Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:49

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
DIY: Drainage kanalen schoonmaken 996 cabrio 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht DIY: Drainage kanalen schoonmaken 996 cabrio
Voor alle 996 cabrio rijders een tip voor een klusje op de zaterdagmiddag.

Vanwege een flinke zompige plek op de bodem achter de bestuurderstoel maar eens met Google gezocht waar het wat er vandaan kon komen. Al gauw kwam ik (via het Porscheforum!) op een link van Renntech.org.

Hier werd beschreven dat de afvoerkanalen van de cabriokap makkelijk verstopt raken en dat het water dan overloopt, rechtstreeks je interieur in....
Ik vond het een leuk klusje om te doen en hoop dat een andere lezer nog plezier heeft van deze beschijving. Let wel: ik ben geen pro, dus als er ergens stommiteiten staan hoor ik dat graag! Ik plaats het maar in 'Projecten', maar van de diehard sleutelaar mag het vast ook in het subforum ‘gepruts’ naast ‘ Project: ventieldopjes centreren’ :mrgreen:

Op die pagina van Renntech.org stond dat je door het verwijderen van wat kunststof binnenbeplating van je wielkast, achter bij de afvoer kon komen om deze schoon te maken. Dit staat ook goed beschreven, met diverse foto’s. Ik heb dat uiteindelijk ook gedaan, maar zal daar geen foto’s van posten, omdat het gewoon heel goed al beschreven is op eerder genoemde site.

Ook stond er op de site dat je via het gat van je achterspeakers ook bij de afvoerkanalen kon komen. Daar heb ik ook gekeken, waarbij het me opviel dat een geribbelde slang wat rare losse uiteinden had. Via het werkplaatshandboek, pagina 61-15, begreep ik dat in ieder geval 1 uiteinde ergens vast aan diende te zitten...
Dat betekende dat de binnenbekleding aan de achterzijde los moest om daar bij te kunnen komen. Was niet echt ingewikkeld, maar voor de visueel ingestelden hier hoe ik dat heb gedaan, inclusief wat plaatjes. Mijn auto is dus een 996 Mk2, oktober 2001.

Allereerst werkt het het handigst als je het cabriodak (gedeeltelijk) opent. Geeft immers licht en lucht.
Maak het het plastic kapje los waar je gordel door naar buiten komt. Voorzichtig met een platte schroevendraaier loswippen. Zie de richting van de pinnetjes voor de schuifrichting.
Afbeelding
Schuif het kapje vervolgens een eindje verderop op je gordel, zodat het uit je werkruimte hangt.
Draai de schroef onder het kapje los.
Afbeelding
Draai de speaker schroeven los (2 x torx) en wip de speaker voorzichtig uit het speakergat. Maak de stekkerverbinding los, zodat je de speaker weg kunt leggen. Draai de schroef in het speakergat los (niet laten vallen!)
Afbeelding
Klap je rugleuning naar beneden en draai met een imbussleutel de pen los, waarmee je de rugleuning vastzet.
Wip met de platte schroevendraaier het afdekkapje voor de windschermbevestiging eruit. Hier zitten ook wat asymmetrische weerhaakjes aan, dus voorzichtig dat er geen pootjes afbreken en onthoudt even welk pootje boven/onder/links zat.

In het midden van het scherm zit een verborgen ‘ klikverbinding’, die je eerst los moet trekken, door de binnenbekleding richting de middentunnel te trekken. Til nu de binnenbekleding aan de deurpostzijde omhoog, op de naad tussen de dorpel en de b-stijl. Hier zit een verticale pin die je ongeveer 2 centimeter omhoog moet tillen. Zie foto voor de ‘klikverbinding’ en de verticale pin.
Aan de rugleuning zijde zitten 2 horizontale pinnen, dus naar voren bewegen. Aan de bovenzijde valt de leren bovenbekleding precies in een sleuf parallel aan het raam, dus ook hiervoor omhoog bewegen (ca 1 cm).
Afbeelding.
Het viel mij tegen hoeveel kracht er nog voor nodig is om uiteindelijk de bekleding in beweging te krijgen...
Als het scherm los is, leg het dan uit de weg (de gordel loopt er nog doorheen).

