Auteur |
Bericht |
pinkelman
|
CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Beste 911 rijders. Ik ben sinds 10 jaar in het bezit van de 911 Carrera 2 1992 Heerlijke auto. Een bekend euvel is het elektrische deel van de cabrio-kap. De motoren of kabels werken niet en zijn een behoorlijk geldverslindende optie. Mijn vraag is: weet iemand hoe ik het mechaniek kan uitschakelen? De sluiting aan het raam doet het wel prima. Alleen de kap wil niet naar achteren. Doorduwen lijkt mij geen goed idee. Ik heb gehoord dat er wat losgeschroefd moet worden, zodat je handmatig de kap naar achteren kunt duwen. Tweede vraag is: is de kap dan ook handmatig weer naar voren te duwen en werkt de elektrische sluiting bij het raam dan nog? Alvast bedankt voor de tip en groeten van: Frank
|
18 aug 2016 23:10 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Je kunt links en rechts de 19mm zeskantbouten losdraaien die achter de ronde plastic dop zit in de zijbekleding, waar ook de achterste luidsprekers in zitten. Als je die bouten ongeveer 5 omwentelingen losdraait en de stekkers van de elektromotor afhaalt heb je een handmatig bediende kap met elektrische sluiting. De elektromotor zit achter de achterzittingen en is bereikbaar nadat je de bekleding heb verwijderd. ( drie kruiskopschroeven )
Meestal zijn de kabels aan vernieuwen toe als je dit probleem hebt. Voor tussen de Euro 600,- en 900,- heb je meestal wel nieuwe kabels inclusief montage en wat afstelwerk van het mechanisme.
_________________________________________ Rebel engineering
|
18 aug 2016 23:44 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Klopt, dat heb ik in het verleden wel eens geprobeerd en dat liep niet goed af.... Overigens staat in het boekje dat bij de auto zit ook precies omschreven wat je moet doen. Als ik mij goed herinner zijn de kabels van een 993 dikker/sterker dan die van een 964. Ik heb ze aan beide kanten laten vervangen voor de dikkere variant. Succes!
|
19 aug 2016 7:55 |
|
|
erwin964c4
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Ff ter info is het euvel van de kabels dat de buitenkabel door de jaren heen iets uitrekt en de stalen binnenkabel niet . Hierdoor word de stalen binnenkabel te kort en valt de werking uit omdat de kabel (s) niet meer ver genoeg in de aandrijfmotor zit. Als dus 1 kant niet werkt dan trekt het mechanisme het hele dak scheef als je met het verstand op 0 de knop blijft vasthouden Dit is op te lossen door of een nieuwe kabel te kopen , of ietsjes goedkoper zeg maar een paar mm van de buitenkabel afhalen
|
19 aug 2016 10:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
En met een beetje extra pech breekt dan een van de delen van het frame in de kap $$$$$$$$$$
|
19 aug 2016 14:07 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
+1, Ik had een onderdeel gesloopt wat destijds al 1700 euro moest kosten, gelukkig kon het gelast worden voor relatief weinig. Ook de kleinere stangetjes kostten al een vermogen.
|
19 aug 2016 15:01 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Zitten er kabels in het mechanisme ? Ik dacht dat het een tandwielkast en overbrenging met stangen waren die alles bedienen.
Of bedoelen jullie slijtage van de electrische kabels door het buigen/knieken ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 aug 2016 13:17 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
lindemans, de tandwielkasten worden aangedreven door kabels die in de twee motoren zitten.achter je hoedenplank die binnenkabel slijt en wordt te kort waardoor hij eruit loopt. En als je pech hebt breekt je kapframe.
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
29 aug 2016 13:28 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
@ Rovako: Is het wijsheid om de kap en de constructie regelmatig te controleren om zo grote problemen te voorkomen?
|
29 aug 2016 18:23 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Zeker weten kostbaar als het fout gaat
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
29 aug 2016 18:49 |
|
|
Marquez93
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Hallo Frank, Misschien heb je hier wat aan viewtopic.php?f=9&t=47862
|
29 aug 2016 22:17 |
|
|
Reesmees
Ex 964 nu R107010
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Dan kom ik binnenkort ff bij je buurten. Zo ver zit je tenslotte ook niet bij mij vandaan.
|
29 aug 2016 22:41 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Om even een oud topicterug op te rakelen, zijn deze kabels effectief te controleren?
Je ziet immers enkel de buitenmantel, hoe is de kwaliteit van de interne kabel eventueel te controleren?
Heb momenteel wat problemen met openen en sluiten na demontage van het dak tgv spuitwerken.
