Auteur |
Bericht |
Svenson
|
Waarop letten bij boxster en cayman ?
Hoi,
Er staat eindeloos veel informatie op dit forum waardoor je op den duur het bos niet meer door de bomen kan zien...
Kort samengevat, ik ben op zoek naar een Porsche. Meebepaald een cayman of boxster. Origineel was het idee een leuke cabrio als plezierigen om wat mee te cruisen maar ook sportief te rijden. Maar ik lees nogal wat verhalen met bepaalde motors van de boxster. Bijkomend moet ik zeggen dat ik de cayman mooier vind dan de boxster (althans met gesloten dak), de boxster met open dak is ook heel mooi.
Ik ben vandaag gaan rijden met een cayman van jan 2009, 2.7l (Ik dacht dat de facelift de 2.9l introduceerde ?) en ik was uiteraard helemaal verkocht. Ik weet nog een andere staan, eind 2008 en volgens de verkoper het model van 2009, maar ook deze heeft een motor v 2.7l...
Vanaf welk jaar zijn zowel boxster als cayman betrouwbaarder geworden en is ondermeer het IMS probleem opgelost ? Zijn er nog zaken waarop ik best kan letten als ik met een boxster of cayman ga proefrijden ? Is een verkoopkeuring met een cayman ook aangewezen ?
Alle info is welkom, alvast bedankt !
Ter info, zondag ga ik normaal met een boxster rijden, maandag zeker met een cayman.
|
09 apr 2016 0:25 |
|
|
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Hallo Svenson, Tja, moeilijke beslissing (weet ik inmiddels alles van... ). Wat ik niet herken is het deel over "nog al wat verhalen van bepaalde motoren van Boxsters...". Laat je niet bang maken, ik rij inmiddels mijn tweede Boxster en een Cayman zonder problemen. Als je een keuze hebt kunnen maken en er een gekocht hebt en dan (na de AKK) nog niet gerust bent laat dat ding dan gewoon vervangen. (Overigens steekt de Porsche dealer er dan gewoon weer het zelfde kreng in wat ook weer kan verslijten... ). Anyway, veel plezier en succes met je zoektocht en nog meer plezier met het rijden zodra je er een hebt gekocht.
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
09 apr 2016 8:21 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Welkom, succes en op voorhand gefeliciteerd met je keuze De 2.7 is een MK1, de MK2 heeft een 2.9 (voor een S bleef het 3.4, maar wel een nieuwe motor, van 3.387 naar 3.436 cm3). Mij zijn geen structurele problemen bekend met de basismotoren (de 3.4 MK2 heeft een terugroep gehad voor de brandstofpomp). Al je ervaring hebt met sportieve auto's dan adviseer ik (mits budget) een S te kopen. Alhoewel de basis mooi en vlot is bestaat de kans dat je meer wilt als je er een tijdje in rijdt. Inruil van een basis is wat minder gunstig dan van een S. AKK altijd doen imho Disclaimer: ik ben eigenaar en berijder, geen monteur of verkoper
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
09 apr 2016 9:11 |
|
|
Svenson
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Hey Porcay,
Ik zie dat je ook een Audi tts gehad hebt. Als je moet vergelijken tussen de tt en de cayman... Welke verschillen vallen je dan op ? Is de Audi je ook bevallen of is er toch wel een groot verschil tussen beide wagens ?
Ik denk er namelijk aan om ook eens nr een Audi tt te gaan kijken. Die van 200pk.
Als ik een cayman van 2009 zou kopen dan is dat toch de 2.9 mk2? Want ik vind het wel raar dat beide caymans die ik weet staan (beide zwart met zwarte velgen, Nice!!) in hun zoekertje schrijven dat ze 2.7l motor hebben met 211pk...
Kan de cayman2.7 ook nog last hebben van IMS probleem ?
De meeste betaalbare cayman wagens zijn nl met die 2.7 motor. Voor de 3.4 ga ik sowieso niet want di kost teveel aan verkeersbelasting hier in België...
