Auteur |
Bericht |
Roderick05
|
Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Beste allemaal, Heb in December voor mijn vrouw een Cayenne e-Hybrid aangeschaft. Zelf rij ik Lotus Elise (type 72 uit 2002) en ben daar heel tevreden over, dat stuurt echt fenomenaal. Totaal andere auto maar goed sturen verwachte ik ook van de Cayenne e-Hybrid. Toegegeven, petje af hoe ze het massale ding (weegt 3x zwaarder dan mijn Elise) zo stijf op de weg hebben weten te krijgen. Hij voelt heel degelijk aan en het samenspel electro - benzine is even wennen maar met een beetje handmatig spelen met de flippers komt het best van zijn plek af. Er is wel een maar; als ik het stuur loslaat op de snelweg zit ik na de tweede lantaarnpaal rechts in de vangrail. Zoiets lever je toch niet af !? Terug naar de dealer, zoiets komt toch strak uitgelijnd van de fabriek, zal wel een foutje zijn. Dealer : hoop dat het trekken naar rechts zo weg is mijnheer ! Niet dus, als ik mijn stuur loslaat trekt hij naar rechts, of ik nou links of rechts van de bolling van de weg rijd maakt niet uit. Hij kruipt er gewoon overheen : rechtsaf. Na 3000km naar links blijven duwen wordt je dat toch flink zat. Dealer : tja, het is een voor ons bekend problem, wij hebben zelf ook testen gedaan , weten ervan maar kunnen het niet oplossen. (Dan verkoop je zoiets toch niet ! ) Schijnt iets met de gewichtsverdeling van de auto te zijn. We hebben er veel verkocht dit jaar en er zijn er een paar die er over klagen. Of de rest er geen last van heeft of het niet opgemerkt heeft is ons niet bekend. Duitsland begingt langzamerhand het problem te erkennen maar heeft geen oplossing. Mijn vraag : wie hier heeft hetzelfde probleem of weet er van af ?! ... vervelend ook dat de acterruitverwarming niet werkt als je voordat je 's-ochtend op pad gaat alvast even de spiegels en achterruit wil ontdooien terwijl je je bakje koffie nog leeg drinkt: Als je je contact aan zet kan je die vooralsnog niet aanzetten, wel als je "start" en in "ready" stand staat. Dan draait de electromotor..... voor nog geen 30 seconden en gaat dan uit, de verwarming dan ook. Je moet dus daadwerkelijk je motorkap open zetten (pas dan start bij stilstand de benzinemotor) zodat je je spiegels en achterruit kan ontdooien. ?!? zucht ... bankpasje gepakt en krassen maar......
|
01 feb 2016 11:44 |
|
|
912
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Begin van het einde bij Porsche was inderdaad al lang begonnen...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
01 feb 2016 12:02 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Heel vreemd verhaal dit, kan me niet voorstellen dat het naar rechts trekken door een goede uitlijning niet op te lossen is. Heb 3 vrienden/klanten die ook een nieuwe Cayenne hybride rijden ik zal het eens navragen.
...en heel slordig van die verwarming, dan heeft Volvo het beter voor elkaar. Die Zweedse standkachel werkt geweldig en je kunt via de App de motor op afstand starten voor stroomvreters (en airco in de zomer).
Jean-Pierre
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
01 feb 2016 12:24 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Dat is geen goede zaak Heb zuks meegemaakt wat jaartjes terug met een bmw, ze kregen het probleem er niet uit De bezoekjes aan de dealer werden steeds ongezelliger en binnen een jaar weer ingeruild Het type met de 2,2 6 cilinder is er ook weer snel uitgehaald
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
01 feb 2016 13:21 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
ik kan niet geloven dat Porsche dit bij het uitvoerig testen van de auto dit heeft opgemerkt maar ze toch zo de markt op sturen. Ga eens naar een andere P-dealer, er zit echt verschil in expertise tussen de dealers en wellicht heeft een ander wel een oplossing. Nogmaals ik geloof niet dat Porsche auto's met dit soort grote, gevaarlijke problemen de weg op stuurt. Het kan natuurlijk alleen bij jou zo zijn (maandagochtend auto) en dat ze het bij jou niet op kunnen lossen, maar een algemeen probleem lijkt het me niet te zijn
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
01 feb 2016 13:22 |
|
|
Roderick05
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Tja, rare is dat de dealer er bij de eerste serie hybrids niet bekend was met een dergelijk probleem. Het zou hem echt zitten in de zware accu en de zwaardere electromotor van de 958 e-Hybrid.
Ik had een tweede afspraak (paar weken wachten) voor een rit en aansluitend een eventuele afstelling. Helaas werd ik weer weggestuurd want ze hadden er al naar gekeken en meer konden ze niet toch doen. Ze hadden het probleem ook al bij andere auto's en met zelf sleutelen konden ze niet tot een oplossing komen. Had de sleutels al op het bureau gesmeten , maar aangeraden werd even nog door te rijden aangezien, volgens de dealer, Porsche duitsland zich ook ergens van bewust aan het worden was.
