Re: MPH's 911 3.0 SC Targa van 1979
Zo, tijd om mijn topic bij te werken.
Enige tijd geleden kocht ik op marktplaats twee hagelnieuwe RVS warmtewisselaars voor een zacht prijsje. Bij het groot onderhoud vorig jaar was de tussendemper al vervangen door een RVS exemplaar. Dan heb je deze delen en dan wordt het wel erg aantrekkelijk om door te pakken en het hele systeem te vervangen door RVS. Daarnaast vond mijn wederhelft het geluid van de 911 wel erg braafjes. Extra reden om weer geld in de 911 te steken met toestemming
Zo gezegd , zo gedaan.
Ik dus op zoek naar een gebruikte Dansk 84 mm RVS einddemper o.i.d. Niet te vinden . Een illusie armer en besloten om dan maar alles nieuw te kopen. Eigenlijk ook beter voor deze delen. Na wat uitzoekwerk terecht gekomen bij van Kessel. Afgelopen week was ik er in de buurt en heb ik de delen opgehaald. Aardige gasten! . Met een lege knip maar een auto vol onderdelen weer richting Ede...
In eerste instantie overwoog ik om deze klus te laten doen, maar met professionele begeleiding is dit een hele leuke klus om zelf te doen . Die begeleiding was er in de vorm van Jaime. Ook edenaar en actief hier op het forum. Vanmiddag om 1 uur was het zover en stond de auto op de brug. Tja; " zelf doen" betekende voor mij. Delen vast houden, poetsen, schoonmaken en de kantoorhandjes vies maken. Kortom, ik was de waterdrager
De klus:
Allereerst was het zaak om alle delen fatsoenlijk los te krijgen. De uitlaat ging gemakkelijk. Die was immers onlangs al gedemonteerd geweest. Maar de warmtewisselaars! Wat tref je aan als moeren ruim 35 jaar op tapeinden zitten? Inderdaad roest en narigheid... Nu ztten de tapeinden geschroefd in de cylinderkoppen. Die wil je niet beschadigen Voorzichtig beginnen met nr 1, daarna nog 11 te gaan. 8, 9,10, 11 so far so good. Maar je voelt hem aankomen... Nr 12 brak af...
. Gelukkig hadden we hier rekening mee gehouden en waren we voorbereid.
Omdat het gebroken einde nog een stukje uit de cylinderkop stak tot twee maal toe een moer erop gelast. Beide keren brak het ding weer los. Telkens een stukje tapeinde mee nemend
. Dat werd dus uitboren. Precies wat je niet wilt!!
Stoicijns ging jaime aan de slag geen risico nemend. Kleine stukjes tegelijk. Vervolgens weer schroefdraad getapt en een nieuw tapeind geplaatst. Als met al prima verlopen. Pfffff, en ....slechts een uurtje vertraging. En ik in de tussentijd maar bussen remmenreiniger leegspuiten en poetsen. Man wat knapt dat op en wat werd ik daar blij van!
Toch komt van het een weer het ander: De kachelkleppen blijken toch ook wel erg krokant. Dat wordt weer een klusje.
Rond half zes startte de motor en mocht de blauwe dame weer van de brug af. Naar huis gereden in een smerige stank van verbranding van nieuwigheid die via het verwarmingssysteem naar binnen kwam. Maarrrr; wat een heerlijke donkere roffel.
Ik rijd thuis de straat in en parkeer de 911 in de garage. Loop naar binnen en begroet mijn vrouw. Het eerste wat ze zegt: "dat is nou een goed geluidje" ! Mijn dag is goed..
Nb: Jaime, super bedankt en het was weer gezellig!
Natuurlijk foto's:
Motor voor de start
Oud versus nieuw
Het afgebroken tapeind.
Wat je met remmenreiniger al niet kunt doen!
Klaar voor montage nieuwe delen
Tapeind geplaatst
Ready for the road!
En het eindresultaat