Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 17:46



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
996 naaimachine 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht 996 naaimachine
Hi iedereen,

Sinds kort heb ik een heel prettig geluid uit mn blok komen :bang:
Iemand hier die dit herkend?

https://youtu.be/mV91eDsF2WY

https://youtu.be/3GXlZi5BBeM


De auto staat op dit moment bij de specialist en zij vermoeden dat er een drijfstanglager uit ligt.
Iemand hier ervaring mee? of kent iemand dit geluid?

is inmiddels de zoveelste tegenslag met mn 996.
lijstje begint inmiddels best lang te worden :(

Alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen!

Afbeelding


26 mei 2016 21:30
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Bericht Re: 996 naaimachine
Wel een dikke 996 .
_________________________________________
Nie janken.


26 mei 2016 23:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
chelsea schreef:
Wel een dikke 996 .


thnx!


26 mei 2016 23:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: 996 naaimachine
Je hebt toch al problemen gehad met de auto?

Wat is er destijds aan gedaan?

Heb je nog garantie?


Laatst bijgewerkt door RichardP op 27 mei 2016 11:24, in totaal 1 keer bewerkt.



27 mei 2016 7:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 naaimachine
Rechterkant veel luider dan linkerkant toch?


27 mei 2016 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Bericht Re: 996 naaimachine
Klinkt als drijfstanglager.
Probeer eens (kort) zonder multieriem om waterpomp oid uit te sluiten


27 mei 2016 13:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: 996 naaimachine
Klinkt niet best. Klinkt mij meer als een kromme klep waar de nokkenas op staat te hameren. Ik zou er geen meter meer mee rijden
_________________________________________
6 platte groeten, René


28 mei 2016 9:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: 996 naaimachine
Ach hoe meer je vervangt hoe kleiner de kans dat er nog iets zal gebeuren :wink:

Sterkte
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


28 mei 2016 18:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: 996 naaimachine
Pfff, zeer vervelend voor je.
Wel gehoord van Resto Nijmegen?
Die hebben o.a. veel ervaring met de 996.
Veel succes en sterkte verder.


28 mei 2016 18:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 996 naaimachine
Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.


28 mei 2016 18:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
RichardP schreef:
Je hebt toch al problemen gehad met de auto?

Wat is er destijds aan gedaan?

Heb je nog garantie?


destijds was het een gescheurde cilinderkop oid.
hij staat nu ook bij de garage waar dat toen gemaakt is vanwege garantie, maar als dit iets anders is valt het helaas niet onder de garantie :(


29 mei 2016 22:20
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
Kheldar schreef:
Rechterkant veel luider dan linkerkant toch?


ja klopt. voor mijn gevoel ook meer rechtsonder dan boven.


29 mei 2016 22:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
993 C2 schreef:
Klinkt als drijfstanglager.
Probeer eens (kort) zonder multieriem om waterpomp oid uit te sluiten


dit heb ik als eerste getest. helaas hoorde we het nog steeds.


29 mei 2016 22:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
Jens01 schreef:
Klinkt niet best. Klinkt mij meer als een kromme klep waar de nokkenas op staat te hameren. Ik zou er geen meter meer mee rijden


thnx ik neem m mee in de lijst


29 mei 2016 22:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
mbembe schreef:
Ach hoe meer je vervangt hoe kleiner de kans dat er nog iets zal gebeuren :wink:

Sterkte


nog even en alles is inderdaad wel vervangen :| haha


29 mei 2016 22:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
alvin01 schreef:
Pfff, zeer vervelend voor je.
Wel gehoord van Resto Nijmegen?
Die hebben o.a. veel ervaring met de 996.
Veel succes en sterkte verder.


wel al vaker die naam hier voorbij zien komen. maar eens contact opnemen voor een second opinion.


29 mei 2016 22:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
964HP schreef:
Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.


ik heb gelukkig ook een filmpje gemaakt van de oliemeter :cheers:

https://youtu.be/hWVcwbSCcyo

https://youtu.be/wvlBxbvmdoU

lijkt mij vrij normale druk.


29 mei 2016 22:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
964HP schreef:
Potverdorie, jij hebt wel pech zeg!

Als het een uitgelopen drijfstanglager is dan zou ik nul oliedruk verwachten....ik heb je niets 'horen zeggen' over een waarschuwingslampje / oliedrukmeter die op 0 staat (?)

Ik vermoed indien de oliedruk inderdaad normale waardes geeft dat het een probleem met een kleplifter is.


ach en zoveel pech valt ook wel weer mee hoor :cry: :| :( :pale:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


29 mei 2016 22:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 996 naaimachine
Nee hè, rotte blok en dan voor- en achterschade.....sterkte met de afhandeling.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


29 mei 2016 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
designer
AMSTERDAM
Bericht Re: 996 naaimachine
Dial_888 schreef:
Nee hè, rotte blok en dan voor- en achterschade.....sterkte met de afhandeling.


die schade is inmiddels gemaakt... blok is het nieuwste 'probleempje'

thnx


29 mei 2016 23:17
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 naaimachine
Even off topic ... Bij mij staat de watertemperatuur bij warme motor zo rond de 80°C of net er voorbij, met uitschieters tot max 85°C. Nooit hoger dan dat, en ja ook bij 30°C buitentemp icm met stop&go stadsverkeer en filerijden.

