Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:16

Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
open luchtfilter op een 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 Amethyst
Bericht open luchtfilter op een 964
Heeft iemand ervaring met het monteren van een open K&N filter (dus geen wisselfilter) ipv een originele en heeft dit geen nadelige gevolgen voor de motor?
Heb me laten vertellen dat dit bij een 964 niet is aan te raden, omdat een open filter meer warmte opneemt van de motor: meer warmte = minder vermogen.

27 sep 2005 23:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
als meer vermogen de rede is dat je het doet, laat dan maar.
wel of geen vermogen toename is al vaker besproken als het is is het minimaal.
Maar als je het doet is het voor het geluid, en ik ben er prima tevreden mee :lol:

28 sep 2005 0:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Ik ook! :D

28 sep 2005 0:16
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: open luchtfilter op een 964
:bang:
dennis964 schreef:
Heeft iemand ervaring met het monteren van een open K&N filter (dus geen wisselfilter) ipv een originele en heeft dit geen nadelige gevolgen voor de motor?

Heb wel het wisselfilter, net als :arrowu: :wink:, en dus geen ander antwoord op jouw vraag dan dat warme(re) lucht inderdaad minder vermogen oplevert ..... maar waarom het daardoor specifiek bij de 911 af te raden is. :uh:

28 sep 2005 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Voordelen van een openluchtfilter zijn:

- meer lucht en dus schone en complete verbranding (niet noodzakelijkerwijs meer vermogen) en beter CO
- leuke sound
- reinigbaar
- gave look

Nu ben ik niet bekend met de 964 als het daarom gaat, maar je moet natuurlijk voorkomen dat warme lucht terug de motor ingaat. Lijkt mij dat dat standaard ook het geval zou zijn dus met een ander filter de lucht ook zo erin komt. Je kunt zo'n lampenkapje kopen van K&N en dat een eindje verder monteren met een slang of PVC 75mm regenpijp. Werkt in ieder geval al een stukje beter en je sound verbetert (als je al te klagen had).

Ik heb zelf een 924 en daarbij volstaat het verwijderen van de pijp aan het filterhuis zodat het filter vrij bloot komt te liggen. Komt binnenkort een K&N replacement filter in dat je kunt uitwassen want een open filter vangt meer troep.

Een goedkope modificatie voor de motor die de bovenstaande voordelen meebrengt. Voor de power hoef je het niet te doen want de toename zit in een paar PK die je toch al zat hebt.

Nadeel kan zijn in de winter want dat is de lucht te koud = condensatie en eigenlijk teveel lucht = arm gas.

Succes en een foto is altijd leuk van het resultaat.

28 sep 2005 21:10
Profiel WWW
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Ram Air principe

De airbox

Door alleen een open luchtfilter te plaatsen is de kans groot dat de warmte van de motor naar binnen gezogen wordt. Warme lucht zet uit en hierdoor zal er per cm3 minder zuurstof atomen aanwezig zijn. Gevolg hiervan is dat de verbranding niet volledig is. Om dit te voorkomen wordt een Foamfilter in een Airbox geplaatst die tevens aerodynamisch gevormd is. Door de rijwind zal de lucht gecomprimeerd de cilinders in gedrukt worden waardoor de vullingsgraad hoger is en de response op het gas beter wordt. In de praktijk zal de motor eerder oppakken bij lage toerentallen en zal deze beter doorlopen bij hoge toerentallen. Als de rijwind een rol gaat spelen neemt de winst toe.

28 sep 2005 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Is tegenwoordig een Hayabusha scooter (of iets dergelijks) die door het filter in de rijwind te plaatsen over tamelijk veel meer vermogen beschikt die overigens op een rollerbank dus niet tevoorschijn komt...

28 sep 2005 21:45
Profiel WWW
Bericht 
Kawasaki ZX-12R
178pk(zonder ram-air)
190pk(met ram-air)

28 sep 2005 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja deze discussie wordt een lange want op andere forums wordt er ook over gesproken.

Ik neem voor het gemak aan dat je vermogen nu 200+ PK is, dus ruim voldoende voor door het dorp te karren. Met 210 heb je meer... maar relatief niet interessant. Mijn 924 heeft 125 PK en zou dan met 10PK meer ineens 135 hebben, 9% meer. Als je helemaal doorkijkt, dan komt er aan de wielen nog meer vermogen relatief bij, want je bent altijd een gelijke hoeveelheid vermogen kwijt in de diff, de lagers etc.

Maar ik zou het voor de sound doen, voor de power heb je er weinig aan en je inspuiting (924 = Ktronic) verwacht die hoeveelheid lucht niet. Koud is wel goed, te koud zorgt voor een zenuwachtige motor.

Koop voor 3 tientjes zo'n lampenkap en experimenteer eens. Als het niks is, kun je m altijd nog geven aan een golf-rijder, die zal er harstikke blij mee zijn.
Of voor op de grasmaaier.

28 sep 2005 22:03
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Kheb zowat alle luchtfiltercombi's getest ...
Open filter ... NIE doen ... je bent vermogen KWIJT.

