Ik heb zelf ook mijn Boxster uit Duitsland gehaald en je moet bij koop de auto uit/over laten schrijven bij de Zulassungsambt.
Dan ga je met de papieren naar een onafhankelijk persoon die met een klein bedrijfje vaak op het parkeerterrein van de Zulassungsambt zit en daar kan je een tijdelijk ----> transportkenteken kopen.
Het minimale termijn wat je kan kopen is 15 dagen en kost rond de 90,= euro dan krijg je dus 2 kentekenplaten incl rood vakje met daarin de datum tot wanneer je mag rijden, hier komt nog wel een 40,= euro overschrijving bij.
Dit is dan een kenteken waarbij je alleen WA verzekerd bent en ook in Nederland mee mag rijden tot de datum die op de plaat staat aangegeven, je kan ook een kenteken kopen voor langere periode tot max een half jaar geloof ik.
De kenteken platen met een geel vakje zijn ook transportplaten maar dan voor 5 dagen en alleen bestemd voor in Duitsland, met deze mag je dus niet in andere EU landen komen want dan ben je onverzekerd !! kosten dan ongeveer 55,= euro.
De gele platen worden dus gebruikt binnen Duitsland of als je hem wilt uitvoeren naar bijv. Griekenland dan zijn de platen incl geel balkje wel mogelijk.
Ik zou persoonlijk niet teveel rijden op een transport kenteken want de Politie doet vaak wel moeilijk over dit soort dingen, als ze je aanhouden moet je ook echt alles bij hebben, dus de fahrzeugbrief, overschrijving, kentekenbewijs enz enz.
Het is wel mogelijk om bij sommige verzekeringen je auto bij vervoer naar Nederland alvst te laten verzekeren op chassienummer, zou dit altijd proberen want als je bijv 500 km terug moet rijden met alleen een WA is niet prettig ( ik heb 700 km terug gereden op transportkenteken met alleen WA omdat het bij mijn verzekering niet mogelijk was op chassienr )
Ik ben daarom met mijn auto ook alleen naar de RDW keuring gereden en naar de BPM en verder zou ik hem mooi stil laten staan, al kan de politie je weinig meer maken als de BPM betaald is en de papieren aantoonbaar zijn.
Succes al is het veel papierwerk