Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 0:42



Antwoord op onderwerp  [ 1932 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 78  Volgende
HET TRACKDAY-TOPIC 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Das wel echt een voordeel van BMWs tov Alfas, de bak.
Zo snel schakelen in een 75 kun je vergeten.

Waar heb je trouwens dat Heel/Toe geleerd?
Probeer het wel eens, maar lukt me niet, terwijl de pedalen van de 75 er perfect voor gepositioneerd zijn.
Durf het eigenlijk niet om hard op een bocht af te komen en dan met mn tenen remmen, heb er gewoon geen gevoel bij.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 10:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Jouw bak zit zeker tegen het cardan, gelijk een 944 :?:
En de schakeling gaat via kabels naar ik dacht :scratch:
Heb wel eens met zo'n Alfa en 944 gereden maar je voelt vaak die aandrijfas die ook met de motor veel toeren maakt.
Kan trouwens maandag weer rijden op Z.voort, vandaag ook maar heb wat anders te doen.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


30 sep 2016 10:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Cazzo Super Veloce schreef:
Waar heb je trouwens dat Heel/Toe geleerd?
Probeer het wel eens, maar lukt me niet, terwijl de pedalen van de 75 er perfect voor gepositioneerd zijn.
Durf het eigenlijk niet om hard op een bocht af te komen en dan met mn tenen remmen, heb er gewoon geen gevoel bij.


Heb het eigenlijk mezelf aangeleerd. Is op internet wel te vinden hoe het moet met het nodige beeldmateriaal. Bijvoorbeeld ook Senna in de NSX. Denk dat je in de basis twee varianten hebt die je kunt toepassen. Afhankelijk van je eigen voorkeur, formaat van je schoenen en de pedalen setup van de betreffende auto werkt de ene variant beter dan de ander. En dan veel oefenen, bij voorkeur op circuit.

Variant 1 komt het meest in de buurt van zuiver heel & toe dus met je teen/bovenkant voet remmen en met je hiel/hak tussengas geven. Bij variant 2 zet je je voet zo op de rem dat als je hem wat afrolt/kantelt naar rechts je tussengas kunt geven met de rechterkant van je voet terwijl je linkerkant van je voet op de rem blijft. Dat is het beste hoe ik het kan uitleggen, met plaatjes en video zie je het het verschil snel genoeg.

De pedalen setup in de E36 vind ik redelijke optimaal voor de tweede variant. Dus het afrollen van de voet van linkerkant (rem) naar rechterkant (tussengas). Die geeft mij ook meer zekerheid met remmen. Dat lukt mij dus goed in een E36 maar bijvoorbeeld niet in m'n 993. Die pedalen staan te ver uit elkaar. In de Porsche moet ik echt met m'n tenen en hiel werken (variant 1 dus) maar dat gaat een stuk lastiger. Wel eens geprobeerd op de openbare weg maar het gaat pas goed als je, zoals op het circuit, vol op de rem kunt gaan staan.

Ik ben niet zo bekend met Alfa maar er zijn genoeg wagens waar ze de pedalen aanpassen om geschikt(er) te maken voor H&T. Maar als jij aangeeft dat die setup redelijk perfect is dan zou minimaal een van bovenstaande varianten moeten werken. Op een gegeven moment krijg je ook wel meer zekerheid dat je hard genoeg kunt blijven remmen terwijl je tussengas geeft. Kostte me in het begin ook wel wat moeite. En op een rondje CPZ of Spa lukken ze ook echt niet allemaal perfect. Maar geeft wel een kick als het een aantal keer goed gaat. Daarbij is het voor sommige bochten/aanrempunten ook wel redelijk cruciaal om het op die manier te kunnen doen (terugschakelen). Waar het bij mij vaak nog niet helemaal goed genoeg gaat is als ik meer dan 1 versnelling, kort na elkaar bij het op hoge snelheid hard aannemen van een langzamere bocht, terug moet.

Variant 1

Afbeelding

Variant 2

_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


30 sep 2016 11:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Kijk, das info :thumleft:
Wat ik vooral moeilijk vind is dat je je niet alleen op het remmen concentreert, maar ook tussengas moet geven.
Twee dingen tegelijk doen dus, daar zijn (echte) mannen toch al niet goed in :wink:
Zal eens een DF dagje boeken en dan hier op oefenen. :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 11:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
molen934 schreef:
Jouw bak zit zeker tegen het cardan, gelijk een 944 :?:
En de schakeling gaat via kabels naar ik dacht :scratch:
Heb wel eens met zo'n Alfa en 944 gereden maar je voelt vaak die aandrijfas die ook met de motor veel toeren maakt.
Kan trouwens maandag weer rijden op Z.voort, vandaag ook maar heb wat anders te doen.