Aan de binnenzijde van de auto zie je nu mechanische en hydraulische delen van de cabrio kap.
Afbeelding.
Onder de aluminiumkleurige cilinder zie je een matzwarte flubberige plastic bak en een geribbelde slang. De plastic bak is de opvang bak voor hemelwater. In het diepste punt zit een gaatje, waar het water door weg kan stromen, richting de uitgang in de wielkast. Als die uitgang verstopt zit, loopt het bakje over...
Je kunt de zacht plastic rand van het bakje eenvoudig omhoog tillend verwijderen, om te kijken of er geen verstoppingen in de afvoer van het bakje zitten.
De geribbelde slang hoort aan 1 zijde haaks de hoek om op een nippeltje vast te zitten.
Afbeelding
Dit zit met een rubber ringetje simpelweg op klemwerking vast aan het nippeltje.
Afbeelding
Bij mij was de slang afgescheurd en dus aan 2 zijdes los. Als de geribbelde slang los zit, loopt het water dus rechtstreeks op je binnenbekleding.

Klik de (nieuwe of iets kortere) slang met de rubber ring weer op het nippeltje en klik de slang weer in de slangklem in het opvangbakje. Controleer de afvoer door wat water op de cabriokap te gieten, net achter het achterste ruitje. Het water wat tussen stof en metaal wegloopt, zou via de slang in het bakje moeten stromen, en vandaar uit net voor je achterwiel tussen je binnenscherm uit moeten stromen. Als het water in het bakje blijft staan, is de afvoer bij je achterwiel verstopt en zul je ook de procedure van Renntech.orgmoeten volgen om die afvoer open te maken.
Grappig is wel dat water dat je iets lager giet (op de naad tussen carrosserie en kapdeksel), op een andere plek uit je auto stroomt.

Als het water goed wegloopt kun je weer monteren. Denk daarbij aan het flubberig plastic bakje. Pas bij terugplaatsen van je binnenbekleding op dat je de speaker draad niet ergens wegklemt. Steek eerst de pinnen aan rugleuningzijde in en daarna de beklede bovenzijde plaatsen boven de gleuf naast het raam. Vervolgens de dorpelpin proberen in te duwen, waarbij je de binnenbekleding een beetje langs de zitting van het achterzitje moet loodsen. Als het scherm goed zit, verschijnen alle schroefgaten weer voor de juiste plek in de binnenbekleding. :mrgreen:

Denk dus aan:
• Schroef in speakergat,
• Stekker aan speaker vastklikken
• Speaker plaatsen en vastschroeven (2x torx)
• Imbusbout van leuningbevestiging,
• Klem van windscherm inklikken,
• Schroefje nabij gordel,
• Gordelkapje vastklikken.

Klaar!

Hoop dat iemand nog eens wat heeft aan de beschrijving :!:

22 aug 2011 22:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: DIY: Drainage kanalen schoonmaken 996 cabrio
:thumleft:

voor mensen die er wat aan hebben :wink:

22 aug 2011 22:36
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Ik zou er bijna een 996 voor aanschaffen om dit eens op een zaterdagmiddagje uit te proberen :res:
Maar volgens mij kan het met zulks een mooie omschrijving en dito pics niet mis gaan! :cheers:

22 aug 2011 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Heb vandaag even je DYI uitgevoerd, en het was broodnodig!

Met jouw foto's was het een kinderspel, al zat bij mij het meeste vuil wel in de uitgang in de wielkast. Dus ook de wielen en de binnenbekleding van de wielkast moesten er even af. Ik heb de "terugslag klep" of het zwarte rubbertje, zoals je het wil noemen, wel niet terug geplaatst in de opening. Volgens mij is dat namelijk de oorzaak dat er zoveel vuil blijft zitten. :)

Maar echt een fantastische tip!

(De geribbelde darm zat mooi op de nippel, maar wat zit er achter die nippel, nog een slang? en waar gaat die naar toe?)

11 mei 2013 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
:thumleft:
Mooi dat je er wat aan hebt gehad!

12 mei 2013 10:24
Profiel
PorscheForum Rakker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
hoe zit dit met een 997 cabrio ??

