Auteur |
Bericht |
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: Porsche V power
Misschien helpt het: http://924board.org/viewtopic.php?t=362 ... c22b03b344 Misschien ook niet (kwam Amerikaanse site tegen die aangaf dat de manual sprak van 91 octaan...... http://rennlist.com/forums/924-931-944- ... ctane.html .......)
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
27 okt 2016 18:17 |
|
|
Guy
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSEGemert
|
Re: Porsche V power
| | | | Elferhenkie2 schreef: Je denkt verkeerd om Hoe lager het octaangetal des te gemakkelijker benzine(luchtmengsel) ontbrand. Hoe hoger het octaangetal des te moeilijker het ontbrand Hoe hoger de compressie van een motor, des te moeilijker moet het benzine(luchtmengsel) ontbranden om zelfontbranding (kloppen) te voorkomen. Het kloppen is het geluid wat je hoort wanneer het mengsel uit zichzelf ontbrand voordat de zuiger in het bovenste dode punt staat en voordat de bougie vonkt. De knocksensor voorkomt dit in moderne auto's (en zelfs de wat oudere auto's) Waarom zou je een brandstof nemen die slechter ontbrand dan voorgeschreven is?? Er zijn echt wel auto's die beter lopen op bijvoorbeeld 102, maar die moeten daar dan wel voor ontwikkeld zijn en zullen een hogere compressie hebben. | | | | |
Correct me if I'm wrong. Bovenstaande klopt volledig, echter bij moderne auto's zal het moment van ontsteking vervroegen bij hoger octaangehalte, wat meestal de verbranding en vermogen ten goede komt. Dit is natuurlijk alleen waar bij wagens met variabele ontsteking. Indien de ontsteking op een vaste timing staat, dan werkt een hoger octaan gehalte averechts
|
27 okt 2016 19:41 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Porsche V power
Dat testen met "eens een tank wat anders proberen" hebben ze mij altijd verteld dat dit geen zin heeft. De motor heeft over het algemeen meer dan 1 tank beurt nodig om zich echt aan te passen. Maar goed als iets ondoorzichtig is en veel onwaarheden bevat dan zijn het verhalen over brandstof...
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
27 okt 2016 20:14 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Porsche V power
Nee juist niet Hoe later hoe effiecienter als het vroeger is komt de zuiger nog omhoog wat je niet wilt is dat er dan al ontbranding is Het hogere octaan getal zorgtver dus voor dat er geen spontane ontbranding komt op een te vroeg punt
_________________________________________ remmen is angst
|
27 okt 2016 20:15 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Porsche V power
Idd ook in dit topic worden dingen door elkaar gehaald Bv v-power is gemaakt van GTL ( dat is niet juist)
_________________________________________ remmen is angst
|
27 okt 2016 20:17 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: Porsche V power
Ik gooi er vaak rooie diesel in .....pfffff
|
27 okt 2016 20:57 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Porsche V power
Thx Porcay, ik ben nog wat verder gaan snuffelen en uiteindelijk op het 924 forum toch het antwoord gevonden: 98 voor de 924. Voor de 924S blijkt 95 (of zelfs 91) het beste te zijn. Over loodvervanger is men het niet helemaal eens maar de meeste gebruiken het niet en rijden al tientallen jaren probleemloos rond
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
27 okt 2016 21:38 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Porsche V power
Precies en daarom is het gewoon het allerbest te tanken wat er is voorgeschreven (alleen bij originele motoren natuurlijk)
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
27 okt 2016 22:30 |
|
|
Porcay
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)Gem. Overbetuwe
|
Re: Porsche V power
hèhè, kan ik eindelijk weer probleemloos BP Ultimate tanken Of was daar wat mee?
_________________________________________ TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!
|
27 okt 2016 23:23 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Porsche V power
Je moet er altijd voor zorgen dat je een zo laag mogelijk octaan tankt als mogelijk is voor jouw auto. Bij originele motoren zit dit behoorlijk dicht bij de fabrieksvoorgeschreven brandstof, maar je kunt door koolafzetting e.d. een iets hogere compressie krijgen, maar vergeet niet dat er ook slijtage kan zijn waardoor de compressie zelfs lager kan zijn dan vanaf fabriek. Waarom zou jullie auto (zelfs) voelbaar beter lopen met een trager verbrandende brandstof?? Waarom zou je zelfs een slechter/trager ontbrandende brandstof in je auto willen? nogmaals @ Turbocruiser: (Alleen het beste is goed genoeg voor mijn kindje.) je denkt verkeerd om
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
27 okt 2016 23:35 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Porsche V power
Doe wat je zelf verstandig acht. Want op het forum wordt je inmiddels van deze topics niet zo veel wijzer meer. Zeker niet als bijdragen elkaar ook nog tegenspreken. Ik ga me dus ook niet mengen in de semi wetenschappelijke bijdragen.
Zo te lezen zijn er grofweg twee groepen (meningen) zo laag mogelijk octaan tanken vs zo hoog mogelijk octaan tanken.
Ik zit er zelf vrij eenvoudig in.
Voor m'n daily, een moderne 4 cilinder BMW, ontworpen voor 95 en waarmee ik alleen openbare weg rij en geen rare dingen op het circuit doe, tank ik 95 / zo laag mogelijk / voorgeschreven. Daar is ook nog nooit iets anders ingegaan muv misschien E10 onderweg naar Zuid Frankrijk of Spanje.
Voor m'n circuit auto, een wat oudere 6 cilinder BMW ontworpen om op 95 te rijden. Rij ermee openbare weg en circuit. Hiermee tank ik de voorgeschreven 95 en af en toe bij intensief circuitgebruik, uren achtereen in het hoogste toerenbereik, gaat er 98 in.
Bij m'n Porsche, ontworpen om optimaal op 98 te rijden, gaat er minimaal de voorgeschreven 98 in. Maar aangezien we hier in de buurt zowel Aral stations (102), als Shell (100) als Firezone (102) hebben, veel van die pompen net over de grens in Duitsland staan en daarbij het motormanagement ook wat getuned is, zit hier meestal >100 in. En daar loopt hij inderdaad merkbaar beter op. Heel soms bij uitzondering een half tankje 95 (laatst bij de LTP Amsterdam) bij gebrek aan hoger, maar dan haal ik ook niet het onderste uit de kan (motor), dus normaal rijden.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
28 okt 2016 0:20 |
|
|
Marquez93
|
Re: Porsche V power
|
28 okt 2016 0:39 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Porsche V power
Nog een mooiere samenvatting: http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505Notabene via Google op het Porscheforum gevonden
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
28 okt 2016 8:28 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Porsche V power
Allereerst bedankt voor de tips en adviezen! Echter nu heb ik als Daily een A4 met een (h)eerlijke ongeblazen V6 benzine, en er staat in de betriebsanleitung dat hij ontworpen is voor 95 en 98, maar dat hij zijn maximale hochleistung (en maximale snelheid) enkel met 98 haalt. Bij m'n 964 geldt ook dat hij ontworpen is voor 95 maar die haalt zijn maximale prestaties ook wel met 95 als ik mij niet vergis. Gaat 102 dan toch geen voordeel opleveren voor de A4?
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
28 okt 2016 17:01 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Porsche V power
Helemaal niks....
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
09 nov 2016 23:46 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Porsche V power
Jawel, voor de Firezone-boys
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 nov 2016 10:31 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Porsche V power
964 ontworpen voor 95?
|
11 nov 2016 22:00 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Porsche V power
Ja, ontworpen om op 95 te kunnen rijden idd, maar die zal wss beter presteren op 98
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
11 nov 2016 22:30 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Porsche V power
Ik heb een paar jaar geleden een paar keer achter elkaar Shell V-power getankt, dit schijnt (in Nederland) RON 97 te zijn. Gewoon, om eens te kijken of ik verschil merk. Niet dus. Bij normaal (sportief) gebruik niet, en ook niet qua verbruik. En de (bijna) topsnelheid, 270 op de teller, is behaald met euro 95 in de tank. Het is best mogelijk dat er wel een verschil is, maar ik heb het niet kunnen waarnemen. En dus tank ik gewoon euro 95.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
11 nov 2016 23:54 |
|
|
Kappi2907
|
Re: Porsche V power
Nogmaals, 98 is de brandstof indien je sportief gaat rijden. Verbranding is stabieler waardoor minder risico op pingelen ontstaat, wat wordt gedetecteerd zoor klopsensor die vervolgens timing aanpast wat resulteert in minder vermogen. Vraag is wat men verstaat onder sportief rijden. Dat is langdurig hoge toeren rijden 5500-6500. De meeste 964 rijders die ik ken tikken nauwelijks de grens aan. Wil je echt profiteren van 98 moet je de mappings in je chip aanpassen. Vele beweren dat dit geen effect heeft, vele weten wel beter.
|
12 nov 2016 8:41 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Porsche V power
Die is een tegeltje waard
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 nov 2016 9:50 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Porsche V power
Velen.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
12 nov 2016 18:14 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Porsche V power
Ik heb vandaag de mijne afgedankt met 18 liter V-Power (en op de pomp stond 95) ....geen verschil gemerkt met mijn rustige rijstijl toen ik naar een autohandelaar reed..... En nu staat hij in de winterstop....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
12 nov 2016 18:46 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Porsche V power
Het wordt een oud Hollands tegeltje
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
12 nov 2016 19:46 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Porsche V power
97ron is geen "officiele" aanduiding. 95 en 98 zijn dat wel. 97 mag wel 95 genoemd worden (voldoet aan de voorwaarden daarvoor) maar geen 98.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
12 nov 2016 20:13 |
|
|