Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 6:41

Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Even voorstellen en waarom op forum 

Wat zijn de drie belangrijkste punten bij aanschaf tweedehands 911?
Onderhoudshistorie 28%  28%  [ 37 ]
Kilometerstand 10%  10%  [ 14 ]
Uitvoering 11%  11%  [ 15 ]
Automatische versnellingsbank 1%  1%  [ 2 ]
Handbak 7%  7%  [ 9 ]
Kleur 6%  6%  [ 8 ]
Prijs 15%  15%  [ 20 ]
Aankoopkeuring 22%  22%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 134

Even voorstellen en waarom op forum 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Bericht Even voorstellen en waarom op forum
Hallo,

Ik ben Edwin, 34 jaar en woon in de provincie Groningen. Eindelijk is het zover; ik ga een Porsche kopen! En wel de 911, de auto die ik vroeger op de achterbank bij mn ouders in de auto altijd voorbij zag komen op de snelweg. Ik hoor mijn vader (die reed en in de spiegel keek) dan nog altijd zeggen; "Komt er een aan!"

Enfin, nu ik ondernemer ben en gebruik kan maken van de youngtimersregeling, overweeg ik de 996 cabrio, ik vind het een prachtige auto en hij lijkt wat meer comfort te bieden dan bijv de 993 (is dat zo?), die ik nog iets mooier vind om eerlijk te zijn. Omdat ik de auto zakelijk wil gaan rijden vanaf december 2016 (heb nu nog een BMW in de lease die er dan uit gaat) heb ik enerzijds nog wel even de tijd om me te orienteren op een goede aanschaf, aan de andere kant vind ik het natuurlijk ook wel een leuk idee om nog deze zomer te genieten van een cabrio.

De reden om op het forum rond te gaan kijken is voor mij tweeledig; ik heb zelf te weinig verstand van auto's om een goede inschatting te maken waar op te letten (heb inmiddels al diverse aankoopgidsen voor de 996 gelezen, waarvoor dank) en leg mijn oor graag te luister bij jullie, diegenen die er hopelijk meer van weten dan ik. Het enige wat ik dan ook kan brengen op dit forum voor nu, is mijn enthousiasme voor het merk en ik kan mijn zoektocht met jullie delen (voor zover iemand geinteresseerd is natuurlijk).

Alle hulp/tips die je voor me hebt zijn welkom! Harde getallen; ga met de auto zo'n 50.000-60.000km per jaar rijden.... :):):) Woon in Groningen en werk landelijk, dus zie een hoop snelwegen in NL.

Groet,

Edwin

18 apr 2016 22:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Even voorstellen en waarom op forum
Welkom op het forum Edwin. Als ik je een tip mag geven.....
Selecteer voor jezelf een lijstje met opties etc waar jouw 996 cabrio aan moet voldoen en ga deze vervolgens zoeken. Als je je lijstje hier kenbaar maakt, ben ik er zeker van dat er meerdere voor je gaan zoeken. Ga daarnaast meerdere auto's bekijken en maak een proefrit om te bepalen of een handbak of tip het beste bij je past. Gezien het aantal kilometers kan ik me voorstellen dat je voorkeur voor een automaat hebt.

18 apr 2016 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Welkom op het forum Edwin.
Lastig te zeggen waar je overal om moet denken bij de aanschaf. Lijkt me wel dat je een comfortabele en betrouwbare auto zoekt. Wat er allemaal te lezen is over bepaalde problemen die zich kunnen voordoen, is geen garantie dat ze zich ook gaan voordoen. Persoonlijk zou ik aan de hand van mijn budget, die auto gaan kopen waar ik het beste gevoel bij krijg. Onderhoud gegevens, kilometerstand, uitrusting, e.d. zijn natuurlijk ook belangrijk.
Wanneer je er eentje op het oog hebt, plaats hem dan voor je hem koopt even op het forum.

Succes met je zoektocht en tot ziens op de Groninger wegen. :drive:

18 apr 2016 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Welkom!

Keuze is echt persoonlijk. De ene wil liever een automaat de ander juist een handgeschakelde en zo kan ik nog wel even doorgaan... zie ook het lijstje van Pascal hier op het forum.

