Auteur |
Bericht |
Rudike
996Breda
|
alarm inbouwen
Buiten een goed gevoel voor mezelf is ook de verzekeraar weer erg blij met een klasse 3 alarm.
Wat ik me nou afvraag is of er iemand zelf een klasse 3 alarm ingebouwd heeft en dit goed krijgt gekeurd voor de verzekering. Krijg je het certificaat dus alleen als het door een bedrijf wordt ingebouwd of zit dat bij het alarm? En is het uberhaupt te doen voor een redelijke leek om een alarm in te bouwen?
|
16 sep 2005 16:16 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: alarm inbouwen
Ja. Bedrijf moet een keurmerk hebben.
|
16 sep 2005 16:17 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Voor zover ik weet moet het alarm door een gecertificeerd bedrijf ingebouwd worden.
|
16 sep 2005 16:18 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: alarm inbouwen
Je was me één minuut voor.
|
16 sep 2005 16:18 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: alarm inbouwen
|
16 sep 2005 16:20 |
|
|
Rudike
996Breda
|
Foei wat is iedereen weer snel vandaag! Dat wordt dus helaas een prof bedrijf...
|
16 sep 2005 16:20 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: alarm inbouwen
|
16 sep 2005 16:27 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Mijn tip:
Ik zou er wel bij blijven als ze het alarm inbouwen; toen ik via de verkoper het alarm heb laten inbouwen hebben ze prutswerk geleverd en wilde de 'specialist' me ook het certificaat niet toezenden.
Toen ik bij Car Systems in Soest (een ander bedrijf) vervolgens ben langsgegaan om alsnog 'n certificaat te verkrijgen, viel hem op dat a) de hellingshoek-detector los achter het shutbord lag (!!) en b) dat het alarm op de motorklep en het rechterportier niet werkte....
Behalve dat deze monteur dit wilde oplossen door gaten in de auto te boren heeft dit bedrijf duidelijk wel goed werk geleverd (tot groot verdriet van m'n buren )
Officieel moet een auto een half dagdeel bij het inbouwbedrijf blijven omdat ze steekproefcontrole kunnen krijgen.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
16 sep 2005 16:39 |
|
|
Rudike
996Breda
|
Bedankt! Er zitten zo al gaten genoeg in waar het geheel vastgezet kan worden lijkt me.
|
16 sep 2005 16:49 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
bedrijf die de inbouw doet moet een SCM keurmerk hebben, anders geen wettig certificaat.
kijk maar op www.scm.nl
|
16 sep 2005 16:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Dan mag je wel een dagje vrij nemen
Ook mijn 911 was voorzien van een 'in-geknutsled' alarm ... daar kwam ik achter omdat ik na een tijdje een storing kreeg die het alarm te pas en te onpas deed afgaan ... met de "Bosch-Hamer" konden ze bij de Posche-dealer het originele alarm niet meer zien (in iig geen storing).
Ik ben uiteindelijk bij een inbouwstation terecht gekomen die heel veel Porsches onderhanden heeft gehad. Hier liet men mij zien dat de vorige inbouwer gewoon draadjes aan elkaar had gedraaid en er een plakbandje omheen had gedraaid
De beste optie was toen om het K III alarm uit te laten bouwen, het Porsche alarm in ere te laten herstellen en vervolgens weer een K III alarm bij te laten plaatsen ....
Alles toch weer op z'n pootjes terecht gekomen
|
16 sep 2005 17:00 |
|
|
horn
PF #57
|
Wellicht zit ik er naast, maar je kan een bestaand alarm toch ook door de SCM laten certificeren? Stel je haalt een auto zonder certicaat uit het buitenland. Dan kan je hem volgens mij alsnog laten certificeren. Moet het alarm alleen wel van een SCM sticker voorzien zijn.
Dus wat nou als je vrolijk dat alarm zelf inbouwt en vervolgens aanbiedt ter keuring?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 sep 2005 17:20 |
|
|
Rudike
996Breda
|
Kijk! Nou wordt het interessant!