Yep transaxle, heeft Porsche later nog afgekeken van Alfa bij de 924.
Schakeling gaat overigens met een stang, geen kabels, gelukkig maar, is al vaag genoeg...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 11:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Wat je aangeeft was ook voor mij de eerste "drempel" die ik over moest. Is ook een mentaal dingetje.

Mooiste voorbeeld voor mezelf en daar dus ook goed te oefenen vind ik aanremmen tarzanbocht. Daar kom je op max snelheid aan en die bocht wil je zo laat mogelijk remmen en insturen. Maar je wilt hem wel halen zonder in de grindbak te belanden.

Dus ik heb me daar eerst geconcentreerd op het met zekerheid kunnen remmen en voldoende kracht op rempedaal te kunnen zetten en daarna te bekijken hoe ik m'n voet zo kan kantelen dat ik überhaupt bij het gaspedaal kon komen.

Als dat lukt kun je je meer concentreren op het geven van voldoende gas (niet te veel niet te weinig) en je timing daarvan ten opzichte van het schakelen.

Omdat je bij de tarzanbocht goed in de rechte lijn kunt aanremmen en je makkelijk ook een stuk eerder kunt beginnen remmen en zo wat zekerheid in kunt bouwen, vind ik het een goede om te oefenen. Een bocht waar het dan weer goed van pas komt maar die lastiger is als je het niet goed doet is aanremmen (licht) van scheivlak. Mijn bakverhoudingen zijn zo dat ik daar meestal van 5 even terug naar 4 ga terwijl ik licht aanrem. Alleen op het moment dat ik dat doe is de auto vaak niet helemaal recht en kom je net die hobbel ervoor over waardoor wagen snel onrustig wordt en het allemaal wat nauwer luistert. In principe kun je het op CPZ natuurlijk bij alle bochten oefenen maar je zult niet bij iedere bocht terugschakelen en hangt ook een beetje af van de bakverhoudingen van je Alfa. Tarzan blijft een lastige omdat ik daar ook 2x moet terugschakelen normaal gesproken.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


30 sep 2016 11:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Richting het Scheivlak zit ik in z'n 4, hij gaat dan snel zat :oops:
Vind het wel mooi de Hunzerug op en trekt als een beer en dan gaan, heb een korter cardan er onder :thumleft:
Neem de laatste bochten voor het rechte eind ook in z'n 4 :drive:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


30 sep 2016 12:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
@ MarkS
Precies dat.
Heb ook geen ABS, dus vol in de remmen voor de Tarzan vereist best wel wat concentratie en goed doseren.
Ik probeer ook altijd net tegen het blokkeren aan te remmen, is best moeilijk omdat het asfalt niet perfect glad is.
Dan is het best lastig om tegelijk ook nog tussengas te geven.
Anderzijds is de bak de achillishiel van een 75, dus als je het eenmaal kunt is dat zeker een voordeel (niet meer om de 2-3 jaar een bak reviseren)
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
H en T is een kwestie van heel veel oefenen. Het was op de toerwagencursus in 1987 echt een dingetje.
Sindsdien doe ik niet meer anders, zelfs in mijn Landcruiser diesel van 1995.

Als je het eenmaal goed beheerst geeft dat veel meer voldoening dan het automatische tussengas in een cayman GT4.

Daarnaast brengt het enrom veel rust in de auto met aanremmen. Soms is het een kwestie van pedalen anders afstemmen of voorzien van een opzetstukje.


30 sep 2016 13:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
De afstelling van de pedalen is goed, de vorige eigenaar kon perfect H/T-en.
Ik ga het de volgende DF-dag gewoon oefenen :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 13:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Mits je geen automaat rijdt gewoon in dagelijks verkeer oefenen


30 sep 2016 13:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Helaas wel een automaat als DD en in de 993 lukt het voor geen meter :(
_________________________________________
GREEN IS GOOD


30 sep 2016 14:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Zo'n opzetstukje hebben veel circuitbakjes, is dus een goede tip van Hans. Brengt de pedalen mooi dichter bij elkaar.

