Auteur |
Bericht |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: 102 octan
Het verschil is niet zozeer meer vermogen. Het is de koppel/toeren kromme die veel gelijkmatiger verloopt. Dat voelt als meer vermogen maar is eigenlijk zoals de motor zou moeten lopen. Wil je echt voordeel dan moet je een mapping in de ECU laten maken naar RON102. Dat heb ik zelf gedaan en dan zie je duidelijk in de meetingen op de rollenbank dat er een hele mooie vloeiende lijn vanaf 1000 toeren gaat ontstaan. Dat komt omdat de voorontsteking veel gelijkmatiger gaat verlopen. In rijden merk ik met de Turbo S duidelijk verschil. Hangt meer aan het gas en reageert dus veel directer. Ik heb de auto meermaals op de rollenbank gehad om het ook zichtbaar te maken.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
21 maart 2016 9:33 |
|
|
ferry p
5 x lucht gekoeld (1953- 1959-1960-1968-1995)
2 x waterkoker (1950-2021)Lowlands
|
Re: 102 octan
Nu 6000 km gereden in 4 mnd met de net compleet gerestaureerde 911 swb uit 1968. Het verschil in tanken van brandstof is enorm. Normale benzine is gewoon slecht en na verbranden/ knallen. Super benzine 98 octane prima en in uk (goodwood reisje) 102 getankt en verschil was bijzonder! Niet normaal hoe fijn de 911 dan loopt. Let wel met 6 webertjes is natuurlijk anders als met een moderne inspuit motor.
Octaan verhoger werkt ook prima.
Ik zou zeggen op die gevoelige oude motoren doen als het kan
_________________________________________ “Luft kann man unterwegs nicht verlieren “
|
21 maart 2016 14:03 |
|
|
thatonealex
997.1 Turbo, 991.2 GT3
|
Re: 102 octan
Kan er ook een litertje ethanol van de Action bij een tank in gooien, werkt super. Dat is 109 RON dus geeft je ook een lekkere boost. Echter niet lang laten zitten, is niet zo lekker voor de rubbertjes.
Dat is mij bij JD Engineering aangeraden, die hebben toch wel erg veel ervaring met verschillende benzines en octaan getallen.
|
21 maart 2016 18:01 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: 102 octan
Zit allemaal tussen de oren......zet er een uitlaat op die iets meer lawaai maakt en je denkt ook dat je harder gaat
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
21 maart 2016 18:26 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: 102 octan
Helaas echt meetbaar. Zal de uitdraaien van de rollenbank een keer delen hier als ik weer in Nederland ben.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
21 maart 2016 18:29 |
|
|
janz
Ex 964 RS
Ex 993 turboTwente
|
Re: 102 octan
JD in Lochem , die ken ik wel. binnenkort maar een rol afspraak maken dan. Zal mij benieuwen.
|
21 maart 2016 22:52 |
|
|
thatonealex
997.1 Turbo, 991.2 GT3
|
Re: 102 octan
Ik was er met mijn Audi toen ze me dat vertelde maar ik volgens mij kunnen ze ook wel met een 993 overweg.
|
22 maart 2016 0:12 |
|
|
Kappi2907
|
Re:
Heeft geen zin in een 964, klopsensor detecteerd/corrigeerd tot 98ron. 98ron is de beste brandstof voor de 964. Tijdens een Eifelritje gooi ik ook er altijd Ron100......werkt goed tussen de oren. Om de 964 maximaal op Ron98 te laten lopen moet je mappings aanpassen (chip ECU). Voor meer info stuur maar een PB?
|
22 maart 2016 7:53 |
|
|
g-loudertje
|
Re: 102 octan
Het is dat het niet vlakbij te krijgen is. Met mijn oude getunede gti was het goed merkbaar. Zeker vanaf onder in de toeren pakte die beter op. Voelde krachtiger. Sowieso rij ik altijd op bp ultimate met de P.
_________________________________________ Boxster S '04
|
22 maart 2016 11:24 |
|
|
MR.GUZZI.
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !Friesland
|
Re: 102 octan
Ik weet wel zeker dat je er naast zit Kappi,en dat het niet tussen de oren zit,heb vorig jaar meer dan 12.000 km gereden met een 3.2 ( die ik al 20 jaar heb overigens) met sinds april een 3.6 blok(964) met nog geen 40.000 km op de klok En ik Denk dat ik toch wel over ervaring kan spreken,ik ken m'n elfje uit m'n duim,maar de benzine is echt een aanrader,heb meer P rijders er over gehoord en niet P rijders oa ook een 993 rijder,die was ook erg enthousiast !!! Klopt helemaal Maurice, heb door Jou aanraden in m'n coupe 3.2 van '89 vorige jaar November er ook 102 ingegooid En het was echt shocking,wat liep dat ding prachtig en ligt veel en veel beter aan het gas,voor mij geen andere benzine, Maar is niet overal verkrijgbaar,dus er zal zo af en toe wel 98 in moeten Maar ben er erg positief over !!!!!!!!!
_________________________________________ live, is what you made of it ! ! !
Laatst bijgewerkt door MR.GUZZI. op 22 maart 2016 18:44, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 maart 2016 17:58 |
|
|
janz
Ex 964 RS
Ex 993 turboTwente
|
Re: 102 octan
Blij dat ik dan vlakbij de grens woon.vorige week nog € 1.25 p liter betaald. Terwijl ik hier op de hoek voor de 98 octaan € 1.56 betaal.
|
22 maart 2016 18:42 |
|
|
Kappi2907
|
Re: 102 octan
Nogmaals ron102 heeft geen zin. Timing op basis klopsensor reikt tot ron98 voor de 964. Ik word regelmatig gevraagd ECU mappings in eproms te branden voor de racerij. Het is voor de 964 niet mogelijk voordeel te halen uit een brandstof met een Ron hoger dan 98. Ik ga verder niet in op compressie verhouding en dergelijke. Dat je P beter loopt is dat timing (lees latere verbranding is meer compressie) op 98 ontsteking timed. Neem van mij aan de jongens die ik ken uit de racerij kunnen het bevestigen. Maar wat echt belangrijk is, je P rijdt beter met ron102, dus lekker blijven tanken (-:
|
22 maart 2016 19:16 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: 102 octan
Even een domme vraag,
Wat gebeurt er als je een liter ethanol in een dieseltank gooit? Betere verbranding, hogere motor temperatuur, nadieselen of nix???
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
22 maart 2016 19:26 |
|
|
Kappi2907
|
Re: 102 octan
Ethanol (alcohol) + diesel = Bio-diesel.
|
22 maart 2016 19:31 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: 102 octan
En verschil met gewone diesel?
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
22 maart 2016 19:33 |
|
|
Kappi2907
|
Re: 102 octan
Zelfde verhaal. Ontsteking timing wijzigt, echter geen idee of dit mengsel beter presteert dan gangbare diesel.
|
22 maart 2016 19:45 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: 102 octan
Gaat naar Action.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
22 maart 2016 19:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 102 octan
... en komt thuis met allemaal shit waar hij niet voor ging (turkse cocacola, inpakpapier, chocola, tuinstoelen, opblaasbaar zwembad, goedkoop gereedschap en 40 verfrollers die nu in de aanbieding waren). Succes
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 maart 2016 7:41 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: 102 octan
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
23 maart 2016 8:31 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: 102 octan
Hee een brandstoftopic, nu is het voorjaar echt begonnen
|
23 maart 2016 8:38 |
|
|