Reden waarom ik hierover begon is dat ik niet echt heel erg gelukkig werd van het prijsverschil tussen sommige alarmen aangeboden op marktplaats en het kopen-inbouwen bij een alarm centrale. Daar zit al snel zo'n 400 euro verschil in. Daar wil ik best zelf een weekend voor gaan knutselen.
|
16 sep 2005 17:35 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
En dat is ie dus nooit
_________________________________________ t beste maar weer...
|
16 sep 2005 20:11 |
|
|
horn
PF #57
|
Als je een gecertificeerd alarm koopt toch wel? En als je dat nou zelf inbouwt?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 sep 2005 20:31 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
werkt zo niet Horn jammer,
De normale gang van zaken is als volgt;
Een alarmsyteem uit de doos heeft een SCM goedkeuringsnummer.
Op de dag als het Alarm ingebouwd gaat worden dient het inbouwstation de inbouw aan te melden bij SCM.
De gegevens van de auto, klant, km stand etc. dienen te worden doorgegeven zodat SCM kan controleren dat de inbouw geschied in een door hen goedgekeurd bedrijf
Dus met dien verstande dat de auto daar dan daadwerkelijk aanwezig is die dag.
Op de dag zelf kan er een onaangekondige steekproef komen die SCM regelmatig uitvoert bij hun gecertificeerde bedrijven.
Als het alarm geheel is ingebouwd, dan kan pas het alarm afgemeld worden, en dan wordt er door SCM een certificaat verstrekt.
Je kunt het een beetje vergelijken met de APK keuringen die onder de supervisie staat van de RDW.
SCM is de overkoepelende organisatie die dit allemaal regelt.
Als tijdens een inbouw blijkt dat er niet aan de voorschriften voldaan wordt ben je zelfs juridisch gezien strafbaar als bedrijf zijnde en raak je zo wie zo je certificering kwijt.
Ook om als bedrijf een certificering te verkrijgen wordt het bedrijf en de gene die de systemen inbouwd gescreend, je moet bij de gemeente een bewijs van goed gedrag halen en geen elle lang strafblad bezitten.
Tevens moet de inbouwmonteur het inbouw examen met goed gevolg hebben afgelegd.
Kortom geen speld tussen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Van den Berg op 17 sep 2005 0:23, in totaal 3 keer bewerkt.
|
16 sep 2005 20:51 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Duidelijk.
|
16 sep 2005 20:55 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Heren,
Even voortbordurend op het alarm gebeuren.
Wat voor alarm heeft mijn 993 (bj 1995) en ingevoerd uit Belgie.
Hier zit een fabrieks Porsche alarm op, is deze dan klasse 2 of 3?
Zelf vermoed ik dat het een klasse 2 alarm betreft, maar is dit ook zo?
En hoe kom ik aan een certificaat.
Volgende vraag, ik wil de cetrale deurvergrendeling op afstand bedienbaar maken, is dit de combineren met een uitbreiding van het alarm naar bijvoorbeeld klasse 3 of hoger?
En tot slot waar vind ik (in de randstad) een goed inbouwbedrijf hiervoor?
Alvast bedankt, Marcel
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
17 sep 2005 11:58 |
|
|
horn
PF #57
|
@ Van den Berg - thanks voor de duidelijke en heldere uitleg. Wist ik niet - weer wat geleerd.
@ 911 - bij mijn weten klasse 2. Geen hellingshoekdetector. Volgens mij kan je bij een gecertificeerd SCM inbouwbedrijf je kl 2 laten upgraden tot een kl 3 alarm door er een dergelijke detector bij te laten bouwen. Of zij dan ook je hele installatie kunnen certificeren als klasse 3 weet ik niet. Wellicht dat je originele alarm uitgebouwd of iig gedeactiveerd moet worden en een nieuw kl 3 alarm ingebouwd. Maar ik zou even wachten op Van den Berg - heeft wellicht het antwoord met zekerheid.