Minpuntje verder vind ik nog het audio/navi/parkeerhulp systeem. Aangeraden werd bij de dealer al om niet de "satellite view" optie te gebruiken omdat het systeem dan irritant traag wordt. Ik heb een trekhaak er op en had een camera achter nodig (anders zit je in je eentje al snel in je bumper met de dissel) , navi is ook wel handig dus dan zit je gelijk aan 4500,- excl. btw. Voor dat bedrag koop je los een doorsnee B&O installatie en een iPad dus dan mag je iets verwachten. De camera doet het netjes, maar doordat de wind achter de auto kolkt, is je camera wel al snel vies. Er zit een hele mikmak aan e-hybrid schermpjes in het systeem (energiestroom / aantal groene km / statistiek etc) die eigenlijk 1x leuk zijn maar weinig praktisch zijn. Had liever dat ie een dvd kon afspelen maar zelfs dat kan niet (optie) . Nu is het zo dat de parkeerhulp traag op gang komt, als ik langzaam dicht langs een auto rij , pakt ie hem pas als ik er voorbij ben bij de achtersensoren op. Het systeem reageert gewoon te traag voor het mooie, vrees dat de software dan ook te lomp is voor de processor. Handmatig eerst de parkerhulp aanroepen geeft iets verbetering maar vlot is het nooit... terwijl je toch tot 15km per uur zou moeten kunnen rijden. Dat is best snel , dus doen we het wat langzamer maar dan heb ik toch al snel aardig wat auto's geschept als ik op het systeem zou moeten rijden.....
Anyway , wellicht niet de juiste rubriek, maar hebben andere e-hybrid cayenne rijders ook die ervaring en is het systeem in niet hybrid cayenne's sneller vanwege het ontbreken van de hybrid meuk ?!
|
01 feb 2016 14:36 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
De KJN is in zijn geheel toch al een enorm ontwerpfout ?
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
01 feb 2016 16:18 |
|
|
Bocaloco
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
De mijne (2015-12) rijdt gewoon netjes rechtdoor, mits de weg recht is. Heb hem op 18 inch staan, misschien dat dat scheelt. Parkeerhulp ben ik zelf, dus dat werkt prima Verder ben ik er heel blij mee, prima kar. Opties zijn inderdaad wel achterlijk geprijsd, maar ja, dat weet je.
_________________________________________ 991.2 Targa 4 GTS
|
01 feb 2016 16:30 |
|
|
DLotus
2007 Porsche 997 GT3
1994 Porsche 993 C2
1987 Porsche 911 3.2 Targa
1986 Defender 200TdiScheveningen
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Lotus heeft voor de introductie van de cayenne er wel voor gezorgd dat die ook een bocht door komt.
Dus de mannen van Lotus kennen de cayenne goed.
Alleen jammer dat de heren van Porsche niet goed opgelet hebben hoe ze hem volgens Lotus af moeten stellen.
|
01 feb 2016 20:44 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Wat ik als zeer vervelend heb ervaren is de relatie met de garage, ook krijg je te maken met de after sales man en die werd ook wat onvriendelijker Auto ging toen naar de importeur en kwam terug met brief die ik 3 x moest lezen om het te begrijpen, kwam erop neer dat ze er niets aan konden doen en het een producteigenschap was In die tijd was er nog geen volop internet en ging op zoek naar een andere eigenaar van dit type (met schakelbak) en de eerste die ik vond was het bingo. Had hem in de lease en bracht hem retour, zelfde klachten. Brief opgesteld met een termijn om hem in goede staat te brengen, zo niet zou ik het hogerop zoeken. Werd snel gebeld met een voorstel om hem in te ruilen voor een type motor die al jaren probleemloos in productie is (een 325). Koste me wel geld maar auto was een jaar nieuwer en een sterkere motor, een super auto die nog steeds hier in de buurt zijn rondjes rijdt
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
01 feb 2016 22:17 |
|
|
Monati
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Ik heb dus ook een cayenne van december. En had dat dus ook, dat trekken naar een kant. Ben terug geweest en ze hebben het verholpen. Moet wel zeggen dat ik 21" velgen heb. Volgens de dealer had het te maken met de zware accu en dan met 21" velgen zou gevoeliger zijn. Op dit moment heb ik 20" wintervelgen en heb nergens last van. Kan dus ook echt aan de 21" liggen. De ander problemen heb ik niet. Toen het vroor heb ik gewoon de benzine motor gestart en laten lopen. Dan werkt alles prima. Op de elec motor heb ik niet geprobeert omdat dat ik aannam dat dit niet werkt.
_________________________________________ 991GT3RS-964-9974S-993cabr-911T oilklappe
|
01 feb 2016 22:18 |
|
|
Roderick05
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Heb de standaard 18' met all weather banden vanaf fabriek, veel stoeprandjes en drempels hier : veel rubber , kleinere velg = minder schade.