Idd ... om de enige reden dat die hangt te bengelen boven de klepdeksels ... lekker warm ... hete lucht = minder vermogen ... waarom denk je dat bij de 964 dat "teutje" er opstaat ... just ... niet voor t mooie zicht iig :wink:

Origineel luchtfilterhuis + K&N luchtfilter is de "beste" oplossing

Dirk
:wink:

Voor diegene die ECHT willen ... heb nog een open filter vor een 964 ligge ... mag weg voor een prikkie :wink:

29 sep 2005 17:47
Profiel
Bericht 
Nee hoor Dirk,

origineel luchtfilterhuis en origineel filter is de beste oplossing.

29 sep 2005 17:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
RS-R schreef:
Nee hoor Dirk,

origineel luchtfilterhuis en origineel filter is de beste oplossing.

hmzz ... het vermogen is gelijk ... enkel iets rauwere grom ... ook niet meer dan dat ...

Wat zou er dan "minder goed" zjn aan een K&nNfiltertje erin :?:

29 sep 2005 17:58
Profiel
Bericht 
Op Elfertreff hebben ze een testje gedaan met de verschillende mogelijkheden.( op rollenbank)
Open filter, K/N. origineel filter etc.
bleek dus het origineel filter/filterhuis het best te functioneren.
Ga je wat veranderen(lees chiptuning, andere uitlaat etc.) dan bleek K/N betere oplossing.

29 sep 2005 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Wat dat laatste betreft is het maar wat je wilt. Als je een K&N vervangend inlegfilter koopt, dan kun je m uitwassen en geolied terugplaatsen. Voor de 924 kost dat filter 75 euri, de prijs van 4 of 5 luchtfilters. Als je die elk jaar vervangt, dan heb je dus na 5 jaar het geld eruit.

Een voordeel heeft zo'n K&N filter wel. Je kunt eens in de zoveel tijd het ding reinigen = goede doorstroming en het ding heeft van zichzelf een betere doorstroming ipv een papieren filter zoals je ze normaal ziet.

Ik overweeg dus zo'n filter als ik de mijne moet vervangen. Misschien zit het tussen de oren. De sound is nu ook al goed sinds ik de tuit voor het filter heb weggehaald. Zit ver vooraan dus geen hitte en alleen zal er sneller vuil op komen. Ziedaar het voordeel van een K&N.

Er zijn trouwens meer filters dan alleen K&N. Is allemaal even goed denk ik. Kosten ook evengoed...

29 sep 2005 18:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Wat betreft de rollerbank: daar maak je geen gebruik van rijwind, een wezenlijk onderdeel in het filterprincipe. Zo'n test kan dus een vertekend beeld geven. Kan ook goed gaan hoor.

29 sep 2005 18:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
voor het Mooiste geluid moet ik dirk gelijk geven.
Eeen origineel luchthuis met K&N inhoud en een paar mooie gaatjes in het buitenste schild!! et voila ,een super sound!

Wat ze mij altijd hebben verteld das idd wat hier staat over het open luchtfilter.Met alleen een open filter ben je er niet want dan ga je de verkeerde kant op :?: :!: :idea:
De rest erachter moet dan ook aangepast worden anders heb jer eerder weinger als meer aan :!: :!:

http://www.degeusmakelaars.com

30 sep 2005 10:38
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
De Geus schreef:
weinger :!: :!:

We houden het maar op een Germanisme.

30 sep 2005 12:09
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Tja, MESTREECH :roll: :wink:

30 sep 2005 13:01
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
EriC4C schreef:
Tja, MESTREECH :roll: :wink:

Dat bedoel ik :D

30 sep 2005 14:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Dat zou duiden op Belginisme.

Maar jullie begrijpen t toch?

Woon vlak bij Maastricht trouwens.

30 sep 2005 14:51
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Citaat:
Dat zou duiden op Belginisme.

Zelf verzonnen ... :?: proficiat dan maar ... :wink:

30 sep 2005 18:07
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
LOL 8)

30 sep 2005 19:15
Profiel WWW
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
En weer een beetje on-topic:
Ik heb lekker het K&N-inlegfilter als een speer vervangen door een origineel Porsche-filter. Waarom? Door het K&N-gaasje kon je dwars doorheen kijken en het leek mij dat stofdeeltjes daar dwars doorheen konden vliegen.

30 sep 2005 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Nee, dat lijkt maar zo. In werkelijkheid is het zeer dicht geweven en sterk waardoor toch alles wordt opgevangen.

Autofabrikanten geven niet voor niets garantie bij K&N filters.

01 okt 2005 0:05
Profiel WWW
Bericht 
thijzer schreef:
Nee, dat lijkt maar zo. In werkelijkheid is het zeer dicht geweven en sterk waardoor toch alles wordt opgevangen.

Autofabrikanten geven niet voor niets garantie bij K&N filters.

Olie vliegt er vanaf , vindt mijn LMM NIET LEKKER.
Nieuwe moeten kopen,
auto rijdt nu weer als een speer.

01 okt 2005 8:31
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende