Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Wat wil je weten? Het is eigenlijk net als bij waxen en sealants, gewoon de gebruiksaanwijzing volgen.
Ik heb verleden jaar mijn C5 in de Gyeon Mohs Plus gezet en de V50 van mijn collega in de Carpro CQuartz UK edition.
Vooraf moet je zorgen dat het lakwerk zo perfect mogelijk gepolijst is en nadien moet je alles goed ontvetten.
De microsuede applicatiedoekjes zet ik zelf aan de achterkant op het applicatie blokje vast met schilderstape, zodat de Microsuede niet kan gaan schuiven tijdens het opbrengen van de coating.
De coating breng je i.v.m. de snelle droogtijd aan per paneel, dit doe je in rechte overlappende banen.
Houdt daarbij goed de aanzet in de gaten en daarmee bedoel ik het begin deel van aanbrengen.
Als je daar het eerste deel niet goed van coating voorziet, dan blijft dit nadien zichtbaar.
Houdt bij het eerste paneel de aanbevolen droogtijd aan en kijk vervolgens hoe het afnemen gaat.
Heel erg stroef? Het volgende paneel iets korter laten drogen. Helemaal niet stroef, dan iets langer, het moet lichtjes stroef aanvoelen bij het afnemen.
Wil je nog een tweede laag aanbrengen, houdt dan altijd tenminste de daarvoor door de fabrikant aanbevolen tussentijd aan.
Cure tijd: ook hier weer de gebruiksaanwijzing volgen.
Heb je geen infrarood droger, dan moet de wagen meestal minimaal 24 uur in een verwarmde ruimte blijven staan, contact met vocht is desastreus voor de coating in die cure tijd.
Om de verwerking van zo'n coating te ondervinden voordat je een hele auto doet, kan je bijvoorbeeld ook eerst een set velgen doen.
Een coating heeft zijn na- en voordelen.
Grootste voordelen zijn de betere bescherming en krasbestendigheid.
Grootste nadeel vind ik zelf als er tussentijds ergens wat krasjes komen, je niet even lokaal kunt polijsten om dit te verhelpen.
Je zult dan het hele paneel moeten ontdoen van de coating, opnieuw polijsten en het deel weer opnieuw in de coating moeten zetten.
Verder, tja en dat zal alleen van toepassing zijn voor detailers; je gaat de tussendoor beurtjes missen.
Voorheen pakte ik één keer per jaar de wagen goed aan en deed drie keer per jaar een tussendoor beurtje.
Dit hield dan in; even plaatselijk wat krasjes wegwerken, vervolgens de hele wagen met een fijn polijstmiddel doen en daarna weer afwerken met een vers wax laagje.
Je zei dat de wagen gerestaureerd is.
Naar ik aanneem is de wagen dan ook overgespoten.
Ik weet niet hoe lang geleden de restauratie gedaan is, maar houd als veilige marge wel een maand of twee aan, eerdat je bescherming aanbrengt.
Na het spuiten heeft de lak namelijk de tijd nodig om alle dragers te laten uitdampen.
Als je te vroeg de lak afsluit, dan kunnen die dragers niet meer weg en dit kan tot problemen leiden (onderhuidse bubbels).
Een fabriekslak kan je niet vergelijken; daar wordt de carroserie zonder kunststofdelen gespoten in een zeer dunne laag en deze wordt dan op een heel hoge temperatuur afgebakken. Die lak is al volledig uitgedampt als de wagen de fabriek verlaat.
Een autospuiter kan niet onder zo'n hoge temperatuur afbakken, waardoor de lak nog niet helemaal uitgedampt is.
Polijsten kan overigens wel direct, het gaat er alleen maar om dat je de lak niet te vroeg afsluit.