Hoe start je de benzinemotor, motorkap open ?
welke dealer heeft jou geholpen hem recht te krijgen ?
|
01 feb 2016 23:50 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Ik erger mij dood aan dealers die dit soort zaken roepen. Zoiets moet je niet willen verkopen en anders tijdens de verkoop alvast melden dat deze auto's naar rechts trekken. Als klant wil je een oplossing en als die er niet is moet de klant schadeloos gesteld worden IMHO. Slechte reclame voor Porsche in deze zaak.
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
02 feb 2016 8:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
ik zou beginnen met een telefoontje naar Pon Porsche Import in Leusden met dit verhaal. Kan me niet voorstellen dat ze dit onderschrijven.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 feb 2016 8:33 |
|
|
Liam
964C2010
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Wel een bijzonder (naar) verhaal. Ik overweeg een CJN Hybrid als daily. Staat met de Volvo t8 & Tesla MS op de shortlist. CJN gaat daarmee met stip naar plaats 3
Succes met het oplossen hiervan!
_________________________________________ Life's too short to drink bad wine or drive boring cars
|
02 feb 2016 8:56 |
|
|
Monati
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Zoals gezegd. Nu met 20" heb ik nergens last van. En met mijn 21" zomerwielen hebben ze het bij Porsche Centrum Zuid in Beek netjes verholpen. Standkachel kan bij Porsche ook maar dat is ook een dure optie. Wat voor velgmaat heb jij?
_________________________________________ 991GT3RS-964-9974S-993cabr-911T oilklappe
|
02 feb 2016 9:17 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Roderick rijdt op 18" Monati-Rob Vreemd dat jij de benzinemotor gewoon kunt starten terwijl dit Roderick niet lukt zonder de motorkap te lossen?
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
02 feb 2016 10:57 |
|
|
Bocaloco
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij start de motor van de mijne wanneer het vriest buiten en je 'start' hem naar ready. Ik had het in ieder geval een paar keer toen het koud was, maar heb er niet heel veel over nagedacht.
_________________________________________ 991.2 Targa 4 GTS
|
02 feb 2016 11:02 |
|
|
Monati
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Klopt.....had ik ook toen het heel koud was starte hij gewoon op benzine. Als ik hem nu op benzine wil starten, zet ik hem in de versnelling. Geef meer gas en dan spring de motor aan. Dan zet ik hem weer in de P en blijft de motor gewoon lopen. Ik heb dus 21" en nu 20" het naar rechts trekken hebben ze bij Zuid opgelost. Gisteren nog op en neer naar Frankfurt geweest. Kan niets anders zeggen dan super. Zelfs nog even de 215 aangetikt.
_________________________________________ 991GT3RS-964-9974S-993cabr-911T oilklappe
|
02 feb 2016 14:13 |
|
|
Jaspa
993 C2 '97Drechtsteden
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Toen je vooraf bij de aanschaf van auto een proefrit maakte, had die er geen last van
_________________________________________ beter snel, dan nooit
|
02 feb 2016 21:38 |
|
|
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
|
03 feb 2016 0:49 |
|
|
Roderick05
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Tijdens de testrit niks gemerkt, had de auto maar een uurtje ofzo en mijn vrouw heeft er ook mee gereden. Daarbij was het een kort ritje, deels in de stad. Was druk met testritten dus weinig tijd en moest ook nog snel beslissen om hem nog in 2015 geleverd te krijgen...
Dus nee niet opgevallen. Dealer bevestigd echter meerdere gevallen......
|
03 feb 2016 20:39 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Valt me erg tegen van de dealer. Had ooit een lancia Delta HF en kreeg daardoor een hechte relatie met mijn garage. "Meneer, die dingen rijden fantastisch maar helaas worden ze niet zo goed in elkaar gezet in Italie. Maar daar zijnwij voor, wij zorgen dat ze uiteindelijk wel goed in elkaar steken". Ze waren dan ook niet flauw met vervangende auto's: Delta integrale (het toen al oude model, de echte). En op zaterdag open en niet te beroerd om reparaties uit te voeren. Een nieuwe modellen konden me niet bekoren dus sinds die tijd mis ik deze garage. Gelukkig komt het gevoel wel bij sommige specialisten af en toe boven My 2cents, wanneer gaan dealers weer echte service verlenen? OT: succes met de Duracell KJN
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
Laatst bijgewerkt door Rob69 op 05 feb 2016 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 feb 2016 21:02 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Nooit meer, uitzonderingen daar gelaten. Het gaat nog steeds te goed
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
04 feb 2016 21:59 |
|
|
Loka
Het zuiden
|
Re: Ontwerpfout naar rechts trekkende Cayenne 958 e-Hybrid ?
Ik heb er ook een die naar rechts trekt.
|
29 dec 2019 1:09 |
|
|