Auteur |
Bericht |
giulia
|
 Re: Knetter
Met de Carnewall aanpassing op de Boxster plofjes en knettertjezzz. Bij de 964 met cat bypass, Dansk 2 uitgangen en korte G pijp een woeste bende met gebrul, gerochel en knallen bij hard doortrekken.
|
31 aug 2016 20:38 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
het knetteren komt inderdaad doordat er onverbrande brandstof ergens na de motor alsnog tot ontbranding komt. Om het daadwerkelijk te horen zijn 3 dingen nodig:
1) er moet een mengsel lucht/brandstof zijn wat niet tot ontbranding is gekomen in de cylinder, meestal gebeurt dit als je van het gas gaat omdat de inlaat en uitlaat kleppen niet 100% zo afgesteld zijn dat er 0 flow is tussen inlaat en uitlaat traject. Je gaat plots van het gas, wat zorgt voor ietsje "overdruk" in het inlaat traject omdat er minder "afgenomen" wordt door snel dalend toerental waardoor er meer dan normaal een flow is direct van inlaat naar uitlaat zonder ontrbranding. 2) je uitlaat moet heet genoeg zijn om alsnog ontbranding te veroorzaken 3) er moet niet teveel restrictie in de uitlaat zitten zoals bijv de standaard 600CEL cats of einddempers die al het plofgeluid wegfilteren
Ik weet niet of aan voorwaarde 1 en 2 voldaan wordt met een standaard 993 motor...volgens mij is het niet eenvoudig om dit effect met een normaal/goed afgestelde NA motor te krijgen. De 991 met sportuitlaat spuit bewust extra brandstof in op het juiste moment om toch die gevoelige IMS Lager te krijgen. In het algemeen zal een rijker mengsel dit sneller veroorzaken dan een armer mengsel.
Saillant detail is dat bij mij in de normale stand (dus niet sport of sport+) je ook niets hoort; zodra ik 'm in sport zet is het gaslos tussen 2000-4500 toeren altijd gevoelige IMS Lager, en daarboven ook weer niet meer. Sinds ik de nieuwe cats en einddemper heb kun je het goed horen ook in de auto, met de originele cats/einddemper hoorde ik niets.
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
31 aug 2016 20:45 |
|
 |
horn
PF #57
|
ik vind het verslavend. totmbo vond me altijd een klein kind als ik express even gas losliet en zat te smilen om het gevoelige IMS Lager 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 aug 2016 21:40 |
|
 |
drknauf
|
over een paar jaar knetteren en roggelen we allemaal prachtig achter de rollator .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
31 aug 2016 22:29 |
|
 |
Erikd
993 cabrio, ex 993 coupeHuizen
|
geen panklaar antwoord dus..... was er al een beetje bang voor. Maar om nou een vermogen te verploffen met een aantal mods zonder gegarandeerd resultaat  . Misschien wel een mooi levensdoel: net zo lang modificeren tot je de heilige plofgraal gevonden hebt
|
31 aug 2016 22:47 |
|
 |
drknauf
|
sowieso niet erik als je een knetterende uitlaat van een 993 die wel knettert op jou wagen zet dan hoeft die op jouw 993 helemaal niet zo te knetteren en zo kan dat ook andersom zijn dat is het irritante ! het kan aan zoveel factoren liggen ! ligt er ook aan hoeveel km,s je er mee rijd , hoe alles in brand en verbrand in het uitlaat systeem etc etc succes .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
31 aug 2016 22:55 |
|
 |
Tilt!
|
Lijkt me simpeler gewoon een 991 erbij te kopen 
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
31 aug 2016 22:57 |
|
 |
giulia
|
Of chili con carne in een 996 eten... Geheid knetteren en een plof 
|
31 aug 2016 23:04 |
|
 |
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Dat laatste is een zekerheidje.....
|
31 aug 2016 23:05 |
|
 |
Erikd
|
Kwam in een post over de steve wong chip dit stuk van erwin tegen: "Ik heb ook een chip in mijn 964 en ben daar zeer te spreken over. De motor loopt echt veel beter en de koppel is ook meer aanmerkelijk aanwezig. Ik heb een standaard motor met een lege catalysator en cup pijp. De plof met gas loslaten/schakelen vind ik verslavend" Dat is weliswaar een 964 en geen 993, maar het biedt aanknopingspunten. Ik ga op onderzoek uit  Keep you posted
|
31 aug 2016 23:11 |
|
 |
Octaaf
981 (ex 987)
|
De 718S heeft inderdaad een scherp knettergeluid. Ik heb een jaar geleden ook een experiment met mijn standaard 987S uitlaat gedaan waarbij kleppen op de einddemper gezet zijn. Met de kleppen open begint de uitlaat gelijk luid te donderen en te rochelen bij gas loslaten. Daarnaast van 800-3000 toeren ook een zeer stevige donker geluid wat je ook een resonantie of stoelmassage kan noemen. Soms leuk maar het is met een knop in het interieur traploos terug te regelen tot het geheel weg is. De uitlaat van een 993 zit wel anders in elkaar maar wellicht heb je er wat aan in je zoektocht naar een knetters mooi geluid. https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=44855&hilit=CutoutPS zou het niet erg vinden als mijn 987 als een 993 klonk 
|
31 aug 2016 23:25 |
|
 |
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
|
01 sep 2016 8:02 |
|
 |
Erikd
|
Hey Alfred, dank voor de tip. Kan je er nog wel rustig mee door de buurt rijden of trillen de kopjes in de hele straat als je je bolide start?
|
01 sep 2016 8:28 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Helemaal geen einddempers ... Wat gaan je buren daar blij van worden ... 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
01 sep 2016 9:00 |
|
 |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Ja maar dat is het dan weer net niet vind ik... Het is lastig om de perfecte plofjes te krijgen zoals in de 718
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
01 sep 2016 9:16 |
|
 |
Alfred
|
Voor het geluid buiten de auto kunnen diverse medeforummers je informeren hoe dat klinkt. Mijn beide buren vinden het geweldig klinken Binnen in de auto klinkt het lekker en zeker in tunnels. Jammer dat er tussen de 2 en 3 duizend toeren dan wat resonantie is. Op de snelwegen is het geluid heel erg goed te doen en kan je er lange afstanden mee rijden zonder er moe van te worden.
|
01 sep 2016 9:37 |
|
 |
oliver
|
[quote][/quote]Alternatief is een 964 kopen van voor '92 en een lege catalysator monteren. Mijn auto heeft een prachtige roggel en knetter  Johan, wat heeft dit te maken met bouwjaar '92? Is er wat veranderd dan bij modeljaar '93?
|
01 sep 2016 11:06 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ìk vermoed regelgeving bij de APK
_________________________________________ Got coffee?
|
01 sep 2016 11:08 |
|
 |
Kappi2907
|
Yep, APK. Je kunt echter wel een bv 100Cell kat plaatsen. Geeft ook al een lekkere roffel.
|
01 sep 2016 11:13 |
|
 |
Alfred
|
Toen ik mijn 964 had monteerde ik vlak voor de APK de originele kat terug en na de APK plaatste ik de "leeggehaalde" weer. (max. uurtje werk)
|
01 sep 2016 11:22 |
|
 |
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Precies, hoogte en dus tekort aan zuurstof. Dat 'koele' geknetter wijst vooral op een slechte afstelling... 
_________________________________________ rouge et noir
|
02 sep 2016 0:47 |
|
 |
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
02 sep 2016 20:50 |
|
|