12 mei 2013 16:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Wellicht zinvol om er aan toe te voegen dat de ontwateringsgaatjes aan de voorkant nog al eens dichtslibben met troep.
Weet niet hoe het bij de diverse types zit maar bij m'n 996 zitten 3 ontwateringsgaten, links, rechts en één vlak naast/onder de accu.
Vooral deze zat bij mij behoorlijk dicht. Klusje van niks dat een hoop kan voorkomen.

19 mei 2013 15:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
52254
Even aanhaken op dit topic. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt.
Het verwijderen van de luidspreker is al voldoende om bij het lekbakje voor het water te komen. In het lekbakje steekt wel nog het stuk zwart plastic van ca 10X20cm als extra afscherming van het water. Deze losse plastic plaat zit van boven in het lekbakje geklemd en kan je omhoog schuiven en met een beetje draaien los krijgen. Er zit wel een hoek in de plaat. Terugplaatsen was wat lastiger vanuit het luidsprekergat, dus goed kijken hoe hij zat.
De lekbak zat bij mij vol drap. en de afvoer die vanuit het bakje haaks naar het spatbord loopt was goed dicht geslipt. De afvoerslang naar het lekbakje zat bij mij nog prima vast aan de nippel, ook te zien vanuit het luidsprekergat. Flink schoon gemaakt en daarna getest. Job wel done ;)

Aansluitend ook de afvoer vanuit de wielkast schoon gemaakt.

15 jul 2016 0:11
Profiel
PorscheForum Rakker
68910

Voila de afvoer van het lekbakje in de wielkast. Hier zit nog een rubber ringetje op om vuil te weren.
Wielkast verwijderen met 3 moertjes ging met de auto op de krik. Voor het moertje achter het wiel was opkrikken een stuk comfortabeler, het kan ook zonder. Meteen maar ff schoon gemaakt, wat een bende. Vooral de aerodynamische mini skirt onder de dorpel zat vol drap. Ook die dus ff losgehaald, 3x torx van onder en( een achter de wielkastbekleding die er al af was ) verstopte kruiskop.

68911

Laatst bijgewerkt door sunnyfunny op 15 jul 2016 9:13, in totaal 2 keer bewerkt.

15 jul 2016 0:25
Profiel
PorscheForum Rakker
52256

Ik kwam er achter dat deze bij mij heel goed vast zit. Loshalen lukte het makkelijkste door aan de onderrand te beginnen met wippen op het korte stuk en net na de bocht.

15 jul 2016 0:29
Profiel
Neppert
Neppert
Mooi DIY verslag!
Je realiseert je half niet hoeveel mensen je hier blij mee maakt.
Zelf heb ik dit ook eens moeten doen bij een S8 en toen kon ik niks vinden.
Ook maar een soortgelijk verslag gemaakt op het Audi-forum.
Hopelijk help je hier veel mensen mee!

:thumleft: :thumleft:

15 jul 2016 9:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Mooi verslag idd. Erg handig. Klusje die ik zeker ga doen :thumleft: :thumleft: :thumleft:

16 jul 2016 9:41
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Mooi verslag, hulde!
Maar zo omslachtig, hoe bedenken ze het toch voor een klusje dat je eigenlijk 1 a 2 x per jaar moet doen.

Bij mijn huidige roadster en de vorige is dat op een paar minuten gefixt. Trombone flush er even doorhalen en klaar.

16 jul 2016 12:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Dankzij dit verslag heb ik de panelen achter weten los te krijgen. Alleen zit het bij de coupe net even anders, maar principe is grotendeels hetzelfde.
De coupe heeft aan de voorkant van het paneel bovenop nog een schroef verstopt. Deze schroef is net zichtbaar in de gleuf van de voorgordel.
De gleuf van de gordel loopt iets verder door naar achter en daar kan je op het einde de schroef zien.
De achtergordel hoeft niet los, want die zit weer aan het paneel erboven.

18 jul 2016 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
Zie nu pas dat in juli mijn topic nuttige aanvullingen heeft gekregen :thumleft:

Ook is er nu een topic voor de coupe versie!

14 aug 2016 21:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]