Re: Voorstellen: 911 SC targa uit 1983
Bedankt voor de leuke reacties!
Aangezien het origineel een Amerikaans model betreft, is hij uitgerust met Lambda K-jetronic/CIS, zodat hij oorspronkelijk kon voldoen aan de emissie-eisen in the US. Echter is de lambda-sonde niet aangesloten, waardoor hij eigenlijk het feedbackmechanisme mist op zijn mengsel te optimaliseren. Een Bosch Lamdasonde met een Porsche-onderdeelnummer erop geplakt kost ruim 140 euro, maar het Bosch OEM-equivalent is stukken beter betaalbaar - zo'n 40 euro. De moeite waard.
Je merkt dat hij eigenlijk te rijk loopt als de motor op bedrijfstemperatuur begint te komen. Het stationair toerental "zaagt" een beetje, maar stabiliseert daarna alsnog. Ik verwacht dat als ik een goede lambda-sonde erin zet, de CIS-doos onder de bijrijdersstoel het mengsel onder die omstandigheden verarmt.
Daarnaast zit er nu een vrij "aanwezige" uitlaat onder. Als we de Porsche starten, gaat het alarm van de andere auto af.. Ik hoor 'm graag lopen, maar het is wat te veel van het goede. Vooral op stationair toerental. Peter had nog wel een originele uitlaat liggen. De huidige uitlaat heeft aan beide kanten één sierstuk (links en rechts). Daarom wordt het dus ook nog even zoeken naar een origineel onderstuk voor de achterbumper met één uitsparing voor een sierstuk aan de linkerkant. Mocht iemand nog iets weten of hebben liggen, dan hoor ik het graag
Verder zit er nog een originele airco op. Toen deze airco-units nieuw waren schenen ze al niet al te veel indruk te maken, maar nu is hij helemaal nutteloos. Zeker in het Nederlandse klimaat, met een groot gat in het dak. Ik heb er lang over getwijfeld of ik 'm zou laten zitten of eruit zou halen, maar denk dat eruit halen toch de betere optie is. Natuurlijk alle componenten bewaren, daar niet van. Schijnt zo'n 60kg te schelen, maakt onderhoud aanzienlijk makkelijker en ruimt het motorcompartiment op. Heb er ook nog heel even aan gedacht om het systeem weer in ere te herstellen, maar het eerste probleem is dat het systeem gevuld hoort te zijn met R12, dat uit milieu-overwegingen niet langer verkocht mag worden, en dat het systeem dan moet worden omgebouwd naar R134a. En dan is nog maar de vraag of het systeem netjes lekvrij is overal.
Bijna goed, is een 90 TD5 uit 2004. Niet van mij overigens