Zou deze graag opgelost zien alvorens een nieuw dak te monteren.
Probleem is vooral dat de pinnen vooraan niet goed uitgelijnd zijn met de openingen in de dakrand?
Is het dak in zijn geheel te verschuiven?
|
21 jun 2018 17:05 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Is er ook effectief verschil tussen kabels van een 993 en een 964?
Heb zonet even de binnenbekleding verwijderd , en op de reductiekasten zie ik alvast een typenummer beginnend met 993.xxx.xxx
|
21 jun 2018 17:08 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Dan zijn de aandrijvingen al eens vervangen
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
21 jun 2018 17:16 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Bedankt voor je reactie. Heb de linkerzijde losgehaald en daarop vind ik alvast typenummer beginnend met 993.xxx op, rechterzijde ben ik dus niet zeker.
Zijn de kabels te controleren op kwaliteit/ slijtage?
|
21 jun 2018 17:27 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Ik lees ook hierboven om een paar m van de buitenmantel af te halen.
Hoe is deze te demonteren, loshalen op reductiekast of op de elektromotor?
En verder hoe best in te korten?
|
21 jun 2018 17:30 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Tja ik ben niet zo van het in korten van de buitenhuls Ik vervang altijd de gehele kabel voor nieuw. Straks werkt het nog niet goed en breekt je frame
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
21 jun 2018 17:36 |
|
|
erwin964c4
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
De kabel die achter de zitjes achterin gemonteerd zitten loshalen,meestal is de buitenkabel door de jaren heen iets uitgerekt waardoor de binnenkabel net niet meer in het wormpje past. Die buitenkabel even een paar mm inkorten en weer monteren,bijkomend voordeel is tevens dat je niet als je nieuwe kabels monteert of laat monteren zoals ik eens gedaan heb dat de buitenkabel niet verder meer uitrekt ,wat een eventuele nieuwe wel gaat doen na een aantal jaren. Mijn dak werkt nu al jaren prima met deze niks kostende oplossing.
|
21 jun 2018 19:32 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Erwin, dank voor je reactie.
Kan je even aangeven aan welke kant de kabel kan losgehaald worden, de kant van de reductiekast of de kant van de elektromotor?
Op de site van Rosé Passion zie ik dat de kabel aan 1 uiteinde een getand asje heeft en de andere zijde is een vierkant asje.
Hoe haal je van de buitenmantel een stuk af, moet dit gebeuren aan het uiteinde van het vierkant asje of moet deze kabel doormidden worden gedaan en dan op een of andere manier terug aan elkaar gezet?
|
22 jun 2018 7:14 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Kabel verwijderen aan de achterkant bij de twee motoren Borg klemmetje verwijderen en de kabel eruit halen
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
22 jun 2018 8:02 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Thanks Moet deze ook losgedaan worden aan de kant van de reductiekast? Welke kant dan best een stukje van de buitenmantel verwijderen?
|
22 jun 2018 9:16 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Ik zou hem alleen achterin los halen daar weg halen En weer terug plaatsen. Minste werk .
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
22 jun 2018 9:20 |
|
|
erwin964c4
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Wat meneer Rovako zegt dus. Bij de sattelieten loshalen moet je nooit doen want dat is nogal een precies werkje als daar iets aan de afstelling per ongeluk veranderd word.
|
22 jun 2018 10:39 |
|
|
oliver
|
Re: CABRIOKAP 911 CARRERA 2 1992 HOE HANDMATIG TE OPENEN?
Op het Amerikaanse forum Rennlist lees ik dat ca 80-90% van de eigenaren van een 964 of 993 cabrio de bediening van hun dak laat ombouwen naar een manuele bediening.
Hoofdoorzaken zijn volgens de mensen daar de onbetrouwbare onderdelen van de kapbediening.
Messtvoorkomende fouten zijn cold solder joints oftewel slechte soldeerverbindingen in de stuurloos van de kap, kabels van de transmissiekasten die niet meer synchroon lopen of afbreken, en transmissiekasten die los komen te staan waardoor 1 kant van het dak sneller opent of dicht gaat dan de andere kant.
Voor de ombouw naar manueel worden daar meestal onderdelen van het targadak gebruikt of wordt enkel openen/sluiten uitgeschakeld en worden enkel de vergrendelingsmotoren elektrisch bediend.
De meesten op Rennlist zijn het er over eens dat manuele bediening zelfs sneller gaat dan elektrisch, en dat je toch sowieso moet uitstappen om de tonneau te monteren.
Zijn er ook hier mensen die ombouw overwegen of zelfs reeds uitgevoerd hebben?
|
07 aug 2018 6:24 |
|
|