Auteur |
Bericht |
Bruno911
|
Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Bij het kleppen stellen tijdens de grote beurt aan mijn 911 3.2 lag er ineens een kopbout op de grond... Grote beurt verder laten afmaken, en nu opgezadeld met de vraag hoe verder.
De keuze opties: 1. Alleen de gebroken kopbout laten vervangen (en dat is er maar een) 2. Ook de overige 23 (?) kopbouten preventief laten vervangen (motor moet er toch uit) 3. Direct maar volledige revisie laten doen (motor ligt toch open)
Mijn 3.2 heeft 240.000 gelopen, volgens onderhoudshisorie nog nooit gereviseerd. Motor loopt goed, nu geen/nauwelijks olieverbruik, haalt 240kmu op de teller dus lijkt oorspronkelijk vermogen te hebben.
Graag jullie adviezen. En heeft iemand den inschatting van de kosten van de 3 opties als ik het door een specialist laat doen?
_________________________________________ ex Carrera 3.2 (2x) / ex 993 Targa / ex 964 C2 / ex 911 2.7S 1977
Nu gelukkig met mijn 964 C2 Cabrio
|
15 jan 2017 16:36 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
"Schot voor open doel" zeggen we hier Bij die leeftijd en km stand heb je geen keuze naar mijn idee Open halen en hem flink onder handen nemen en je hebt weer jaren plezier In het verleden ook gehad met mijn SC, komt vaker voor.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 jan 2017 18:01 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Kopbouten vervangen en gaan met dat ding lijkt mij? De meesten zullen gaan roepen dat revisie de enige manier is, maar vergelijk de kosten van reparatie en revisie eens. Als je van plan bent om nog minstens 250.000 KM met deze oldtimer te rijden zou je revisie kunnen overwegen, maar zelfs dan zou ik nog proberen om dat zonder revisie te doen. Ding is echt niet versleten na 240K aan KM...
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
15 jan 2017 18:56 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Meen je dat Henk Hoe dacht je de tapeinden te vernieuwen Wat te denken van de klepgeleiders bij die km stand
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
15 jan 2017 20:01 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Meten is weten
|
15 jan 2017 20:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Kopbout van de onderste rij, of bovenste rij Om die ene bout te vervangen, zal die hele rij koppen er vanaf moeten - dus dan zou ik (als ik in jouw schoenen stond) die hele rij (waar de gebroken bout zit) vervangen ... De rest laten voor wat het is. Of inderdaad het hele blok reviseren, maar dan ook alles - inclusief kruk-as en drijfstang lagers
|
15 jan 2017 20:22 |
|
|
Bruno911
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Olaf, betreft een kopbout uit de onderste rij. Moet dan ook de hele motor er uit? En heb je een idee wat dat gaat kosten?
_________________________________________ ex Carrera 3.2 (2x) / ex 993 Targa / ex 964 C2 / ex 911 2.7S 1977
Nu gelukkig met mijn 964 C2 Cabrio
|
15 jan 2017 20:25 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
1 kant - ongeveer € 300 excl. aan materiaal. En ja - de motor moet er uit. De bak moet van de motor. De motor moet grotendeels gedemonteerd worden ... Ergo - de uurtjes kosten je het meeste - en die kan ik niet inschatten
|
15 jan 2017 20:41 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Tapeinden vernieuwen is best een hele klus Hans, maar revisie is simpelweg vele malen duurder. Geen idee hoe de klepgeleiders bij zijn motor er aan toe zijn, als motor verder gezond is, is revisie gewoon zonde van het geld.
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
15 jan 2017 20:44 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Tis te proberen
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
15 jan 2017 20:57 |
|
|
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ik kan ook alles lijmen met secondenlijm volgens m'n familie. Moet je alleen ff zorgen dar je het stuk tapeind zonder bout lijmt uiteraard. Misschien extra stuk er even aan vastlassen. Is te proberen om hem daarna weer op moment te draaien. Motor zal er nog steeds uit moeten.....
|
15 jan 2017 21:50 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Nieuwe auto kopen lijkt me het beste. Heb je ook weer garantie
|
16 jan 2017 0:02 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Zou me geen zorgen maken dat t blok onder de auto uit moet - das niet zo heel veel werk en maakt t sleutelen veel makkelijker.
Doorgaans is wisseln van de tapeinden aan de uitlaatzijde (onderkant) belangrijkst, andere houden zich zover ik weet wel.