Bij jou is dat flink hoger zie ik. Eerder 90 en verder.

Geen idee in hoeverre die temperatuurmeters accuraat zijn natuurlijk.
Voor de 996mk1 kan je allerhande temperatuurgegevens uit de ODB op je klimaatcontrole tevoorschijn toveren (zie post #5 uit deze thread: http://rennlist.com/forums/996-forum/53 ... stics.html )

Verder stationair vind ik je oliedruk erg laag, 1 bar :shock:
Dat is bij mij met goed warm gereden motor 1,7-1,9bar, het verschilt wel eens afhankelijk van de belasting en buitentemperatuur.
Met warm weer, stadsverkeer als de motor erg heet wordt wil de druk wel eens tijdelijk naar 1,5 bar zakken.

De watertemperatuur icm de lage oliedruk lijkt mij toch wel een indicatie dat je motor erg warm loopt. De hogere temperatuur zorgt ervoor dat je olie heter en dunner wordt, dat zou een verklaring zijn voor de lage oliedruk.

Heb je deze koelwatertemperatuur en oliedruk altijd zo gehad?
Het heeft waarschijnlijk niet direct iets te maken met je probleem nu. Of wel?

Maar het zou wel eens aan de basis kunnen liggen van de problemen die je tot nu toe al gehad hebt. Als de temperatuur werkelijk zo hoog is als op de meters betekent dat je olie ook een stuk heter is en daardoor dunner. De zuigers en cilinders worden daardoor niet goed genoeg gekoeld en er is grotere kans dat de olie zijn smerende eigenschappen grotendeels verliest. Deze combinatie wordt dikwijls aangewezen als een belangrijke factor bij het ontstaan van motorschade zoals geschaafde, ovale en gescheurde cilinders.

Ik zou er dus wel eens naar laten kijken want waarschijnlijk loopt je motor ook nu gewoon weer te warm. Ik hoop niet dat de huidige schade hierdoor zou veroorzaakt zijn.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 01 jun 2016 9:25, in totaal 1 keer bewerkt.



30 mei 2016 6:52
Profiel
Bericht Re: 996 naaimachine
scratch: :scratch: het geluid klinkt voor mij bekend, in mijn geval was het vergelijkbaar met wat ik heb gehad met de P. Zie het plaatje met de rode pijl, dat is een kettingspanner die was bij mij afgebroken en gaf het ratelende / tikkende geluid wat werd veroorzaakt doordat de ketting tegen het alu blok tikte omdat deze niet meer op spanning stond.

Ik zou je het advies willen geven om zelf of ff te laten checken door je oliefilter los te draaien, als je hierin slijpsel ziet, niet meer starten
op transport naar een specialist. Dan is dat vermoedelijk slijpsel van het aanlopen van de dis. ketting tegen het blok.

Niet een hele kostbare operatie om te laten vervangen, maar goed er zitten er twee in wel allebei tegelijk laten vervangen. :idea:

Oliedruk / temp lijkt met goed, kleppen verwacht ik niet.

Helaas staat die van mij nu al een kleine 20 weken bij de specialist, is deze week aan de beurt, complete revisie helaas met alle modificaties. Oorzaak was, een andere olie pomp in het blok afgebroken, groeven en schade aan cilinder 2 t/m 5 en alle bussen.
Enige wat nog heel was is de krukas... rijd weer als een zonnetje straks, zodra de kap open is is de pijn geleden :drive: :drive:

hoop dat je er wat mee kan.

Suc6.

68604
63153


31 mei 2016 22:57
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 naaimachine
Voor een goeie oliedruk is de regel 1bar per 1000rpm (gelezen van experten hier op het forum), dit is gelinked aan de viscositeit van de olie op temperatuur. Startend met ongeveer 1 bar atmosferische druk als onderliggende waarde zit je dus ergens in de buurt van 1.5-1.8bar. Daar kan dus wat variatie inzitten afh. van hoe warm de motor op dat moment loopt.

Lijkt me dat 1bar bij stationair toch wijst dat of je meter niet helemaal goed meet of je olie echt te dun is, en dus te warm. Omdat ook je watertemperatuur aan de hoge kant is lijkt het toch op het laatste. Dat laatste heeft allerlei gevolgen:
- Verminderde smering bij te hoge temperatuur
- Verminderde koeling via oliesproeiers
- de viscositeitsaanpassingen van je oliemoleculen breken sneller af.
- kortere levensduur olie
- hogere slijtage

Ivm met de temperatuursgevoeligheid van de M96 motor zou ik los van je huidige probleem hier zeker eens goed naar laten kijken evt. met second opinion. Zeker aangezien je nu met een gereviseerde motor na cilinderschade rondrijdt. Zou zonde zijn dat je motor op termijn weer dezelfde problemen krijgt.

Benieuwd wat de diagnose gaat zijn van je huidige probleem.


01 jun 2016 9:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 naaimachine
Al een diagnose gekregen?


11 jun 2016 23:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.