Auteur |
Bericht |
jortxx
|
996 overleden?
Vandaag zou ik naar de Porsche Dealer gaan voor een grote beurt (200.000km) , maar mijn auto dacht er echter anders over. De auto startte niet. Startmotor draaide wel rond, maar motor sloeg niet aan. Ook niet met gas geven.
De auto startte al erg slecht als hij warm was (moest altijd vol gas bijgeven). Koud startte hij altijd prima. Vermoed dus een defecte startmotor.
ANWB ter plaatse; met extra spanning op de accu (en na verhogen van voltage?) startte de motor na erg lang starten. Er kwam toen best wel wat rook uit beide uitlaten. Man van ANWB vertelde dat dit door overtollige benzine kwam. Ik heb dit echter nog nooit meegemaakt, ook niet als de auto slecht startte. Ik geloofde dit verhaal niet echt dus. Ik wilde eigenlijk niet op deze manier met de auto gaan rijden.
Mijn vermoedens bleken juist. Na 50 meter begon de auto complete rookgordijnen uit te stoten en het oranje 'check engine' lampje lichtte op. Meteen auto uitgezet en geregeld dat ze auto gaan slepen.
Wat zou dit kunnen zijn?
|
20 jan 2016 14:53 |
|
|
BusterG
|
Re: 996 overleden?
Dat klinkt niet goed.
Wat voor kleur had de rook? En waar rook het naar?
Loopt de motor wel ' mooi' rond al ie draait, lees op alle cylinders?
|
20 jan 2016 15:22 |
|
|
erwin964c4
|
Re: 996 overleden?
Gebruik eens de zoekoptie over motorproblemen met een 996 dan word alles wel duidelijk lijkt me
|
20 jan 2016 16:08 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 overleden?
Waar staat de auto nu?
|
20 jan 2016 16:20 |
|
|
BusterG
|
Re: 996 overleden?
Dit is dezelfde 996 als waar je vorig jaar over had? Dan lijkt me idd het problem nu duidelijk..
|
20 jan 2016 16:31 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Zie foto voor een idee Rook vrij olie-achtig. De motor liep niet heel stabiel. Zakte af en toe wat in toeren en 'schudde' voor mijn idee wat. Auto staat nu bij Porsche Dealer in Rotterdam. Een scenario waar ze mogelijk aan dachten was de carter ontluchting die niet goed zou werken, waardoor de auto veel olie zou verbranden. Dat klinkt beter dan de standaard motorprobleem c.q. gevoelige IMS Lager. Er heeft overigens altijd al best wat sludge in de vuldop gezeten, ondanks dat ik veel lange ritten maak. Dit gebeurde altijd als het koud is. In de zomer amper last van.
|
20 jan 2016 16:38 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Dat is inderdaad dezelfde auto.
|
20 jan 2016 16:39 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: 996 overleden?
Mijn eerste ingeving was: AOS kapot. Olie in het inlaattraject, daardoor moeilijk starten (bij jou moeilijker dan het al ging) en bij doorstarten, flinke rookpluimen. Dit doorstarten kan er wel voor hebben gezorgd, dat er zoveel kracht op de krukas is komen te staan, dat deze mogelijk beschadigd is geraakt. Dit was hoogst waarschijnlijk bij mijn 996 ook het geval geweest. 1 of meerdere 'nokken' van de krukas was een aantal graden verdraaid. Is destijds vervangen door Resto.
|
20 jan 2016 17:10 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: 996 overleden?
Als ik het juist heb is dit een hydraulische slag. Vloeistof (olie) niet comprimeerbaar. Hoop dat je veel geluk hebt..
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
20 jan 2016 20:43 |
|
|
Jens69
Omgeving Broek op Langedijk
|
Re: 996 overleden?
Dit is zo een inkopper zeg maar. Als je echt iets weet van motor techniek zou een kundig antwoord echt fijn zijn omdat deze poster echt in de rats zit over zijn Porsche. Wat ik weet is dat je bij het starten normaal geen gas bij hoeft te geven. Niet bij koude of warme motor. Als de accu slecht is lijkt het soms net of de motor net aan een slag kan maken voordat hij start maar ook hier zonder gas bij te geven. De specialist kan de Porsche in stellen hoeveel inspuiting hij krijgt bij het starten. Waren er al andere symptomen bij de voorlaatste keer dat je Porsche reed? Kort ritje, niet warm gereden o.i.d.
_________________________________________ Never a dull moment
|
20 jan 2016 23:23 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: 996 overleden?
De rookontwikkeling lijkt toch veel op een AOS probleem.
In hoeverre er nog andere zaken spelen is lastig te zeggen. Het slecht starten zou bovenop de olie in cilinders ook te maken knn hebben met bv. een krukassensor die niet meer helemaal goed meet. Dus een samenloop van meerdere al dan niet gerelateerde issues.
Laten uitlezen zal waarschijnlijk al wat meer info geven over de precieze omstandigheden.