Wat ik wel weet is dat het wel even wennen zal worden om vanuit een nieuwe BMW naar een 15 jaar oudere auto te stappen als je er 50k per jaar in rijd. Hoe ouder hoe spartaanser, dus de 996 heeft in die optiek de voorkeur boven een 993. Perfect voor een tourritje / vakantie, maar wat minder bij dagelijks gebruik.

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar dat lees ik een beetje tussen de regels door hier op het forum.

Ik zou zelf liever een betere staat van de auto hebben dan een auto met "de juiste opties" die inmiddels als is versleten. En dan heb ik het, met jouw 50k p/j niet over de KM stand bij aanschaf.
(Aan de andere kant compromissen is niet helemaal mijn ding, maar daarom heb ik nog steeds niet de juiste gevonden omdat mijn budget niet van elastiek is... :( )

Succes met de keuze! :mrgreen:

Groet,

Toeter

18 apr 2016 23:43
Profiel
Moderator
PF #57
let op dat je de youngtimer pas als youngtimer kan rijden vanaf januari 2017 (je kan niet tijdens het jaar van regeling wisselen). En je auto moet op dat moment al 15 jaar oud zijn. Dus van voor 01/2002.

Verder top regeling. Kan je beter een 996 cabrio nemen dan een 993. Dit daar de dagwaarde van de 993 waar je 35% bijtelling over betaalt (let op en niet vergeten: plus 1,5% van de cataloguswaarde incl BTW en BPM aan BTW voordeel!!!!) beduidend hoger is dan die van de 996 cabrio. En het onderhoud van een 993 die je als DD gaat rijden is hoogstwaarschijnlijk ook hoger. Rij zelf een 2001 Jaguar in de youngtimer regeling. Elke dag happy mee.

18 apr 2016 23:52
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Humor dit polletje, lijkt wel een raadgevend referendum ... :mrgreen:

...

Je mag 1 optie selecteren.

19 apr 2016 0:08
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Ik mis AKK in het rijtje

19 apr 2016 6:39
Profiel
PorscheForum Rookie
Beste Edwin,

welkom op het forum.
Ik wil de pret niet bederven, maar 50.000km/jaar in een 996? Ik rijd zelf een 997 cabrio, en die is weer een beetje comfortabeler dan de 996. Maar ik vind de 997 zelfs niet geschikt om veel meer dan 10.000-15.000km/jaar mee te rijden. Leuk voor 2de wagen maar ik zou hem nooit gebruiken om 50k te rijden per jaar.

Omwille van de onderhoudskosten die je gaat krijgen, en de 'rijbeleving' die je gaat ondervinden. Een uurtje snelweg zorgt er voor dat je nogal shaky uit de wagen komt. Bereid je voor op veel meer lawaai en een stuk oncomfortabeler rijden dan BMW (ik spreek uit ervaring).
In het begin denk je misschien, mwah daar wen ik wel aan. Maar na een tijdje ga je gegarandeerd terug verlangen naar die BMW.

Daarom, Porsche ideaal als 2de wagen om op de vrije dagen lekker te rijden. Of je moet het budget hebben om een gloednieuwe te kopen, die zal vast wel voldoen qua comfort.

Gr,
Erwin

19 apr 2016 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
MarkS schreef:
...

Inderdaad !
Alleen hierbij kun je niet blanco of ongeldig stemmen. :mrgreen:
(Dan maar kleur).

19 apr 2016 20:15
Profiel
PorscheForum Junkie
MarkS schreef:

Denk na....
Als iedereen één keuze maakt heb je vanzelf uiteindelijk een som van de drie belangrijkste punten...

19 apr 2016 21:15
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Thnx all voor de reacties.. hoe die poll er zonder die drie opties inkwam weet ik ook niet, ik weet zo snel ff niet hoe ik dat aan moet passen, dacht dat ik drie keuzeopties had ingevuld in het menuutje. Enfin.. AKK had ik toe moeten voegen inderdaad.

@Erwin; bedankt voor jouw eerlijke reactie over het comfort. Ik heb inmiddels in drie 996'en gereden, maar dat waren inderdaad korte stukjes, zeker geen uur snelweg. Ik ben benieuwd of er ook anderen zijn die vaker dergelijke jaarkilometers in een 996 rijden en wat hun ervaringen zijn? Het comfort van een nieuwe 3-serie is inderdaad goed, en ik merkte al in de proefritjes dat de 996 niet zo comfortabel is als een BMW, maar goed; wellicht verblind door verliefdheid heb ik nu nog de inschatting dat dit te doen is. Anyone else met dergelijke ervaring?

