Gisteren tijdens een ritje kreeg ik plotseling de melding op m'n display: "Warning battery/Generator",ook bleef meteen het laadlampje voor de accu branden en bovendien viel ook de PSM nog eens uit. De motor liep verder normaal. Ben gewoon naar huis gereden, en heb even naar de accu gekeken. Deze was gloeiend heet! Dat lijkt me niet normaal, toch? Het PSM systeem werkte inmiddels weer wel.
Verder niet meer naar gekeken (had op dat moment geen tijd). Vanmorgen wilde ik naar de spanningsregelaar kijken, maar de auto is volkomen spanningsloos. Accu is dus helemaal leeg. Voorklep zit dicht.... Gelukkig heb ik nog een oude 12V accu staan waarmee ik de klep kan openen.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Is de accu gewoon aan z'n einde, of is de spanningsregelaar kapot? Ik heb helaas geen meterje om de accu door te meten...
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
11 sep 2016 10:27
Jens01
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Als de accu zo heet was gok ik op de spanningsregelaar van je dynamo. Maar zal je accu ook nu wel in de kliko kunnen
_________________________________________ 6 platte groeten, René
11 sep 2016 18:49
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
bij de oudijzerboer krijg je nog best wat terug voor een accu.
11 sep 2016 19:18
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Hmm, niet zo mooi als de accu ook kapot zou zijn. Waar zit die spanningsregelaar ergens, bij de dynamo in de buurt?
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
11 sep 2016 22:37
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
ingebouwd in de alternator
12 sep 2016 9:25
Jens01
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Ik zou er even iemand bij halen met een spannings meter/ multimeter. De accu er in zetten die je nog had en starten. Gelijk even meten wat je laadstroom is. Ongeveer max 14,2 volt. De dynamo is toegangkelijk via het inspectieluik achter je stoelen.
Maar van een slechte massa wordt je accu ook niet vrolijk. Die ook even controleren
_________________________________________ 6 platte groeten, René
12 sep 2016 10:03
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Nou, ik heb de laadspanning gemeten, kwam uit op 17,2 Volt. Dit is dus duidelijk te hoog. De spanningsregalaar is dus kapot. Ik heb uit een vorige post begrepen dat de spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo. Moet ik nu de gehele dynamo vervangen (best wel kostbaar denk ik), of kan ik de spanningsregelaar in de dynamo vervangen?
Trouwens, ik kreeg bij het testen van de laadspanning de volgende storingsmeldingen:
"warning battery/generator" (was al bekend...) " warning brake distribution" " PSM failure drive to workshop" " ABS failure"
Hebben al deze storingsmeldingen te maken met de kapotte spanningsregelaar??
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
12 sep 2016 20:26
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
gewoon je alternator wegbrengen naar een gespecialiseerd revisiebedrijfje. ik betaalde dit jaar 40 euro om eentje te herstellen en na te meten op een testbank.
de foutmeldingen kunnen idd veroorzaakt zijn door de lege/kapotte accu. zodra het euvel verholpen is een rondje gaan rijden, dan gaan deze normaal weer vanzelf weg.
13 sep 2016 8:38
Mr.Borrie
924 - 986S
Den Bosch
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
dpRide schreef:
gewoon je alternator wegbrengen naar een gespecialiseerd revisiebedrijfje. ik betaalde dit jaar 40 euro om eentje te herstellen en na te meten op een testbank.
de foutmeldingen kunnen idd veroorzaakt zijn door de lege/kapotte accu. zodra het euvel verholpen is een rondje gaan rijden, dan gaan deze normaal weer vanzelf weg.
40 euro voor een complete revisie of alleen wisselen spanningsregelaar (ik gok het laatste) ?
