcorn:

Of: koop een nieuwe: 21% BTW te verrekenen, 25% bijtelling en en per jaar 20% afschrijving (gedurende de eerste 5 jaar), alle kosten zakelijk (gaat van de omzet af, scheelt ook weer belasting en BTW ook verrekenbaar), per jaar een klein percentage bijtelling vanwege prive-gebruik.

kleine bijtelling bij een nieuwe 911 ?!
Bij een nieuwprijs van €150.000,- is de bijtelling meer dan €1.600,- per maand...

22 nov 2015 21:41
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Idd, bruto €3125/maand, maar daar kan je (bijv. als zzp-er) €3000/maand afschijving van aftrekken. Vervolgens nog als je kosten enz (zie eerder bericht) en over het restant betaal je belasting.

22 nov 2015 22:07
Profiel
Den Haag
rob964.c4 schreef:
dat laatste zal toch ook niet helmaal opgaan toch?

koop een 356 voor 25000 (hoopje roest)
doe een restauratie voor 100 K

dan kan je denk ik moeilijk nog over de zelfde waarde spreken.

Dat is geen onderhoud meer meer een investering....

Maar een plof996 zou wel moeten kunnen lijkt me.

22 nov 2015 22:46
Profiel WWW
964.c4
assendelft
Ok dankje voor de reactie en stel je smeert die restauratie uit over 4 jaar
Zijn het dan kosten? Of gaat dat niet lukken?

23 nov 2015 0:13
Profiel WWW Facebook 
993 4S
de Fiscalist schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:

Op CJ zijn ex 964?? :mrgreen:

Haha, das toevallig, wist ik niet :lol:

23 nov 2015 0:37
Profiel
Moderator
PF #57
ricardo964 schreef:
:P Dat is niet per jaar? Het jaar dat hij 15 jaar oud wordt?

Nope. Per de exacte datum. Je zal niet de eerste zijn met eem ,ega naheffing.... Ken iemand die die fout gemaakt op advies van zijn financieel adviseur.... Werd een leuk zaakje....

23 nov 2015 1:49
Profiel
Den Haag
rob964.c4 schreef:
Ok dankje voor de reactie en stel je smeert die restauratie uit over 4 jaar
Zijn het dan kosten? Of gaat dat niet lukken?

Onderhoud is kosten, verbetering is een investering. Als jij een 356 restaureert dan zal de waarde (en daarmee de grondslag voor de bijtelling) toenemen. Bij verkoop zal de prijs hoger zijn dan de boekwaarde dus zit er nergens echt voordeel imho.

Ik denk dat CJ de kern aardig raakt.

De waarde van de 911 (en 356) is zo hoog dat het eigenlijk niet loont deze zakelijk te rijden.

Daarnaast loop je het risico dat ie meer waard wordt en dat je over die waardestijging belasting betaalt.

23 nov 2015 8:30
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3