En oja; heb geen budget voor een nieuwe:):):) Heb een berekening met aannames gemaakt dat ik, met beperkte afschrijving en een stelpost voor 1000 euro onderhoud per maand (excl. BTW) ik zo'n 200 euro per maand duurder uit ben dan nu met mijn BMW 320D.. Maar goed; de aanschafprijzen bij auto's met lage KM standen (<100k km) lijken bijna 10.000 euro hoger te liggen in vergelijk met auto's met een hoge stand (zeg: >190k km). Dus die afschrijving hangt daar ook nog een beetje van af...

19 apr 2016 21:39
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Bij mij ging de passie er een beetje uit toen ik elke dag in de auto reed, 50K per jaar klinkt mij dan ook nogal veel om het leuk te houden. Voor mij is het juist leuk en genieten als ik er een toertje mee maak in het weekend. Als DD heb ik daarom een simpel oud barrel.

Maar goed, just my 2 cents

O ja...... WELKOM!

19 apr 2016 21:47
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Wat bij mij ook meespeelt is dat ik zat ben van dat kilometerregistratiegedoe. Een youngtimer lost dit meteen op zonder dat ik maandelijks leegloop op bijtelling (ik hou nl. van stevige auto's, dus een 14% eco ding voor 20k komt er bij mij niet in, no offense). Kortom, als ik dan toch op youngtimer overstap dan maar meteen goed denk ik. Comfortabelere alternatieven (Mercedes S klasse of iets dergelijks) van dergelijke bouwjaren vind ik ofwel lelijk, of ze zijn qua betrouwbaarheid ook niet altijd juf en het. Porsche 911 heeft het vooralsnog voor mij allemaal:

1. Looks
2. Power
3. Betrouwbaarheid (althans dat zie ik in verschillende testen, bijv. die van de TÜV in Duitsland)
4. En ja, de jeugdnostalgie

Dat ik de passie zal verliezen.. tjsa, ik ben ook wel zo pragmatisch dat ik denk; als het na een half jaar of jaar toch niet bevalt dan ga ik hem dan wel als tweede auto rijden, of ik verkoop hem weer (en ga een panamera leasen bijv). Voelt nu beetje als; "ik kan eindelijk mijn jongensdroom verwezenlijken, ik kan er dan dagelijks in rijden en ik heb praktische fiscale voordelen"... Sounds like win win..

20 apr 2016 11:07
Profiel
Moderator
PF #57
Edwin996 schreef:
hoe die poll er zonder die drie opties inkwam weet ik ook niet, ik weet zo snel ff niet hoe ik dat aan moet passen, dacht dat ik drie keuzeopties had ingevuld in het menuutje. Enfin.. AKK had ik toe moeten voegen inderdaad.

" Opties per gebruiker:
Het aantal opties dat een gebruiker mag aanvinken als hij/zij een stem uitbrengt."

En daar had je 1 ingevuld... Heb ik op 3 gezet en AKK toegevoegd :salut:

20 apr 2016 12:04
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Laat ook even een endoscopie doen bij de AKK en zorg dat ze de auto aan de computer hangen :idea:

20 apr 2016 12:16
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Thnx Horn!

20 apr 2016 13:11
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Toch geinig om te zien dat onderhoudshistorie en AKK als belangrijkste uit de bus komen. Had vandaag ook weer even contact met een autobedrijf die een 996 verkocht (net nieuw op marktplaats gezet eergisteren). Geen, of in ieder geval gebrekkige historie, MK2 neus op een auto uit 1998, Amerikaanse import en een vervangende motor geplaatst door een VW dealer ergens in 2011... Alhoewel de verkoper aardig en vriendelijk klonk ben ik toch maar niet gaan kijken. Optisch ziet de wagen er wel goed uit, maar toch op basis van de eerdere reacties hier... Bedankt so far; ik vervolg mijn zoektocht! :)

22 apr 2016 22:18
Profiel
PorscheForum Rookie
993 C2, 1995, handgeschakeld, Irisblauw. Daarvoor 911 3.2.
Biarritz
Beste Edwin,

Mocht je nog zoekende zijn: Mijn 993 is te koop:
Zeldzaam mooi, en perfect tot in detail. Ex Reijnders auto.
Slechts 48.500aantoonbaar gereden km's
(Porsche) dealer onderhouden

Bouwjaar: mei 1995
handgeschakeld
kleur irisblauw metallic
interieur Classic grijs vol leder
airco
electrisch schuifdak
motorsoundpakket
originele Porsche radio/cassette

Alle boekjes, stempels en rekeningen servicebeurten aanwezig

uiteraard eerste lak zonder spuitwerk en schadevrij.

