Re: Eerste maal op een circuit - advies
Ik heb begin jaren '90 een soort van "race-cursus" gevolgd op Zandvoort, bij de
Rensport School Zandvoort (geloof ik). Leiding had Huub Vermeulen, meerdere
toen bekende coureurs waren instructeur, waaronder een piepjonge Tom Coronel.
Ik heb er veel van geleerd, met name wat
ik allemaal
niet kan !
Dit was (voor mij) erg low budget, met een B-Ascona met 75 pk., maar ook
met zo'n auto leer je snel je grenzen kennen, en die liggen om de hoek. Wat er
allemaal mogelijk is ervaar je als een professional in jouw auto rijdt ...
Het voordeel om met een oud hok zoiets te doen is dat als er iets verkeerd gaat,
het met relatief lage snelheid gebeurt, en het financiele debacle wel mee valt.
Ik ben (zijwaarts, inderdaad !) de grindbak ingedoken, over de kop gegaan, maar
stond door de hulp van wat handige collega's en een nieuwe voorruit een week
later weer aan de start.
Jouw ontdekkings-reis begint met een 997. Dat is even wat anders.
Zonder circuit-ervaring zal je echt heel rustig moeten beginnen. Het gaspedaal hard
intrappen kan iedere boerenlul, niet nodig om hier voor geld uit te geven voor
een circuit-bezoek. Om een hele ronde (betrekkelijk) hard te gaan, heb je
begeleiding nodig van mensen die weten waar het over gaat. En dat begint (bij
iedereen) bij A. Het heeft geen zin om zonder enige begeleiding rondjes te gaan
rijden. Leuk voor 1 ochtend of middag, maar je gaat er niet harder door.
Investeer liever in een goede cursus, dat begint misschien een beetje teleurstellend
(= langzaam), maar uiteindelijk levert het meer op en wordt je een betere rijder.
De grenzen van je auto opzoeken is niet nodig, Je eigen grenzen kom je veel
eerder tegen.
Door de jaren heen heb ik veel respect gekregen voor ex-formule 1 kampioen
Jacky Stewart. Genoeg te vinden op YouTube. Kernwoorden: Smooth Driving.
Dus: hard gaan zonder motor, remmen en banden te veel te belasten, met de
auto in balans. Ook Jim Clark stond hier om bekend, en tegenwoordig Max
Verstappen.
De mindere goden (wij allemaal) hebben dit niet van nature, maar kunnen
het wel leren. Leren. Het komt dus niet uit de lucht vallen, maar iemand kan
je in de auto, op het circuit, bijbrengen hoe je dit voor elkaar krijgt.
Dus ....
Maar begin rustig aan.