Bij deze een poging om de 4 cilinder transaxle waterkokers een klein beetje meer te vertegenwoordigen op dit forum tussen al het 6 cilinder geweld.
Het project loopt al een tijde (2 jaar ofzo) en heeft voor een deel op een ander forum gestaan, daar de interesse verloren en gestopt met het bijhouden, maar mede door de veel gestelde vraag "hoe is het er nu mee" en "kan ik het verslag ergens terugvinden" toch weer een digitaal verslagje bijhouden. Hoop dat het lezen een beetje pleziert.
Even inleiden, sinds mijn 17e heb ik mijn eerste 944 (type 1 uit 1983), in navolging van mijn opa en vader, en vanwege de beperkte financiële middelen van een scholier moest en wou ik zelf sleutelen en de wagen onderhouden en terugbrengen in oude glorie. Lang verhaal kort, de leercurve voor wat betreft het sleutelen was vrij stijl, de wagen stond de eerste 500km meer stil dan dat hij reed en een remrevisie, koppakkingswissel en stevig stukje storing zoeken en sensor wissel verder bleek het sleutelen gegroeid tot een grote passie/hobby.
Op dat moment heb ik altijd gezegd dat, wanneer dat financieel mogelijk was, een 944 turbo de type 1 op moest volgen, immers de meest vlotte en potente wagen in de 944 reeks en tevens degene met nog een beetje "aura" i.p.v. de immer vergruisde HEMA Porsches, de kale 944/924.
Een paar jaren en proefritten later werd echter duidelijk dat de turbo niet de rijeigenschappen had die mij het meest aanspraken. De constante vermogensafgifte van de dikke 3 liter uit de 944S2 en (nog beter) 968 spraken mij meer aan dan het meer piekerig gedrag van de 944 turbo. De 968 vind ik alleen als model absoluut minder geslaagd dan de 944 en dus moest het beste (in mijn optiek) van 2 werelden gezocht worden, de looks van de 44, met het blok van de 68.
Op dat moment had ik een 944S staan waar redelijk eenvoudig het 968 blok ingebouwd kon worden (een stuk eenvoudiger dan in een vroege type 1). De bewuste wagen op dat moment:
Na heel wat nachtjes slapen, peinzen, uitdenken, uitzoeken en inventariseren moest het project er als volgt uit gaan zien:
- 944s Body
- 968 blok, laat model, met de versterkte drijfstangen, zodat deze niet vervangen hoefde te worden indien de big-ends uit elkaar zouden moeten.
- 944 aandrijflijn
- 944 S2/ Turbo 4 pods brembo klauwen
- Geen nodeloos gewicht in de vorm van airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen etc. Een beetje in de Club Sport geest dus en vrij dicht naar het gevoel van de simpele 944 type 1.
- De carrosserie zou initieel ongewijzigd blijven, afgezien van het bijwerken van een aantal kleine schades, dit plan is alleen later iets bijgesteld
.
Dussss....
Knoopje doorgehakt, zoektocht begonnen en een 968 blok gescoord.
Met lage kilomterstand, maar wel schade aan de carterpan
Vrij vlot de beslissing genomen om het blok volledig te strippen en nieuw op te bouwen.
Nokkenasboutje lossen... "trust me... I'm an engineer..."
Blokje wordt steeds kleiner, cilinderwanden nog keurig:
Behoorlijk verregaande en onregelmatige slijtage van de krukaslagers (big-ends van de drijfstangen waren nog keurig), vreemd, zeker om stukken aluminium onder en in de lagerschalen aan te treffen van een blok wat nog nooit uit elkaar is geweest. Lijkt op een slordige maandagmorgen in elkaar te zijn gezet...
Stukjes aluminium die onder de lagerschalen vandaan komen:
Bij gebrek aan het juiste meetgereedschap, specifieke kennis en machinewerk het onderblok naar Garage de Loods gebracht. Die hebben de deelrevisie verzocht welke inhield:
-Nameten van cilinderwanden: diameter was nog keurig binnen spec voor std maat zuigerveren en onrondheid ruim binnen spec
- Lijnhonen krukaslagering
- Polijsten krukas
- zuiveren vliegwiel
- Balanceren van de roterende delen (krukas, poellies, vliegwiel, koppeling etc.)
Revisiewerk klaar en rechts de 944 S2 delen die montage van het 968 blok in de 944 mogelijk moeten maken (dynamopoellie, vliegwiel en koppeling/drukgroep):
Tevens maar wat nieuwe onderdelen gesprokkeld
Inlaattraject en kleppendeksels laten waterstralen, is een aanrader overigens, resultaat is (of vind ik iig) super en een stuk duurzamer dan alleen glasparelen.
Met alle nieuwe delen voor de heropbouw aanwezig was het tijd om de handjes vies te maken (naja liever zo schoon mogelijk te houden natuurlijk, brandschoon, eerst de werkbank maar eens een beetje opruimen en het een en ander klaar zetten).
Alle nieuwgeplaatste lagerschalen na gemeten met plastigauge, gelukkig alles binnen spec
:
Krukas mocht dus weer op zijn plekje:
Zuigers met zuigerveren weer klaarmaken, drijfstang er weer aan.
Klaar voor montage op de krukas:
Ook de kop weggebracht voor controle, bleek ook een redelijke beurt nodig te hebben, alle 16 klepseals te ver uitgesleten en dus een deelrevisie van de kop nodig (kleppen en zittingen waren gelukkig nog goed genoeg).
Torentje bouwen van aluminium en de oliepomp weer op zijn plek, tevens met de juiste loctite, evenals de krukasbrug:
Klepstoters en nokkenassen erin met nieuwe glijplaten en ketting:
Door met de balansassen:
Oliekoelerhuis, uitlijnen met het juiste gereedschap.
Door knutselen:
Timing van de nokkenassen instellen:
En door, alles natuurlijk met nieuw verzinkt origineel ijzerwaren:
Bijna klaar voor montage/plaatsing:
Zo hier en daar dus een redelijke financiële tegenvaller gehad (zeker als student zijnde is het zo hier en daar best eeeeehhhh pittig
) met lagerschalen en kop van het blok, maar voorlopig in ieder geval (optisch) een geslaagd resultaat, but the proof is in the pudding, dus totdat hij loopt en ingelopen is blijft het spannend.
Tot zover het verhaal voor vanavond, zal op een volgend vrij momentje verder verslag doen.