Auteur |
Bericht |
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Oké, heb het even aan mijn buurman gevraagd die bij Bert Story werkt. Hij zegt dat als je een caravan wilt trekken dat je hoger in de toeren zit en de auto automatisch overschakelt op de verbrandingsmotor. En aangezien deze niet echt geschikt is om er iets mee te kunnen trekken wordt dit afgeraden. En dan is er ook nog een heel verhaaltje over zuinigheid en blablabla maar daar zal ik jeniet mee vermoeien.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
03 dec 2015 21:56 |
|
|
THE MUD
Forumcrashtestdummy
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Aaah naar jou is hij dus gegaan ouwe handelaar .
_________________________________________ Current: Fiets... Exxes: - 986 3.2S - 986 - 968 Coupe - 964 Carrera 4 - 968 Club Sport
|
04 dec 2015 0:09 |
|
|
Blijco
997 Carrera S 3.8Ede
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Klopt Stefan, met een gekke kop de "oude" 330 te koop aangeboden. Ik vond dat achteraf zo jammer dat ik nu maar weer een 330 gekocht heb. Ouwe handelaar ?? Oud wel, handelaar, groot woord
_________________________________________ The difference between men and boys.....
The speed of their toys !!
|
04 dec 2015 9:41 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Kooitje erin en hup naar het Trackday-topic
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
04 dec 2015 10:24 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Hmmm, maar het KAN dus wel ... Voor wat betreft wat erachter moet... Tandemasser met zooi (tot 2.000kg), toekomstig wellicht autoambulance (...)... Zuinigheidsverhaal is inderdaad niet boeiend... Per jaar 45.000-65.000km, waarvan misschien 1.000 met aanhangsel
|
04 dec 2015 16:00 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
|
10 dec 2015 1:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Een M5 touring. Me want
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
10 dec 2015 8:34 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Oké, zit er stiekem toch aan te denken om een grotere woon/werkverkeer auto aan te schaffen. Hoe zijn de bevindingen qua betrouwbaarheid en onkosten betreffende een E39 525 of 530i touring? Volgens mij hebben deze ook standaard luchtvering.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
19 dec 2015 10:08 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Denk een, voor jou, compleet nieuwe kwaliteitservaring/-beleving
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
19 dec 2015 21:58 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Zo slecht zijn ze nu toch ook weer niet? Het liefste zou ik een E46 330i carbio willen kopen. Vind het zo'n waanzinnig model....de laatste echte 3-serie wat mij betreft. Maar ja, kinderzitje.....Quinny Buzz....gaat hem denk niet worden.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
19 dec 2015 22:06 |
|
|
rens914
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
de e61 heeft wel standaard luchtvering maar de e39 ??
_________________________________________ speed costs money, how fast do you want to go ?
Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.
|
22 dec 2015 11:13 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Let, zeker bij luchtvering, op scheurtjes aan de binnenkant van de velgen achter. Niet iets dat je direct ziet, maar wel een aandachtspunt dus
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
22 dec 2015 12:42 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Oké, zal er op letten. Dacht dat luchtvering standaard was bij de touring maar nu twijfel ik.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
22 dec 2015 12:57 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Heb ook een grotere woon/werkverkeer auto aangeschaft, een 540i E39. Nog geen onkosten gehad na 2.000 km Hier de aandachtspunten Onder de kapAfgebroken “koplampafstelstokjes”: Deze zijn van kunststof en worden hard als gevolg van de warmteontwikkeling, waardoor ze uiteindelijk afbreken. Rammel even met de fittingen. Beetje bewegen moet kunnen, maar zit het allemaal los dan weet je genoeg. Bij de type 1 koplampen van deze auto kun je de koplamp makkelijk open maken en de stokjes vervangen. Voor de handige hobbyist ongeveer een uur werk en 25 euro aan materiaal. Verweerde koplampglazen en binnenste achterlichten: overkomt ze uiteindelijk ook allemaal. Schuren, polijsten en sealen kost de hobbyist ongeveer 3 uur aan werk en wat verbruiksmiddelen, maar die moet dan wel het juiste gereedschap hebben, zoals een goede polijstmachine. Zweten rondom het stuurbekrachtigingsreservoir. Dit lijkt onschuldig, maar vernevelde ATF komt zo op de dynamo die eronder zit en dat verkort de levensduur van de koolborstels in de dynamo significant. Blijf dit ook na aankoop in de gaten houden. Zwetende kleppendekselpakking. Dat overkomt elke M54 want die is van rubber en wordt hard. Vervangen is een dik uur werk. Zweten/lekken aan de voet van het olefilterhuis/dynamosteun. Hier zit een rubberen pakking tussen en die gaat een keer lekken. Pakking kost 4 