Enige feedback is altijd welkom.
|
09 apr 2016 11:43 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
De TT is tweewiel aangedreven, de TTS vierwiel (quattro) ik heb ze beide gehad en vind ze onvergelijkbaar met een Cayman vanwege de veel betere balans bij de Cayman en het algeheel sporievere karakter. Ook hier geldt dat de TTS de betere koop is, maar dan nog (voor mij) minder leuk dan een Cayman. Je mag vinden wat je wilt t.a.v. van de eerste en tweede generatie Cayman. Ik geef je alleen feiten. De introductie van de MK2 was in Nl. in maart 2009. In Duitsland in januari en er zijn enkele vroege productie auto's van eind 2008. Het generatieverschil zit 'm in een aantal uiterlijkheden èn in de andere motorisering. Oude voorraad is nog wel eens later dan de introductie van de nieuwe generatie op kenteken gezet. Dat maakt zo'n auto nog geen MK2.
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
09 apr 2016 12:58 |
|
|
submerged
ex 914-6
Nu Boxster 986.Tolbert. Groningen.
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Succes met je keuze, laat je inderdaad niet te bang maken. Spreek evt. ook een goede garantie af voor minimaal 3 maanden. De komende 3 maanden dan goed " inrijden ".
|
09 apr 2016 13:55 |
|
|
Svenson
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Ik heb 2 afspraken morgen, eentje met een boxster 2.7 en eentje met een Audi TT 200 pk. Gisteren dus een cayman gezien. Mijn vrouw is erbij en dan kunnen we ze allemaal is tegoed bekijken, ermee rijden en vergelijken. TT is in aankoop en onderhoud en taks veel goedkoper, maar tis natuurlijk geen Porsche. Een denkpiste is om nu een TT cabrio te nemen en dan over een 4 tal jaar voor een boxster of cayman te gaan, afhankelijk leuk 'cabriorijden' is.
Feit blijft dat de lijn vd boxster met kap toe niet zo mooi is als een cayman, maar met boxster kan je in elk geval in de zon wel lekker gaan 'cruisen'.
Bedankt porcay voor de toelichting, bij deze weet ik dus waarom een cayman v 01/2009 nog steeds de 2.7 is. Omdat de 2.9 pas later dat jaar uitgebracht is.
Op zich maakt het niet zo heel veel uit, uiterlijk zijn er weinig verschillen tussen de 2.7 en de 2.9.
Zoals ik hierboven al schreef, de TT zou een heel stuk goedkoper zijn, maar mijn hoofd staat momenteel op die cayman, msn morgen na het rijden van de TT en de boxster, dat ik anders denk. Ik ga eerst let de boxster rijden, erna met de TT, ideaal om te vergelijken.
Garantie verkrijgen is idd pluspunt, maar volgens mij enkel mogelijk als je hem bij een handelaar koopt. Enkel de TT wordt door handelaar verkocht die 1 jaar garantie geeft.
Alle ervaringen zijn verder nog welkom van jullie. Of zaken waar jullie aan denken die ik nog niet vernoemd heb.
Thanks !
|
09 apr 2016 14:15 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Er is toch wel wat verschil tussen een MKI en een MKII. Indien het prijs verschil niet al te groot is zou ik voor een MKII gaan. Over het algemeen zijn de motoren van een Cayman goed en zijn er weinig problemen. Maar het kan je natuurlijk altijd overkomen.
Succes met de zoektocht.