Ik heb mijn 964 tip uit Duitsland gehaald en daar zat een kl 2 alarm op, dat bij mijn weten is omgebouwd tot klasse 3. Had daarna iig een netjes scm certificaat van een klasse 3 alarm.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
17 sep 2005 12:05 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
Marcel, als je in je de optiecode lijst kijkt moet je eerst weten of je een normaal Porsche Alarm hebt of een af fabriek "plus" systeem.
Er waren meerder uitvoeringen van een alarmsyteem af fabriek.
Ik neem aan dat je nu geen afstandsbediening hebt en dus een kaal alarm hebt zonder een automatische startonderbreker.
Het Plus syteem is in ieder geval te certificeren naar mijn mening,
Graag gedaan Horn
|
17 sep 2005 14:25 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
Heb het een en ander nagekeken.
Het af fabriek standaard alarm vanaf model '91 (M) is uit te breiden met een zgn. Plus syteem van Porsche.
Het geheel omvat extra eenwegrijbeveiliging, interieurbeveiliging en afstandsbediening en noodslotbediening.
Onderdeelnummer is 000.043.203.05 € 421,- inclusief btw en circa 670 TE (Tijds Eenheden) inbouwtijd, wat neerkomt op 6,7 uur bij de Dealer.
De dealer geeft een certificaat af na inbouw
|
19 sep 2005 10:27 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Bedankt,
ik heb ook nog even in mijn boekje met wagengegevens gekeken, diverse M-uitvoeringen, maar geen "plus" alarm.
Ik ga binnenkort eens een afspraak maken.
Marcel
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
19 sep 2005 20:29 |
|
|
M.
993 2S
|
@911: heb zelf uit DL ingevoerd; modeljaar 1998
startonderbreking, afstandbediening, standaard alarm af fabriek
laten "keuren" door porsche amsterdam: vergelijkbaar scm klasse 1
|
19 sep 2005 22:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zo is er ook 'vergelijkbaar' klasse II, III, IV, V etc ... wordt jammergenoeg door heel weinig verzekeringsmaatschappijen als zodanig geacccepteerd
|
19 sep 2005 22:17 |
|
|
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
alarm
Ik heb net een heel verhaal achter de rug qua alarm, een aantal dingen geleerd:
1) Vraag voor inbouw of er inderdaad een certificaat klasse drie komt. Dit vragen ze vantevoren aan. Als er (zoals bij mij) iets is met je alarm klasse twee, weetj e tenminste dat je het hele alarm moet vervangen. Bij mij was dit het geval: prima alarm, goed merk, maar SCM heeft simpel gezegd: geen certificatie meer mogelijk. Dus toen heb ik niet meer zonder nut een hellingshoek sensor in laten bouwen, had geen zin gehad voor de verzekering.
2) Blijf bij de inbouw.... Ik heb gemerkt dat niet alle inbouw stations (en helaas moet! je het laten doen ivm met certificaat) even ervaren zijn met inbouwen, redelijk makkelijk een boor pakken om draden te leggen en niet altijd bekend zijn met de bedrading van een Porsche. Het was goed dat ik de bedradingsschema's bij me had op een laptop.. anders had ie er nog gestaan haha. Hij liep namelijk niet meer.
3) Het geheel was bij mijn verzekering pas rechtsgeldig na ontvangst (vooraf) door de verzekeringsmaatschappij van een kopie van het certificaat en van de factuur van het inbouwstation. Stond in de kleine lettertjes.....
4) (Uit gemak?) merkte ik ook dat een aantal functies van het alarm niet waren aangesloten ... niet noodzakelijk vogens hen. Ook waren helaas geen SCM stickertjes aanwezig voor op je raam, orginele boekje was weg. gelukkig weer via internet gevonden, maar toch.
Misschien moet Erwin van Renntech toch een alarminbouw goedkeuring krijgen? haha
Succes met je alarm, groet,
Hans 3.2 (met mooi goed werkend klasse drie alarm....)
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
20 sep 2005 9:03 |
|
|