De mijne is rond 220.000 uit elkaar geweest vanwegen olieverbruik door zuigerveren en klepgeleiders. Bij mij was dat echt wel aan vervanging toe, ook de krukas lagers waren aanrdig op hun eind, mogelijk door te lang rijden met vuile olie (vorige eigenaar) overigens.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
16 jan 2017 22:35 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
TS, even mijn topic lezen " gebroken kopbout dilemma's en overwegingen" 3.2 uit 87 met 196k Ik had exact hetzelfde. Zal je onderste kopbout zijn. En ja je kan alleen die ene vervangen maar dat is echt weggooien van je geld met kans dat volgende ook breekt. Dus sowieso alle onderste kopbouten vervangen. Koprevisie, drijfstangen en drijfstanglagers is up to you...niet echt nodig als het allemaal nog goed is maar ik weet nu dat tenminste helemaal goed is. (Blok is niet gesplitst...)
|
17 jan 2017 8:08 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ik zou ook even kijken of je 3.2 het waard is om 10k aan te besteden voor een revisie... Wellicht is een reparatie van 2k veel eleganter...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
17 jan 2017 11:10 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Als je zover gaat, zou ik ook de laatste stap (van het blok splitsen én de krukas-lagers vervangen) genomen hebben ......
|
17 jan 2017 11:21 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ja Olaf. Maar feitelijk was de motor nog in prima staat en was het vooral ook preventief. Met specialist en budget in ogenschouw nemende besluit genomen. Je moet een keer ergens stoppen. Ik heb er vertrouwen in dat ie nog 100k kan rijden en met 3k per jaar ben 30jaar verder...En de carrosserie ook...
|
17 jan 2017 15:02 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Een regelmatig voorkomend dilemma. Je wordt bij een beurt onverwacht geconfronteerd met gebroken cilinderdraadeinden.
Stel dat jouw budget nu niet al te groot is dan kun je er voor kiezen alleen de onderste cilinderdraadeinden ( aan één of twee kanten) te (laten) vernieuwen. De bovenste draadeinden zijn waarschijnlijk nog de originele en kun je meestal wel laten zitten, deze knappen normaal gesproken niet.
Bij deze hoge kilometerstand een motor los halen en niks reviseren kan, maar je gaat risico's lopen.
Als je bij deze hoge kilometerstand alleen de draadeinden vernieuwd (inclusief een groot aantal pakkingen waar je niet onder uit komt) is de motor in het beste geval weer net als voor het knappen van de draadeinden. Want na demontage van de cilinders en het daarna zorgvuldig terug monteren heb je een redelijke kans op verhoogd olieverbruik. Dit kan komen omdat de cilinders van spanning af zijn gehaald en weer opnieuw gemonteerd worden. De zuigerveren zijn ingelopen op de cilinders en de kans dat ze net iets anders komen te zitten na montage is erg groot. Bij een hoge kilometerstand en het onvermijdelijk demonteren van de cilinders om de draadeinden te vernieuwen lopen de zuigerveren niet meer zo goed in. Een verhoogd olieverbruik is het gevolg. Alleen zuigerveren vernieuwen geeft niet altijd een goed resultaat omdat cilinders met een hoge kilometerstand ovaal zijn geworden waardoor de zuigerveren niet overal aanliggen op de cilinderwand.
Dit bovenstaande is dus één van de risico's waar je over kunt denken als je zonder revisie een goed lopende motor moet demonteren.
_________________________________________ Rebel engineering
|
17 jan 2017 21:29 |
|
|
Bruno911
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Dank voor jullie reacties. Mijn voorzichtige richting: - één vervangen is geen; dus op zijn minst de onderste kopbouten, nog liever allemaal - revisie alleen als daar nu in technische zin aanleiding voor is (en die is er bij mij niet, geen olieverbruik etc) Ik ga er nog even een paar nachtjes over slapen
_________________________________________ ex Carrera 3.2 (2x) / ex 993 Targa / ex 964 C2 / ex 911 2.7S 1977
Nu gelukkig met mijn 964 C2 Cabrio
|
17 jan 2017 21:29 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik in overleg met de hier welbekende specialist die laatste stap (ook) niet heb laten doen
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
17 jan 2017 22:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Heb jij toen wel de drijfstangen en drijfstang-lagers laten doen, dan
|
17 jan 2017 22:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
17 jan 2017 23:19 |
|
|
Cloaca
Porsche diversenOverijssel
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Je kan er ook voor kiezen om de motor zelf uit te bouwen en de motor kaal aan te leveren. Dat verzacht de kosten aardig... vergt wel wat moeite en een beetje kennis...
_________________________________________ Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects
|
18 jan 2017 10:35 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Klopt, heb ik in het verleden gedaan, bracht het kale blok met alleen de cilinders en koppen erop. Hans Suwerink (Alpo) heeft hem toen onder handen genomen en de kosten vielen best mee
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jan 2017 11:17 |
|
|
nielske
|
Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
ik zou alleen de onderste rij kopbouten vervangen en verder niets.
Ik snap dat nooit, als hij technisch verder in orde is ga je toch geen complete revisie doen. En die uitspraak van: als je het blok toch hebt uitgebouwd dan doe je een complete revisie, snap ik ook niet. Je gaat dan toch ook niet de schokdempers vervangen want dan kun je er gemakkelijker erbij. En als je de schokdempers aan het vervangen bent kun je gelijk de rubbers ook meenemen. en als je de schokdempers en rubbers achter hebt vervangen moet je het aan de voorzijde ook doen. en als je dan bezig bent ook gelijk de motorruimte en wielkasten opnieuw spuiten maar als je dat doet kun je net zo goed de complete auto overspuiten, enz enz.
Dus eigenlijk moet je de complete auto restaureren als er een kopbout is gebroken.
|
18 jan 2017 13:05 |
|
|