Auteur |
Bericht |
Noah
|
911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Dus zoals de titel zegt, bij starten koude motor loopt hij stationair niet mooi, hij gaat echt op en neer in toeren. Na een min of twee vnd hij zijn normaal toerental en loopt hij als een zwitserse klok. Iemand ervaring met dit syndroom? Ligt dit aan de lucht massa meter, of ander typisch defect?
|
05 mei 2016 11:07 |
|
|
targa 84
997 Turbo mk1 cabrio manual
schiefergrau cargraphic exhaustnoord brabant
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
bij mij was dat ook en het bleek de lucht massa meter te zijn
|
05 mei 2016 11:15 |
|
|
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Kan ook de stappenmotor zijn. hier nog wat leesvoer: Koud stationair zoeken 3.2: viewtopic.php?f=3&t=31990Toerental op en neer net na het starten van de motor: viewtopic.php?f=3&t=12147Wordt ook wel eens 'zagen' genoemd.
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
|
06 mei 2016 17:58 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Ja de stationair regeling is een ook in technische zin echt een regelkring waarin software (chip in de DME computer) verschillende zaken meet en aanstuurt, dat moet allemaal kloppen om stationair mooi rond te lopen. Kleine verstoringen maken de regeling al instabiel, belangrijke variabelen: luchtmassa meter, stationair regelaar, afstelling stationair schroef op de luchtmassameter (even goed opzoeken HOE je deze juist af moet stellen), cilinderkop temepratuursensor en de brandstof injectoren.
Op de luchtmassameter zit een regelschroef waarmee je de regeling zo kunt afstellen dat de stationair regelaar normaal in de middenpositie staat bij stabiel stationair draaiende motor, alleen dan heeft de regelaar de juiste ruimte rond de middenstand om goed omhoog en omlaag bij te kunnen regelen. Bijvoorbeeld op 911chips.com staat een instructie om stationair regeling goed af te stellen. Dit zou je als eerste kunnen proberen.
Ik heb mijn 3.2 ooit goed gekregen door de injectoren ultrasoon te laten reinigen en de stationair regelaar zelf te vernieuwen en goed af te stellen; later in combinatie met een Steve Wong chip loopt hij nu meteen heel mooi stabiel.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 mei 2016 0:07 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Ik mag niet klagen bij de koude start....motor regelt zich gelijk in. Alleen wil hij heel af en toe afslaan als ik bijv. hierna bij de eerste bocht vh gas afga om te stoppen. Dan moet hij van heel diep de toerental omhoog regelen. En met airco aan dan slaat hij geheid af.... http://youtu.be/_tJ7S6hNQt0
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
08 mei 2016 8:16 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Dat is inderdaad een klacht zo oud als de weg naar Keulen en gaat je geheid overkomen (ik spreek dan van mijn 3.2 Carrera). Héél lastig onder de knie te krijgen, allerlei zaken kunnen tegenwerken, bij mijn 3.2'tje verschillende onderdelen vervangen: luchtmassameter, stappenmotor, pakkingen inlaatspruitstuk (trok valse lucht) en dan zal ik nog wel wat vergeten. Uiteindelijk met alle nieuwe onderdelen door Eric Hendriks goed afgesteld. Bij echt koud weer zaagt hij nog wel (of inmiddels weer, dat weet ik al niet meer) en dan geef ik heel gedoseerd een beetje gas erop en help ik de motor zelf aan een mooi stationair toerental, is maar heel even nodig, minder dan een minuut. (Mij is wel eens verteld dat er ook een lastig te vervangen temperatuursensor in het motorblok zit die mogelijk niet goed functioneert waardoor de ontsteking onder bedrijfstemperatuur niet goed op tijd wordt gezet???)
In ieder geval, @Noah: Als bij de huidige buitentemperatuur jouw 3.2 zaagt, dan is er volgens mij echt iets niet goed. Zelf merkte ik dat bijvoorbeeld de stappenmotor destijds versleten was omdat bij het van het gas gaan het stationair toerental pas met een hele vertraging weer werd opgepakt.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
08 mei 2016 9:32 |
|
|
Noah
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Bedankt voor de reacties,
Voor een andere reden had ik de DME relay, vliegwiel sensoren, temp. sensor aan 3e cyl., en voorontsteking vernieuwd, ik gok op iets anders, wordt vervolgd.
|
10 mei 2016 12:47 |
|
|
Noah
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Het probleem is weg... 3 dagen op rij dat hij normaal draait.
|
12 mei 2016 13:19 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Hoge buitentemperatuur...
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
12 mei 2016 14:06 |
|
|
Noah
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
En het zagen is er opnieuw... misschien best stappenmotor en misschien ok de LMM vervangen.
In ieder geval bedankt voor de tips/info.
|
16 nov 2016 14:44 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
16 nov 2016 22:06 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
16 nov 2016 22:07 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: 911 3.2 Bij koud stationair toeren op en neer
Want het is nu weer koud.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
16 nov 2016 22:09 |
|
|