_________________________________________ 924 + 986S My other ride is a Volvo
13 sep 2016 12:09
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
bij mijn 996 was laatst ook de dynamo defect, diverse meldingen op het dashbord en de volt meter op 16 volt Accu erg warm incl de kabels ernaarnaartoe. Dynamo is gewisseld voor een ruil dynamo.bij guldenberg racing in delft. Wel uitkijken bij de koelleidingen, kunnen erg broos zijn.
13 sep 2016 12:19
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Mr.Borrie schreef:
... 40 euro voor een complete revisie of alleen wisselen spanningsregelaar (ik gok het laatste) ?
wat er aan scheelt kan je vooraf inschatten, maar eens open kan het wijs zijn om gelijk de koolborstels, lagers, ... ook te vervangen. bij mij was idd enkel de spanningsregelaar aan de beurt.
13 sep 2016 12:22
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Heb onlangs bij mijn 993 de spanningsregelaar ook vervangen.
Als je een beetje handig bent en de dynamo is "redelijk" makkelijk bereikbaar dan is het een kwestie van 2 schroefjes losdraaien, spanningsregelaar eruit, nieuwe erin en de twee schroefjes weer vastdraaien.
Hier een filmpje hoe de dynamo eruit te halen.
13 sep 2016 12:36
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Ik heb op diverse sites gekeken hoe de dynamo te verwijderen. Schijnt toch niet zo simpel te gaan als gedacht. Met name de ophanging in een soort van busje schijnt regelmatig problemen te geven. Zal het bovenstaande filmpje eens goed bekijken.
Heb inmiddels een plaatselijk revisie bedrijf gebeld, en deze kunnen de dynamo volledig testen, en evt. reviseren, maar dan zal hij er eerst uitmoeten....
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
13 sep 2016 12:42
Jens01
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Lekker inspuiten met wd-40 en even in laten trekken. Lijkt spannender als het is. In jouw geval is de spannings regelaar stuk, dus niet een hele dure reparatie. Bij controle zullen ze de lagers ook controleren. Mischien dat die ook aan vervanging toe zijn.
_________________________________________ 6 platte groeten, René
14 sep 2016 9:45
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Inderdaad WD40 is belangrijk. vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken, en de dynamo gedemonteerd. Was binnen een half uurtje gepiept! Nu morgen even wegbrengen naar het revisiebedrijf, en laten checken. Wordt vervolgd!
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
14 sep 2016 17:56
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Bij het revisiebedrijf bleek inderdaad dat de spanningsregelaar kapot was. Meteen laten repareren natuurlijk. Ook zat de poelie vast, daar moet een beetje "vrije slag" op zitten, Ook laten vervangen. Bij elkaar toch nog zo'n 150 euro. Poelie was duur.
Vervolgens vanmiddag weer terug ingebouwd. De ruimte is wel redelijk krap. Tip: haal de passagiersstoel er even uit, scheelt heel veel moeilijk gedoe. Zijn maar 4 boutjes en een stekkertje. Zo gepiept.
Nadat alles weer was gemonteerd, gestart, en alle foutmeldingen waren weg! Laadspanning 14,2 V. Perfect dus weer. Accu onbelast 12,2 V. Ik denk dat de accu nog goed is, even afwachten hoe hij zich houdt.
Probleem opgelost, met (redelijk) beperkte kosten, toch??
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
16 sep 2016 17:28
dpRide
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
zeker weten !! nu zijn er nog knaken over om de tank te vullen en
16 sep 2016 19:50
Jens01
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Zeker nette kosten. En het scheelt dat je het zelf gedaan hebt. Dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten. En een goed gevoel dat je het zelf gefixed hebt
_________________________________________ 6 platte groeten, René
17 sep 2016 11:36
frans44
boxster S 2002
Re: accu of spanningsregelaar kapot??
Dat geeft inderdaad een goed gevoel!! Vandaag zo'n 200 km. gereden. Proefrit geslaagd, zonder problemen en lampjes
_________________________________________ Porsche Boxster S Audi S4 - Vespa 1966-Vespa 1966-Vespa 2016
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum