uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
De volgende vragen. Voorlopig gewoon uit nieuwsgierigheid, maar toch ook deels uit voorzienigheid. Met in het achterhoofd dat op termijn er toch het eea vervangen dient te worden. En dan is het mooi als dat een beetje op elkaar afgestemd kan worden.
1. Uitlaatspruitstuk:
Het uitlaatspruitstuk op de auto is aan de bevestigingsflenzen serieus gecorrodeerd. Dus daar gaat op termijn wel eens iets voor in de plaats komen. OEM, aftermarket, custom made geen idee. Wat zijn de alternatieven? Zijn er goeie adressen om iets moois te laten maken tegen redelijke prijzen? Iets wat ook flow-technisch een verbetering kan geven.
2.Katalysator:
Lees dat de katalysator voor de 996 iets is wat wel eens vaker 'opgebrand' is. Een hele nieuwe pijp met katalysator OEM of aftermarket is redelijk prijzig. Er wordt dan vaak geopperd om enkel de core te vervangen, bv. door een 200cell, met als voordeel iets betere flow. Bv. Carnewal biedt aan om zo de cores om te wisselen.
Wederom aansluitend bij mijn vraag in het vorige puntje. Referenties naar een goede vakman die dit mooi kan? Dichter bij huis. Evt met custom made nieuwe pijp en aansluiting.
Heb zelf even rondgekeken op internet. Wat is het verschil in monteren tss deze
core of deze
cone 3. Lambdasensor:
Onafhankelijk van bovenstaande (of toch ook weer niet). is de lambdasensor vervangen iets dat je meeneemt in een bepaald onderhoudsschema of -interval bij regulier onderhoud? Of rij je gewoon door tot er een foutmelding komt?
De vraag komt bij me op omdat natuurlijk bij een goed werkende uitlaat ook optimale sensoren horen om de inspuiting te regelen. In hoeverre kan een sensor 'slecht' of versleten zijn en de prestaties negatief beinvloeden zonder dat er een foutcode komt. Maw is er een kleine marge op? Hoe merk je dat ze aan vervanging toe zijn zonder dat er foutcodes opkomen. Is er daarbij nog verschil tss de sensor die voor of na de katalysator zit. Bv. slijt er eentje harder dan de andere.
Op pelicanparts wordt vermeld om ze preventief te vervangen elke 100k miles (toch de sensor voor auto's na 1999). Ik zit zelf nu op 160k km