_________________________________________ Mvg,
René
|
09 apr 2016 15:02 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Weinig tot geen problemen met de motoren van Cayman/Boxster. Ik rij m al wat jaartjes en geen enkel probleem en ken ook niemand die problemen heeft (gehad). Porsche duurder in onderhoud dan Audi? Ja dat zal vast, weet niet hoeveel km's je gaat rijden per jaar maar laat het duurder zijn, de beleving is ook nog anders . Als je m toch wil koop m dan nu ipv over 4 jaar, er is altidj wel een reden om het niet te doen. Ook over 4 jaar is die reden er. Ik weet dat in B de 3.4 veel duurder is qua inschrijving maar ook dat is het dubbel en dwars waard. Beter doorsparen dan om die paar duizend euro extra erbij te leggen, je krijgt er zoveel meer voor terug Just my 2 cents Succes met alle keuzes!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
10 apr 2016 19:44 |
|
|
skeijmel
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
als je een cayman koopt is het heel verstandig om even door te sparen voor een 2e generatie 987.2 vanaf 2009 kwamen deze uit. maar er zijn in nederland nog een heleboel oude modellen verkocht in 2009. De gen 1 heeft een ims probleem en dat heb je liever niet. ook is de olie toevoer niet toerijkend als je echt hard door bochten rijdt en als je misschien trackdays wilt gaan doen kan je zeker beter even doorsparen. de base model cayman gen 2 is een 2.9 en geen 2.7 als de verkoper beweert dat het een 2009 of nieuw model is praat hij complete onzin. het is gewoon een oud model! de gen 2 zijn makkelijk te herkennen aan de nieuwere led lamp units achteren lees je goed in voor je een auto koopt hier wat info over de ims. https://www.oregonpca.org/resources/ims ... ull-story/als je met een gerust hart wilt rond rijden in een gen1 brengt dat een hoop extra onderhoudskosten mee. trouwens zijn die audi tfsi 2.0 blokken ook probleem blokken. en niet alleen in de TT in alle audi's met TFSI http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... fsi-motor/http://www.autoblog.nl/nieuws/slechte-a ... adar-80676En daar hoor je dan bijna niks over maar over sjoemel software van vw wel. maakt niet uit welke auto je wilt gaan kopen doe heel goed onderzoek en weet wat je koopt!
_________________________________________ Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD
|
11 apr 2016 1:05 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Er zijn weining Caymans met een motor probleem, is vreemd aangezien de motor bijna gelijk is aan die van een 996 of 997 en zelfs een 991, laat staan tussen een MKI en een MKII. Hoe kom je er bij dat de olie toevoer bij een MKII is opgelost? Het tijdig vervangen van de olie is veel belangrijker en dat dan eerder doen dan de interval welke Porsche aangeeft.
_________________________________________ Mvg,
René
|
11 apr 2016 8:56 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
3% van de 996-en heeft dat motorprobleem, bij de Cayman/Boxster is het nog minder. Dus de goedbedoelde waarschuwing van Skeijmel moet wel in het juiste perspectief gezien worden. Nogmaals, ik zie zeer weinig problemen (zeg maar bijna geen) met Caymans
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
11 apr 2016 12:39 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Ik heb van de week iets andere cijfers gehoord. Daarin werd gezegd dat de 997's meer problemen hebben dan de 996 en de 991 gaat waarschijnlijk ook deze kant op. Maar idd over het algemeen hebben de Caymans weinig problemen.
_________________________________________ Mvg,
René
|
11 apr 2016 12:57 |
|
|
skeijmel
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Als die mensen niet het preventief onderhoud zouden doen wat een hoop extra kosten met zich mee brengt, zouden er meer "vroegtijdig toe aan een revisie" zijn. Het is niet een vraag of maar wanneer het lager het begeeft. Het zijn geen toyota blok waar je niks aan hoeft te doen behalve olie verversen. Het gebeurt inderdaad zeker niet bij allemaal maar als je met een gerust hart wilt rondrijden brengt dat extra kosten met zich mee. Hier nog een topic dat de Starter van dit topic eens moet bekijken viewtopic.php?f=3&t=46482"de motor bijna gelijk is aan die van een 996 of 997 en zelfs een 991" De 996 is bijna het zelfde blok als een 987.1 of een 997.1 die hebben allemaal het ims probleem. De 987.2 997.2 981.1 991.1 hebben allemaal een compleet anders nieuw geredesigned blok zonder ims, die hebben dat hele lager probleem niet omdat het er niet eens in zit. Ook heeft het nieuwe (DFI) blok een beter olie systeem, een soort van dry sump met een