euro, maar het kost wel een uur of 4 om deze te vervangen. Goed te zien aan de onderkant; er hangen dan o.a. druppels motorolie aan het stuurhuis Check even of de koelwaterslangen hard worden. Koelsystemen van BMW werken met 1 bar overdruk, dus een zachte slang bij warme motor wijst op lekkage. De carterontluchtingsklep/ventilatie is ook een van de heikele punten bij de E39 serie. Let op het oranje motormanagementlampje, als het brandt kun je bij een lopende motor de oliedop eraf halen (ik ga er vanuit dat je wel technisch onderlegd bent, laat het anders een monteur doen), je hoort dan een zuigend/blazend geluid. Vervolgens niet alleen de klep (laten) vervangen maar ook de daarbij behorende slangen die waarschijnlijk allemaal poreus zijn geworden wegens uitdroging. (andere) problemen met de carterventilatie zijn vaak al snel te identificeren door de welbekende mayo aan de dop en aan de peilstok. Ook verbruikt de motor grote hoeveelheden olie. Vooral de 520i heeft hier last van in het E39 gamma. De kachelweerstand ze gaat vaak stuk bij de eerste generatie facelift modellen (na september 2000). Een kapotte kachelweerstand zorgt er voor dat de blower gaat werken terwijl de auto op slot staat met als gevolg dat hij de accu leeg trekt. Een nieuwe weerstand kost circa € 70,- en kan in 20 minuten geplaatst worden. Laat de auto altijd uitlezen. Hier komt altijd wel iets bruikbaars uit, vooral uit storingen uit het verleden kun je veel informatie halen. Zijn er 30 lamp-storingen geweest, maar wordt er nergens gesproken over reparatie/vervanging? Weer een puntje voor de onderhandelingen! Aandrijflijn
Automaat krijgt geen onderhoud bij BMW onder het motto lifetime fill. Om hem goed houden is het toch aanbevelenswaardig de olie en het filter elke 100k te laten vervangen. Geen bewijs daarvan dat dit toch al een keer is gebeurd, dan afdingen en wel laten doen. Niet flushen met chemische troep, gewoon verversen. Kraakjes in de achteras. Daar zitten onderin 2 kogels waarvan de stofhoezen snel scheuren. Vervolgens worden de kogels rot en dat kraakt. Onderdelen zijn niet duur, maar je hebt speciaal gereedschap nodig om ze eruit te trekken Interieur/plaatwerk/deuren
Lekkage achterdeuren, waardoor de vloerbedekking ook kletsnat is. Er zitten foam panelen in de deuren om de buitenwerld van de binnenwereld af te schermen (wheather-seal). Deze worden op de plek gehouden met een dikke laag kit, die in de loop der tijd harder wordt en loslaat. Water loopt dan langs het raam de deur in, en via de kier het interieur in. Oplossing is om alles opnieuw te kitten met een kit die goed hecht en flexibel blijft zodat het paneel nog kan worden verwijderd in het geval je een raammechanisme wilt wijzigen of zo. Let op verstoppingen in de hemelwaterafvoer onder de interieurfilters en bij het schuifdak. De pixels van het tellerhuis en van de radio vallen nog wel eens uit (de beruchte pixelfehler). Reparatie hiervan kost bij Jurjen in Den Helder +-270 euro als je ze ter plekke laat repareren. Als Den Helder te ver is kan je ze ook opsturen. Wat je ook doet: spuit er geen contactvloestof in! Dit rot uiteindelijk de draden, en dan ben je helemaal ver van huis. Voor de versies met navigatie: tot medio 2001 zat hier de Becker BM24 module in. Door dat de printplaten in deze module te weinig koeling krijgen kunnen ze kromtrekken met als gevolg dat het geluid van je radio/navigatie met regelmaat weg kan vallen. Een nieuwe module is duur maar er zijn wel een aantal adressen op internet die een gereviseerde aanbieden of die de kapotte kunnen reviseren. Remmen/banden
Bij 180k km heeft bijna elke E39 nieuwe remschijven rondom nodig. De E39 is notoir gevoelig voor banden, dus zorg dat je rondom altijd dezelfde banden hebt, en niet verschillende merken/rubbers/leeftijden gaat mixen. Symptomen daarvan zijn trillingen en dat de wagen gaat 'sporen' (dat laatste kan verholpen zijn met uitlijnen natuurlijk). Tijdens (en vlak voor) het rijden
Start de auto lastig, of valt hij uit zodra je hem uit zijn versnelling haalt? Grote kans dat de nokkenas sensoren in storing zijn; uitlezen. Bij een koude start: loopt de motor met horten en stoten de eerste 50-100 meter? Is op zich niet heel erg. Een bekend probleem van de M52 en M54 blokken: nadruppelende injectoren. Wanneer je zeer korte stukjes met de auto rijdt (het verzetten van de ene parkeerplek naar de andere bijvoorbeeld, de motor kan dan niet echt opwarmen) heb je kans dat er een plasje benzine in een cilinder blijft staan (in een warme motor verdampt dat direct, en heb je er geen last van). Gevolg: je rijdt op 4 of 5 cilinders de straat uit. Nooit ijskoud uitzetten is de beste oplossing. Injectors reinigen is te overwegen, maar daar wordt het probleem meestal alleen maar erger van. Een puntje in de categorie 'puntje van aandacht, maar geen drama'. Trillen in het stuur bij 90-100km/h, meestal versterkt bij het remmen. Dit zijn de reactiearmrubbers in de vooras. Als balanceren (en vergeet de bandenspanning niet!) niet helpt is dit meestal de oorzaak. Kosten je 80 euro voor een