Met de Elise gaat het als vanzelf, daar heb je zelf moeite om de pedalen afzonderlijk te bedienen vanaf schoenmaat 45 :mrgreen:
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


30 sep 2016 14:41
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Zaterdag de finale races, gisteren met DF een dagje gereden om de Knalfa te testen, liep niet lekker boven de 5krpm.
Eigenlijk ging alles fout, dus zal wel een goed teken zijn voor de finale.
Had eerst afspraak in Naarden, liep behoorlijk uit, dus pas om 1 uur op Zvoort.
Paar rondjes gereden, Knalfaatje liep goed, nieuwe benzinepomp was dus de oplossing van het probleem :thumleft:
Kom binnen, alles onder de olie, blijk ik de vuldop niet terug geschroefd te hebben :evil:
Nieuwe vuldop geknutseld van een spuitbus dop en een stuk schuim en rijden maar.
Inmiddels was neef uit Groningen over gekomen, die rijdt ook zaterdag, hij strandt na 2 bochten, gaskabel gebroken :bang:
Afgesleept en snel naar een lokale fietsenmaker; gefixt.
Auto liep prima verder, maar met koude slicks weinig grip bij het aanremmen voor de Tarzan; 2 flatspots :twisted:
Ook nog 2 keer de grindbak in want mega-overstuur, bandenspanning was te hoog bleek later, door al het gestress niet meer gecontroleerd :oops:
Op naar zaterdag :drive:

O ja, H/T oefenen is er ook nog bij ingeschoten...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 12 okt 2016 12:30, in totaal 1 keer bewerkt.



12 okt 2016 9:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
"Mooi" verhaal!

Laat maar weer eens zien dat racen iets anders is dan "hard rijden"... dat wil ik wel leren, maar, beter niet in de P, dus nog even doorsparen voor een leuke raceauto?!


12 okt 2016 12:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Ja Paul kon ook rijden, maar opa moest oppassen en koffie aan de tuinman geven :mrgreen:
Dacht in de middag ff heen te rijden met de gt3 maar het bleef bij boodschapjes doen, wel met de gt3 en genoot daar al enorm van, wat rijdt dat ding :drive:
De garage van Michael Bleekemolen zit onder de hoofdtribune en daar kan je ook wel een kabeltje kopen, meest is de monteur daar wel bezig, (zwager van mn buurman, schept een band :lol: )
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


12 okt 2016 13:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
OK, bedankt voor de tip :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


12 okt 2016 15:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Trackday of niet, maar waar kun je tegenwoordig nog de max toegestane aslast van je wagen terug vinden?
Kan op rdw.nl of zelfs met Google zo niks terugvinden van de e36 :?
Ben op zoek naar een paar nieuwe semi's maar wil de loadindex wel enigszins juist hebben.
Zou 87 voldoende zijn? Dat is een draagvermogen van 545kg per band.
_________________________________________
You've only got one life, live it!


17 okt 2016 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Geen idee waar je het over hebt, doe gewoon n setje R888 :thumleft: :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


17 okt 2016 21:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Zekers, top bandjes :thumleft:
Maandag 24 okt kan ik weer ff gaan op Zandvoort :drive:
Nog meer liefhebbers :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


17 okt 2016 22:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Ook bij 888's heb je te maken met draagvermogen p/band ;)
Maar die heb ik nu inderdaad. Ik wil alleen best zelf meemaken of een Nankang of Federal echt zoveel slechter is voor de helft vd prijs.
Tevens zal een seconde (of twee) per rondje bij mij niet uitmaken hobbymatig :P

Maandag de 24e met DF zag ik voorbij komen in de mail ja, helaas geen mogelijkheid toe.
_________________________________________
You've only got one life, live it!


18 okt 2016 6:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Afbeelding

http://www.interstate-tires.com/sites/default/files/Interstate%20RACE%20DNRT.pdf
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


18 okt 2016 8:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Pw250 schreef:
Ook bij 888's heb je te maken met draagvermogen p/band ;)
Maar die heb ik nu inderdaad. Ik wil alleen best zelf meemaken of een Nankang of Federal echt zoveel slechter is voor de helft vd prijs.
Tevens zal een seconde (of twee) per rondje bij mij niet uitmaken hobbymatig :P

Maandag de 24e met DF zag ik voorbij komen in de mail ja, helaas geen mogelijkheid toe.

Als een seconde of 2 niet uitmaakt; gewoon proberen die bandjes. In de Sqadra hoor je verschillende geluiden, sommigen enthousiast, anderen minder.
Be zelf van 888 naar slicks overgestapt; 3 seconden sneller per rondje en 3 keer zo duur 8) :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 okt 2016 11:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC


Finale races afgelopen zaterdag.
Ding liep voor geen meter, toch weer brandstof probleem.
Kon maar half gas rijden, daarboven alleen maar stotteren en inhouden
Op Scheivlak in eerste ronde ook nog eraf getikt :evil:
Naja, toch een leuke dag gehad.
Alfa gaat binnenkort naar Beek Auto Racing voor diagnose :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 okt 2016 11:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: HET TRACKDAY-TOPIC
Aardige en kundige man van Beek tuning, ook een x gebeld :thumleft:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


18 okt 2016 11:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 1932 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 78  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.