stuk meer capaciteit. Oil System Inadequacy: The air cooled predecessor to the M96 engine incorporated a dry-sump system that was designed to keep a significant amount of oil in reserve for extended performance driving. With the introduction of the M96 engine, Porsche moved away from that design, primarily due to the high cost of implementing a separate dry sump system. The M96/M97 motors instead were designed with a compromise system, which has an oil sump built into the bottom of the engine: a kind of hybrid between a dedicated dry sump system and a typical wet sump. As a result of the lower oil holding capacity and other factors, the M96/M97 engines tend to suffer more from oil starvation problems, particularly during high performance driving. Voor het hele verhaal en nog veel meer informatie over de problemen met deze blokken kijk op. http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ilures.htm(een hele lijst met alles wat je moet weten)Google ook maar eens op cayman oil starvation dit is ook een hele goede bron voor informatie over porsches, problemen en onderhoudskosten http://www.planet-9.com/het probleem is er zijn geen officiele cijfers van hoeveel. en verschillende bronnen zeggen verschillende dingen. en porsche zegt helemaal niks wat betreft de 996 (*) We now believe that the failure rates vary according to the model year and the way it is driven, or not. The lowest failure rates (1-3%) are the ’05 and newer cars with the larger, non-removable single-row IMS bearing. The ’97 – ’00 cars with the double-row bearing have failure rates of 4-7% and the ’00 – ’05 have the highest of al failure rates, just around 10%. These rates seem to climb when cars are not driven for extended periods and seem to decrease when cars are tracked regularly. http://www.pedrosgarage.com/Site_5/Kaboom!.html
_________________________________________ Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD
Laatst bijgewerkt door skeijmel op 11 apr 2016 20:38, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 apr 2016 13:34 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Aan TS; laat je alsjeblieft niet zenuwachtig maken. Ik ben zelf ook door het hele proces gegaan (voor de juiste context, ik heb een mk1) en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het IMS probleem, zoals Mbembe al zegt, echt in het juiste perspectief gezien moet worden. Zelfs van specialisten die hier veel mee doen heb ik naderhand de bevestiging gekregen dat er inderdaad bijzonder weinig Cayman's met dit probleem zijn en dat het tot op heden een voor Porsche begrippen behoorlijk probleemloos blok is. En dat is niet omdat het zogenaamd allemaal aangepast is. Voor mij zit dit in de categorie "je kan altijd een keer pech hebben en als je gaat zoeken naar problemen van Porsches is eigenlijk geen enkel model meer een optie". Specifiek voor IMS heb ik de indruk dat eerdere 996 en Boxsters (986) met name gevoeliger zijn en daar zijn aanpassingen wel wenselijk (volgens de statistieken althans). Regelmatig olie verversen is overigens belangrijk hierbij in het algemeen, aangezien verzuring van de olie slecht is voor het lager. Andere modellen hebben wellicht dan weer andere issues. Wat betreft de olie is iets wat in mijn ogen met name vanuit de VS en UK is over gekomen waar men een fanatieke trackday-cultuur kent waar men met slicks gaat rijden. De handleiding van mijn Cayman S geeft ook aan dat dit niet de bedoeling is wegens de toegenomen G-krachten, waarbij er dan inderdaad probleem kan ontstaan met de smering op bepaalde plekken in het blok. Maar zolang je het bij geïnspireerd rijden houdt op de openbare weg en zo nu en dan met de standaard banden een rondje circuit/Nordsleife doet, hoef je je geen zorgen te maken. Wil je er echt mee het circuit op, kan je twee dingen doen; een Mk1 aan laten passen (heb er wel eens naar gekeken, volgens mij met het carter) of inderdaad een mk2 die beter geschikt is voor track-days. Overigens; als je het geld hebt zou ik misschien sowieso wel liever voor een mk2 gaan aangezien het gewoon een wat nieuwer model is, met net wat upgrades links en rechts. Maar dat is een heel andere invalshoek dan dat de mk1 een tikkende tijdbom zou zijn zoals gesuggereerd wordt. Ik vond het de extra 5 a 10k destijds niet waard. Just my 2-cents voor wat het waard is. En mijn ervaring is overigens ook dat als je een klap zuur verdiend spaargeld op je eerste Porsche stuk slaat, je hoe dan ook even vertrouwen moet opbouwen dat alles naar behoren werkt en niet stuk aan het gaan is... Succes in ieder geval met je zoektocht!
