Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Eenvoudige (extra) startonderbreker
Toen het DME relais me afgelopen zomer in Frankrijk in de steek liet, kwam ik op het idee om een extra (mechanische) startonderbreker naast het alarmsysteem wat standaard op de auto zit in te bouwen. Je krijgt de auto niet gestart als er geen brandstof komt, dus een onderbreking van de stroom richting brandstofpomp is een mooie vertraging om te voorkomen dat het rapalje rijdend met de auto wegkomt. Althans dat hoop ik dan maar. Het vertraagd in ieder geval behoorlijk. Geeft me toch een wat prettiger gevoel. Ik kan me voorstellen, dat er in de kabelbundel die naar de Motronic onder de bestuurdersstoel loopt, hét draadje zit dat de stroomtoevoer regelt naar de brandstofpomp of ontsteking. Wie o wie kan me vertellen welke draden (kleur) dat zijn. Of kan ik zo'n draad ook ergens achter het dashboard vandaan toveren en onderbreken. Ik wil geen massa schakelaar. Dan zet je telkens de auto stroomloos en dat lijkt me niet zo goed.
|
13 feb 2016 18:15 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
de draad die op pin37 van de motronic connector aangesloten zit
|
13 feb 2016 19:32 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Kijk dat is mooi. Bedankt. Ik heb echter gezien dat ik dan de hele stekker uit elkaar moet halen voordat ik bij de draden ben. Dat is niet zo handig. Misschien iemand die nog een andere oplossing heeft?
|
13 feb 2016 22:19 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Vroeger haalde ik nog wel eens het startrelais uit mijn auto (was toen nog geen P). Je kan na het parkeren ook de startzekering wisselen voor een doorgebrande.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
13 feb 2016 22:46 |
|
|
Frans D
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Benzine afsluiter in combinatie met een relais en schakelaar of reedcontact zou ook een optie kunnen zijn. http://www.oldtimerbeveiliging.nl/conte ... ikel_id=61
|
14 feb 2016 0:11 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Slim topic dit. Andere 'liefhebbers' lezen ook mee!
|
14 feb 2016 12:30 |
|
|
Frans D
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Als in; dat die "liefhebbers" weten welke wagens ze links moeten laten liggen, omdat ze daar moeilijk moeten gaan doen? Zolang niemand foto's plaatst, waar en hoe exact alle beveiligingen zijn ingebouwd zie ik weinig gevaar. En uiteraard voorzichtig blijven met adresgegevens.
|
14 feb 2016 13:03 |
|
|
oliver
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Vraagje, is het echt zo dat het werken met een massaschakelaar problemen zou opleveren, zoals Bjft oppert?
|
14 feb 2016 22:13 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Ik gebruik deze zelf (993) en nog nooit problemen ondervonden. Op locatie kijkt er toch niemand meer op van een sirene die afgaat bij een inbraak. De immobiliser wordt sowieso geactiveerd zodra de auto terug onder stroom komt. Thuis in de garage staat hij aan de druppellader, op alarm en met bijkomende anti-diefstal maatregelen.
Laatst bijgewerkt door dpRide op 15 feb 2016 10:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 feb 2016 8:30 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
ik denk dat als het niet goed voor mijn Porsches zou zijn geweest Erwin ze er niet ingebouwd zou hebben. Wat zou er slecht zijn aan een massaschakelaar?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 feb 2016 9:14 |
|
|
hoefnix
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
En de volgende eigenaar mag dan uit gaan zoeken hoe die eigenaardig aanpassing in de kabelboom ook alweer zit.. want de P staat om de haverklap stil zonder benzine..
Dit zeg ik uit eigen ervaring met een "extra" beveiliging Laat iets profs inbouwen in plaats van te gaan klooien zou ik zeggen.
|
15 feb 2016 10:57 |
|
|
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.Woonpl.: Vlaanderen
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Het laatste waar die nu van wakker ligt is de problemen voor een volgende "eigenaar". Daar gaat het nu net om wanneer deze niet rechtmatig is. Bovendien lees je even vaak dat startproblemen veroorzaakt zijn door een (oud) aftermarket alarm dat door een PRO geïnstalleerd werd. Als of die hun systeem draadloos inbouwen zonder de kabelboom te affecteren
|
15 feb 2016 11:25 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Ik had (al tijden terug) een dergelijke 'extra' beveiliging, waarbij de 'extra' schakelaar de vorm had van een kastje waar je een pincode op kon ingeven. Maar zou dat nu niet meer aanbevelen... was toch wel heel veel werk om dat netjes in te bouwen (technisch niet zozeer). Er zijn ook oplossingen met een magneetcontact (reed contact), gewoon op de juiste plaats magneet plakken en klaar. Een simpele deurbeveiliging (magneetcontact) van een bedrade alarminstallatie thuis voldoet al, ergens onzichtbaar achter een paneel plaatsen en ben je voor een paar euro klaar.
|
15 feb 2016 12:01 |
|
|
oliver
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
@Horn, meende ergens gelezen te hebben dat bij de 964 en 993 de 'computer' terug naar fabrieksmodus zou gaan, dus na langere stilstand zonder stroom, dus met massaschakelaar, zouden na een langere rit automatisch diverse parameters terug aangeleerd worden.