set, maar monteren kan alleen met een werkplaatspers. Check bij een testrit vooral twee dingen: trekt de auto nog goed na de 4000 toeren? Als dit niet zo is, is er mogelijk een probleem met de nokkenas. Ander punt (bij automaat) om te checken is of de wisseling van P, naar D, en naar R 'soepel' gaat. Als de auto merkbaar schokt is er iets niet pluis. Probeer dan een reset van de adaptiewaarden van de bak. Dit kan via OBD, maar vereist apparatuur. Er schijnt ook een methode te zijn met een combinatie van sleutel op stand 1 en 30 seconden gas met kickdown intrappen, dan los en starten, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit werkt op de E39 bakken. Google is je vriend. Wanneer de auto juist onder de 4000 toeren inhoudt zijn er twee mogelijkheden: 1) De VANOS (BMW's variabele kleppentimingssysteem) seals zijn op en dienen dan vervangen te worden. 2) De DISA klep functioneert niet meer. Sowieso is de DISA een puntje van aandacht: als deze ratelt moet die Z.S.M. gerepareerd worden, dit kan met een repair kit waarbij je de plastic pin vervangt door een aluminium pin. Deze breekt niet af en zo kan de klep niet de cilinder in komen. Overig/exterieur
De parkeersensoren gaan nog wel eens stuk, maar zijn simpel te vervangen. Om erachter te komen welke defect is kan je de auto in z'n achteruit zetten en met je oor luisteren bij elke sensor. Deze horen namelijk te tikken; doet hij dit niet dan heb je de kapotte gevonden. Extragratis tip: als je een automaat hebt, vraag het even aan iemand anders PapierwerkLet bij de onderhoudsboekjes goed op wat er is geschreven. Vooral met standen en data wordt nog wel eens gerommeld. Heeft iemand iets te enthousiast enkele getallen gecorrigeerd? Genoeg reden om het gehele boekje te wantrouwen. Tenzij je zeer overtuigend en dwingend kan zijn krijg je bij BMW Nederland geen informatie over auto's die in Duitsland zijn onderhouden. Het controleren van servicemomenten en terugroepacties, met genoteerde KM standen, is daardoor vrijwel niet mogelijk. Ik weet dat ze dat wel degelijk kunnen zien, maar vrijwel elke BMW dealer weigert dit. Vergelijkbaar met hierboven; het nabellen van de garage (in Duitsland) waar een auto in onderhoud is geweest, om op te vragen of de KM standen en beurten kloppen kan zeker, maar dan moet je toestemming van de vorige eigenaar hebben. In Duitsland geldt namelijk de wet op 'datenschutz': iets met privacy..
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
22 dec 2015 14:44 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Zo, heb je vakantie Erwin? Thanks voor de moeite. Daar zitten zeer bruikbare tips bij Buurman werkt bij BMW dus die laatste alinea mag geen probleem zijn voor me. Nu alleen nog op zoek naar een net model.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
22 dec 2015 15:25 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
die E39 van mij (530 i ) heeft geen enkele negatieve opmerking van hier boven dus in uitstekende staat, maar ja het is geen touring. wel handig zo`n lijst met te controleren punten.
_________________________________________ Picasa album
|
22 dec 2015 16:17 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Rijd al vele jaren BMW 3 serie touring met een 6 pitter erin Mijn huidige een 335 i is ook weer een topper
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
22 dec 2015 18:19 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Hans verzamel je nu BMW`s of ben je er 1 aan het bouwen om je achtertuin onveilig te maken. (zat ff in je album te kijken) doe mij die FIAT maar
_________________________________________ Picasa album
|
22 dec 2015 18:46 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Lijkt er wel een beetje op Hans, alleen de laatste de 330 had ik moeten laten staan
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
22 dec 2015 19:39 |
|
|
Post911
997 GT3 RS mk2
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Ja je hebt iid niet veel succes met de 330I zag je hele verhaal op bmw3seriesforum
|
23 dec 2015 6:25 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
je maakt mij nieuwsgierig Hans vertel vertel vertel, een miskoop dus. tja dan blijft het een BMW en is er waarschijnlijk zelfs geen putdeksel meer van te maken.
_________________________________________ Picasa album
|
23 dec 2015 10:02 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
Laat maar zitten we komen dicht bij een oplossing
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
23 dec 2015 10:17 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
nu gaat het helemaal spannend worden Hans maar misschien ga ik het wel horen ergens op Zandvoort
_________________________________________ Picasa album
|
23 dec 2015 10:24 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
. .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
24 dec 2015 7:13 |
|
|
Taxi Hans
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODENGelderland
|
Re: Even geen Porsche (Bmw-adepten onder elkaar) #2
_________________________________________ Picasa album
|
24 dec 2015 9:45 |
|
|