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
11 apr 2016 15:48 |
|
|
skeijmel
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
ik zou het zeker als onderhandelpunt gebruiken kijk het onderhoud in. kijk of die ims lager is vervangen / gecontroleert in de facturen. zeer waarschijnlijk niet, zo niet zeg je dat ruim 1000 euro verder bent voor je er met een gerust hart mee kan rond rijden. wordt helemaal mooi als ze dan zeggen dat kijken wij voor u wel even na dan gebeurt er dus waarschijnlijk niks. ik weet niet bij wie of waar u hem bekijkt. ik wil alleen maar even waarschuwen. durf ik ook nog wel te wedden dat de meeste verkopers bedrijven er niks van weten die zulke autos hebben staan. laat staan je er iets over vertellen.
_________________________________________ Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD
|
11 apr 2016 17:04 |
|
|
boxster550spyder
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Als je 500 euri van de prijs af krijgt als het IMS lager niet aantoonbaar vevangen is ben je een knappe onderhandelaar ! Laat je niet gek maken. (Heb inmiddels heel wat Cayman eigenaren ontmoet en gesproken, nog niet één die problemen met het IMS lager heeft gehad - of heeft toegegeven... ).
_________________________________________ 996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.
|
11 apr 2016 18:22 |
|
|
Cayman_S
Cayman 718 GTS
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Inderdaad laat je niet gek maken. Ik heb 5 plezierrijke en probleemloze jaren genoten van een 987S. Geen moment met samengeknepen billen gereden. Ik vertrouw er op dat mijn 981S hetzelfde beeld laat zien. Succes met de zoektocht en spaar nog even door voor een 'S'.
|
11 apr 2016 19:26 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Dry sump en DFI is alleen bij de 3.4 van MK2. Noch de basismotoren noch de oude 3.4 hebben dat.
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
11 apr 2016 19:51 |
|
|
skeijmel
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
klopt de 2.9 is geen dfi daarom heb ik bij mijn eerste verwijzing daarboven ook geen dfi getypt maar nieuw geredesigned blok zonder ims, Ik zeg volgens mij nergens dat de oude blokken dry sump hebben maar waarschuw juist dat het olie pan ondermaats is voor performance driving. maar ik denk dat we nu genoeg over deze problemen hebben gepraat hierzo
_________________________________________ Porsche Cayman R - Check mijn Porsche Video's! --> http://www.youtube.com/CaymanSKRD
|
11 apr 2016 20:33 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Ik lees in veel reacties "om het in perspectief te plaatsen, er zijn bijzonder weinig Caymans met problemen bekend" Of zijn er überhaupt bijzonder weinig Caymans (verkocht). Om het even in perspectief te plaatsen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 apr 2016 20:52 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Om het even in perspectief te plaatsen: van het aantal relatief weinig verkochte Caymans zijn er relatief weinig problemen bekend én daar is aan toe te voegen: Over het wereldwijd relatief veel verkochte type Cayman zijn er relatief weinig problemen bekend. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
11 apr 2016 20:55 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Speld in een hooiberg dus.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 apr 2016 20:57 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Nou een speld is nog relatief groot tov het relatief lage aantal Caymans die er last van hebben
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
11 apr 2016 21:05 |
|
|
leander
Brabant - Westland
|
Re: Waarop letten bij boxster en cayman ?
Gewoon een fiets kopen, geen auto. Heb je ook geen last van IMS lager... Zonder gekheid; Kopen en rijden met dat hok. Je gek laten maken is makkelijk. Aan de andere kant vraag je het ook op een forum en geeft iedereen graag zijn mening.
Volg je gevoel
_________________________________________ 924 Track '84
Ex: 924 Turbo Targa '80 Ex: 986 Boxster S '01
Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.
|
11 apr 2016 21:37 |
|
|