Auteur |
Bericht |
dennis964
964 C2 Amethyst
|
open luchtfilter op een 964
Heeft iemand ervaring met het monteren van een open K&N filter (dus geen wisselfilter) ipv een originele en heeft dit geen nadelige gevolgen voor de motor?
Heb me laten vertellen dat dit bij een 964 niet is aan te raden, omdat een open filter meer warmte opneemt van de motor: meer warmte = minder vermogen.
_________________________________________ Walter Rohrl: "...und jetzt bitte richtig gasgeben!"
|
27 sep 2005 23:45 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
als meer vermogen de rede is dat je het doet, laat dan maar.
wel of geen vermogen toename is al vaker besproken als het is is het minimaal.
Maar als je het doet is het voor het geluid, en ik ben er prima tevreden mee
_________________________________________ remmen is angst
|
28 sep 2005 0:12 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Ik ook!
|
28 sep 2005 0:16 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: open luchtfilter op een 964
Heb wel het wisselfilter, net als , en dus geen ander antwoord op jouw vraag dan dat warme(re) lucht inderdaad minder vermogen oplevert ..... maar waarom het daardoor specifiek bij de 911 af te raden is.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 sep 2005 9:50 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Voordelen van een openluchtfilter zijn:
- meer lucht en dus schone en complete verbranding (niet noodzakelijkerwijs meer vermogen) en beter CO
- leuke sound
- reinigbaar
- gave look
Nu ben ik niet bekend met de 964 als het daarom gaat, maar je moet natuurlijk voorkomen dat warme lucht terug de motor ingaat. Lijkt mij dat dat standaard ook het geval zou zijn dus met een ander filter de lucht ook zo erin komt. Je kunt zo'n lampenkapje kopen van K&N en dat een eindje verder monteren met een slang of PVC 75mm regenpijp. Werkt in ieder geval al een stukje beter en je sound verbetert (als je al te klagen had).
Ik heb zelf een 924 en daarbij volstaat het verwijderen van de pijp aan het filterhuis zodat het filter vrij bloot komt te liggen. Komt binnenkort een K&N replacement filter in dat je kunt uitwassen want een open filter vangt meer troep.
Een goedkope modificatie voor de motor die de bovenstaande voordelen meebrengt. Voor de power hoef je het niet te doen want de toename zit in een paar PK die je toch al zat hebt.
Nadeel kan zijn in de winter want dat is de lucht te koud = condensatie en eigenlijk teveel lucht = arm gas.
Succes en een foto is altijd leuk van het resultaat.
|
28 sep 2005 21:10 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Ram Air principe
De airbox
Door alleen een open luchtfilter te plaatsen is de kans groot dat de warmte van de motor naar binnen gezogen wordt. Warme lucht zet uit en hierdoor zal er per cm3 minder zuurstof atomen aanwezig zijn. Gevolg hiervan is dat de verbranding niet volledig is. Om dit te voorkomen wordt een Foamfilter in een Airbox geplaatst die tevens aerodynamisch gevormd is. Door de rijwind zal de lucht gecomprimeerd de cilinders in gedrukt worden waardoor de vullingsgraad hoger is en de response op het gas beter wordt. In de praktijk zal de motor eerder oppakken bij lage toerentallen en zal deze beter doorlopen bij hoge toerentallen. Als de rijwind een rol gaat spelen neemt de winst toe.
|
28 sep 2005 21:18 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Is tegenwoordig een Hayabusha scooter (of iets dergelijks) die door het filter in de rijwind te plaatsen over tamelijk veel meer vermogen beschikt die overigens op een rollerbank dus niet tevoorschijn komt...
|
28 sep 2005 21:45 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Kawasaki ZX-12R
178pk(zonder ram-air)
190pk(met ram-air)
|
28 sep 2005 21:53 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ja deze discussie wordt een lange want op andere forums wordt er ook over gesproken.
Ik neem voor het gemak aan dat je vermogen nu 200+ PK is, dus ruim voldoende voor door het dorp te karren. Met 210 heb je meer... maar relatief niet interessant. Mijn 924 heeft 125 PK en zou dan met 10PK meer ineens 135 hebben, 9% meer. Als je helemaal doorkijkt, dan komt er aan de wielen nog meer vermogen relatief bij, want je bent altijd een gelijke hoeveelheid vermogen kwijt in de diff, de lagers etc.
Maar ik zou het voor de sound doen, voor de power heb je er weinig aan en je inspuiting (924 = Ktronic) verwacht die hoeveelheid lucht niet. Koud is wel goed, te koud zorgt voor een zenuwachtige motor.
