Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Duidelijk verhaal en ligt in de lijn wat ik bedoelde...
Dat de krukas te zwak is heb ik helemaal niet beweerd. Denk dat deze prima in orde is. Enkel niet icm met een ander type vliegwiel. Denk niet dat er veel gevallen zijn met een gebroken krukas icm met 2-massa vliegwiel.
De onderliggende oorzaak is dat de standaard krukas niet gedimensioneerd en afgesteld is op de aanpassing van de aandrijflijn met een licht vliegwiel en dus niet bestand is tegen deze extra harmonischetrillingen die doorheen de krukas gaan. Vandaar dat een ander type krukas met een goed uitgebalanceerde motor qua drijfstangen etc. waarschijnlijk wel prima werkt met een licht vliegwiel.
Het breken van de krukas zou te maken kunnen hebben dat de microstructuur van de krukas, verkregen door poeder te compacteren en sinteren, niet helemaal perfect is. Door kleine sinterdefecten tijdens het compacteren en sinteren kunnen er intern op microniveau spanningsconcentraties ontstaan binnenin de as. Deze cyclische spanningensfluctuaties veroorzaken op de lange duur microscheurtjes die dan versneld doorgroeien tot op een gegeven moment de krukas volledig breekt. Hoe lang dat dan precies duurt zal bij elke krukas anders zijn. Sommigen zullen misschien nooit breken omdat ze gewoon deze defecten in de microstructuur niet of nauwelijks hebben. Of de harmonische trillingen niet groot genoeg zijn om dit vermoeiingsproces te starten.
Hier ook nog een analyse:
http://flat6innovations.com/index.php/broken-crankOf dit alles ook bij de boxstermotoren zo nauw komt dat is nog maar de vraag, misschien in minder mate. Kleinere displacement, lichtere onderdelen, ... Maar aangezien de motoren allemaal gebaseerd zijn op hetzelfde M96 ontwerp zou ik in ieder geval niet het risico durven nemen.