Zit er olie in het koelvloeistof systeem? Geen idee of dat bij een kleine cilinderscheur op zo korte tijd al zou knn mengen.
|
20 jan 2016 23:52 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: 996 overleden?
Lijkt gevalletje AOS. Maar uitlezen en goede analyse moet uitkomst bieden.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
21 jan 2016 7:58 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Thanks Het voorlaatste ritje reed de auto zoals hij normaal deed. Niets dat anders was dan anders.
|
21 jan 2016 10:49 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Heb inderdaad nog even snel in het expansievat gekeken, maar zag hier geen olie inzitten. Vandaag zou ik wat moeten horen van de dealer. Ben heel erg benieuwd!
|
21 jan 2016 10:50 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: 996 overleden?
Ben benieuwd naar de uitkomst. Houd je ons op de hoogte?
Afhankelijk van de precieze diagnose en de opgelopen schade is het misschien een optie in tweede instantie er een onafh. specialist naar te laten kijken. Second opinion ivm met indicatie van kosten voor reparatie.
Er circuleren hier op het forum wel wat referenties voor goede 996 dokters. Even zoeken op het forum dus en wat draadjes doorlezen. Leer je tegelijkertijd zelf ook een hoop bij over de kwaaltjes.
|
21 jan 2016 12:17 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Doe ik!!!
|
21 jan 2016 12:38 |
|
|
3AE '99
987.2 Cayman SRoosendaal
|
Re: 996 overleden?
Je kunt een kleine check doen door de olievuldop los te draaien met draaiende motor. Als je een vacuum merkt en de rook wordt erger dan is het de aos.
_________________________________________ "...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."
|
21 jan 2016 15:29 |
|
|
frank911
|
Re: 996 overleden?
Ik snap dat ook niet zo goed. Iemand heeft een probleem en maakt zich zorgen en dan krijg je van dit soort reacties. Had ik ook last van maar dat is 'bijgelegd' . Volgens mij zijn dit soort fora juist bedoeld voor gelijkgestemde die elkaar willen helpen toch?
|
21 jan 2016 18:04 |
|
|
Tombalabomba
996 4s
Bmw x3
Citroen c3cabrioAutun Frankrijk
|
Re: 996 overleden?
hallo dit is vervelend zeg! Ook ik denk dat je motor een hydraulische slag heeft gemaakt vanwege een defecte AOS. Ik zelf (en vele anderen met mij) hebben goede ervaring met auto resto in Nijmegen. Bel Michel eens op. Hij denkt mee, is zeeeer terzake deskundig en repareert alleen wat nodig is. Succes en sterkte
|
21 jan 2016 18:31 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Re: 996 overleden?
Vroegah waren het op dit forum altijd de injectoren die gereinigd moesten worden, dat was DE oplossing , tegenwoordig AOS lijkt het... Maar ontopic, sterkte met diagnose en oplossing, hoop dat het meevalt met de duiten...
|
21 jan 2016 21:33 |
|
|
geertsabine
|
Re: 996 overleden?
Moet ik al een rouwkaart sturen of valt de schade mee?
|
21 jan 2016 22:54 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Zojuist gebeld; uit cilinderbank 123 lekt koelvloeistof. Ik dacht toch echt olie te ruiken, maar dat zal mijn onkundigheid zijn. Enkel voor het fixen van de ene cilinder vragen ze 10 tot 15k?? En dan namen ze de mogelijke schade aan de krukas nog niet mee. Resto of MH peize maar bellen? Edit; Resto gesproken. Komt uit op max 8k. Dat klinkt al wat beter, zeker met die mooie modificaties die hij maakt. Suggesties zijn nog steeds welkom overigens
|
22 jan 2016 13:25 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: 996 overleden?
Beetje mosterd na de maaltijd, maar waarom heb je destijds geen endoscopie laten uitvoeren? Succes met de afhandeling.
|
22 jan 2016 13:50 |
|
|
jortxx
|
Re: 996 overleden?
Omdat zowel Resto als MH aangaven dat het geen probleem was en dat ik 'het moest aankijken'.
|
22 jan 2016 14:12 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: 996 overleden?
Zou meerdere oorzaken kunnen hebben. Indien je een probleem hebt met de AOS zou het kunnen dat de motor die vloeistofslag heeft gemaakt. Hierbij kan vanalles fout gaan. Door de enorme hydraulische druk die de olie in de cilinder opbouwt kan het dus zijn dat er één of meerdere cilinders scheuren, pakkingen het begeven, krukas een klap krijgt, etc. etc. De op dat moment zwakste schakel in de motor zal stuk gaan door de overdruk. Dat verklaart misschien de analyse van het koelvloeistoflek in cilinderbank 1,2,3 Zeker weten wat er echt aan de hand is weet je op dit moment dus ook nog niet. Dat wordt pas duidelijk als de motor uit elkaar wordt gehaald voor revisie.
|
22 jan 2016 14:21 |
|
|