Koop voor 3 tientjes zo'n lampenkap en experimenteer eens. Als het niks is, kun je m altijd nog geven aan een golf-rijder, die zal er harstikke blij mee zijn.
Of voor op de grasmaaier.
|
28 sep 2005 22:03 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Kheb zowat alle luchtfiltercombi's getest ...
Open filter ... NIE doen ... je bent vermogen KWIJT.
Idd ... om de enige reden dat die hangt te bengelen boven de klepdeksels ... lekker warm ... hete lucht = minder vermogen ... waarom denk je dat bij de 964 dat "teutje" er opstaat ... just ... niet voor t mooie zicht iig
Origineel luchtfilterhuis + K&N luchtfilter is de "beste" oplossing
Dirk
Voor diegene die ECHT willen ... heb nog een open filter vor een 964 ligge ... mag weg voor een prikkie
|
29 sep 2005 17:47 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nee hoor Dirk,
origineel luchtfilterhuis en origineel filter is de beste oplossing.
|
29 sep 2005 17:54 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
hmzz ... het vermogen is gelijk ... enkel iets rauwere grom ... ook niet meer dan dat ...
Wat zou er dan "minder goed" zjn aan een K&nNfiltertje erin
|
29 sep 2005 17:58 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Op Elfertreff hebben ze een testje gedaan met de verschillende mogelijkheden.( op rollenbank)
Open filter, K/N. origineel filter etc.
bleek dus het origineel filter/filterhuis het best te functioneren.
Ga je wat veranderen(lees chiptuning, andere uitlaat etc.) dan bleek K/N betere oplossing.
|
29 sep 2005 18:01 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Wat dat laatste betreft is het maar wat je wilt. Als je een K&N vervangend inlegfilter koopt, dan kun je m uitwassen en geolied terugplaatsen. Voor de 924 kost dat filter 75 euri, de prijs van 4 of 5 luchtfilters. Als je die elk jaar vervangt, dan heb je dus na 5 jaar het geld eruit.
Een voordeel heeft zo'n K&N filter wel. Je kunt eens in de zoveel tijd het ding reinigen = goede doorstroming en het ding heeft van zichzelf een betere doorstroming ipv een papieren filter zoals je ze normaal ziet.
Ik overweeg dus zo'n filter als ik de mijne moet vervangen. Misschien zit het tussen de oren. De sound is nu ook al goed sinds ik de tuit voor het filter heb weggehaald. Zit ver vooraan dus geen hitte en alleen zal er sneller vuil op komen. Ziedaar het voordeel van een K&N.
Er zijn trouwens meer filters dan alleen K&N. Is allemaal even goed denk ik. Kosten ook evengoed...
|
29 sep 2005 18:02 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Wat betreft de rollerbank: daar maak je geen gebruik van rijwind, een wezenlijk onderdeel in het filterprincipe. Zo'n test kan dus een vertekend beeld geven. Kan ook goed gaan hoor.
|
29 sep 2005 18:05 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
voor het Mooiste geluid moet ik dirk gelijk geven.
Eeen origineel luchthuis met K&N inhoud en een paar mooie gaatjes in het buitenste schild!! et voila ,een super sound!
Wat ze mij altijd hebben verteld das idd wat hier staat over het open luchtfilter.Met alleen een open filter ben je er niet want dan ga je de verkeerde kant op
De rest erachter moet dan ook aangepast worden anders heb jer eerder weinger als meer aan
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
30 sep 2005 10:38 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
We houden het maar op een Germanisme.
|
30 sep 2005 12:09 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Tja, MESTREECH
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
30 sep 2005 13:01 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat bedoel ik
|
30 sep 2005 14:49 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Dat zou duiden op Belginisme.
Maar jullie begrijpen t toch?
Woon vlak bij Maastricht trouwens.
|
30 sep 2005 14:51 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Zelf verzonnen ... proficiat dan maar ...
|
30 sep 2005 18:07 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
LOL
|
30 sep 2005 19:15 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
En weer een beetje on-topic:
Ik heb lekker het K&N-inlegfilter als een speer vervangen door een origineel Porsche-filter. Waarom? Door het K&N-gaasje kon je dwars doorheen kijken en het leek mij dat stofdeeltjes daar dwars doorheen konden vliegen.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
30 sep 2005 22:57 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Nee, dat lijkt maar zo. In werkelijkheid is het zeer dicht geweven en sterk waardoor toch alles wordt opgevangen.
Autofabrikanten geven niet voor niets garantie bij K&N filters.
|
01 okt 2005 0:05 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Olie vliegt er vanaf , vindt mijn LMM NIET LEKKER.
Nieuwe moeten kopen,
auto rijdt nu weer als een speer.
|
01 okt 2005 8:31 |
|
|