Iedere keuring of taxatie toegestaan.

Hij is uitgevoerd uit Nederland. Opnieuw invoeren is geen enkel probleem. Hij staat in Frankrijk. Vaste prijs 79k

Ik hoor graag of je interesse hebt,

Eduard

23 apr 2016 14:23
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
HI Eduard,

dank voor jouw bericht. Vanwege het feit dat ik de wagen voor dagelijks gebruik in de youngtimersregeling wil rijden, probeer ik de bijtelling op prive wat lager te houden. Dus een 993 is vanuit dat perspectief niet gunstig voor me. Wel gaaf dat je er eentje hebt met dat kilometrage; en dat in Frankrijk; daar zou je toch elke dag die mooie haarspeldbochten en franse binnenweggetjes willen bedwingen in zo'n wagen? Waarom doe je hem weg?

23 apr 2016 21:55
Profiel
PorscheForum Rookie
997 MK1 - 2004 Carrera
Ok,

Het is heel wat anders geworden! Na diverse berichten hier op het forum, zo'n 5 proefritten en 2 AKK's verder ben ik overstag gegaan voor een 997 Carrera Coupe uit 2004. Wel met schuifdakje, maar dus geen cabrio.

Waarom? Diverse redenen:

1. Cabrio was toch in de 996 wel een beetje behelpen met dakje dicht. Als DD niet ideaal, zeker niet in de winter. Dus dan toch maar coupe met schuif/kanteldak
2. Het aantal privé kilometers is op 100 handen te tellen, dus het idee van bijtelling in de youngtimerregeling toch maar laten varen; gewoon kilometertjes bijhouden en af en toe een prive ritje, dan komt het wel goed; dus bouwjaar kon ik loslaten
3. De 997 is qua auto een heel andere auto IMHO dan de 996. Veel moderner in mijn ogen en ook voorzien van net wat meer comfort.

Ok, budgettair wel wat meer uitgegeven dan dat ik had gedaan op een 996, maar daar voor teruggekregen, toch een lagere kilometerstand, de 3,6 motor, en een modernere auto. Dus.... aanstaande woensdag haal ik hem op; de 997 Carrera uit 2004, zwart, met net 117000 op de klok, heb hem langs Auto Resto laten gaan voor een koelmod, parrot in laten bouwen, eerste eigenaar én volledige onderhoudshistorie... AKK via porschetrader en Auto-Resto; auto is goed.

Dus woensdag met de trein (OMG) naar het zuiden afreizen en de wagen ophalen. Heb er echt zin in. Ik wil hierbij vast alle forummers bedanken voor hun hulp, feedback en ongezouten meningen over mijn zoektocht en het doel van de aanschaf (DD bij 50k p/jr). Het heeft me geholpen naar deze auto. Ik post zeker een fotootje als hij er is. VROEMMM :cheers: :mrgreen: :mrgreen:

05 jun 2016 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Proficiat!

Nu moet je hier alleen verder onder een verkeerde naam :-)

05 jun 2016 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Mooi man! Veel veilige en fijne kilometers gewenst.

Enneh, fotos zijn zeer welkom. :D

05 jun 2016 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Hoi Edwin, hier nog een leuke tip.

https://www.facebook.com/groups/PoMaClub/
:thumleft:

06 jun 2016 6:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Gefeliciteerd met de aanschaf! Wat ga jij een fijne dagelijkse kms maken!

07 jun 2016 7:30
Profiel WWW
996 C2, 944 RS-style
@Edwin: Klinkt als een mooie auto. Leuk te horen hoe die zoektocht dan evolueert. En dat sommige adviezen die in deze ea. topic gepasseerd zijn toch wel lijken te kloppen; bv coupe ipv cabrio met zoveel kms.

En een treinreis naar Nijmegen? Is geen straf toch? :P

Veel plezier met de nieuwe P

08 jun 2016 1:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende