Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 8:49



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek 
Auteur Bericht
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Ik vind techniek erg mooi en kwam vandaag een artikel tegen van een knutselaar die voor zijn BMW een nieuwe kop heeft gebouwd met roterende kleppen. Mensen die in hun vrije tijd dingen zoals deze jongen doet, kan ik alleen maar diep respect voor hebben 8)

De tekst is in engels, maar lees het maar even om goed te begrijpen wat hier allemaal is gedaan

Jalopnik schreef:
There’s a reason why I’m not even mad at this dude building the visually worst-running BMW I’ve ever laid eyes on. It actually has to be one of the most ambitious engine builds I’ve heard of. This dude put rotary valves in his ‘90s 328is.

No, not a rotary engine. That would be child’s play compared to rotary valves. It’s a term that doesn’t even make sense to most casual car enthusiasts, as it just never comes up. All normal cars have valves that go up and down. They could have pushrods that actuate them. They could have an overhead cam that actuates them. They could have hydraulic actuators that, uh, actuate them. No matter how high the tech, the principle for a valve is the same in just about every internal combustion design.

But there are a few oddballs out there. I don’t have time to praise the smooth quietude of sleeve valves and other weirdos, but I can say that rotary valves are one of the stranger ways to get air into an engine and exhaust out of it.

Rotary valves aren’t all that complicated in theory: they themselves are cylinders with passageways in them. The cylindrical valve rotates, and as it rotates in time, these passageways open up to function in the way that a normal engine’s intake and exhaust valves would. Reading the wikipedia for them might be better than my explanation, but hey, I dunno.

Why do car companies not choose rotary valves? Well, watch this guy’s BMW test run and decide for yourself.



He said he was spinning tires in second, at least until the oil on his exhaust caught fire.

Why is there oil everywhere? Our intrepid rotary-valver explains in another YouTube description:
"All the smoke is from the oil going to the valves as a precautionary measure to prevent any seizures."


Hier zie je de kleppen en injectoren van deze BMW in actie. De timing is nog niet helemaal goed, maar het werkt!


Click hier als je meer wilt zien

Hoewel deze knutselaar niet het grootste succes heeft behaald is er een bedrijf die best goed in is geslaagd in het bouwen van rotary valves. Die bedrijf heet Coates. Ze hebben deze monster gebouwd. ALs je goed op onderstaande video kijk zie je dat de kop totaal ander eruit zien dan een normale kop.



Deze motor is goed voor bijna 500pk

Er was zelf ooit een F1 motor ontwikkeld met deze techniek



Geen nokkenas meer roterende kleppen
Afbeelding



Veel kijkplezier :cheers:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


21 dec 2016 20:02
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
7% bijtelling :?: :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 dec 2016 21:18
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Ze zeggen dat de uitstoot veel schoner is omdat er geen olie in de kop zit en daarom geen olie word verbrand, dus wie weet. :D
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


21 dec 2016 21:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Inderdaad gave techniek. Had het nog nooit gezien.
Denk wel dat het duur is om te maken (afdichting bij compressie).
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 dec 2016 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Ik zie een groot nadeel in de vorm van de verbrandingskamer die essentieel wijzigt.


22 dec 2016 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Als de "klep" dicht staat niet toch?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 dec 2016 11:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Als ik de plaatsjes zie draait de klep met een ronding dicht. Die ronding steekt uit in de verbrandingskamer, toch? Of zie ik het verkeerd?


22 dec 2016 12:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
http://i1291.photobucket.com/albums/b55 ... lpmfm0.png

Toch een vreemde vorm


22 dec 2016 12:22
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Er zit weinig vershil in de verbrandingskamer van een rotary valve kop vs. een poppet valve kop.

Afbeelding

Hier heb je een animatie van de slagen

Coates hebben wel een V-twin 1600cc op de markt gebracht
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


22 dec 2016 12:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Is wel een verschil, en als de afstand tussen de rotaryklep en de verbrandingskamer te groot is, lijkt me dat een nadeel.
Als die afstand zo klein mogelijk is, zal het niet veel uitmaken.
Grootste probleem lijkt mij toch de afdichting, die bij een normale klep veel makkelijker is dan bij een rotary.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 dec 2016 13:32
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
Eens, in een van de filmpjes zeggen ze dat ze een keramische afdichting gebruiken. In principe hetzelfde concept als bij een wankel motor.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


22 dec 2016 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Roterende kleppen - waanzinnig mooi techniek
En het zwakste punt van een wankel motor...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 dec 2016 14:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.