Vraag me af of dit voor waarheid mag aanzien worden?
|
15 feb 2016 14:35 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
het is mij nooit opgevallen. Auto stond soms weken stil met de rode sleutel eruit. Alarm had zijn eigen stroomvoorziening, radio onthield de instellingen ook.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 feb 2016 14:40 |
|
|
hoefnix
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Tot je magneet je van het paneel afvalt als je op topsnelheid rijdt.... geen idee wat er gebeurt met je motor als je op max toeren ineens de brandstof afsluit. Ik zou het niet provisorisch doen maar gewoon goed
|
15 feb 2016 16:04 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Je hebt helemaal gelijk..! Maar geldt natuurlijk voor iedere alternatieve startonderbreking...
|
15 feb 2016 17:32 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
En wat zijn de fabrieks-parameters .. en hoe veranderen deze Hier zowel 993 als 964's op startonderbreker - en gehad. Vaak voor langere tijd (maanden!) .. nooit een issue gehad met een van de wagens. Natuurlijk is een verborgen knopje binnen-in erg makkelijk .. makkelijker dan een massa-sleutel in de kofferruimte. Wil je het écht als diefstal preventie .. en maakt de onhandigheid je niet uit ... trek dan gewoon de bobine kabels er vanaf na het parkeren
|
15 feb 2016 18:34 |
|
|
hoefnix
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Er zijn computers die hun "mapping" aanpassen op het rijgedrag van de chauffeur, gemeten waarden etc etc. Ze leren als het ware de beste instellingen voor de auto aan. Deze waarden kunnen verloren gaan.
Maar volgens mij heeft de 993 die optie nog niet. Of vergis ik me.
|
15 feb 2016 19:00 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
De 993 heeft een adaptieve Lambda regeling. De correctiefactoren (tov van Lambda=1) worden met een meetcyclus van tussen de 4 en 10 minuten bepaald en opgeslagen. De correctiefactoren gaan verloren als de accu of de constante plus van de DME wordt afgekoppeld.
Na een accu of constante plus afkoppeling zal het enige tijd duren (ik verwacht tussen de 4 en 10 minuten) voordat de correctie factoren weer bepaald zijn en in de DME opgeslagen zijn. Ik heb deze meet tijd niet in de lektuur kunnen vinden en ook geen : "Hoe te handelen na accu of DME vervanging" beschrijving.
Gr Hans
|
15 feb 2016 23:23 |
|
|
Rod
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Lijkt geen eenvoudige startonderbreker maar is mogelijk wel effectief en kennelijk door Pon geselecteerd....Kent iemand deze: http://www.bearlock.nl/
|
16 feb 2016 1:51 |
|
|
Frans D
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Het is geen startonderbreker, maar een versnellingsbak vergrendeling. Het schijnt wel één van de beste beveiligingsmethodes te zijn. De enige manier hoe ze hem dan nog wel kunnen halen is met dolly's en een oprijwagen of aanhanger. In combinatie met een tracking systeem wordt het dan extra moeilijk.
Enige nadeel van de Bearlock is; dat er ergens een gat gemaakt moet worden voor het sleutelslot.
|
16 feb 2016 22:44 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Ik had in 1991 op mijn eerste golf cabrio in Belgie een zgn Multilock laten monteren. Versnellingspook in 4 en dan zo'n gewapend hoefijzer om de pook. Ging nergens heen, was niet echt een mooie oplossing, wel een goede.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 feb 2016 22:56 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
"Gewapend Hoefijzer" om de pook ... Van veel auto's uit die tijd - trok je zo de pookknop er af ... en daarmee ook het "slot" om de pook
|
17 feb 2016 1:33 |
|
|
Heran
993 4S, VTX1800N Twente
|
Re: Eenvoudige (extra) startonderbreker
Mijn massaschakelaar gereed. Netjes in een kastje en kabels zitten eraan. De klem voor op de accu en het oog bevestig ik (met wat extra opvulling) tussen de bestaande accuklem. Wanneer ik de accu er weer inzet deze ook maar eens een mooi plekje geven.
_________________________________________ Don't drive faster than your angel can fly - Twentse Arretjes Rit - http://www.instagram.com/twentsearretjesrit
|
26 feb 2016 21:43 |
|
|