Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:22



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Airco "aftappen" (R12) DIY ??? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht Airco "aftappen" (R12) DIY ???
Hebben er forum'ers ervaring met het zelf aftappen van de airco (R12)???

Wat zijn de gevaren?
Hoe moet het?


03 okt 2005 9:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Het gevaar zit m in schadelijkheid voor de ozonlaag.

Mag niet maar is erg makkelijk (vulventiel opzoeken en open zetten (net als ventiel van een autoband).
Ik zou het even netjes laten doen voor die paar tientjes.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


03 okt 2005 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht Ik wil het netjes doen maar...
Niemand wil het doen (regio Purmerend)...


03 okt 2005 11:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Als je het ventieltje opent, dan tap je niets af, maar vliegt de R12 in de lucht, opweg naar de OZON laag.

Misschien hebben ze bij jou in de buurt schrik omdat je over R12 spreekt! Dat is namelijk reeds geruime tijd verboden. Er bestaan echter vervangkoelmiddelen en het lijkt mij voor U aangewezen om naar zulk een koelmiddel over te gaan. Je zal immers steeds meer problemen gaan krijgen met de beschikbaarheid van (illegale) R12.

Dus nu even kiezen voor de korte pijn.
Ik ken spijtig genoeg geen adressen bij jou in de buurt, maar tegenwoordig heeft bijna elke merken garage (dus ook Porsche) wel apparatuur om je airco te vullen. Anders eens informeren bij een koeltechnisch installateur in je buurt. Kijk anders eens hier voor de ledenlijst van de NVKL.
_________________________________________
KARL 964C4


03 okt 2005 16:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2
Bericht 
hmm, heb ook wel eens geïnformeerd om mijn airo om te laten bouwen voor het nieuwe koelmiddel (R134?). Was geloof ik behoorlijk duur en voor mij op dat moment een rede om het niet te doen....dan maar raampjes open :!: :roll:

Iemand wel ervaring hiermee? en gaf dat nog verdere problemen? Ik kan mij voorstellen dat leidingen ed. ook niet altijd even goed meer bestand zijn tegen het (vluchtigere?) koelmiddel.
_________________________________________
Ut et Zeeuwse


03 okt 2005 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4 1990
Mechelen - België
Bericht 
Er bestaan ook hetgeen men noemt drop-in koelmiddellen. Deze hebben nagenoeg dezelfde werkingseigenschappen als de R12, maar vereisen niet de aanpassingen die nodig zijn om over te gaan naar R134a.

Enkel de R12 moet dan vervangen worden door de drop-in zoals bvb R413A.
_________________________________________
KARL 964C4


03 okt 2005 16:43
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Bel eens met Auto Temp in Amsterdam, stek erkend airco specialist.

Werkt de airco nog wel ?
Als er langere tijd geen onderhoud is gepleegd heb je kans dat er ook niet veel koelmiddel meer in zit....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


04 okt 2005 0:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Denniz C2 schreef:
hmm, heb ook wel eens geïnformeerd om mijn airo om te laten bouwen voor het nieuwe koelmiddel (R134?). Was geloof ik behoorlijk duur en voor mij op dat moment een rede om het niet te doen....dan maar raampjes open :!: :roll:

Iemand wel ervaring hiermee? en gaf dat nog verdere problemen? Ik kan mij voorstellen dat leidingen ed. ook niet altijd even goed meer bestand zijn tegen het (vluchtigere?) koelmiddel.

:shock: Inderdaad ..... zelfde vraag(steller) met antwoorden. :salut:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


04 okt 2005 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Freon R12 verdampt ook zo wel uit pakkingen en afsluiters. Komt uiteindelijk hoe dan ook in de lucht terecht.

Toch zit er een probleem aan het leeglaten van je systeem: er komt lucht in en dus ook vocht. Als je airco of koeling wordt hervuld met 134 of welke dan ook, dan wordt het systeem gevacumeerd, gevuld volgens de kenplaatgegevens en een uur met rust gelaten. Met een verschildrukmeter wordt dan nog gekeken of het systeem drukvast is.

Dus, naar de aircoboer ermee. No go om zelf te doen tenzij je die spullen hebt. Koppelingen zijn allemaal hetzelfde, je moet alleen de vulgraad en het koelmiddel weten.


05 okt 2005 13:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 Turbo 3.3
Bericht 
Ik heb afgelopen voorjaar m'n airco (911 turbo '91) opnieuw laten vullen, hij deed het niet meer :cry: . Er zat volgens mij ook van die (tegenwoordig) verboden R12 in. Nu zit er een alternatief in (r134 ofzo ?) en hij gaat weer als een koelkast!!
Niks laten ombouwen, oude spul eruit, ander spul erin, uurtje op druk laten staan voor een lekkagetest en alles ok. Niks omgebouwd ofzo, iets van 100 euro verder en cool is kees :)


05 okt 2005 23:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.