Tijd om me even officieel voor te stellen.
Naam is Thomas, 26 jaar oud, woonachtig in Amsterdam.
Na verschillende leuke auto's gereden te hebben (Alfa GT 3.2 V6, verschillende BMW's (e30, e46, Z3), MX5'jes, Toyota MR2) nu mijn eerste Porsche gekocht.
Gaat om een '97 Boxster 2.5. Auto van een particulier overgenomen en heeft nu zo'n 163.000 gereden.
Ze zeggen wel eens dat de Boxster de instap/budget Porsche is. Nu heb ik met mijn exemplaar denk ik de budget/instap Boxster te pakken. Ofwel, amper opties. Géén airco, géén leer, een vrij karige uitvoering dus. Maar laat dat nou ook weer zo z'n charmes hebben. Puur autorijden zonder 'overbodige' luxes. Wat zit er wel op? De Xenon koplampen van een nieuwer type en een sportuitlaat. Verder het naar mijn mening grootste pluspunt; de kleur. Het gros van de 986 Boxster lijkt zilver/zwart te zijn, best chique, maar ook een beetje saai.
Inmiddels rij ik er zo'n 4 weken in rond en het is mijn dagelijkse vervoer. Afgelopen week er een weekende mee door de Ardennen gestuurd en hieronder mijn bevindingen tot dusver:
De Boxster in standaard uitvoering is met zijn 200 pk geen raket, toch voelt 'ie voldoende rap aan. Dit mede door het feit dat de motor vlak achter je ligt en er bij 5000 toeren een race-achtige huil uit de boxer motor achter je vandaan komt. Zeker zonder dak voegt dit veel toe aan de beleving dat je met iets sportiefs onderweg ben. Het schakelen voelt ook prettig en precies aan.
De wegligging van een auto met een middenmotor geeft altijd veel vertrouwen. Zeker als de auto eenmaal gesetteld is in de bocht voelt het erg stabiel aan. Ik was een beetje teleurgesteld in de scherpheid van het initiële insturen van een bocht, ik had verwacht dat 'ie iets agressiever een bocht in zou gaan. Nu heb ik gelezen dat het monteren van 225 ipv 205 banden vooraan hier al verschil in kan aanbrengen. Verder herken ik het typische lichtere gevoel in de neus van de MR2 die ik hiervoor heb gereden.
Verder pluspunt vind ik de stoelen. Hoewel de skai-beklede zetels niet de mooiste zijn geven ze wel meer steun en zijn ze comfortabeler dan gedacht (bijv. t.o.v. de stoelen in de Z3). Dit zit positie is erg fijn hoewel het stuurwiel wat aan de grote kant is en niet in hoogte instelbaar is helaas. Het ontbreken van enige vorm van opbergruimte in het interieur is ook niet ideaal.
Al met al zeker overtuigd van de rijderskwaliteiten van de Porsche. Nog een pluspunt, het verbruik valt me mee. 1 op 10 gemiddeld, 1 op 12 met 98 en veel snelweg.
Hier wat foto's: