Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 10:54



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Handmatig schakelen tiptronic 996/997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
Was wel lachen onderweg...
Afbeelding
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


19 dec 2016 12:00
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
erwin996 schreef:
Ik wil bij 60km/h namelijk niet in V rijden, maar in III. De tiptronic schakelt in de automatische stand te snel door naar de hoogste versnelling

Zo zie je maar weer dat iedereen dat anders beleeft: ik vind het juist top dat als ik een constante snelheid rijdt dat hij automatisch doorgaat naar een hogere versnelling. Minder benzineverbruik en rustiger (al vond ik het gebrul bij de P geen probleem hoor :D ) en beter voor de moter. Eigenlijk zou je dat met een handbak ook moeten doen, wat ik dus ook doe. Zodra je op het gas drukt schakelt ie terug en komt de pit vanzelf weer terug. De automaat doet dus eigenlijk zoals het hoort. Ik zie geen reden om als ik op een weg rijdt waar je 60km mag, dat ik in de derde versnelling blijf rijden
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


19 dec 2016 14:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
Eens met wat mbembe hier schrijft.

Overigens rijdt mijn 997 ook bij koud weer gewoon weg in zijn 2 en niet in de 1 wat ik hier hoor beweren.

Ik heb zelf het idee dat de automaat veel sneller zijn schakelpatroon aanpast (in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt) ik hoef maar heel even wat pittiger te gaan rijden, en hij "herkent dat" en gaat hoger opschakelen in de versnellingen.

Samenvatttend, ben wel erg happy met de tip voor 95% van de gevallen. Rij meestal in D waarbij ik af en toe zelf terugschakel voor een scherpe bocht of klimmetje. Daarna neemt de tip het schakelen weer over.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


19 dec 2016 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
had een 996 carrera 4 De Kempen
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
outletvalve schreef:
Eens met wat mbembe hier schrijft.

Overigens rijdt mijn 997 ook bij koud weer gewoon weg in zijn 2 en niet in de 1 wat ik hier hoor beweren.

Ik heb zelf het idee dat de automaat veel sneller zijn schakelpatroon aanpast (in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt) ik hoef maar heel even wat pittiger te gaan rijden, en hij "herkent dat" en gaat hoger opschakelen in de versnellingen.

Samenvatttend, ben wel erg happy met de tip voor 95% van de gevallen. Rij meestal in D waarbij ik af en toe zelf terugschakel voor een scherpe bocht of klimmetje. Daarna neemt de tip het schakelen weer over.


Mijn 997 vertrekt normaal in 2. Bij een koude start als het buiten erg koud is in 1.
In de sportstand vertrekt ie ook altijd in 1.
Past zich erg snel aan als je wat vlotter van rotonde naar rotonde gaat, maar valt ook (te) snel terug in een rustiger patroon als het tussen 2 rotondes even ( 20 seconden ) iets rustiger gaat.
Normaal zit hij bij rustig rijden rond de 70 km/h wel in de hoogste versnelling en blijft dat ook bij rustig rijden tot aan de maximum snelheid.....maar ga maar eens op de rem staan als je 160 km/h rijdt en stevig doorremmen tot 80 km/h of zo...hij schakelt echt wel uit zichzelf terug naar 4 of 3 (afhankelijk van hoe agressief je trapt), terwijl hij normaal bij 80 km/h in 5 staat.


19 dec 2016 22:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
outletvalve schreef:
Ik heb zelf het idee dat de automaat veel sneller zijn schakelpatroon aanpast (in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt)


Klopt... De tiptronic in de 997 heeft geen discrete mappings meer maar een continu variabele adaptatie. Dus veel fijnere en snellere verandering van schakelgedrag.


19 dec 2016 22:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
Voor degene die hun tiptronic nog performanter willen maken. Er bestaat de mogelijkheid om de TCU te laten flashen.

Bij de turbo tiptronics die getuned worden met een hoop meer pk's en koppel is dit naast een versteviging van de bak en koppelomvormer een noodzakelijke upgrade om overweg te kunnen met al het extra koppel. Ook schakelpunten, toerenbegrenzer etc. kunnen getweaked worden.

De software aanpassing is ook mogelijk voor de ongeblazen 996 en 997. Vooral de schakelsnelheden gaan er op vooruit. Persoonlijk (nog) geen ervaring.

Het enige adres in Europa dat ik gevonden heb is deze (gevonden via pff.de)

http://www.steffan-sportwagenservice.de ... ronic.html


19 dec 2016 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij de 'schakeltijden' van diverse tiptronicbakken? Een seconde, halve seconde, drie tiende? Geen idee eigenlijk.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


20 dec 2016 11:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
Ik heb beide gereden, de PDK is duidelijk een stap voorwaarts ten opzichte van de tiptronic. Exacte schakeltijden heb ik zo snel niet kunnen vinden op het net, maar DIT is wel een aardig artikel over de historie van automaten in een Porsche
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


20 dec 2016 11:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Handmatig schakelen tiptronic 996/997
3AE '99 schreef:
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij de 'schakeltijden' van diverse tiptronicbakken? Een seconde, halve seconde, drie tiende? Geen idee eigenlijk.


Aangezien hiet weinig over te vinden is moet ik afgaan op wat ik op diverse fora tegenkom. Ik kom zo tijden tegen van 0,2 seconden voor een bak met aangepaste software.

Schakeltijden zijn ook afhankeijk van welke map je zit. In de sloomste stand wordt de lock-up klep van de koppelomvormer langzamer aangestuurd, daardoor wordt er meer slip van de koppelomvormer toegelaten wat een zachtere schakelovergang geeft, meer rijcomfort

Deze timings zijn dus allemaal aan te passen in de software. Verder kunnen de solenoides die de kleppen aansturen in het brein ook ge-upgrade worden waardoor de drukopbouw veel sneller is en daardoor sneller aangrijpen van de lock up. Dit wordt ook gedaan bij de getunede turbos om het extra koppel over te kunnen brengen.


20 dec 2016 12:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.